Hei folkens!
Tenker å importere et LeoVince anlegg til sykkelen min selv, da prisforskjellen er ganske stor (selv medregnet frakt og vanlig moms).
http://www.leovince.com/en/catalog-kawa ... 2009/11169
Noen som VET om man må betale noen ekstra avgifter i tillegg til moms ved import av eksosanlegg?
pris fra USA: ca 3.200,- inkl frakt og moms (25%)
pris norsk forhandler: 4.995,- ekskl. frakt
Avgifter å tenke på ved import av eksosanlegg
Avgifter å tenke på ved import av eksosanlegg
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39766
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Avgifter å tenke på ved import av eksosanlegg
Jeg mener bestemt at det ikke er toll på bil- og MCdeler. Og det betyr at du ikke skal betale noe utover selve tollbehandlingen (gebyr) og moms på verdien av varene inkl. prisen for hva det koster å sende varene til Norge.
Kjøper du fra England eller annet land i Europa bør du sørge for at selger trekker fra hjemlandets moms, kjent som V.A.T. (value added tax) i Storbritannia.
Hvis ikke ender du gjerne opp med å betale moms to ganger... Selv om også det i mange tilfeller blir billigere enn om du skulle handle her i Norge...
Kjøper du fra England eller annet land i Europa bør du sørge for at selger trekker fra hjemlandets moms, kjent som V.A.T. (value added tax) i Storbritannia.
Hvis ikke ender du gjerne opp med å betale moms to ganger... Selv om også det i mange tilfeller blir billigere enn om du skulle handle her i Norge...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Avgifter å tenke på ved import av eksosanlegg
Takker for raskt svar 
En ting jeg stusser litt på. På den amerikanske siden jeg skal bestille fra, så nevner de ikke om potten er E-godkjent. Men på den tekniske tegningen er det bilde av at det er en liten rute hvor det står "E 13" inni, med den e-merke E-en (rund e). Er det dette som betyr at den er E-godkjent? husker ikke hvor(dan) dette skal stå

Edit: la til bilde

En ting jeg stusser litt på. På den amerikanske siden jeg skal bestille fra, så nevner de ikke om potten er E-godkjent. Men på den tekniske tegningen er det bilde av at det er en liten rute hvor det står "E 13" inni, med den e-merke E-en (rund e). Er det dette som betyr at den er E-godkjent? husker ikke hvor(dan) dette skal stå

Edit: la til bilde
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
Re: Avgifter å tenke på ved import av eksosanlegg
Fant dette angående svar som NMCU har fått fra Vegvesenet
http://arkiv.nmcu.org/nyheter/040701.pdf
e- eller E-merket med typegodkjenningsnummer preget på potta.
Tror på nyere MC'er enn 2003 så vil typegodkjenningsnr stå i vognkortet - så da er det lett å se om det er originalt eller ei.
Utover det så går det vel på litt alminnelig skjønn - dvs hvis det bråker fælt og numrene ikke stemmer overens så har kontrolløren en grei måte å kreve at sykkelen blir vist igjen med orignal potte. Maks 100 dB tror jeg uansett er en grense (?)
Moms ved kjøp fra utlandet - husk at fraktprisen regnes med i totalen som momsberegnes (viktig når frakten er dyr). I tillegg kommer et fortollingsgebyr fra de som utleverer varen til deg (200 - 500kr er vel vanlig?)
http://arkiv.nmcu.org/nyheter/040701.pdf
e- eller E-merket med typegodkjenningsnummer preget på potta.
Tror på nyere MC'er enn 2003 så vil typegodkjenningsnr stå i vognkortet - så da er det lett å se om det er originalt eller ei.
Utover det så går det vel på litt alminnelig skjønn - dvs hvis det bråker fælt og numrene ikke stemmer overens så har kontrolløren en grei måte å kreve at sykkelen blir vist igjen med orignal potte. Maks 100 dB tror jeg uansett er en grense (?)
Moms ved kjøp fra utlandet - husk at fraktprisen regnes med i totalen som momsberegnes (viktig når frakten er dyr). I tillegg kommer et fortollingsgebyr fra de som utleverer varen til deg (200 - 500kr er vel vanlig?)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Avgifter å tenke på ved import av eksosanlegg
hm... Såvidt jeg skjønner så gjelder dette bare innførsel av brukt motorsykkel? deler har jo ikke vognkort... Jeg vet at om du blir stoppa på teknisk og du ikke kan vise at potta er godkjent, så risikerer du mangellapp og bøter, så vil helst gjøre det riktig...RuneMC skrev:Fant dette angående svar som NMCU har fått fra Vegvesenet
http://arkiv.nmcu.org/nyheter/040701.pdf
e- eller E-merket med typegodkjenningsnummer preget på potta.
Tror på nyere MC'er enn 2003 så vil typegodkjenningsnr stå i vognkortet - så da er det lett å se om det er originalt eller ei.
Utover det så går det vel på litt alminnelig skjønn - dvs hvis det bråker fælt og numrene ikke stemmer overens så har kontrolløren en grei måte å kreve at sykkelen blir vist igjen med orignal potte. Maks 100 dB tror jeg uansett er en grense (?)
Moms ved kjøp fra utlandet - husk at fraktprisen regnes med i totalen som momsberegnes (viktig når frakten er dyr). I tillegg kommer et fortollingsgebyr fra de som utleverer varen til deg (200 - 500kr er vel vanlig?)
Regna med frakten i momsen, faktisk , blir ca 3200, så hvis UPS skal ha fortolling på noen hundre, så er det fortsatt god margin til norsk butikk...

er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..