SMK.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar

Er kubikk lykke ?

Ja. Jo mere jo bedre. Selv om jeg ikke mestrer det.
9
69%
Nei. Jo mindre jo bedre !
4
31%
 
Stemmer totalt: 13

Pollti

SMK.

Legg inn av Pollti »

Det betyr Små Kubikk Gutta. Bare til opplysning for Ragnhild og andre uinnvidde.

Regel nr 1. Småkubikk er alt mellom 125 til 600. Til nød, 600 regelen er der bare for Jalmar.... 8) 450-500 er toppen.

Regel nr 2. Jo mindre, jo bedre.

Regel nr 3. Haster det så fælt så kan du ta buss eller tog.

Regel nr 4. Status er omvendt proposjonalt med fabrikk merke. Alltid.

Regel nr 5. Ikke se skjevt til noen. All kubikk er gøy. Stort sett da, og ihvertfall når de går.

Regel nr 6. Tar du deg selv høytidlig så har du ikke noe i denne tråden å gjøre.


Meningen med dette er at vi som ikke kjører vinkel slipere på en trillion kubikk og med 400 hk muligens har en annen kjøreopplevelse enn andre.
Er vi mange som liker å kjøre med hele kroppen og ha det gøy som vi kan med minimum kostnader og iht erfaring og kunnskap ? Bare et spørsmål .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Veeeeldig begrenset med alternativer her, synes jeg... :[-X:
Burde vel strengt tatt vært et alternativ til...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Pollti

Legg inn av Pollti »

Ja. De som ikke er enige med meg kan ikke stemme :Laughing:

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Legg inn av mekkern »

driver å leter etter en blå ca78mod rs100 jeg... :sad11:

LS2 er også kandidat..

dobbeltsylinder puck skjærer seg litt for lett...men gir mange kaffestopp..

Pollti

Legg inn av Pollti »

Aj. spørsmålet var : Er kubikk lykke ?

Pollti

Legg inn av Pollti »

Kaffe er godt mekkern. Pælm 1 literen din på dynga !

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg er med på den, Pollti. :thumbsup:

Jeg har jo hatt en tendens til å tro at mere kubikk gir mere moro. Men begynner å innse at det ikke alltid er tilfelle. Hvert til sitt bruk selvfølgelig. Skal jeg på langtur i høyt tempo og skal ha med meg masse ræl, syns jeg det er greit å bruke Voyageren på 1200 kubikk.

Men jo større sykler jeg har kjørt, jo mer har jeg savna "småkubikkperioden" jeg var i gjennom på 80-tallet. Kjørte da bl.a. en Jawa TS350. Med HELE 24 hester!!! Men vi kom da på tur og vi hadde det moro.

Det med å ha noe småtteri som man kan stelle og skru på selv, som ikke koster særlig mye hverken å kjøre eller å forsikre, er et veldig godt alternativ.

For de som ikke liker å skru, begynner det nå forsiktig å dukke opp nye sykler med mer beskjedne motorer. Kawasaki Ninja 250 er ett eksempel. Helt grei liten sykkel som er rimelig i innkjøp og rimelig å bruke. Og den gjør jobben og tar deg på tur eller til og fra jobben akkurat som en stor sykkel.

Det er jo mange som klager på hvor dyrt det er å ha mc. Og det kan man jo være enig i, men det behøver ikke bli så dyrt som det for mange har blitt. Klarer man seg med en 500 ccm sykkel, har man effekt så det holder til norske forhold, og kostnader som er betraktelig redusert i forhold til 1000 ccm og større.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Aj. spørsmålet var : Er kubikk lykke ?
Ok... er med på den.
Og svaret er at jo mer kubikk betyr helt klart ikke nødvendigvis mer lykke :wink:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Legg inn av mekkern »

skal snekre litt på litern i vinter så den blir mere kaffevennlig.. :Laughing:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har en 900 kubikker selv, men den er likevel ikke noe skryteobjekt hva gjelder effekt, dvs. HK/KW.
Dreiemomentet derimot er aldeles fortreffelig og bortimot uovertruffent i denne kubikklassen :mrgreen:

Men det kan godt hende at jeg kunne trives like godt med f.eks. en en-sylindret 550 kubikker... 8)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Pollti
Syns jo du kunne strukket deg til 654 ccm
For da kunne Panther'n vært med

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg mener småkubikk er mellom 126 ccm og 500 ccm. Dessverre er det et relativt smalt utvalg i den klassen når det gjelder nye sykler, men det blir nok bedre når økonomien blir dårligere rundt omkring.

På bruktmarkedet er det jo mange fine småkubikkere til salgs. Og de er billige. Og lette å vedlikeholde. Fine vintersykler er de fleste av dem også p.g.a. lav vekt bl.a.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Spørsmålet er egentlig litt villendene for å si det mildt. En stor kubikk er gjerne tilgivende for den er gjerne tilpasset "ubrukbare brukere " til en viss grad. En småkubikker er gjerne litt anderledes enn så, og således er den litt mere krevende også. Den krever noe mere og må kjøres mere aktivt. Og siden den må kjøres mere nært til grensa kan den oppleves som mindre tilgivende kanskje.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Her skal vi da ikke skryte av vekt/hk forhold ! Du kan gjerne ha 0,1 hk for min del. Kjøreglede , definer det ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Her skal vi da ikke skryte av vekt/hk forhold ! Du kan gjerne ha 0,1 hk for min del. Kjøreglede , definer det ?
Ja, den er det ikke sånn helt uten videre lett å definere... :[-X:

Men det å ha mellom 120 og 190 HK er i hvert fall ikke alene ensbetydende med kjøreglede.
Kjøreglede handler om helt andre ting!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Spørsmålet må vel heller bli om det er nødvendig å ha tusenvis av kubikk og hundrevis av hester for å trives som motorsyklist?

Man skal jo ikke snakke lenge med yngre motorsyklister (eldre også for den sakens skyld, men ikke like fremtredende hos den eldre garde) før det blir snakk om hvor dyrt det er å ha mc. De står ved siden av 1000 kubikkeren og forteller om dyre servicer, dyre dekk, dyr forsikring, dyrt vedlikehold osv osv osv...

Jeg tror de yngre motorsyklistene i dag går glipp av mye fordi de med enkelhet kan låne penger til en ræcer med 200 hk som de ikke har kunnskaper til å utnytte mer enn kanskje 50% av kjøreegenskapene.

Hadde de tenkt seg litt om, og vært villige til å prøve, kunne de fått en mindre sykkel til langt lavere pris og med langt mindre driftskostnader. Og den sykkelen kunne gitt dem mer i form av den gleden det er å merke at man faktisk kan utnytte kjøretøyet fullt ut.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Precis på pricken Jalmar. Jeg nyter den "godt" planlagte forbikjøring mye bedre enn forbikjøringen hvor det bare er å vri på rulla også er det meste tilgitt.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er sånne ting som har fått meg til å tenke litt i småkubikkklassen også. Jeg kjører jo turer på mange av de samme svingete og bakkete strekningene nå som jeg gjorde med den lille Jawaen. Og med Voyageren så rusler det og går i høygir gjennom svinger og oppover bakker. Behagelig, ja helt klart. Komfortabelt, selvføglelig. Men inspirerende og spennende? Føler jeg at jeg kjører mc eller at jeg "er med på tur"? :[-X:

Med en liten motorsvak sykkel må man absolutt engasjere seg mer.. Man må kjøre aktivt. Og det er moro. Og det skjer uten at man er nødt til å passere "mistelappen"-grensa.

Men det er selvfølgelig hver til sitt bruk. Kunne ikke kjøre en 250 med full oppakning til Skibotn på et døgn uten å få varige mèn. Men jeg kunne kjørt til Skibotn med full oppakning med en 250 på 3-4 dager. Og sikkert fått mer glede av turen som sådan.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Innstillingen er feil !! Spørsmålet er bare hvor uvitende og målorientert du er. :mrgreen:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har noen prøvd den nye Kawaski 250 'Ninja' R, forresten...?
Småkubikk så det holder og solgt veldig bra i Norge også, så vidt jeg vet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er jo så.

Du kan jo lese historien til denne fyren:

http://mopedtrip.com/intro/index.html

DA kan man snakke om å være målorientert.

Men saken er jo at det er menneskelig å ønske seg mer og mer. Når jeg hadde liten sykkel tenkte jeg på hvor flott det måtte være å ha en stor sykkel slik at jeg fikk med meg alt jeg ønsket å ha med. Nå vet jeg jo at ting tar den plassen du setter av til det. Og det blir aldri plass nok og aldri krefter nok. Derfor er det kanskje en tanke å gå litt bakover og tenke på nytt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

AJ skrev:Har noen prøvd den nye Kawaski 250 'Ninja' R, forresten...?
Småkubikk så det holder og solgt veldig bra i Norge også, så vidt jeg vet...
Den er et ypperlig symbol på det jeg mener. En fullt ut brukbar motorsykkel for de fleste. Artig å kjøre og rimelig i både innkjøp og drift. Og selvfølgelig lansert i akkurat riktig tid. Det kommer flere alternativer fra flere fabrikanter neste sesong.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Aprilia kommer også med nye små ccm sykkeler nå. Og de andre fabrikkene vil nok gi svar på satsingen til Kawasaki og Aprilia. Og det er på høy tide at det satses litt på småkubikkere. Utvalget i Norge har vært semmert i mange år.
Og likere har det vel ikke vært nedover i Europa heller. Det har vel vært et lite marked så da har ihvertfall Aprilia,Cagiva og Honda heller valgt å skremme opp 125 ccm modellene til å yte fra 25 hk og oppover og på den måten fylle behovet i markedet.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Hmmm. http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

Denne vil bli vurdert når den kommer.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Legg inn av mekkern »

den så jaggu spesiell ut....hadde den 1 forhjul så-mulig. :[-X:

Svar