The two cylinder blog
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
The two cylinder blog
Tja, etter inntak av et par øl av godt Dansk fabrikat, innser tomsnes at tiden er inne for å blogge....
Denne bloggen vil ikke være preget av overdrevet høyt saklighetsnivå, så dere er herved advart.
For de som ikke har vært inne på noen av mine innlegg, vil det vel være riktig at jeg presenterer meg.
tomsnes er ca. 50 år gammel, og bosatt i Sandefjord. Jeg har kun kjørt MC siden 2007.
Da slo midtlivskrisa til for fullt. Resultatet ble MC-lappen, og en gul/sølv TDM 850 av den klassiske 1996 modellen. :-)
Hadde ingen formening om hva som ville være en "riktig" førstegangssykkel. Imidlertid falt jeg for denne, og har ikke angret et sekund.
Når jeg tenker meg om, så er det vel ikke nødvendig å skrive alt jeg har på hjertet med en gang, så jeg får spare litt til senere.
Avslutningsvis er jeg nødt til å fortelle at jeg har startet opp i dag..... Klarte ikke å la være. TDM'en står lagret sammen med en Fazer 600, en 600 Diversion (golden retriever), en FJR 1300, samt en gul Corvette -72 med fire hjul.
Alle disse koser seg i ca. 15 plussgrader vinteren igjennom.
Eieren av retrieveren er Erik her på forumet. Anbefaler hans tråd om caferaceren "Twisted V"
Den kan du følge her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... =Twisted+V" onclick="window.open(this.href);return false;
Og for de som måtte lure på tittelen på bloggen:
EN MC HAR IKKE MER ENN 2 SYLINDERE
Denne bloggen vil ikke være preget av overdrevet høyt saklighetsnivå, så dere er herved advart.
For de som ikke har vært inne på noen av mine innlegg, vil det vel være riktig at jeg presenterer meg.
tomsnes er ca. 50 år gammel, og bosatt i Sandefjord. Jeg har kun kjørt MC siden 2007.
Da slo midtlivskrisa til for fullt. Resultatet ble MC-lappen, og en gul/sølv TDM 850 av den klassiske 1996 modellen. :-)
Hadde ingen formening om hva som ville være en "riktig" førstegangssykkel. Imidlertid falt jeg for denne, og har ikke angret et sekund.
Når jeg tenker meg om, så er det vel ikke nødvendig å skrive alt jeg har på hjertet med en gang, så jeg får spare litt til senere.
Avslutningsvis er jeg nødt til å fortelle at jeg har startet opp i dag..... Klarte ikke å la være. TDM'en står lagret sammen med en Fazer 600, en 600 Diversion (golden retriever), en FJR 1300, samt en gul Corvette -72 med fire hjul.
Alle disse koser seg i ca. 15 plussgrader vinteren igjennom.
Eieren av retrieveren er Erik her på forumet. Anbefaler hans tråd om caferaceren "Twisted V"
Den kan du følge her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... =Twisted+V" onclick="window.open(this.href);return false;
Og for de som måtte lure på tittelen på bloggen:
EN MC HAR IKKE MER ENN 2 SYLINDERE
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Kan vel ikke ikke ubetinget si mæ enig der
Men en ting er vertfall sikkert, etter å ha hørt lyden på Globe's sykkel på Gadget-tråden, lyden av TDM er HEFTIG!!
Men en ting er vertfall sikkert, etter å ha hørt lyden på Globe's sykkel på Gadget-tråden, lyden av TDM er HEFTIG!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Joda MaxTron, Globes 900 låter bra.
Det er noe eget med to sylindere og lyd, spør du meg.
Min høres forøvrig slik ut.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lt2_kOyPC0o[/video]
Det er noe eget med to sylindere og lyd, spør du meg.
Min høres forøvrig slik ut.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lt2_kOyPC0o[/video]
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Gler mæ til æ får 650'n på veien, men det blir vetfall ikke den her vinter'n
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Sted: Karmøy
Re: The two cylinder blog
Har 3 sylidere på min Sprint og den har rimlig bra lyd,min fru påstår at hun hører meg på kilometers avstand
For livets glade gutter går solen aldri ned.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Ny blogg...jada
..og med TDM som utganspunkt da gitt..detta er nais
innholdet, så langt, er det ingenting å si på...god start på bloggen tomsnes
Du har en av de flotteste fargekobinasjonene på din TDM, synes jeg. Det går et par stykker av den samme modellen her i byen...ser veldig bra ut
..og lyden....ja den triiives vi også med
..og med TDM som utganspunkt da gitt..detta er nais
innholdet, så langt, er det ingenting å si på...god start på bloggen tomsnes
Du har en av de flotteste fargekobinasjonene på din TDM, synes jeg. Det går et par stykker av den samme modellen her i byen...ser veldig bra ut
..og lyden....ja den triiives vi også med
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: The two cylinder blog
Hei T Gratulerer med ny blogg! Gult er kuult , og frykt ikke,vi skal nok hjelpe deg å holde saklighetsnivået lavt her på bloggen din! Du har jo allerede lagt lista vedr sylinderdiskusjonen.
Jeg er enig med deg at to sylindre håller, men det gjeller bare hvis de spriker 90grader og fylles og tømmes via tvangsstyrte ventiler
Jeg er jo nokså uvitende i TDM verdenen, er det en paralell-tvinn, eller?
Jeg er enig med deg at to sylindre håller, men det gjeller bare hvis de spriker 90grader og fylles og tømmes via tvangsstyrte ventiler
Jeg er jo nokså uvitende i TDM verdenen, er det en paralell-tvinn, eller?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Linjetoer, tenker jeg vi sier...ArcticTiger skrev:Hei T Gratulerer med ny blogg! Gult er kuult , og frykt ikke,vi skal nok hjelpe deg å holde saklighetsnivået lavt her på bloggen din! Du har jo allerede lagt lista vedr sylinderdiskusjonen.
Jeg er enig med deg at to sylindre håller, men det gjeller bare hvis de spriker 90grader og fylles og tømmes via tvangsstyrte ventiler
Jeg er jo nokså uvitende i TDM verdenen, er det en paralell-tvinn, eller?
Se også denne artige tråden fra 2008... :-)
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 6628#p6628" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: The two cylinder blog
Paralell-tvinn refererer seg til stempla, om de følges ad paralellt opp og ned. Da tenner de annenhver gang de oppe, altså en kraftimpuls ved hver omdr på en (linje)tvinn.
Alternativt går et stempel opp og et ned. Det blir da ujevne kraftimpulser, men lettere å balansere motorn.
Hvordan er det på TDM?
Alternativt går et stempel opp og et ned. Det blir da ujevne kraftimpulser, men lettere å balansere motorn.
Hvordan er det på TDM?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
270 graders tenningsrekkefølge på de siste modellene av 850'en og alle årsmodeller av 900'en.ArcticTiger skrev:Paralell-tvinn refererer seg til stempla, om de følges ad paralellt opp og ned. Da tenner de annenhver gang de oppe, altså en kraftimpuls ved hver omdr på en (linje)tvinn.
Alternativt går et stempel opp og et ned. Det blir da ujevne kraftimpulser, men lettere å balansere motorn.
Hvordan er det på TDM?
270 grader betyr at lyden er som en V-twin og at stemplene tenner tett innpå hverandre for deretter å ta en relativt sett lengre pause for første stempel tenner igjen tett fulgt av nr. to, deretter en relativt sett lang pause igjen... og slik fortsetter TDM-motoren å lage deilig musikk gjennom de rette rørene, noe bl.a. Globe helt klart har på sin
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Æ trur min gamle XS 650 er en paralelltvin.
Er forresten en annen "rekketvin" æ har ganske lyst på, kansje en dag...
Er forresten en annen "rekketvin" æ har ganske lyst på, kansje en dag...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: The two cylinder blog
Var noen som gjorde om xs 650 til 270 grader tenning (ducati lyd) de tok veiven fra hverandre og satt den sammen
på tilnærmet 270 grader .
før kunne det kjøpes elektronisk tenning som passet 270 grader.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: The two cylinder blog
Tenker vi sier nesten Ducatilyd. En kamerat har en sånn TRX 850, og den er det 270 graders veiv i. Det er bare Ducati som låter som Ducati, for du må ha med tørrclutchraslinga.ejs skrev:
Var noen som gjorde om xs 650 til 270 grader tenning (ducati lyd) de tok veiven fra hverandre og satt den sammen
på tilnærmet 270 grader .
før kunne det kjøpes elektronisk tenning som passet 270 grader.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Går vist litt sakte rundt her, eehh 360 - 270 = 90!! Akkurat ja!! så den tenner som, og høres ut som en 90 graders V-tvin!Desmo skrev:Tenker vi sier nesten Ducatilyd. En kamerat har en sånn TRX 850, og den er det 270 graders veiv i. Det er bare Ducati som låter som Ducati, for du må ha med tørrclutchraslinga.ejs skrev:
Var noen som gjorde om xs 650 til 270 grader tenning (ducati lyd) de tok veiven fra hverandre og satt den sammen
på tilnærmet 270 grader .
før kunne det kjøpes elektronisk tenning som passet 270 grader.
TRX 850 var vel litt etterligning etter, og ett billigere alternativ for de som EGENTLIG ønska seg Ducati 750SS.
Forøvrig har jo Yamaha gjort en lignende ting med siste modell R1, det er jo en rekke4er, men veiva er forskyva så den får bunndrag og lyd tilnærmet en V-4er, med plassbehov, innsug og eksos konfigurasjon og vekt som en rekke4.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: The two cylinder blog
Helt enig Tomsnestomsnes skrev:Og for de som måtte lure på tittelen på bloggen:
EN MC HAR IKKE MER ENN 2 SYLINDERE
Velkommen til forumet forresten!
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com