Vann i låsen

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev:Du har måler altså 12 volt over tenningen når den er slått av. Og tenningen måler du til 1M ohm når den er slått av. Men når du skrur på spenningen, så detter spenningen til (bortimot) 0 volt.
(nå kommer sikkert snart Mr. Mekkern og sier jeg er på bærtur, slik jeg var da jeg
brukte DC-argumenter i en AC-debatt for noen uker siden.)

Kretsen er som en sirket (naturlig nok).
Den består av tre komponenter (pluss batteriet).
Først har vi en 1M motstand.
Den kjenner vi ikke til fordi den er gjemt inne i en ledning.
Så har vi en bryter (tenningen).
Til slutt har vi en pære (motorsykkelen).

Husk at i virkeligheten er pæra ikke knyttet til batteriet med en ledning. Pæra er skrudd fast i rammen som vi kaller "jord".
I virkeligheten snakker vi heller ikke om en pære, men en helt motorsykkel med utallige komponenter, sikringsboks og ting og tang.

Når du måler i kretsen vår finner du at det står 12V frem til bryteren.
Man lures til å tro at lederen (som på koblingssjema ser ut som en rett leder) er OK.
Men når du åpner bryteren, og strømmen begynner å flyte i kretsen (for den flyter), da er 99.999% av potensialet over den 1M mostanden
du har. Så nå ser det ut som om det står 0V i bryteren.
Stømmen er mikroskopisk (bokstavelig talt).

Nå står det 11.99999 volt over koblingspunktet, det går 0.0000001 A gjennom kretsen, og pæra lyser ikke (juster antal 9ere og 0er så det passer)

Bilde

Her er en liten del av skjema (viser bare den delen av skjema som har med sikringer og relé å gjøre).
Alle andre deler er fjernet.
Legg merke til batteriet i blått, loddepunktet i rødt, og den fatale lederen til tenningen i grønt.
Lederen merket med grønt er kuttet ut av en større klase med ledningen som går til tenningen.

Overalt i dette skjema måler du 12V når tenningen er av, bortsett fra i X9450 (som ikke er tilkoblet fordi tenningen ikke er på).
Når tenningen er på da står det (fremdeles) 0V i alle steder knyttet til X9450 men det står (fremdeles) 12V i
alle steder knyttet til X9430.
Men tenningen fungerer; der måler du 0 Ohm.

Detaljert:

Med tenningen AV måler du 12V fra det grønne punktet til batteriets negative pol (som forventet)
Du måler 0Ohm mellom det grønne punktet of X9450 (som er en diger kontakt under tanken)
Med tenningen PÅ måler du 0V mellom det grønne punktet og negativ pol.
Med tenning en PÅ måler du plutselig 12V mellom det grønne punktet og positiv pol :8-[

Den eneste teorien som får dette til å henge sammen er at i X9430 (mellom det grønne puinnktet og batteriet) har det kommet inn
vann en eller annen gang, loddingen (eller hvordan det nå er gjort) har begynt å irre (ruste), og den grønne til tenningen var den første som
(nesten) rustet av.

Men i morgen skal det opereres.
Da får vi svaret (får vi håpe).
Og så håper vi at Mekkern er enig :-k

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Doktorgrad i bimmerindremedisin...? :scratch
Jeg har BMW for å slippe å studere bimbremedisin.
Men jeg er jo fattig så nå er valget: Studere bimremedisin eller kjøpe bil.
Da er det enkelt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Vann i låsen

Legg inn av Snikkeren »

tagesk skrev:
Med tenningen AV måler du 12V fra det grønne punktet til batteriets negative pol (som forventet)
Du måler 0Ohm mellom det grønne punktet of X9450 (som er en diger kontakt under tanken)
Med tenningen PÅ måler du 0V mellom det grønne punktet og negativ pol.
Med tenning en PÅ måler du plutselig 12V mellom det grønne punktet og positiv pol :8-[



[TaSK]


Hvis du får 12 volt mellom det grønne punktet og positiv pol, vil det si at det ikke er forbindelse mellom det grønne punktet og positiv pol når tenningen er skrudd på. Om det skal være slik eller ikke vet jeg ikke, da jeg ikke da jeg ikke vet hva symbolet i det grønne punktet indikerer. Dersom det er et relé, eller en type switch, så kan det jo være at det skal være slik. I så tilfelle vil du naturlig nok måle 0 volt mellom det grønne punktet og negativ pol, da du ikke måler spenningen over en motstand. Det hadde vært lettere å se sammenhengen her hvis jeg kunne sett hele koblingsskjemaet.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vann i låsen

Legg inn av Relax »

.....om her ikke er et rele ,,eller bryteren selv som endrer polariteten i grønt område når man setter tenningen på !?

Venter med spenning ( mer enn 12 V) på fortsettelsen !
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev: Hvis du får 12 volt mellom det grønne punktet og positiv pol, vil det si at det ikke er forbindelse mellom det grønne punktet og positiv pol når tenningen er skrudd på.
Nei, du går glipp av poenget.

(Det grønne punktet er for illustrasjonen; der har jeg kuttet meg inn i en klase ledninger, dratt ut den rette ledningen,
og hektet meg på. Vi kaller dette punktet G så slipper jeg å skrive "det grønne punktet" hele tiden).

Her kommer en beskrivelse slik det ser ut når man driver på:
- Tenningen AV: 12V mellom G og negativ pol.
- Tenning PÅ: 0V mellom G og negativ pol MEN 12V mellom G og positiv pol.

Her kommer det PRESISE virkelighet:
- Tenning AV: 12V mellom G og negativ pol
- Tenning PÅ: 0.000001 V mellom G og negativ pol MEN 11.99999 V mellom G og positiv pol.

Hele poenget er at når man leser 0 på multimeteret så betyr ikke det nødvendigvis NULL. Det betyr "mindre enn 1".
Om jeg hadde skrudd multimeteret på milliV hadde jeg kunnet forstått hva som var på gang.
Men når det viser 0V da er det lett å tro at man har en kortslutning og at stømmen tar andre veier.

Finn frem papir og blyant og tegn opp kursen, og overbevis deg selv om hvorfor man (tror man) måler 12V mot negativ
pol med bryteren åpen (brutt) og så 12V mot positiv pol med brytern lukket (forbindet).

Feilen i sykkelen er altså at et loddepunkt eller en sukkerbit eller hvordan det nå er gjort trolig har irret.
Dermed øker motstanden og når den kommer over et visst nivå går det ikke nok strøm gjennom kretsen
(for spenningen er konstand; øker motstanden synker strømmen) til å holde liv i resten av sykkelen.

Dette med irringen er altså en teori. Men det er ingen andre teorier som stemmer med målingene.

Koblingssjema er forresten 30 sider langt. Jeg viste et utsnitt av én av de 30 sidene.
Uten koblingssjema som forteller hvilken farve det er på ledninger som går hit og dit er livet umulig.
Det var med det jeg kunne åpne en klase med ledninger, dra ut den grønne med tynn rød stripe, og kutte
meg inn og skape G (om du forstår hva jeg mener).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Vann i låsen

Legg inn av Snikkeren »

Ok. Da er jeg med. (Tror jeg)

Det blir jo nesten sånn som jeg skrev tidligere da, bare at det er motstanden i et punkt i kretsen som øker så mye at det er å betrakte som et brudd i kretsen. Da vil man måle ca 12 volt mellom G-punktet og positiv pol.

Når det er sagt, så synes jeg det er rart at en slik feil med de måleresultatene skal oppstå så plutselig. Hvis dette skyldes irr, så ville vel feilen oppstått før motstanden var så stor at det nesten ikke går noe strøm der. Irr er jo noe som forverrer seg litt og litt over tid, og da ville problemet oppstått når det var for lite strøm til at sykkelen ville starte, men det ville fremdeles være litt strøm der.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev: Når det er sagt, så synes jeg det er rart at en slik feil med de måleresultatene skal oppstå så plutselig. Hvis dette skyldes irr, så ville vel feilen oppstått før motstanden var så stor at det nesten ikke går noe strøm der. Irr er jo noe som forverrer seg litt og litt over tid, og da ville problemet oppstått når det var for lite strøm til at sykkelen ville starte, men det ville fremdeles være litt strøm der.
Som sagt er dette med irring vår teori.

Fordi det er 12V når tenningen er av må det gå strøm frem til G.
Om mostanden så er en milliard Ohm vil spenningen kunne måles til 12V.
Når fallet i spenning er så stort så må det skyldes en mostand noe sted.
Eftersom det bare skal være en ledning, men den passerer gjennom et "loddepunkt" så er det beste forslaget vi har.

Det regner her i dag så jeg er litt handlinslammet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Vann i låsen

Legg inn av Snikkeren »

Du får holde oss oppdatert når du får sjekket litt mer. Dette var jo litt interessant. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Vann i låsen

Legg inn av mekkern »

feilen ligger enten i batteripolen eller samlepunktet når du måler som du gjør ja.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Vann i låsen

Legg inn av Snikkeren »

Fant du feilen?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Snikkeren skrev:Fant du feilen?
Det har regnet siden sist så jeg er fullstendig handlingslammet.
Faktisk har det regnet i to u ker nå.
Ikke hele tiden, men inimellom.
I Toscana.
Ikke rart vår aperitivo før middag blir større og sterkere for hver dag som går.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Vann i låsen

Legg inn av Snikkeren »

Hvordan går det med feilsøkingen? Har regnet gitt seg?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Bilde

Dermed har jeg (endelig) funnet "X9430 Soldering Point". Jeg hadde begynt å demontere ECU (Monotronic)
for å kunne demontere ABS-pumpen for å kunne demontere betterikassen for å kunne komme til ledningene
under der.

Så var den en fyr borte på GSpot på ADVrider.com som hadde et bilde av hvordan det ser ut på undersiden av
sikringsboksen. Der er også mange ledninger. Han foreslo jeg forsøke der før jeg demonterte halve sykkelen.
Og, Lo and Behold: Her er X9430 Soldering Point.

Beklager dette innlegget, men jeg vil gjøre det mulig for nestemann som trenger å finne X9430 å bruke en søkemotor.
Derfor bruker jeg order X9430 noen ganger her.

Uansett - nå håper jeg at jeg finner irr inne i loddepunktet der.
Ellers......

[TaSK][
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Bilde

X9430 er en mekanisk sammenpresset "kobling" og ikke et loddepunkt.
Det ser helt perfekt ut. Bobberet er rødt og fint; ikke engang irret.
Men for sikkerhets skyld varmet jeg det opp og fylte det med loddetinn.
Det hjalp heller ikke.

Bilde

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vann i låsen

Legg inn av ArcticTiger »

Mulig et rele som har streika? (kommet fuktighet i det?) Eller irret på kontaktpunktene på sikringene?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

ArcticTiger skrev:Mulig et rele som har streika? (kommet fuktighet i det?) Eller irret på kontaktpunktene på sikringene?
Alle de mulighetene er testet.
Det er en eller annen form for brudd i en 1.5mm rød leder, mellom X9430 som jeg har testet og
tenningen. Det er "bare" 70 cm. Men alle de 70 cm er inne i "main electrical harness" og mye av
det passerer under batterikassen som er under ABS-pumpen som er under.....

Nå er det lunch. Jeg skal trøste meg med litt vin til maten, tror jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Vann i låsen

Legg inn av Snikkeren »

Stemmer det at det bare går en ledning (den røde) fra x9430 til tenningen? Og denne måler du et slags brudd i skriver du? Hvis du måler med tenningen av (med batteriet avkoblet), mellom x9430 og tenningen, er det da kontakt? Og med tenningen på (fremdeles med batteriet av) så er det brudd? Eller er jeg helt på jordet her?

Hvis dette stemmer, så tipper jeg at feilen ligger i selve tenningen. Dette er jo et bevegelig punkt, og sannsynligheten er større for at noe kan gå galt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Bilde
Snikkeren skrev:Stemmer det at det bare går en ledning (den røde) fra x9430 til tenningen? Og denne måler du et slags brudd i skriver du? Hvis du måler med tenningen av (med batteriet avkoblet), mellom x9430 og tenningen, er det da kontakt? Og med tenningen på (fremdeles med batteriet av) så er det brudd? Eller er jeg helt på jordet her?

Hvis dette stemmer, så tipper jeg at feilen ligger i selve tenningen. Dette er jo et bevegelig punkt, og sannsynligheten er større for at noe kan gå galt.
Fra Batteriet går det en 6mm ledning til X9430 Soldering point. Det fant jeg under sikringsboksen (se et par innlegg lengere opp).
Der er alt OK.

Derfra går det en 1.5mm til en kontakt under tanken. Den er gul på bildet over.
Denne kontakten er en del av "Main Wire Harness". Dette er en pølse av ledninger som snor seg gjennom sykkelen
med forgreninger i alle retninger. Alle forgreningene begynner (naturligvis) med en plugg.
Denne pluggen her (merket med gult på tegningen) starter forgreningen frem til tenningen (og tilbake fra tenningen).

Fra denne pluggen går det en 1.5mm til tenningen. Faktisk går det fire ledninger herfra, men det er en annen sak.

Mellom pluggen under tanken og X9430 er det en mostand på nesten 100 kOhm. Det skal være null (eller nær null).

Altså er det brudd i "Main Wire Harness" ett eller annet sted. Det kan være mekanisk slitasje, det kan være at det har kommet
inn vann, det kan være syre (kanskje har det rent ut syre en av de mange gangene sykkelen har veltet), eller hva
som helst.

Jeg kan nå lett legge en ny leder fra X9430 til den gule pluggen.
Men første uken i april skal Hustruen og jeg kjøre med sykkelen til Portugal. Om det ikke har vært kortslutning før så blir det det
da. Og da blir det brann, og jeg må efterlate Bamsefar som et rykende vrak i en grøft på den portugisiske landsbygden.

Nei - det er bedre å plukke sykkelen fra hverandre og finne feilen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Bilde

Syre kan man få på Main Wire Harness om man plasserer sykkelen ikke bare på siden, men nesten opp-ned.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vann i låsen

Legg inn av Relax »

keep the rubber side down :eh :eh :knegg :knegg
"Do the right thing"

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Relax skrev:keep the rubber side down :eh :eh :knegg :knegg
Ut på tur, aldri sur.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:Bilde
[TaSK]
Merkelig hvordan denne italianordmannen får seg til å glise så hjertelig når sykker'n hans ligger og "vrir seg" der den har ramlet i bakken for... ja, jeg vet ikke hvilken gang... :dontknow :-k
Har han ikke vondt av Bamsefar, tro... :scratch

Nåvel... det finnes vel verre ting her i livet, tross alt...

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

AJ skrev:
tagesk skrev:Bilde
[TaSK]
Merkelig hvordan denne italianordmannen får seg til å glise så hjertelig når sykker'n hans ligger og "vrir seg" der den har ramlet i bakken for... ja, jeg vet ikke hvilken gang... :dontknow :-k
Fordi jeg har BMW R1150GS - en motorsykkel laget for å brukes.
Tenk om jeg hadde en motorsykkel som ikke kunne velte uten å pådra seg tusenvis av plastik-kroner i utgifter.
Tenk hvor trist livet hadde vært da.
Tenk hvor mye av verden jeg ikke hadde fått sett!

Jeg ler på bildet fordi den godeste CoolTours.ch uten skam sa han nektet å hjelpe meg å få den på rett kjøl før han hadde tatt bildet.
Slikt kan man jo bare le av.

Et godt slagord sier "If there was no separation, there was no fall".
Eller med andre ord, velger du å legge sykkelen ned på siden, da kan det ikke kalles et fall. Et fall er når du ufrivillig separeres fra
sykkelen. Basert på dette kan vi slå fast at bildet viser et fall :lol

På hjemmesiden hans ser du forresten en video med flere bilder av meg, før og efter jeg gikk ned for telling.
Videoen er her.

Oh well - nå er det på tide med en stor og sterk apperitivo (Dry Martini (shaken, not stirred!) vil jeg tro).
Derefter en større middag. Ikke noe spesiellt på gang i dag s det blir bare antipasti, primo, secondo og dolce.
Efterfter limoncello.
I morgen skal jeg fortsette å demontere ting og tang på Bamsefar.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vann i låsen

Legg inn av tagesk »

Bilde

Uner tanken, under Monotronic (elektronikken som styrer innsprøytningen), under ABS-pumpen,
under batteri-holderen, under gasswire-fordeleren, der passerer Main Wire Harness.
Inne i den finnes det en 1.5mm ledning som bringer støm fra X9430 Soldering Point til tenningen.
Dersom den ledningen er slitt, og man snur sykkelen på hodet slik at batterisyren renner ut, da vil kobberet
konverteres til irr.

Irr leder strøm, men meget dårlig. Derfor vil man måle 12V ved tenningen (stømmen siger gjennom irret) men
når man kortslutter så går det ingen strøm (eller, mer presis: Der det skal gå flere Ampére går noen milliAmp).
Dermed virker sykkelen helt død.

Hva har vi lært?
Mitt forslag er: Kjøp ett av disse tette, gel-batterien som ikke lekker.
Alternativet: "Ikke snu sykkelen på hodet" fører til for mange restriksjoner i livet mitt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vann i låsen

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Ahh, endelig fant du feilen! Det var bra, så kommer du deg til Portugalien t våren. :thumleft

Svar