HID ombygging/konvertering av hovedlys.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Selv en av verdens beste motorsykler har noen svakheter. Tiger'n kan ikke akkurat briefe breibeint med motorsykkelhistoriens beste hovedlys.
Derfor har jeg vurdert å skaffe et slikt HID kit for å få bedre lys.
Dette er noe jeg har veldig lite greie på.
Derfor spør jeg her på MCsiden.no:
Dere med erfaring på området; har dette noe for seg? Mye jobb å 'bygge om' og hvor bra blir resultatet?
Spesielle ting jeg bør være oppmerksom på/ta hensyn til?
Tiger'n har for øvrig samme system som BMW, dvs. dette Canbus-systemet...
Derfor har jeg vurdert å skaffe et slikt HID kit for å få bedre lys.
Dette er noe jeg har veldig lite greie på.
Derfor spør jeg her på MCsiden.no:
Dere med erfaring på området; har dette noe for seg? Mye jobb å 'bygge om' og hvor bra blir resultatet?
Spesielle ting jeg bør være oppmerksom på/ta hensyn til?
Tiger'n har for øvrig samme system som BMW, dvs. dette Canbus-systemet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Prince of darkness??AJ skrev:Selv en av verdens beste motorsykler har noen svakheter. Tiger'n kan ikke akkurat briefe breibeint med motorsykkelhistoriens beste hovedlys.
Derfor har jeg vurdert å skaffe et slikt HID kit for å få bedre lys.
Dette er noe jeg har veldig lite greie på.
Derfor spør jeg her på MCsiden.no:
Dere med erfaring på området; har dette noe for seg? Mye jobb å 'bygge om' og hvor bra blir resultatet?
Spesielle ting jeg bør være oppmerksom på/ta hensyn til?
Tiger'n har for øvrig samme system som BMW, dvs. dette Canbus-systemet...

Har ikke gjort dette sjøl, men har lest en del, og vurdert mye fram og tilbake.
Ting en må sjekke:
Hvor mye plass er tilgjengelig? disse pærene bygger vist en god del lengre både inne i lampa og bak.
Vist dette ikke er oppgitt i en annonse må det sjekkes ut før innkjøp.
Disse høyspent-trafoene må plasseres, gjemmes en plass, og det er en for hver pære. Nå finnes det vel etter hvert ekstra småe med tanke på motorsykkelbruk, men sist æ var å las på ett forum om dette hevda flere at de småe trafoene hadde betraktelig mindre holdbarhetstid, og ble mye varmere. Dette høres forsåvidt logisk ut.
En annen ting er kabelen fra trafo til pære, denne er som regel veldig kort, og æ har inntrykk av at den IKKE tåler mye bøying. Vist du har plass nok til å plassere trafoen(e) i kåpa, og denne følger med når du svinger er ikke dette noe problem, ei heller vist man har ei kåpe med lys som ikke svinger selvfølgelig. Må man derimot plassere trafoen(e) på sykkelen, og lysa svinger sammen med kaffelen ser æ trøbbel både med tanke på lengde og bøybarhet på denne kabelen.
En annen ting er tilgang og pris på reserve pærer til DET systemet en velger, de varer jo lenge, men ikke evig. Og man kan bestandig være uheldig å få en "mandagspære".
Dette er bare tanker og vurderinger æ sjøl har gjort, har som sakt ikke kommet så langt at æ har prøvd enda.
Forresten: Alle skryter av STOOOR forbedring av lyset. Men lovlig er det jo ikke.....

Forresten: hva er dette Canbus-systemet??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Her er en test fra MC-avisa, som jeg fant hos Dybvik Trading, på en av snokerundene mine. :-)
http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... Cavisa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... _4300k.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... Cavisa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... _4300k.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Takker for nyttig info, folkens!
Kommer til å studere MC-Avisa artikkelen nærmere.
Kommer til å studere MC-Avisa artikkelen nærmere.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
HID gir bedre lys, men sist jeg sjekka, så må det være selvjusterende lykter, og man blir avskiltet om man blir stoppet med HID-konverteringskit som ikke er orginale, og som ikke er selvnivelerende. (siste gang jeg hørte om dette var i vinter i Levanger/Verdal, hvor politiet avskiltet flere biler pga ettermonterte HID-kit)
Det man kan gjøre, som er lovlig, er å trekke kraftigere kabler direkte fra batteriet til lyktene, og montere rele koblet til det orginale ledningsnettet.
Har med svært gode resultater gjort dette på flere eldre biler, og vil tro at det ikke er noe dårligere på MC.
Biltema selger disse kit'ene ferdig, og med litt tilpassing (det er laget for bil, og 2 hovedlykter), så burde du få samme resultat.
En annen ting, er jo om du har glassglass eller plastglass i lykta, og om evt plastglass kan ha blitt "grått". Da hjelper det veldig å polere lykteglasset.
Det man kan gjøre, som er lovlig, er å trekke kraftigere kabler direkte fra batteriet til lyktene, og montere rele koblet til det orginale ledningsnettet.
Har med svært gode resultater gjort dette på flere eldre biler, og vil tro at det ikke er noe dårligere på MC.
Biltema selger disse kit'ene ferdig, og med litt tilpassing (det er laget for bil, og 2 hovedlykter), så burde du få samme resultat.
En annen ting, er jo om du har glassglass eller plastglass i lykta, og om evt plastglass kan ha blitt "grått". Da hjelper det veldig å polere lykteglasset.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Sånn har æ og oppfatta loven.skullerud skrev:HID gir bedre lys, men sist jeg sjekka, så må det være selvjusterende lykter, og man blir avskiltet om man blir stoppet med HID-konverteringskit som ikke er orginale, og som ikke er selvnivelerende. (siste gang jeg hørte om dette var i vinter i Levanger/Verdal, hvor politiet avskiltet flere biler pga ettermonterte HID-kit)
Er selvfølgelig mulig æ monterer det uansett i nær fremtid, siden argumentene om at en ser bedre, og blir sett tidligere veier tyngre...

Det som overrasker er de artiklene som Banditmannen linka til, dette er , som æ forstår, fra MC-avisa, og de er vel rimelig seriøse?
Merkelig da at de ikke nevner at dette faktisk er ulovlig!!???!!
Det er jo faktisk ulovlig bare å gå opp i vattstyrke på pæra, går man fra en H4 som orginalt er 55/60W til en som er på 80/100W gir dette merkbart bedre lys (så lenge generator OG ledningsnett takler dette). Vil ikke påstå at lyset blir dobbelt så bra, men betraktelig bedre. Men dette er altså ulovlig. Og de hevder jo at HID-pære gir 3 ganger så kraftig lys, minst!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Hvor mange ganger har ikke MCavisa blitt tatt i å "stjæle" artikler fra fles hell for leather, inkl bilder, direkteoversette, uten å vise til kilden?
MCavisa var en gang i tida (omtrent på midten/slutten av 90-tallet) seriøse, men det er leeenge siden, IMNSHO.
MCavisa var en gang i tida (omtrent på midten/slutten av 90-tallet) seriøse, men det er leeenge siden, IMNSHO.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Syns jo det er helt greit at de tester og anbefaler både produktet og leverandøren.
Men de burde ihvertfall nevne at det er ulovlig, så får leserne vurderes selv nytteverdi mot "risiko"
Men de burde ihvertfall nevne at det er ulovlig, så får leserne vurderes selv nytteverdi mot "risiko"
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Krav om automatisk høydejustering gjelder vel bare for bil vel?
Eller? 


-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Og hvilke modeller er det??mekkern skrev:HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Har vurdert å bytte til Xenon på min R850R. Vil ikke akkurat skryte av lysene på den når det er mørkt.MaxTron skrev: Forresten: Alle skryter av STOOOR forbedring av lyset. Men lovlig er det jo ikke.....![]()
Hvor har du det fra at det ikke er lovlig? Er fullt klar over reglene for å ha Xenon på bil, men er usikker på reglene for MC.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
K1200LT/GT...MaxTron skrev:Og hvilke modeller er det??mekkern skrev:HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Begynner å lure på om jeg heller skal gå for Osram Nightbreaker i stedet... 

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Har prøvd å google litt på de modellene du nevner, men kan ikke finne noen med HID som standard, finner derimot flere forum der det beskrives å montere HDI-kit på disse, og noen sider som selger HDI-kit til de. Merkelig vist det er standard...?mekkern skrev:K1200LT/GT...MaxTron skrev:Og hvilke modeller er det??mekkern skrev:HVIS reflektoren er E merket for HID pærer går det bra på MC..pr.definisjon kan du sette på lykta fra fks BMWene som har HID orginalt.
Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
Derimot fant æ at den nye BMW 1600'n har HID, men bare på nærlyset.
Men den har jo også ikke bare automatisk nivåregulering på nærlyset, men også ett system som gjør at det følger veien i svinger, og i forhold til nedbrekk. Og dermed både gir ett bedre lys, og en unngår å blende møtende trafikk.
Tror dette er det første og eneste HID-lys som er lovlig på motorsykkel i EU.
correct me if I'm wrong!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Beklager, lette litt rundt på lovdata, men klarte ikke å finne noe om MC og HID-lys.2000Touring skrev:Har vurdert å bytte til Xenon på min R850R. Vil ikke akkurat skryte av lysene på den når det er mørkt.MaxTron skrev: Forresten: Alle skryter av STOOOR forbedring av lyset. Men lovlig er det jo ikke.....![]()
Hvor har du det fra at det ikke er lovlig? Er fullt klar over reglene for å ha Xenon på bil, men er usikker på reglene for MC.
Men rent logisk: hvorfor skulle det være lovlig på MC når det ikke er på bil??
Ett kjøretøy der lyset er montert over dobbelt så høyt som på en personbil, og som har mye kortere akselavstand, m.a.o. vipper mye mere opp og ned enn en bil.
Vil GJERNE at noen kommer opp med en forskrift som sier at æ tar feil!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Se her (nyttig for alle som har BMW-motorsykkel, delkatalog på nett)MaxTron skrev: Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=63&fg=05
1200LT med standard Xenon...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Er ikke så sikker på at jeg er enig i den logikken, men samme det - det er loven som gjelder!MaxTron skrev: Beklager, lette litt rundt på lovdata, men klarte ikke å finne noe om MC og HID-lys.
Men rent logisk: hvorfor skulle det være lovlig på MC når det ikke er på bil??
Ett kjøretøy der lyset er montert over dobbelt så høyt som på en personbil, og som har mye kortere akselavstand, m.a.o. vipper mye mere opp og ned enn en bil.
Vil GJERNE at noen kommer opp med en forskrift som sier at æ tar feil!!
Det jeg er enig med deg i er at jeg er veldig interessert i om noen kunne hoste opp en forskrift som tilsier at det er lov/ikke lov.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
"The desired equipment can be retrofitted2000Touring skrev:Se her (nyttig for alle som har BMW-motorsykkel, delkatalog på nett)MaxTron skrev: Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=63&fg=05
1200LT med standard Xenon...
using individual parts."
At BMW lager noe som tydeligvis er orginalprodusert ekstrautstyr bekrefter vel bare at det IKKE er standard???
Og at folk kan montere på eget ansvar, eller i land der det FAKTISK ER lovlig??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Mekkern snakket om hvilken modell som har HID som original, bare den jeg fant fram. Hvis du tenker på om noen som har disse lampene som standard på alle modeller, men allikevel bruker vanlig pærer kan jeg ikke tenke meg - dvs enig med degMaxTron skrev:"The desired equipment can be retrofitted2000Touring skrev:Se her (nyttig for alle som har BMW-motorsykkel, delkatalog på nett)MaxTron skrev: Har du noen linker som beskriver at de faktisk har HID som standard??
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=63&fg=05
1200LT med standard Xenon...
using individual parts."
At BMW lager noe som tydeligvis er orginalprodusert ekstrautstyr bekrefter vel bare at det IKKE er standard???
Og at folk kan montere på eget ansvar, eller i land der det FAKTISK ER lovlig??

BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Osram Nightbreaker gir ett noe hvitere og skarpere lys.AJ skrev:Begynner å lure på om jeg heller skal gå for Osram Nightbreaker i stedet...
Men koster vel ca 3 ganger så mye som ei standard tilsvarende fra Bilxtra e.l., og varer i 2-4 måneder.
Har riktignok bare prøvd de på min Honda CR-V bil, men var meget skuffet over holdbarheten

Selvfølgelig mulig de har blitt bedre det siste året...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
I en xenon-lampe er lys-legemet (det som lyser) på en annen plass enn i en halogan lyspære.
Det gir massevis med strølys.
Noen sykler, min for eksempel, har en "skjerm" montert inne i reflektoren.
Derfor bruker jeg H7 også på nærlyset.
Det gjør at jeg kan sette inn Xenon uten å få stølys "oppover".
At det fremdeles er ulovlig er en annen sak.
Det blender hvertfall ikke.
Men selv med vanlig halogen må jeg justere lyset ned når jeg svinger inn på motorvei.
I 140 km/t gjør dreiemomentet som overføres til bakken at fronten løfter seg såpass mye at hele bakruten på biler jeg kjører fobi flombelyses.
Heldigvis har jeg en skrue som kan brukes uten verktøy, men ikke uten å ta av meg hansken.
Detfor blir det ikke noe Xenon i nærlyset på meg.
Men jeg kunne godt tenke meg å sette inn en Xenon-lamle i fjærnlyset, eller i én (eller begge) ekstralysene.
Det ville hjulpet godt.
[TaSK]
Det gir massevis med strølys.
Noen sykler, min for eksempel, har en "skjerm" montert inne i reflektoren.
Derfor bruker jeg H7 også på nærlyset.
Det gjør at jeg kan sette inn Xenon uten å få stølys "oppover".
At det fremdeles er ulovlig er en annen sak.
Det blender hvertfall ikke.
Men selv med vanlig halogen må jeg justere lyset ned når jeg svinger inn på motorvei.
I 140 km/t gjør dreiemomentet som overføres til bakken at fronten løfter seg såpass mye at hele bakruten på biler jeg kjører fobi flombelyses.
Heldigvis har jeg en skrue som kan brukes uten verktøy, men ikke uten å ta av meg hansken.
Detfor blir det ikke noe Xenon i nærlyset på meg.
Men jeg kunne godt tenke meg å sette inn en Xenon-lamle i fjærnlyset, eller i én (eller begge) ekstralysene.
Det ville hjulpet godt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Fint å ha høydejusteringen så lett tilgjengelig, burde vært påbudt på alle motorsykkler.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
Har hatt nightbreaker på min K1200LT i 2 år nå. Har enda ikke skiftet ei pære.MaxTron skrev:Osram Nightbreaker gir ett noe hvitere og skarpere lys.AJ skrev:Begynner å lure på om jeg heller skal gå for Osram Nightbreaker i stedet...
Men koster vel ca 3 ganger så mye som ei standard tilsvarende fra Bilxtra e.l., og varer i 2-4 måneder.
Har riktignok bare prøvd de på min Honda CR-V bil, men var meget skuffet over holdbarheten![]()
Selvfølgelig mulig de har blitt bedre det siste året...
Riktignok BOR ikke jeg på sykkelen om sommeren, men bruker den til og fra arbeid og ellers foretrekker jeg den foran bilen, nødvendig onde, så i sesongen er det 2 hjul som teller.
Re: HID ombygging/konvertering av hovedlys.
K1300S/GT m.fl. har vært å få med xenon en stund. Er nok redd for at denne har aut. høyderegulering også!
Noen sykler "føler" på strømen nærlyset trekker og gir et varsel i info. display hvis den drar for mye eller for lite. Her kan det bli trøblete med ettermontering av HID og 100W "rally" pære.
CAN bus (Controller Area Network) er et "data nettverk" som mange kjøretøy produsenter bruker til kommuniasjon ombord. Dette berører ikke lyset sånn direkte, men beskjeden "lampe-feil" formidles gjerne fra lysmodul til instrument panel gjennom dette nettverket.
CAN bus brukes også litt i automasjons sammenheng. Omron, Allen Bradley m.fl er produsenter som kan bruke denne.
Noen sykler "føler" på strømen nærlyset trekker og gir et varsel i info. display hvis den drar for mye eller for lite. Her kan det bli trøblete med ettermontering av HID og 100W "rally" pære.
CAN bus (Controller Area Network) er et "data nettverk" som mange kjøretøy produsenter bruker til kommuniasjon ombord. Dette berører ikke lyset sånn direkte, men beskjeden "lampe-feil" formidles gjerne fra lysmodul til instrument panel gjennom dette nettverket.
CAN bus brukes også litt i automasjons sammenheng. Omron, Allen Bradley m.fl er produsenter som kan bruke denne.