GPz 1100, 4 farger på pluggene

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av Jompa »

Jeg er den stolte eier av en GPz 1100, 83 mod som jeg har fått noenlunde skikk på. Brukte det meste av vinteren i fjor til mekking.
Sykkelen fungerer fint, men pluggene har hver sin farge, fra nesten hvit til kollsvart.
Ventilene er i orden og riktig justert, motoren bruker ikke olje, går jevnt og fint, men hoster av og til på lavt turtall ( under 2000 rpm)
Sykkelen starter som et skudd med både kald og varm motor.Kompresjonen er omtrent lik på alle sylindrene, muligens litt lav.

Injectionanlegget fungerer som det skal, trur jeg, det er ihvertfall ikke noe feilmeldinger på elektronikken.

jeg mistenker innsprøytingsdysene, er det noen som har erfaring, gode tips eller vet om et verksted som kan ta en ordentlig kontroll av dysene ?


Obs, obs, obs; sykkelen har IKKE forgassere, dette er en original GPZ.
Sist redigert av Jompa den 08 jan 2011, 16:44, redigert 2 ganger totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av MaxTron »

Fire farger, ikke værst er jo som en ok fargeprinter dette ;e

Fra spøk til REVOLVER:

Kan vel være flere ting dette.
Er nesten 100% sikker på at du har vakumstyrte forgassere, på en så gammel sykkel er det meget sannsynelig at flere av membranene/vakumbelgene har fått revner/sprekker. Da vil ikke stemplet i forgasseren bevege seg verken raskt nok eller så mye som det skal.

Dysene KAN være delvis tette, mener det finns rensenåler for å stikke dem opp.

Det kan være urenheter og oksydert aluminium inne i forgasserene, kan oppstå over lang tid med lite bruk.

Kjenner en som har iportagentur på forgasserdeler fra tyskland, han kan skaffe membraner til en rimelig penge vist det blir behov.

Så når du har sjekket, eventuelt byttet membraner, renset dysene og forgasserene innvendig generelt er det viktig at de blir godt synkronisert. Vet ikke hvor langt fra nordmøre du bor ellers har æ måleapparat til dette. Finns også sikkert mange MC-klubber som har sånt liggende.

Lykke til
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38004
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av AJ »

Ser ut som du har fått godt svar allerede, Jompa.
Velkommen hit til MCsiden.no, forresten :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av ArcticTiger »

ja det er nok gammal dritt i forgasserne og tanken. Gammal bensin og kondensvann som står lenge gir rust, belegg og irra aluminium. Grundig rengjøring av tank og gassere må til.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av NickNei »

Ja,rens tank for drit og rust. Sikker på at det ikke er en form for synkronisering på denne fordi om det er en GPZ, jeg mener det er det? dette har faktisk veldig mye å si. I og med at den går bra over 2000, og plugger er for det meste svarte får den vel litt mye suppe.

OK, den har ikke gassere nei, da rettet jeg opp litt her :) Sjekket innsugsgummien? Den har en tendens til å sprekke opp, og gi falsk luft. Hvis du ikke bor langt unna skedsmo kan du la mc-partner se på den, de kan absolutt alt om kawa, gammel og ny.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av MaxTron »

1983-modell Gpz har vel gassere??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av ejs »

:thumleft
Dersom trottlebodies er synced riktig og den sviver på alle fire,så er det nok injectorene
som fusker eller er fulle av dritt i filterene.
Jeg undersøkte her i Kristiansand,et verksted skulle ha 800.- kroner for å rense injektorene på min sykkel..
Endte med at jeg kjøpte en liten ultralydvasker på Ebay.
Etterpå koblet jeg strøm på en og en injector og blåste med en sykkelpumpe i dysesiden for å få en føling med åpning.
Håper de fungerer greit til våren.(Disse injectorene er noen brukte fra en Volvo, for mere bensin på sykkelen,,en del av trimminga)(Bruker 1100 trottlebodies som en del av trimminga,men må ha mye større injectorer)
:redface
:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Nei, nei, nei.

Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:
MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Nei, nei, nei.

Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.


Dette gjelder 1100 kubikkeren.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av Jompa »

ejs skrev:
Jompa skrev:
MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Nei, nei, nei.

Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.


Dette gjelder 1100 kubikkeren.
Ja, 750en har forgassere (ikke turbomodellen)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av MaxTron »

ejs skrev:
Jompa skrev:
MaxTron skrev:1983-modell Gpz har vel gassere??
Nei, nei, nei.

Gpz med forgassere er ombygd for at eier ikke har vært fornøyd med innsprøytinga, enten har sykkelen gådd bedre med forgassere, vært lettere å trimme, eller så har ikke innsprøytinga fungert, hvem vet.


Dette gjelder 1100 kubikkeren.
Javæll, da lært æ nå nytt i dag og :-k

Veit jo at Kawa var tidlig ute, og (vist æ ikke tar feil) fikk insprøytning på Z1300 etter hvert, men at også Gpz 1100 hadde det var nytt for mæ.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av FJZZR »

VAr nok delte erfaringer med injection hos Kawa, for modellene etter (gpz900, 1000 o,s,v) fikk forgassere.

Det var nok turbo modellen som førte til at de prøvde injection på gpz1100 og z1300. Mener å huske at de hadde anlegg fra Bosch... husker jeg rett???

Mange tror at BMW var alene om injection tidlig på 80 tallet, noe som er helt feil.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av MaxTron »

FJZZR skrev:VAr nok delte erfaringer med injection hos Kawa, for modellene etter (gpz900, 1000 o,s,v) fikk forgassere.

Det var nok turbo modellen som førte til at de prøvde injection på gpz1100 og z1300. Mener å huske at de hadde anlegg fra Bosch... husker jeg rett???

Mange tror at BMW var alene om injection tidlig på 80 tallet, noe som er helt feil.
Er en del folk somtror at BMW har vært først med alt :lol
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av Tysnes »

på bilmotorer har eg brukt injector-rens med bra resultat (flaske som du heller på tanken).Det beste er vel som nevnt å la ett verksted rense di. er firma som er spes.på det. er det spesielle følere for temp,osv. Lykke til . :-)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: GPz 1100, 4 farger på pluggene

Legg inn av FJZZR »

MaxTron skrev:Er en del folk somtror at BMW har vært først med alt :lol
BMW's første injection anlegg på mc var også omdiskutert:
Motorrad monterte forgassere fra en Yamaha FZ750 (Fallforgassere som utrolig nok passet!) på en K100.
Resultatet sjokkerte alle: 10 hk ekstra uten noen annen modifikasjon!!

Svar