mellomtung lappen men kjører med tung?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
kimern91
Innlegg: 4
Registrert: 21 jan 2010, 22:59
Motorsykkelen din: Honda Cbr

mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av kimern91 »

hva skjer vis du blir tatt med en tung motorsykkel vis du har mellomtung lappen?
jeg mener vis du har en mellom tung sykkel, som har 34hk, men gjør så at du får full effekt ut av motorsykkelen igjen?

bortsett fra at vis det skjer noe i en ulykke så betaler ikke forsikringselskapet en krone.
men mer hva polisen sier/bøtlegger deg?
mister du lappen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37944
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av AJ »

kimern91 skrev:hva skjer vis du blir tatt med en tung motorsykkel vis du har mellomtung lappen?
jeg mener vis du har en mellom tung sykkel, som har 34hk, men gjør så at du får full effekt ut av motorsykkelen igjen?

bortsett fra at vis det skjer noe i en ulykke så betaler ikke forsikringselskapet en krone.
men mer hva polisen sier/bøtlegger deg?
mister du lappen?
Hm... :-k
Innbiller meg at du her står i fare for å miste lappen og pådra deg 6 måneders utsettelse på den ånklige tunglappen... I tillegg en saftig bot... :-J
Men helt sikker er jeg ikke...

Ellers... velkommen til Forumet :thumleft :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kimern91
Innlegg: 4
Registrert: 21 jan 2010, 22:59
Motorsykkelen din: Honda Cbr

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av kimern91 »

takk for svar :-)
er litt gira på litt på motorsykkel med litt kraft nå.
tok mc lappen 1mnd etter jeg ble 18, så da vil jeg vel kunne kjøre hva som helst når jeg blir 20 vis jeg husker riktig?
men er litt lei av å kjøre lett mc med 14 hester. har lyst på noe mer.
er 34hk noe stor forskjell fra det jeg har nå?

mekkern
Innlegg: 7609
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av mekkern »

ja det er en ganske stor forskjell...du kan holde farta i motbakker uten problem i 100 soner med passasjer og ennå litt til gode...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Gammelgutt

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av Gammelgutt »

Det er stor forskjell, jeg utvidet til tung i mai 2009, hadde da kjørt lettsykkel med 13 hk i et år. Nå har jeg en naken Hyosung gt 250 med 30 hk, og den er ingen sinke i trafikken. Jeg er så gammel at jeg kunne satt meg rett på en fulleffektssykkel med en gang, men synes det er greit å få litt mer erfaring først.

Hvorfor ikke følge reglene så slipper du problemer med onkel og/eller forsikring. Den regelen om mellomtung sykkel først, er fornuftig, den burde kanskje også gjelde voksne mennesker også.
Sist redigert av Gammelgutt den 06 okt 2010, 11:08, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av Baron von Waffel »

Det største problemet får du hvis du får skylden i en ulykke. Du kan risikere at forsikringsselskapet ditt krever deg for alt de betaler ut. Og i verste fall kan det gi deg milliongjeld.

Husk ingen tror de skal forårsake ulykker, men alle ulykker som skjer er da bevis på feilvurdering av egne kjøreferdigheter.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av Intruder »

Ja,å holde seg innen reglementet og lovverket er nok tryggest :notworthy: :[-X

Å få milliongjeld som nevnt i ovennevnte innlegg er sikkert ille ! ](*,)
Good luck !! :mc1 :mc3 :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av pelsen »

Blir man tatt for å ha gjort om en plombert sykkel til fulleffekt risikerer man også å måtte betale avgiften for fulleffektversjonen.
Sure penger det også, selv om det bare er piss i havet i forhold til å havne i en ulykke med personskader.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av Baron von Waffel »

Intruder skrev:Ja,å holde seg innen reglementet og lovverket er nok tryggest :notworthy: :[-X
Vi snakker jo uansett om risikoadferd etc. Kombinert med økonomisk risiko.

Det er ikke vanskelig å holde lovlig fart opp Lierbakkene på lett MC. Men hvis man skal kjøre fortere enn det en mellomtung MC gir mulighet til, så snakker vi høye hastigheter. Og da snakker vi også at marginene er kraftig redusert. Det skal mye mindre til for at det skal gå galt. Og det er i den situasjonen man ikke vil ha tilleggsbelastningen med å skulle betale erstatningen til en ungdom man har plassert i rullestol resten av livet.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

kimern91
Innlegg: 4
Registrert: 21 jan 2010, 22:59
Motorsykkelen din: Honda Cbr

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av kimern91 »

ja, tror nok jeg har slått fra meg tanken på å kjøre tung enda.
men er det noen som vet hvor mye det koster å få registrert en mellom tung sykkel til å bli tung igjen? er det vært å kjøpe en 600 som er strupa, isteden for å kjøpe en 250?
har sett litt på kawasaki ninja 250, suzuki gsxr 600 og honda cbr 600.

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av donkeyman »

kimern91 skrev:ja, tror nok jeg har slått fra meg tanken på å kjøre tung enda.
men er det noen som vet hvor mye det koster å få registrert en mellom tung sykkel til å bli tung igjen? er det vært å kjøpe en 600 som er strupa, isteden for å kjøpe en 250?
har sett litt på kawasaki ninja 250, suzuki gsxr 600 og honda cbr 600.
Jeg tror prisforskjellene på mellomklasse og fulleffekt i prislistene sier noe om hvor mye det koster for å oppgradere en mellomtung mc. Det blir mye dyrere fra 35 til 160 enn f.eks fra 35 til 75hk.

Hadde jeg hatt penger nok, og var innstilt på beholde mc'n noen år, så ville jeg mye heller kjøpt en nedplombert 600 enn en 250. Selv om toppeffekten er den samme vil dreiemomentet på en 600cm være mye høyere.

Mange nedplomberte sykler er svært enkle å gjøre om til fulleffekt. Men det må gjøres på godkjent verksted. Kanskje en ide i tilfelle å undersøke om noen utnytter dette for å tjene lettjente penger på minimalt med jobb før man bestemmer seg?

Brukeravatar
Ræggern
Innlegg: 28
Registrert: 05 sep 2010, 22:52
Motorsykkelen din: Zhenhua Monkey Bike

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av Ræggern »

ser det er mye gode råd her.
Jeg personlig har ikke tenkt til å fjærne noe plombe når jeg får meg mellomtung lappen, hvis jeg da eier en mc med ca 400-600ccm, fordi det er ENORM forsjell mellom den mopeden jeg har nå og en mellomtung mc, + at det er lurt at jeg får litt erfaring før jeg starter å "leke" med de store guttas leketøy. :thumleft
Stor gutt, liten sykkel. :bananas

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: mellomtung lappen men kjører med tung?

Legg inn av StigRune »

Hvis du fjerner plomberingen i en nedplomba 600 tror jeg skiltene ryker, i tillegg til at du får bøter som svir på pungen, utsettelse og så videre.

Når du lovlig fjerner plomberinga må du betale for den økte effekten. er vel ca 420 pr hk tror jg. i tillegg må du betale for hver nm ekstra dreimoment også...

Tror også de har lagt ned restriksjoner på effekt/vekt ratioen sykkelen kan ha originalt for at den kan godkjennes som nedplombet mellomtung, men mulig det bare var et forslag e.l har ihvertfall hørt om det...

----

De som sier du burde få erfaring har nok helt rett i det. Jeg hoppet rett fra 12,5 til 72hk, og det var stooor forskjell. Har sinnsykt lyst på større sykkel, men vet godt med meg selv at før jeg har ihvertfall 90% disiplin over gasshåndtaket så er det selvmord å skaffe seg sykkel som går fortere. Min går 0-150 på 10 sec. mer enn fort nok... (har forøvrig ikke kjørt så fort med den enda, faktisk...)
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Svar