mekkern skrev:Vi vet jo alle at øvrigheta titter på hva som blir skrevet på nettet-også her hos oss.
vet jo dette i forbindelse med fks at vi skulle møtes på Smia i Svelvik/berger og da hadde de "plutslig" laserkontroll rett borti gata på søndagen.
Det jeg savner er litt engasjement fra disse samme "overvåkerne", ikke bare ensidig uthenting av informasjon men gi litt tilbake også.-mange avdisse er jo på veiene hele døgnet og har en mulighet til å informere både bilister og motorsyklister om både generelle farer/trafikkfeller og uønsket adferd.
Diskusjoner rundt emner der de er de rette til å svare er også ønskelig-de kan sitte på info vi ikke vet om.
Dette kunne muligens gitt litt mindre "dem mot oss" trend slik det er i dag....er nok ikke så mange som ser udelt positivt på fks trafikkovervåkningen slik den drives i dag.

At det gjennomføres fartskontroller på smale uoversiktlige 60-soner på sterkt trafikkerte veier (f.eks. 60-sonene på E39 fra Sandvikvåg retning Stavanger) kan jeg se poenget med i de fleste tilfeller og forholdsvis enkelt forbinde med trafikksikkerhetshensyn.
Men det er unntak; hva er poenget med fartskontroller på oversiktlige strekninger på nattestid der det maks ferdes en bil hver andre time? Og ikke minst laserkontroller -
bakfra - i 80-sone på vei med to felt i hver retning og solid midtdeler (Fritz C Riebersveg i Bergen). Politionkelen sitter f*en meg bokstavelig talt i buskene og sikter seg inn på hekken din! Over 90 der og det er bare å hale frem lommeboken. Synligheten til politiet - som er vedtatt som en viktig trafikksikkerhetsfaktor - forsvinner helt fordi politiet gjør sitt beste for å være usynlige. I tillegg legges grensen så lavt at det er stort sett"vanlige" trafikanter som tas. Råkjørene blir advart av aktiviteten og slipper unna. I slike tilfeller mistenker jeg at oppfylling av et eller annet budsjettmål ligger til grunn for kontrollvirksomheten - ikke trafikksikkerhetshensyn. At veien er dimensjonert for betydelig høyere hastighet hjelper jo heller ikke på forståelsen for slike kontroller... ATK fatter jeg ikke hensikten med i det hele tatt - slikt blir det jo bare kengurukjøring av, og "storebror ser deg" følelsen er påtagelig; hvem vet om ikke det tas bilde/film av andre enn "fartssynderne"? Etter hva jeg har hørt blinker det jo ikke engang lengre når det tas bilde....
Jeg har altså ikke problemer med fartskontroller som er meningsfylte og som faktisk har til hensikt å bidra til økt trafikksikkerhet. Som oftest er politifolkene som utfører disse kontrollene helt vanlige tenkende mennesker som gjør en viktig jobb tross alt. De jeg virkelig har problemer med er geniene som står bak fartsgrensene og trafikksikkerhetstiltakene her til lands! Den gjengen bruker teorien om at lavere fart gir færre ulykker for alt den er verdt og vel så det. Det produseres til og med reklamefilmer som ensidig fokuserer på hvor livsfarlig det er å kjøre i 90 i stedet for 80. Ingen andre faktorer tas med! De ignorerer kaldt det faktum at mindre spordybde i veibanen, bedre dekke (økt friksjon), større veibredde, vegetasjonsrydding, midtdelere, osv. ville bidratt vel så mye på ulykkesstatistikken. Grunnen er jo åpenbar; å redusere fartsgrensene koster ingenting. Det gir snarere inntekter i form av bøter fra frustrerte bilister og motorsyklister.
Altså; byråkratene, forskerne og til sist politikerne er de rette å stille til veggs, men dessverre er det slik med dette som med alt ellers i verden; de som er ute i felten blir utsatt for frustrasjonen fra vanlige folk, det svares med "vi gjør bare jobben vår" og dermed har vi "oss og dem" forholdet.
Det jeg alltid har lurt på er hvor digre organisasjoner som NAF og dess like blir av? NMCU er små, men fremstår som mer virksomme enn NAF, KNA og de store guttene. Der er de visst fornøyde bare de får inn medlemskontingenten slik at de kan koste på seg et nytt digert adm. bygg og sende folk på messe i utlandet for å skrive om fremkomstmidler i 2 mill + klassen som ingen har råd til likevel...
Pokker, ble revet med her et sted og er ikke sikker på om jeg er helt "on-topic" i det hele tatt. For sent på kveld til at jeg gidder å vurdere det noe nærmere også - dere får leve med det...
