Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Som jeg skrev tidligere i tråden, så funker det å kjøre langt med sekk.
Men man får en mer passiv kjørestil enn uten sekk. Man beveger seg ikke så mye på sykkelen, og man blir fortere sliten.
Om sekken kommer i konflikt med telt og sovepose vet jeg ikke, da jeg kjørte uten.
Edit: Tasteleif.
Men man får en mer passiv kjørestil enn uten sekk. Man beveger seg ikke så mye på sykkelen, og man blir fortere sliten.
Om sekken kommer i konflikt med telt og sovepose vet jeg ikke, da jeg kjørte uten.
Edit: Tasteleif.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.
[TaSK]
Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.
[TaSK]
Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Ta noe slikt heller. Liker ikke å ha ryggsekk på selv.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JeP6BvDnQHY[/video]
http://www.thecycleguys.com/default.asp ... egoryID=17
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JeP6BvDnQHY[/video]
http://www.thecycleguys.com/default.asp ... egoryID=17
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
For det første: man må selvfølgelig feste eller fjerne reimer og snorer som kan hekte seg fast i ting. Vist man først flyr gjennom lufta av en eller annen grunn så KAAN selvfølgelig skulder eller brystreimene eller beltet huke seg inn i ett eller annet...tagesk skrev:Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.
[TaSK]
Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
For det andre: hvordan kan en ekstra genser, regndressen eller ett ekstra par hansker trykkes gjennom kjørejakken, ei godkjent ryggskinne og inn i ryggen?? De vil vel heller virke dempende mot slag i ryggen??
For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Legg ei pute oppiMaxTron skrev:For det første: man må selvfølgelig feste eller fjerne reimer og snorer som kan hekte seg fast i ting. Vist man først flyr gjennom lufta av en eller annen grunn så KAAN selvfølgelig skulder eller brystreimene eller beltet huke seg inn i ett eller annet...tagesk skrev:Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.
[TaSK]
Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
For det andre: hvordan kan en ekstra genser, regndressen eller ett ekstra par hansker trykkes gjennom kjørejakken, ei godkjent ryggskinne og inn i ryggen?? De vil vel heller virke dempende mot slag i ryggen??
For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Airbag og fallskjermCbr skrev:Legg ei pute oppiMaxTron skrev:For det første: man må selvfølgelig feste eller fjerne reimer og snorer som kan hekte seg fast i ting. Vist man først flyr gjennom lufta av en eller annen grunn så KAAN selvfølgelig skulder eller brystreimene eller beltet huke seg inn i ett eller annet...tagesk skrev:Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.
[TaSK]
Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
For det andre: hvordan kan en ekstra genser, regndressen eller ett ekstra par hansker trykkes gjennom kjørejakken, ei godkjent ryggskinne og inn i ryggen?? De vil vel heller virke dempende mot slag i ryggen??
For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZLiSKPz1 ... re=channel[/video]
Finnes i signal gul og svart og.
Finnes i signal gul og svart og.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
To kompiser og jeg kjørte til Geilo for en helgetur her for en tid tilbake. Jeg fylte opp sidevesker & toppboks med det jeg trengte, han ene hadde slike skinntasker med frynser og greier på Viragoen sin, og han siste kjørte med ryggsekk på en VF750 (var det vel...). Lang historie kort; vi med veskene kom frem "uthvilt" og klare for det meste. Han med ryggsekken; not so much... På returen fordelte vi bagasjen hans mellom oss - det ble en helt annen opplevelse for ham i positiv forstand. Men for all del; folk er forskjellige og reagerer ulikt på saker og ting.
Når det gjelder sikkerheten ser jeg for meg at det er litt ugreit med en "utvekst" ryggen som i verste fall kan virke som et knekkpunkt på ryggen hvis den er litt istappet. Fyller du opp med kniver & gafler og ymse anna harde saker blir det vel neppe bedre...
Men her som ellers er det jo snakk om å bruke sunn fornuft...
Når det gjelder sikkerheten ser jeg for meg at det er litt ugreit med en "utvekst" ryggen som i verste fall kan virke som et knekkpunkt på ryggen hvis den er litt istappet. Fyller du opp med kniver & gafler og ymse anna harde saker blir det vel neppe bedre...

Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Vist det blir aktuelt er det stort sett snakk om å hegge oppi litt klær som sagt, kanskje 2-3kgGeir skrev:To kompiser og jeg kjørte til Geilo for en helgetur her for en tid tilbake. Jeg fylte opp sidevesker & toppboks med det jeg trengte, han ene hadde slike skinntasker med frynser og greier på Viragoen sin, og han siste kjørte med ryggsekk på en VF750 (var det vel...). Lang historie kort; vi med veskene kom frem "uthvilt" og klare for det meste. Han med ryggsekken; not so much... På returen fordelte vi bagasjen hans mellom oss - det ble en helt annen opplevelse for ham i positiv forstand. Men for all del; folk er forskjellige og reagerer ulikt på saker og ting.
Når det gjelder sikkerheten ser jeg for meg at det er litt ugreit med en "utvekst" ryggen som i verste fall kan virke som et knekkpunkt på ryggen hvis den er litt istappet. Fyller du opp med kniver & gafler og ymse anna harde saker blir det vel neppe bedre...Men her som ellers er det jo snakk om å bruke sunn fornuft...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Lett bagasje i sekk som sitter tett inntil ryggen er uproblematisk - også i svinger. Tar ofte returen fra jobben via Tyrifjorden der det er mye svinger.
Er egentlig en slags nødløsning at jeg bruker sekk. Hvis jeg hadde hatt garderobeskap på jobben kunne jeg hengt kjøreklærne der. Istedet blir det å stappe de ned i sekken.
Sånn er det blitt med "strømlinjeforma" flexi-plasser nå til dags når interiørarkitektene helt har glemt at noen bruker MC... kun et skap som ikke rommer hjelmen engang til personlig bruk
På langtur og/eller mye vekt - pakk på sykkelen istedenfor. Langtur bruker jeg definitivt ikke sekk på ryggen.
Er egentlig en slags nødløsning at jeg bruker sekk. Hvis jeg hadde hatt garderobeskap på jobben kunne jeg hengt kjøreklærne der. Istedet blir det å stappe de ned i sekken.
Sånn er det blitt med "strømlinjeforma" flexi-plasser nå til dags når interiørarkitektene helt har glemt at noen bruker MC... kun et skap som ikke rommer hjelmen engang til personlig bruk

På langtur og/eller mye vekt - pakk på sykkelen istedenfor. Langtur bruker jeg definitivt ikke sekk på ryggen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Man må veie to ting mot hverandre.MaxTron skrev:For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga
Det ene er hvor ulekkert man synes det er med tankveske.
Det andre er hva som kan skje om man sklir bortover asfalten og ryggsekken hekter seg fast i sykkelen, eller i autovenet.
For meg er valget enkelt.
Jeg har også kjørt noen tusen km med ryggsekk.
Jeg synes det er ukomfortabelt.
Men det er en annen sak.
Jeg tror at man absolutt bør være svært oppttatt av sikkerhet.
Ingen grunn til ikke å tenke nøye gjennom alle detaljer.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Det er klart man stadig må veie ting mot hverandre, også hvordan det slår ut sikkerhetsmessig!tagesk skrev:Man må veie to ting mot hverandre.MaxTron skrev:For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga
Det ene er hvor ulekkert man synes det er med tankveske.
Det andre er hva som kan skje om man sklir bortover asfalten og ryggsekken hekter seg fast i sykkelen, eller i autovenet.
For mæ er det ikke tema om en tankveske er "ulekker" eller ikke siden den på få sekunder kan tas av. Da er det verre med store stygge rammeverk til kofferter og toppboks, DET kommer ikke på min sykkel!!
En annen sak er om tankveske er særlig hensiktsmessig på Vmax, det er jo en sykkel hvor turkjøring og bagasje ikke har vært tema da den var designet... Hindret det mæ i å ville ha den? NÆÆ!! Det har jo heller ikke forhindret at æ HAR kjørt tur med den, og kommer til å kjøre enda mer..
Grunnen til at tankveske kanskje IKKE blir aktuelt er at "tanken" er forholdsvis bratt, så ser for mæ at øvre, bakre hjørnet på ei tankveske kommer til å peke nesten rett bakover, og inn i magen på fører, OG at den vil fullstendig sperre all sikt til panelet på "tanken" som har informasjon som tanknivå, motortemp, klokke, tripptellere, "utetemp" mm...
At ryggsekk kan være ukomfortabelt er mere relevant i forhold til det æ lurer på, men det kan jo også påvirke konsentrasjonen og oppmerksomheten selvfølgelig, og da er vi jo tilbake til det sikkerhetsmessige igjentagesk skrev:For meg er valget enkelt.
Jeg har også kjørt noen tusen km med ryggsekk.
Jeg synes det er ukomfortabelt.
Men det er en annen sak.
Jeg tror at man absolutt bør være svært oppttatt av sikkerhet.
Ingen grunn til ikke å tenke nøye gjennom alle detaljer.
[TaSK]


Det som æ EGENTLIG lurte på da æ starte den her tråden var jo om det var noen som hadde erfaringer med akkurat den sekken æ linka til, eller tilsvarende VANNTETTE sekker!! At folk deler sine erfaringer om "ryggsekk-kjøring" generelt og argumenter for og imot er jo helt greit, og delvis lærerikt

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Blir til at jeg neppe kommer til å bruke ryggsekk når jeg kjører MC. Gjorde et unntak da jeg testkjørte Husaberg FE570 nå nylig.
På Tiger'n blir det nok heller tankveske eller den ny salvbag'en jeg har bestilt. Tror denne kan være grei å ha på tur uten passasjer. Koster en god del mer enn en ryggsekk, men er helt klart en bedre løsning...:
På Tiger'n blir det nok heller tankveske eller den ny salvbag'en jeg har bestilt. Tror denne kan være grei å ha på tur uten passasjer. Koster en god del mer enn en ryggsekk, men er helt klart en bedre løsning...:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Bosted: Sør-Trøndelag
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Nope, har ikke prøvd og har ingen planer om å prøve heller...MaxTron skrev:Det er klart man stadig må veie ting mot hverandre, også hvordan det slår ut sikkerhetsmessig!tagesk skrev:Man må veie to ting mot hverandre.MaxTron skrev:For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga
Det ene er hvor ulekkert man synes det er med tankveske.
Det andre er hva som kan skje om man sklir bortover asfalten og ryggsekken hekter seg fast i sykkelen, eller i autovenet.
For mæ er det ikke tema om en tankveske er "ulekker" eller ikke siden den på få sekunder kan tas av. Da er det verre med store stygge rammeverk til kofferter og toppboks, DET kommer ikke på min sykkel!!
En annen sak er om tankveske er særlig hensiktsmessig på Vmax, det er jo en sykkel hvor turkjøring og bagasje ikke har vært tema da den var designet... Hindret det mæ i å ville ha den? NÆÆ!! Det har jo heller ikke forhindret at æ HAR kjørt tur med den, og kommer til å kjøre enda mer..
Grunnen til at tankveske kanskje IKKE blir aktuelt er at "tanken" er forholdsvis bratt, så ser for mæ at øvre, bakre hjørnet på ei tankveske kommer til å peke nesten rett bakover, og inn i magen på fører, OG at den vil fullstendig sperre all sikt til panelet på "tanken" som har informasjon som tanknivå, motortemp, klokke, tripptellere, "utetemp" mm...At ryggsekk kan være ukomfortabelt er mere relevant i forhold til det æ lurer på, men det kan jo også påvirke konsentrasjonen og oppmerksomheten selvfølgelig, og da er vi jo tilbake til det sikkerhetsmessige igjentagesk skrev:For meg er valget enkelt.
Jeg har også kjørt noen tusen km med ryggsekk.
Jeg synes det er ukomfortabelt.
Men det er en annen sak.
Jeg tror at man absolutt bør være svært oppttatt av sikkerhet.
Ingen grunn til ikke å tenke nøye gjennom alle detaljer.
[TaSK]![]()
![]()
Det som æ EGENTLIG lurte på da æ starte den her tråden var jo om det var noen som hadde erfaringer med akkurat den sekken æ linka til, eller tilsvarende VANNTETTE sekker!! At folk deler sine erfaringer om "ryggsekk-kjøring" generelt og argumenter for og imot er jo helt greit, og delvis lærerikt
Så, dette ble vel nok et innlegg der du ikke fikk svar på det du ønsket

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?
Jepp, og sånn går nå dagan min...cbrdama skrev:Nope, har ikke prøvd og har ingen planer om å prøve heller...
Så, dette ble vel nok et innlegg der du ikke fikk svar på det du ønsket

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L