Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Godtvoksen

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:
Godtvoksen skrev:Burde ledelsen av mcsiden.no komme med en konklusjon på denne debatten, om hva som gjelder når det arrangeres kolonnekjøring i regi av MC-siden?
Mener du nå kolonnekjøring, eller kjøre tur sammen?
Jeg mener selvsagt det jeg skriver kolonnekjøring.... ;e

Edit: Kjøre tur sammen må selvsagt avtales og tilpasses mellom de aktuelle deltakerne. Skal en kjøre i kolonne så bør det være helt klare regler som gjelder på linje med NAF MC Harstad http://www.nafmcharstad.no/Kolonnekjoring.htm

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev:
Godtvoksen skrev:Burde ledelsen av mcsiden.no komme med en konklusjon på denne debatten, om hva som gjelder når det arrangeres kolonnekjøring i regi av MC-siden?
Mener du nå kolonnekjøring, eller kjøre tur sammen?
Jeg mener selvsagt det jeg skriver kolonnekjøring.... ;e

Edit: Kjøre tur sammen må selvsagt avtales og tilpasses mellom de aktuelle deltakerne. Skal en kjøre i kolonne så bør det være helt klare regler som gjelder på linje med NAF-Harstad
Tror ikke jeg skal gjøre meg til talsmann for noen av delene faktisk. Det jeg har forsøkt å mene noe om har blitt feil uansett så da har jeg tydeligvis ikke stort nok ordforråd og gode nok formuleringer til å få frem det jeg mener uten at det kan tolkes feil uansett.

Jeg kjører gjerne tur, og gjerne i kolonne dersom det er fornuftig. Begge delene har fungert for meg, men det er situasjonsavhengig når en velger hva, og hvordan en velger å ha det.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Godtvoksen. Jeg ser du kjemper for ditt og det er greit, det er imidlertid ett aspekt som ikke blir sagt men som nok er en meget sterk føring i diskusjonen.

På tross av at du har den desidert største sykkelen av oss alle så blir du "hønemor" som samler alle andre bak deg. Det er heller ikke snakk om å kjøre noe raskere for å tilpasse deg andre som er ute på tur. På meg virker det som om du rir en del prinsipper om at du ikke skal la deg presse på noe vis til å raske på litt. Hadde du kjørt i normal hastighet hadde prinsippene vært svært forståelig og akseptert holdning, men når du ligger i en hastighet som for de aller fleste føles som tilnærmet stillestående og attpåtil slakker av i svingene så kan du vel kanskje ikke forvente at alle andre skal tilpasse seg ditt opplegg over tid. Skal man kjøre flere sammen over tid så er nok en forutsetning at de i hvert fall kjører litt samstemt for at alle skal trives.

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Til Godtvoksen:
Jeg har ingen problemer med at du blir med på tur, jeg gidder bare ikke å kjøre KOLONNE sammen med eller bak deg, så enkelt kan det sies ....

At du velger en litt barnslig reaksjon får bli ditt problem.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Duville: No synes jeg du skal være snill med Godtvoksen. Prøv å se det fra hans ståsted også. Det å "presse" noen til å kjøre over evne er aldri noen god idè.

Godtvoksen: Et lite tips, som jeg har skrevet om tidligere på mcsiden.no: Sjekk ut "Keith Code: Twist of the wrist vol. 2". Den tar for seg kjøreteknikk helt fra grunn av. Det kan virke som det gjelder kun R sykler, men det gjelder alle typer sykler. Kanskje det å holde følge ikke blir noe problem neste år. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Snikkeren sier: Duville: No synes jeg du skal være snill med Godtvoksen. Prøv å se det fra hans ståsted også. Det å "presse" noen til å kjøre over evne er aldri noen god idè.

Godtvoksen vet dette veldig godt selv. Det er realisme som kanskje pusher på litt ømme punkter men det er nok en del sant i dette. Det er absolutt ikke snakk om å øke farten til uansvarlige høyder - kun øke noe til en normal hastighet som alle bør kunne mestre, litt trening og 3 timer med kjørelærer som han har sagt han vurdere.....

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Hvordan han kjører kan jeg ikke uttale meg om, da jeg aldri har kjørt sammen med han, men vi har vel alle vært borti den oops opplevelsen man får hvis man føler at man kjørte for fort inn i en sving. Kanskje hans terskel om hva som er forsvarlig er vesentlig lavere enn oss andre. Som du sier så er han sikkert klar over dette selv.
Det er jo sikkert på grunn av dette at han vil ha tingene avklart på forhånd før han bestemmer seg for å være med eller ikke. Da hjelper det ihvertfall ikke på om vi prøver å pushe han.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft
Vi var noen stykker på tur mot Odda,Han som var trægest kjørte først...
På første stopp etter en del svinger kom det en kommentar ,
"kjører du saktere enn nå i svingene,så kanter du,fordi du står stille.."
Egentlig litt rart.Mann i 50 årene som hadde grønt sertifikat ,kjørte 125 kubikker som et svin i flere år.
tok tung lappen ,og ble ei pingle med GPz750 (tidligere eiet av meg)
Han kjører bedre nå.

:mc1 :mc1 :mc1 :mc_p: :mc_p:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tja...
hva skal man og hva kan man si... :eh

Skal vi ikke bare glemme begrepet kolonnekjøring og tolkningen av dette og heller glede oss til å møtes for å kjøre tur sammen?
Det er sent, jeg har vært på et møte i kveld hvor langt viktigere ting (for oss her hjemme i hvert fall...) har vært tema og synes denne diskusjonen om kolonnekjøring begynner bli mer splittende enn samlende, for å si det slik.

Som Evike nevnte i denne eller en annen tråd tidligere, nemlig at vi trives veldig godt i lag på treff. Så la nå ikke det bli skadelidende i denne diskusjonen. La oss legge denne kolonnedebatten død i denne omgang og ha som som utgangspunkt at vi skal på tur sammen og at vi vi skal ha en fin tur uten tanke på rigide kjøreregler andre enn de som Trafikkreglene ber oss følge.
Selve kjøringen skal vi nok greie å organisere til beste for alle uten at noen skal føle at de blir med på noe de ikke ønsker. Å kjøre MC handler om frihet, folkens! Frihet til å ferdes langs veien slik man ønsker og frihet til å nyte turen på egne premisser.

Så kan vi heller snakke om våre gode opplevelser på avtale stoppesteder.
Vi behøver vel strengt tatt ikke gjøre ting vanskeligere enn dette.

Jeg er litt trøtt og sliten etter kveldens litt alvorstunge møte og orker ikke komme med flere gode grunner for at alle her på MCsiden.no er velkomne på tur, annet enn at jeg blir svært gjerne med alle jeg var heldige å møte på Randsfjordentreffet på tur igjen!

Brukeravatar
rerell
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Desmodromene Strada (en del av Norsk Ducatiforening, som arrangerar turer) har en vettig regel som är relevant i detta sammanhanget;
ØNSKE OM Å KJØRE ROLIGERE?
Dersom du ønsker å ta det roligere enn det gruppen gjør, så vinker du bakenforliggende førere forbi deg og slår følge med bakerste turleder (Sweep Captain) til neste stoppested. Da kan du om ønskelig få verdifulle råd om kjøringen.

Brukeravatar
SheDevil
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F

Legg inn av SheDevil »

Synes Evike skrev fornuftig jeg i henhold til hvordan man kan legge opp ruten, hvor vi møtes osv.

Det er dama som har skjønt at i et følge som kan bli veldig mange, er det mere naturlig å kanskje måtte bryte opp gruppen i flere "puljer".
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
På tross av at du har den desidert største sykkelen av oss alle så blir du "hønemor" som samler alle andre bak deg.
Du kan umulig mene at størrelsen på min MC legger føringer for debatten, så tåpelig tror jeg ikke noen er her inne.... :oh

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev: Skal vi ikke bare glemme begrepet kolonnekjøring og tolkningen av dette og heller glede oss til å møtes for å kjøre tur sammen?
Det er selvsagt også et valg en kan gjøre, hvilket gjør at jeg (muligens også andre ferske MC-førere) ikke kan glede meg til å kjøre "fellestur" i regi av mcsiden.no....

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Godtvoksen skrev:
AJ skrev: Skal vi ikke bare glemme begrepet kolonnekjøring og tolkningen av dette og heller glede oss til å møtes for å kjøre tur sammen?
Det er selvsagt også et valg en kan gjøre, hvilket gjør at jeg (muligens også andre ferske MC-førere) ikke kan glede meg til å kjøre "fellestur" i regi av mcsiden.no....
Jeg synes at "i regi av MCsiden.no" blir feil her nå og kan få det til å fremstå som noe svært negativt.

mcsiden har ingen etablert fast måte å gjøre det på. Det kommer helt an på hvem som "styrer" turen. Det kan være svært tilfeldig etter hvor det skjer og hvem som er der.

mcsiden er ingen etablert mc-klubb. Det er bare et forum for folk med felles interesse

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:
Godtvoksen skrev:
Jeg synes at "i regi av MCsiden.no" blir feil her nå og kan få det til å fremstå som noe svært negativt.

mcsiden har ingen etablert fast måte å gjøre det på. Det kommer helt an på hvem som "styrer" turen. Det kan være svært tilfeldig etter hvor det skjer og hvem som er der.

mcsiden er ingen etablert mc-klubb. Det er bare et forum for folk med felles interesse
Jeg tror felles regler og forståelse av begreper er med å styrke klubbfølelsen som jeg og andre opplever på mcsiden.no Jeg syntes det er synd dersom en skal jobbe for å ta bort en slik klubbopplevelse. Vi opprerer med egen logo, egen "bunad" vistitkort mv. på lik linje med hvilken som helst mc-klubb. Da må en også ta med seg det som enkele opplever som negativt med "klubben". En kan ikke gjøre alle til lags, og denne gangen er deg meg (og muligens andre ferske MC-førere) som ikke er gjort til lags. Det må jeg og de som arrangerer opplegget kunne leve med... :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Har aldri kjørt kolonne,men hengte meg på Mjøsa Rundtdeltakerne et stykke en gang,og selv om dette er langt fra "ekte"
kolonnekjøring syns jeg det var moro.... :vs
Begge disse former for kjøring krever sin mann/kvinne,noen vil heller ta seg fram mer på egen hånd.. :mc2
Så neste år blir MCsidentreffet avviklet med ulike typer felleskjøring !! :thumleft
:mc2 :mc6 :mc7 og dessuten :mc5 :mc3 :mc7 og uten :mc_p: :rop :gk (Intruder)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Gizmodude
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Godtvoksen skrev:
Så du mener det er viktigere at DU skal ha det du opplever som en fin tur, gi faen i de 10-20 andre som klarer å følge trafikken ...
Og skjer det ikke på dine premisser så kan det være det samme, da vil du ikke leke mere ??? :[-(
Godtvoksen skrev:Du kan umulig mene at størrelsen på min MC legger føringer for debatten, så tåpelig tror jeg ikke noen er her inne.... :oh
Jeg tror faktisk det bare var du som klarte å lese det ut av innlegget den setningen ble tatt ifra.
Det er kjørestilen/kjøremønsteret ditt som er problemet i en kolonne og skaper irritasjon og misnøye bakover i rekken.

Det er ikke verdens undergang, få deg mer kjøretid på sykkelen, bli mer trygg på hvordan den oppfører seg i svinger, mengde trening er saken.
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg har ikke kjørt mye kolonne. Men et par ganger har jeg prøvd. Det har vært korte turer. Som fra Ryen til Tyrigrava. Eller på vårsleppet i Arendal. Jeg synes det gikk greit, selv om jeg var ganske fersk de første gangene til Grava. Men mye av oppmerksomheten gikk til å holde plass i kolonnen. Jeg vet godt at jeg aldri ville kjørt i kolonne på lang tur med mer enn maks 10 førere. Men helst ikke kolonne i det hele tatt på lang tur.

Det er kjøreopplevelsen jeg vil rette all min oppmerksomhet mot. Når jeg kommer frem derimot kan jeg godt tenke meg å ha noen å snakke om opplevelsen med.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Må si at diskusjonen og veien til enighet ser ut til å være rimelig fastlåst akkurat nå, gitt...
Utfordringen, slik jeg ser det og som jeg kanskje har nevnt til fet kjedsommelige tidligere, er å gjøre alle til lags, som det heter.
Mange MC-kompiser jeg kjenner og som jeg kjører sammen med fra tid til annen, liker å holde jevnt tempo og jevn fart. og jada! det hender (dessverre...) at vi havner på den gale siden av fartsgrensene av og til. Og et høyt og tydelig ja! vi synes det er morsomt med svinger hvor vi virkelig kjenner at motorsykkelen er en motorsykkel :-) Og det hender også at vi utfordrer både oss selv og sykkelen noen ganger på svingete veier. Det samme på veier med bra stigning... I hvert vi som elsker sykler med høyt dreiemoment lavt nede på turtallsregisteret... :P :p

Hvorfor nevner jeg disse tingene? Jo, fordi vi er forskjellige - enkelt og greit! Og forskjelligheten i kjøremønster og jakten på kjøreopplevelser (som å kjenne spenningen i litt "heftig" svingkjøring) kommer ikke bare til uttrykk i kjøringen, men også i diskusjoner som dette. Det må vi vel alle akseptere så lenge vi ikke begynner å stemple hverandre eller gi hverandre merkelapper ut fra hvordan vi foretrekker å kjøre, hva slags sykler vi har og meninger vi kommer med både her på MCsiden og når vi møtes langs veien på disse fellesturene våre.
Og fellesturene må jeg si at jeg setter stor pris på! Både når vi er mange og når vi er færre.
Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg nok trives med å kjøre sammen med folk som har samme kjøremønster som meg selv. Men sånn er det vel med oss alle, vil jeg tro?
Men det behøver slett ikke bety at jeg og andre ikke kan tilpasse oss de som ikke har... skal vi... like aktiv kjørestil som oss. Men blir det for stor forskjell mellom vår og andres kjøremønster vil det naturlig nok oppstå en slags interessekonflikt.

Kanskje farlig å nevne eksempler, men jeg gjør det likevel: kjører man på en rimelig godt oversiktlig vei med mange oversiktlige og slake svinger og noen litt mer krappe men fortsatt oversiktlige svinger på godt veidekke i tørt flott vær, så vet jeg at mange vil oppleve (den gode \:D/ ) svingfølelsen og holder bra fart, mens andre bremser ned 10-15 km, og kanskje mer i forhold til de "sving-glade" og dermed utkrystalliserer det seg gjerne to kjøregrupper som ikke er helt forenlig med kolonnekjøring under slike forhold.

Så utfordringen er, sånn jeg ser det i min enkle verden, å finne en løsning på dette når vi drar på tur sammen uten å putte hverandre i bås eller utelukke noen fra et godt fellesskap.

Husk; veien er målet! Og det er forskjellige måter å nå målet - enten alene eller sammen med andre som vil nå målet på samme måte.

Og da tror jeg jammen at jeg har sagt mitt i denne saken :janikk

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Gizmodude skrev: Så du mener det er viktigere at DU skal ha det du opplever som en fin tur, gi faen i de 10-20 andre som klarer å følge trafikken ...
Nei det mener jeg ikke, og jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger av deg!! Det oppleves som ren personsjikane.
Gizmodude skrev: Og skjer det ikke på dine premisser så kan det være det samme, da vil du ikke leke mere ??? :[-(
Det er ikke snakk om vilje, men evne og mot til å kjøre fort i svinger. Jeg vil ha rett til selv kjøre i et tempo som jeg behersker, noe annet er trafikkfarlig. Det ville vel være svært underlig om ikke du med mange års erfaring hadde bedre kjøreferdigheter en UT som for første gang kjører tung sykkel denne sesongen. I så fall ville jeg betraktet deg som underutviklet.
Gizmodude skrev:
Godtvoksen skrev:Du kan umulig mene at størrelsen på min MC legger føringer for debatten, så tåpelig tror jeg ikke noen er her inne.... :oh
Jeg tror faktisk det bare var du som klarte å lese det ut av innlegget den setningen ble tatt ifra.
Jeg antar duville forsto humoren i min kommentar...
Gizmodude skrev: Det er kjørestilen/kjøremønsteret ditt som er problemet i en kolonne og skaper irritasjon og misnøye bakover i rekken.

Nok igjen ren personsjikane...det er trist å registrere at du ikke kan debattere kolonnekjøring på et prinsipielt generelt grunnlag.
Gizmodude skrev:
Det er ikke verdens undergang, få deg mer kjøretid på sykkelen, bli mer trygg på hvordan den oppfører seg i svinger, mengde trening er saken.
Jeg anser ikke meg selv som utviklinghemmet, så dette bør da være selvsagt...

Brukeravatar
Dexter

Legg inn av Dexter »

Jeg tror kanskje vi skal la dette emnet få hvile litt. Så kan vi ta det opp igjen når alle (meg selv inkludert) har fått tingene litt på avstand? Jeg synes dette ble fryktelig negativ til slutt, spesielt når Godtvoksen nå føler seg både mistolket og sjikanert. Slik vil ingen av oss ha det uansett hva vi diskuterer eller mener om ting.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Nå tror jeg det er på tide at vi alle svelger en kamel eller 2............
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Her er oppskriften på fylt kamel.
http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift14951.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
1 hel kamel medium størrelse
1 helt lam
20 medium kyllinger
60 egg
12 kilo ris
2 kilo pinjenøtter
2 kilo mandler
1 kilo pistasjenøtter
2 kg pepper
Salt til smak
450 liter vann
Flå og rengjør kamelen. Vær ekstra nøye rundt pukklene. Flå og rengjør lammet og kyllingene. Kok kamel, lam og kyllinger til de er møre. Kok risen til den er fin og luftig.

Fres nøttene til de er brune og bland dem i den kokte risen. Kok eggene hard og skrell dem. Fyll kyllingene med kokt egg og ris. Fyll lammet med det kokte kyllingene. Tilsett mer ris. Fyll kamelen med det fylte lammet og resten av risen.

Grill kamelen over grillkull til den er fin og brun. Spre litt ris på et stort fat og legg kamelen på toppen. Dekorer med kokte egg og nøtter. Nok til en vennegjeng på 80 - 100 personer

Dette skal visst i følge rekordboka være den oppskriften som inneholder den største ingrediensen.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Gizmodude
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Dexter skrev:Jeg tror kanskje vi skal la dette emnet få hvile litt. Så kan vi ta det opp igjen når alle (meg selv inkludert) har fått tingene litt på avstand? Jeg synes dette ble fryktelig negativ til slutt, spesielt når Godtvoksen nå føler seg både mistolket og sjikanert. Slik vil ingen av oss ha det uansett hva vi diskuterer eller mener om ting.
Melding mottatt og forstått :janikk

Enda bra det snart er mai og ny sesong .... :mk
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

En gjeng gutter med PMS her ja.... :scratch

Svar