Blodsmak i kjæften.
Blodsmak i kjæften.
Ka har vell blodsmak i kjæften å jær på deinna deln a forummet,e dæ sekkert nån såmm tænk nurr demm ser titteln på innlægge. Menn veint bærre,så ska dåkker sjå.
I går kveill tok e me einn snartur på ett islakt vatten her i nærheita,førr å prøv korrsen dæ nye leketøye mett va å kjør på glatta. Dæ fainn e ju snart ut va håplaust,uten pigga i dækkan. Dæ va tre-fire ongdomma dar ågså,såmm gikk på skøyt,åg då e kjørt a isen åg opp på lainn va dæ einn a demm såmm sa nokka te me. Dærfor ståppa e a træskværket,førr å høyr ka hainn ville. Dæ va førrsåvidt ittje nåkka spessiellt,hainn vill nu bærre småprat litt.
Då e då sku fyr opp ijænn,så vill fan ittje driten start,ittje livsgnist. E tængt mæ me sjøll,att e sku sekkert ittje ha brukkt sjokk,att deinn va bidd rå.Dæffør prøvd e asslags trikks såmm e ha hørrt omm,menn uansett ka e jor så vill ittje fanskape start.
E bestæmt me førr å trill jemmåver ijænn,førr fir-fæmmhunner meter længer borte va dæ einn neåverbakke såmm e tænkt e sku prøv å trillstart hainn i. Menn førr å kåmm se te deinn neåverbakkan,så e dæ sællføllgeli litt oppåverbakka først,å dæven korr tongt dæ va å trill deinn littje sykkeln. Då fikk e blosmak i kjæften første gången,menn ennelli kåmm e me tell tåppen å kunn prøv trillstart trikset. Trur dåkker han starta?
Ittje fan,jor ittje tægn tell dæ einngang. Så nu fainn e ut att e kuinn like gått bærre fortsætt å trill heimåver,men her ågså va dæ einn oppåverbakke tell å bynn mæ. Hallveis opp deinna kåmm blosmaken på ny,åg e svetta. Så vart nøtt å ta me einn pause. Menns e satt dar å prøvvd å få ijænn pusten,så bynnt e å tænk litt. Moppen såmm e kjøppt i fårrige uka hadd ju vor så lættstarta uansett omm dæ va tili på mårran å ått-ti minus eiller omm e nættopp hadd hatt deinn igang,så dæ va nu mærkeli att deinn sku vær så vanskeli nu.
Dæ va då e fann ut att e hadd ju pinadø brukkt killswitchen då e ståppa førr å prat me hainn ongdommen,einn måt e stort sett ailldri bruk å ståpp moppen på. Åg så glømt e sællføllgeli å slå deinn åver ijænn. Då e nu fainnt ut dettan,så starta hainn mæ einn gång.
Dettan va ju så dummt att kunn einn norlænning kunne jort nåkka sånnt,dæffør dialækkt.
Moraln i historia e: vesst du vill uinngå blosmak i kjæften,så stoppa du moppen mæ nøkkeln næste gång
I går kveill tok e me einn snartur på ett islakt vatten her i nærheita,førr å prøv korrsen dæ nye leketøye mett va å kjør på glatta. Dæ fainn e ju snart ut va håplaust,uten pigga i dækkan. Dæ va tre-fire ongdomma dar ågså,såmm gikk på skøyt,åg då e kjørt a isen åg opp på lainn va dæ einn a demm såmm sa nokka te me. Dærfor ståppa e a træskværket,førr å høyr ka hainn ville. Dæ va førrsåvidt ittje nåkka spessiellt,hainn vill nu bærre småprat litt.
Då e då sku fyr opp ijænn,så vill fan ittje driten start,ittje livsgnist. E tængt mæ me sjøll,att e sku sekkert ittje ha brukkt sjokk,att deinn va bidd rå.Dæffør prøvd e asslags trikks såmm e ha hørrt omm,menn uansett ka e jor så vill ittje fanskape start.
E bestæmt me førr å trill jemmåver ijænn,førr fir-fæmmhunner meter længer borte va dæ einn neåverbakke såmm e tænkt e sku prøv å trillstart hainn i. Menn førr å kåmm se te deinn neåverbakkan,så e dæ sællføllgeli litt oppåverbakka først,å dæven korr tongt dæ va å trill deinn littje sykkeln. Då fikk e blosmak i kjæften første gången,menn ennelli kåmm e me tell tåppen å kunn prøv trillstart trikset. Trur dåkker han starta?
Ittje fan,jor ittje tægn tell dæ einngang. Så nu fainn e ut att e kuinn like gått bærre fortsætt å trill heimåver,men her ågså va dæ einn oppåverbakke tell å bynn mæ. Hallveis opp deinna kåmm blosmaken på ny,åg e svetta. Så vart nøtt å ta me einn pause. Menns e satt dar å prøvvd å få ijænn pusten,så bynnt e å tænk litt. Moppen såmm e kjøppt i fårrige uka hadd ju vor så lættstarta uansett omm dæ va tili på mårran å ått-ti minus eiller omm e nættopp hadd hatt deinn igang,så dæ va nu mærkeli att deinn sku vær så vanskeli nu.
Dæ va då e fann ut att e hadd ju pinadø brukkt killswitchen då e ståppa førr å prat me hainn ongdommen,einn måt e stort sett ailldri bruk å ståpp moppen på. Åg så glømt e sællføllgeli å slå deinn åver ijænn. Då e nu fainnt ut dettan,så starta hainn mæ einn gång.
Dettan va ju så dummt att kunn einn norlænning kunne jort nåkka sånnt,dæffør dialækkt.
Moraln i historia e: vesst du vill uinngå blosmak i kjæften,så stoppa du moppen mæ nøkkeln næste gång
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Blodsmak i kjæften.
Ein husker ting , lærd på den harde måten
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Blodsmak i kjæften.
He he. Er jo en typisk "nybegynner" feil det der. Burde ikke nødstoppen være det første man sjekker når man ikke får start?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Blodsmak i kjæften.
"Learning-by-doing" som de sier over der. :-) Og en ting er iaffal sikkert: Du er ikke den eneste som har kjennt den blosmaken i kjeften! Eller funne ut hva den der lille røe drittbrytern er til etter at batteri er tomt
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Blodsmak i kjæften.
Artig historie
Har tenkt at "nå er'e no' skikkelig gæli" et par ganger jeg også, før jeg fant ut at "hm, denne rød knappen... kanskje sjekke den, ja...
Og dermed var var problemet borte.
Er fort gjort å komme borti den, gitt...
Har tenkt at "nå er'e no' skikkelig gæli" et par ganger jeg også, før jeg fant ut at "hm, denne rød knappen... kanskje sjekke den, ja...
Og dermed var var problemet borte.
Er fort gjort å komme borti den, gitt...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Blodsmak i kjæften.
Da er det greit å ha Kawasaki
Kill og start er samme bryter
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Blodsmak i kjæften.
På min forrige sykkel opplevde jeg at den stoppet på en flerfeltsvei.
Heldigvis før en avkjørsel, så fikk trilla den ut av veien.
Etter et par minutter i ro, skjønte jeg at jeg hadde kommet borti den lille røde.
Heldigvis før en avkjørsel, så fikk trilla den ut av veien.
Etter et par minutter i ro, skjønte jeg at jeg hadde kommet borti den lille røde.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Blodsmak i kjæften.
Første turen jeg kjørte Intruder begynte den å fuske ved Moelv.Da jeg ikke hadde kjørt
sykkel på omlag 30 år,tenkte jeg "faan ta MCHuset Nydal AS som har solgt meg noe slikt hælvetes ræl..
Heldigvis svarte de ikke på telefonen,og min kjørekompis som var litt mer dreven,bare 25 års MCdvale,spurte
forsiktig:Den er ikke bensintom ?
Jeg slo over på reserven,så bar det videre nordover........
sykkel på omlag 30 år,tenkte jeg "faan ta MCHuset Nydal AS som har solgt meg noe slikt hælvetes ræl..
Heldigvis svarte de ikke på telefonen,og min kjørekompis som var litt mer dreven,bare 25 års MCdvale,spurte
forsiktig:Den er ikke bensintom ?
Jeg slo over på reserven,så bar det videre nordover........
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Blodsmak i kjæften.
He, he, he veldig morsom historie....kjenner nesten blodsmaken i kjeften selv når jeg leser....og ler godt når løsningen etterhvert åpenbarer seg i teksten...kjempebra!!
Og dette er vel knappast noen "nybegynnerfeil" det du utsatte deg selv for her....har hørt mange historier...korte OG lange om denne "killswitchen".
Uten sammenlikning forøvrig, men en liten sånn "vil ikke starte"-historie kan jeg også bidra med...ikke blodsmak i kjeften...men litt flaut er det jo når det er slike opplagte årsaker som står bak :
Var på "roadtriptur" sammen med Dexter og AJ.....vi tok en utsikt og photoshootrast ca. midtveis over Valdresflya.....etter benstrekk og fotosession..skulle vi så dra videre. Av en eller annen grunn så var jeg stort sett alltid den siste til å være klar...lukke jakke, lukke lommer, hjelm på, hansker på...diverse gadgets (iphone kobles til, gps skal startes, videkamera på styret skal fyres opp...osv. osv. ) Dexter og AJ står klare, jeg vrir om nøkkelen, tenningen kommer på, instrumentpanelet kjører sin normale pre-check og jeg trykker på startknapp..ingenting skjer. AJ og Dexter står fortsatt klare...brummer og gasser...snur seg mot meg...avventende. Jeg slår tenningen av og på igjen...samme prosedyre, men jeg legger nå merke til at etter pre-check av instrumentene slukker alle tenningslys...hmmmm....har jeg tømt batteriet for strøm, eller er det noe annet......temperaturen stiger inne i hjelmen...forsøker flere ganger...samme skjer...altså INGENTING!!
Frustrasjonsnivået stiger....Dexter og AJ parkerer igjen. Vi står på en veldig bratt avsats, så litt om og men er det for å få syklene til å stå rett og trygt. Jeg slår tenning av og på, ser etter mulige feilkilder...fortsatt sittende på sykkelen...AJ kommmer bort..han kjenner sykkelmodellen godt.....gir noen rettede spm....strøm?....killswitch?....det dugger i hjelmen min nå...tempen er høy..."jada...jada...alt er ok".....han tar et par skritt bort fra sykkelen, bøyer seg litt ned...og jeg ser...selv om han har hjelmen på....at han smiler...og peker ned mot bakken...på min venstre side...... Der satt jeg...forsøkte å starte...med høy stressfaktor...med sykkelen i gear og sidestøtte ute... . Hadde den stått i fri, hadde den startet på tross av støtte og da stoppet når jeg satte den i gear...men nei da....her var såpass bratt at jeg valgte å sette den fra meg i 1.gear i kombo med sidestøtte ut...så alle tekniske hindringer for å få start uten å rette opp prosedyren, var iverksatt.
Så, sykkelen i fri, sidestøtte inn...og turen kunne fortsette.....Hadde vel håpet av hendelsen var avglemt ved neste kaffe/vaffelpause...men det var den ikke...så jeg fikk "lide" såpass som man nærmeste forventer av en slik "nybegynnerfeil"
EDIT VIDEOTILLEGG:
Som nevnt i historien hadde jeg slått videokameraet på....så det ble en liten snutt av dette. Flaut er det....men det skjedde...og det handler jo om å DELE her på forumet....så her er den...for de som ønsker å se og høre....nybegynnerfeilen
TRAILER FOR VIDESNUTTEN :-)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=pDw3PhtLvNA[/video]
SELVE VIDEOSNUTTEN
[video]http://www.youtube.com/watch?v=xP18blmufhU[/video]
Og dette er vel knappast noen "nybegynnerfeil" det du utsatte deg selv for her....har hørt mange historier...korte OG lange om denne "killswitchen".
Uten sammenlikning forøvrig, men en liten sånn "vil ikke starte"-historie kan jeg også bidra med...ikke blodsmak i kjeften...men litt flaut er det jo når det er slike opplagte årsaker som står bak :
Var på "roadtriptur" sammen med Dexter og AJ.....vi tok en utsikt og photoshootrast ca. midtveis over Valdresflya.....etter benstrekk og fotosession..skulle vi så dra videre. Av en eller annen grunn så var jeg stort sett alltid den siste til å være klar...lukke jakke, lukke lommer, hjelm på, hansker på...diverse gadgets (iphone kobles til, gps skal startes, videkamera på styret skal fyres opp...osv. osv. ) Dexter og AJ står klare, jeg vrir om nøkkelen, tenningen kommer på, instrumentpanelet kjører sin normale pre-check og jeg trykker på startknapp..ingenting skjer. AJ og Dexter står fortsatt klare...brummer og gasser...snur seg mot meg...avventende. Jeg slår tenningen av og på igjen...samme prosedyre, men jeg legger nå merke til at etter pre-check av instrumentene slukker alle tenningslys...hmmmm....har jeg tømt batteriet for strøm, eller er det noe annet......temperaturen stiger inne i hjelmen...forsøker flere ganger...samme skjer...altså INGENTING!!
Frustrasjonsnivået stiger....Dexter og AJ parkerer igjen. Vi står på en veldig bratt avsats, så litt om og men er det for å få syklene til å stå rett og trygt. Jeg slår tenning av og på, ser etter mulige feilkilder...fortsatt sittende på sykkelen...AJ kommmer bort..han kjenner sykkelmodellen godt.....gir noen rettede spm....strøm?....killswitch?....det dugger i hjelmen min nå...tempen er høy..."jada...jada...alt er ok".....han tar et par skritt bort fra sykkelen, bøyer seg litt ned...og jeg ser...selv om han har hjelmen på....at han smiler...og peker ned mot bakken...på min venstre side...... Der satt jeg...forsøkte å starte...med høy stressfaktor...med sykkelen i gear og sidestøtte ute... . Hadde den stått i fri, hadde den startet på tross av støtte og da stoppet når jeg satte den i gear...men nei da....her var såpass bratt at jeg valgte å sette den fra meg i 1.gear i kombo med sidestøtte ut...så alle tekniske hindringer for å få start uten å rette opp prosedyren, var iverksatt.
Så, sykkelen i fri, sidestøtte inn...og turen kunne fortsette.....Hadde vel håpet av hendelsen var avglemt ved neste kaffe/vaffelpause...men det var den ikke...så jeg fikk "lide" såpass som man nærmeste forventer av en slik "nybegynnerfeil"
EDIT VIDEOTILLEGG:
Som nevnt i historien hadde jeg slått videokameraet på....så det ble en liten snutt av dette. Flaut er det....men det skjedde...og det handler jo om å DELE her på forumet....så her er den...for de som ønsker å se og høre....nybegynnerfeilen
TRAILER FOR VIDESNUTTEN :-)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=pDw3PhtLvNA[/video]
SELVE VIDEOSNUTTEN
[video]http://www.youtube.com/watch?v=xP18blmufhU[/video]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Blodsmak i kjæften.
Var litt... vel, kaldsvetting et par sekunder der på 'flya, ja...
Trailer'n til "filmen" er jo rett og slett U.B.E.T.A.L.E.L.I.G!!! Godt vi kan spøke litt med oss selv :-)
John Dewey's 'læresetning' "Learning by doing" eller "learn to know by doing and to do by knowing", som var det han egentlig sa, har absolutt relevans i denne situasjonen
Selv om ting så litt håpløst ut et par øyeblikk der ute i 'villmarken' skal det nevnes at Globe forholdt seg beundringsverdig kald og rolig, tross tilløp til litt lettere panisk bekymring og kvasiløsninger som å dytte igang en sykkel som TDM 900. Det gjør man bare ikke med en av de beste motorsykler som noensinne er laget
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Blodsmak i kjæften.
er nok mange som kjenner seg igjen på videosnutten til Globe, artig å få det med på film
Man trenger ikke være nybegynner for å få til dette, det holder med ny sykkel for å gå i fella.
Men det er jo mindre pinlig å stå hjemme i garasjen og lure på hvorfor sykkern ikke vil starte.
Man trenger ikke være nybegynner for å få til dette, det holder med ny sykkel for å gå i fella.
Men det er jo mindre pinlig å stå hjemme i garasjen og lure på hvorfor sykkern ikke vil starte.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Blodsmak i kjæften.
He he. Må si at jeg lo godt da jeg så traileren.
Så jo faktisk ut som traileren til en skikkelig spillefilm det der.
Så jo faktisk ut som traileren til en skikkelig spillefilm det der.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Blodsmak i kjæften.
På min første "lange" vårtur 2010 med Blåmann, som gikk bl.a til min tidlegere jobb i Vennesla for å vise fram min nye stolthet, skjedde det samme med meg. Jeg så like fortvilet ut som deg Globe når jeg stod utenfor jobben etter besøket og skulle starte opp vidunderet. Det ble jo ikke særlig mindre flaut/pinlig når en tidligere kollega gliste fra vinduet og ba meg ta opp støtta...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Blodsmak i kjæften.
Haha Det skal bli artig å se dere i øya når vi treffes på Smia i mai!!
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Blodsmak i kjæften.
Bare en ting å si om d dær Globe - FANTASTISK!
Det er det samme for skylda hvem som har den...