Vinterlagring, batteri ladere og batteri .
Vinterlagring, batteri ladere og batteri .
De fleste lagrer nå sin MC for vinteren. Da er det verdt å huske på at batteriet har godt av å stå kaldt. Koble av minuspolen etter å ha ladet batteriet opp. Ja, det står minuspolen, pluss polen behøver en ikke å røre.
Velger en å ta batteriet inn så la det stå så kaldt som mulig. Opphold i dypfryseren skader ikke et fulladet batteri !
En intelligent MC batterilader kan stå tilkoblet hele vinteren hvis en har det. Har en som jeg har en uintelligent lader til kr 198,00 så er det verdt å huske på at en uintelligent lader bør ikke gi mere ladestrøm enn 1 AH.
Og da er det lett å huske på hvor lenge en behøver å lade, har du 12AH batteri så lar du laderen stå på i 12 timer. Lader du lenger så kan det føre til høy fordamping av vann.
Jeg pleier å lade batteriet opp så fyller jeg vann på de cellene hvor det trengs, også lades det igjen. I løpet av vinteren gir jeg det noen timers lading når jeg husker på det.
Batteriets tilstand kan kun sjekkes med en syrevektsmåler. Korrekt vekt skal være 1,28.
Disse enkle ting har ført til stor økning i levetiden på mine batterier.
Når en kjøper nytt batteri så lad det alltid opp før det tas i bruk !
Velger en å ta batteriet inn så la det stå så kaldt som mulig. Opphold i dypfryseren skader ikke et fulladet batteri !
En intelligent MC batterilader kan stå tilkoblet hele vinteren hvis en har det. Har en som jeg har en uintelligent lader til kr 198,00 så er det verdt å huske på at en uintelligent lader bør ikke gi mere ladestrøm enn 1 AH.
Og da er det lett å huske på hvor lenge en behøver å lade, har du 12AH batteri så lar du laderen stå på i 12 timer. Lader du lenger så kan det føre til høy fordamping av vann.
Jeg pleier å lade batteriet opp så fyller jeg vann på de cellene hvor det trengs, også lades det igjen. I løpet av vinteren gir jeg det noen timers lading når jeg husker på det.
Batteriets tilstand kan kun sjekkes med en syrevektsmåler. Korrekt vekt skal være 1,28.
Disse enkle ting har ført til stor økning i levetiden på mine batterier.
Når en kjøper nytt batteri så lad det alltid opp før det tas i bruk !
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Hm... :
Gjelder dette alle typer batterier? Er det ikke noen sykler som har batterier som ikke inneholder vann, men en slags geléblanding...
Eller er jeg helt på jordet nå...?
Uansett, bør alle typer batterier oppbevares kaldt slik du forklarer det, Pollti?
Gjelder dette alle typer batterier? Er det ikke noen sykler som har batterier som ikke inneholder vann, men en slags geléblanding...
Eller er jeg helt på jordet nå...?
Uansett, bør alle typer batterier oppbevares kaldt slik du forklarer det, Pollti?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Blybatterier ihvertfall. Stapp det i fryseren og Rosmari hat keine Angst ! Det fryser ikke før rundt -63 grader. Nå stapper jeg ikke mitt batteri i dypfryseren da. Jeg kobler bare av minus polen og lagrer Cagge med batteri i kald garasje. Vær nøye med væskestand.
For gel batterier, som jeg ikke vet en dritt om så kan du spørre min gode venn og batteriguru Jorg Becker i Larvik.
www.tbbecker.de/norge.htm
www.sterling-power.no
Trenger du råd eller hjelp?
Tlf. 33179554
Mobil 47040200
Er alltid tilgjengelig, også på helgen.
For gel batterier, som jeg ikke vet en dritt om så kan du spørre min gode venn og batteriguru Jorg Becker i Larvik.
www.tbbecker.de/norge.htm
www.sterling-power.no
Trenger du råd eller hjelp?
Tlf. 33179554
Mobil 47040200
Er alltid tilgjengelig, også på helgen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Man takker for generøs info og nyttig reklame...Pollti skrev:Blybatterier ihvertfall. Stapp det i fryseren og Rosmari hat keine Angst ! Det fryser ikke før rundt -63 grader. Nå stapper jeg ikke mitt batteri i dypfryseren da. Jeg kobler bare av minus polen og lagrer Cagge med batteri i kald garasje. Vær nøye med væskestand.
For gel batterier, som jeg ikke vet en dritt om så kan du spørre min gode venn og batteriguru Jorg Becker i Larvik.
www.tbbecker.de/norge.htm
www.sterling-power.no
Trenger du råd eller hjelp?
Tlf. 33179554
Mobil 47040200
Er alltid tilgjengelig, også på helgen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering