Her følger et referat fra 03.04.08. Første egentlige langturen med Voye. Historiene nå i starten bærer preg av at jeg var ganske spent på hvordan Voye ville duge.
Været var fint igjen i dag. Sola skinte så vidt det var. Ingen grunn til å være hjemme med andre ord. Fyrte opp Voye og la i vei ned mot Oslo. Kjørte utover til Tyrigrava og videre ut på E6. Fulgte E6 nedover mot Sverige og over grensa. Ingen grunn til å stoppe ved grensa, så jeg svingte ikke av E6 før ved Uddevalla. Greit å få testa Voye på litt rask motorvei også. Og som vanlig blei det topp karakter. Ingen grunn til å grue seg for motorveikjøring altså.
Ved Uddevalla tok jeg av fra E6 og kjørte mot Bengtsfors på rv 172. Godt å komme litt vekk fra den trafikkerte motorveien og over på raske svenske landeveier med liten trafikk. Tok en liten rast et stykke etter Uddevalla. Det har lett for å bli lange kjøreperioder på Voye. Ikke trenger han bensin særlig ofte, og ikke er han slitsom å kjøre. Har ennå ikke merket noe til verken tresmak i baken eller andre ukomfortable bivirkninger.
Det var sol og varmt på rasteplassen mellom Uddevalla og Bengtsfors.
Det het Färgelanda der jeg stoppet.
Ikke så grønt i naturen ennå.
Etter rast blei det full fres ut på veien igjen. Stoppet ikke mer før jeg kom til Bengtsfors. Der fyllte jeg bensin. Forbruket er fortsatt under halvliteren pr. mil, og det er bra med tanke på at kjøringen på denne turen ikke akkurat har vært særlig økonomisk. Etter tankfylling blei det å fortsette rv 172 til Årjäng.Derfra blei det E18 til Ørje. På Statoilen i Ørje stoppet jeg for en dobbel cheeseburgermeny. Godt å få litt sunn norsk sikringskost innabords etter en lang dag i salen. Etter matpause blei det straka vegen hjem. Først E18 til Momarken, så rv 22 til Fetsund. Rein transportetappe.
Alt i alt en tur på 52 mil. Helt grei dagsetappe. Merker at formen sitter som den skal, så nå må jeg snart komme i gang med de lengere ekspedisjonene. I morra har jeg tenkt å ta et oljeskift på Voye slik at jeg er sikker på at alt er 100% før langturene starter.
Setter inn et kart som viser ruta: