Vespa 125 2003

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Vespa 125 2003

Legg inn av svaagan »

Hei, er det noen der ute som har brukermanual til denne? Evt. info om tekniske spesifikasjoner?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av Banditmannen »

Tror du må spesifisere litt, da det vel fins flere modeller å velge mellom... :-k

svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av svaagan »

Glemte helt modell ](*,) Det er snakk om Vespa GL 125.

svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av svaagan »

Har saumfart google uten resultater nå...finnes det egentlig en modell som heter GL125? Finner bare resultater på GTL125 :eh

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av Banditmannen »

Nei, fant ikke noe jeg heller...
http://en.wikipedia.org/wiki/Vespa" onclick="window.open(this.href);return false;

Fant disse 125cc under "Recent" og "Current":
ET4 125
PX 125
LX 125
LXV 125
GT 125
GTS 125
GTV 125
PX 30 125
S 125
Zafferano 125

Brukeravatar
bamako-vespa
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2011, 08:37
Motorsykkelen din: '87 Vespa PX 200cc, '63 Vespa GL 230cc

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av bamako-vespa »

Vespa GL (Grand Lusso) ble produsert i forskjellige varianter fra 1959-1964. Og da bare i 150cc versjonen, så det er nok ingen GL..

I 2003 fantes det 2 grunnleggende forskjellige 125cc vespaer. Det var har sendere blitt til flere modeller, men alle var basert på én av disse 2:

PX 125 (luftkjølt 2-takt, 4 girs manuell girkasse, ca 6-8 hk avhengig av utslippsmodifiseringer)
ET4 125 (luftkjølt 4-takt, automat, ca 11 hk)

Senere (2004) kom det også GT 125 som var en vannavkjølt 4-takt med 15 automatiske hester.

I de senere åra har det kommet LX 125, LXV 125 og S 125 som alle i bunn og grunn er den samme som ET4 125.

På samme måte har det kommet GTS 125, GTV 125 og GTS Super 125 som er stort sett samme som GT125, bortsett fra at de nå har fått innsprøytning i stedet for forgasser.

Hva trenger du å vite?

svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av svaagan »

Lurer vel mest på om scooteren har innsprøytningsmotor og vannkjøling.

Sitter på finn.no å kikker litt for tiden. Ser det ligger 2 vespaer ute (125ccm):

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/obje ... e=27165522" onclick="window.open(this.href);return false; (Denne står som GL)

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/obje ... e=27212093" onclick="window.open(this.href);return false; (LX125)

Har dere noen erfaring med motorene til vespa?

Ting som slitestyrke og om de går bra i forhold til andre 125-scootere?

Brukeravatar
bamako-vespa
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2011, 08:37
Motorsykkelen din: '87 Vespa PX 200cc, '63 Vespa GL 230cc

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av bamako-vespa »

Den første (Granturismo, GT) er vannavkjølt 4 ventilers sylinder, med 15hk og forgasser. Den andre er luftkjølt og med 11hk og to ventiler. Tror det fortsatt er forgasser i den også. Begge er automat. GT-en kan lett trimmes ved å bytte sylinder og sluttdrevet slik at du får 210cc og ytelser som en gt200 (22hk). LX-en kan trimmes til 190cc men det er litt mer styr, og gir ikke nødvendigvis så mye mer futt heller pga 2 ventilers topp.

Ingen av de er spesielt spreke, men de går godt til å være 125cc takket være variatoren som legger turtallet akkurat der den yter maks. Jeg husker jeg prøvekjørte GT125 når den kom og den gjorde 90-100 km/t opp bakken fra olavsgård på E6, ellers holdt den fint følge med trafikken i 100-sonen.. Disse er uansett bedre valg en de mer tradisjonelle 125 kubikkerne med fotgir og tanken mellom beina. Har du muligheten ville jeg uansett gått for 200-300 cc variantene enn disse.

Jeg vet ikke noe om holdbarheten på disse motorene, men de skal rusle og gå en stund. Har den runda 10000, bør vel variator reima ha blitt skifta, og ventilene justert.

svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Re: Vespa 125 2003

Legg inn av svaagan »

Takk for svar! Det var virkelig til stor hjelp!

Svar