Men nå får jeg forsøke meg på et turreferat til. Den 31.03.08 tok jeg en svensketur, og det gikk slik for seg:
Så var første langtur unnagjort med Voyageren. Langtur er egentlig litt overdrevet, for det blei ikke mer enn 322 kilometer. Men det er greit å holde seg i nærområdene nå i startfasen. Man vet jo aldri om det er noe som trenger litt vedlikehold på en sykkel som man ikke kjenner. Voyageren har nå forresten fått et navn. Han skal hete Voye.
Nuvel. Turen i dag gikk fra Lørenskog og opp til Fetsund. Derfra blei det rv 22 til Momarken. Fra Momarken blei det E18 og gamle E18 til Ørje. Der blei det en kaffestopp på Statoil, før jeg reiste videre på E18 til Töcksfors. Etter et raskt handlebesøk på kjøpesenteret i Töcksfors gikk ferden videre på E18 til Årjäng. Der tok jeg av fra E18 og kjørte rv 172 (tror jeg) opp til Arvika. Fra Arvika blei det rv 61 mot Kongsvinger. Ved grensa endrer veien navn til rv 2. Fulgte rv 2 til jeg tok av ved Skotterud. Derfra blei det rv 21 til krysset der man kan enten kjøre videre til Ørje på rv 21 eller ta til høyre på rv 170 og komme ned til Bjørkelangen. Jeg valgte Bjørkelangen. Fra Bjørkelangen blei det kompveien ned til Fetsund, og så straka vegen til Lørenskog igjen.
Turen i dag regner jeg som en absolutt suksess sånn sykkeltestmessig. Hadde grått og regntungt føre hele veien. Fra Årjäng til Arvika regnet det ganske tett. I tillegg var det masse sand i veien etter vinterens strøing. Så jeg fikk virkelig testa sykkel og utstyr. Må bare si at Voyageren svarte til forventningene og mere til på alle punkter. Trenger et par skvettlapper på veltebøylene foran slik at sølespruten ledes vekk fra støvla, og jeg trenger en litt høyere frontrute for å beskytte fullt ut i regn. Men det er absolutt bra nok slik det er også. Så lenge farten var over 70 km/t holdt jeg meg faktisk tørr på kjøredressen selv i ganske stritt regnvær. Toppkarakter.
Stoppet rett før Ørje som første rast. Tok noen bilder. Det lå fortsatt is på vannet der.
Hadde en liten rast i regneværet. Dette er ved Sulvik mellom Årjäng og Arvika:
Neste stopp blei ikke før jeg kom over til Norge igjen. Disse bildene er tatt på rv 21 mellom Skotterud og Bjørkelangen. Ikke så mye grønt i naturen ennå.
Det blei litt sølesprut på Voye p denne turen. Men bedre å få det på sykkelen enn på klærne.
Alt i alt en fin tur i grått og trist vær. Formålet med turen var å få testa sykkel og utstyr, og sånn sett blei det suksess. Etter hjemkomsten blei det vask av Voye og en sjekk av det tekniske. Alt var i skjønneste orden, og koffertene var tette og fine. Nå kan sesongen begynne for alvor.
Her er forøvrig to kartbilder som viser hvor turen gikk: