En artikkel om støtdemping

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

En artikkel om støtdemping

Legg inn av frodef »

Her kan man brushe opp de teoretiske kunnskapene om en av motorsykkelens viktigste funksjoner mens man venter på våren: The Motorbike Suspension Bible

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: En artikkel om støtdemping

Legg inn av tagesk »

Jeg likte denne:
Bayerische Motoren Werke: those teutonic Germans and their incessant need to be at the pinnacle of engineering excellence. BMW are responsible for a lot of developments in motorbike suspension - not just the quirky ones.
Vil du vite mer om motorsykler kan du kjøpe Motorcycle dynamics av Vittore Cossalter.
Den boken forutsetter dog en viss fetish for korrekthet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: En artikkel om støtdemping

Legg inn av Relax »

Bilde

Også en variant.......

Lurer på om den fjøra klyper deg i låret fartsdumpene :eh :knegg
"Do the right thing"

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: En artikkel om støtdemping

Legg inn av pelsen »

"Twin-shock, regular swingarm
The classic motorcycle suspension system. An H-shaped swingarm is pivoted at the front to the motorbike frame. On either side there are basic coilover units which provide the suspension. The shocks are inside the coilover units. This is about as basic as you can get on a motorbike and has been around for as long as the motorbike itself. "

han har "glemt" at det ble produsert motorsykler i ca 50 år før denne fjæringstypen ble vanlig.

med en tittel som "The motorbike suspension bible" hadde jeg forventet noe mer dyptpløyende enn dette.
F.eks noe om hvordan man justerer demping og fjæring på en sykkel.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: En artikkel om støtdemping

Legg inn av Relax »

Det finnes mange slags løsninger, men dette er den jeg valgte på min cruiser for å få den progressivt stivere bak og for å ha noen flere justeringsmuligheter.
Ikke bare er den blitt progresivt stivere, men gassventilen i demperen gjør at demperen "skyter ut" om det er hull i veien også slik at det føles som å sveve over hullet i stedet for dumpe ned i ..
Her er video om funksjon og innstilling..

http://www.cruisercustomizing.com/video ... gory_ID=14" onclick="window.open(this.href);return false;
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En artikkel om støtdemping

Legg inn av AJ »

Her en video fra en brite som byttet ut originalen med en Nitron.
Interessant med brukererfaringer som dette:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Jq9QTwUqiq8[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar