Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av ArcticTiger »

Jompa skrev:
ArcticTiger skrev:På første halvdel av -70tallet var vi en liten kameratgjeng som kjørte mye sammen. Vi var to som kjørte Triumph Bonneville 650 (-67 og -71), en kjørte Triumph Daytona 500 (-68) og Suzuki T350 (-72?).
Ellers gikk det mye i Vannbuss, T250, T500, CB 350, 450, 500four og 750four, RD350, og en og annen BMW 600/750 og Guzzi 750/850, samt noen Tridenter og Rocket3 på den tida.

Det var allerede da en livlig diskusjon om hvorvidt en mc hadde sjel :D . Vi var enige om at engelske sykkler hadde sjel :thumleft Japser var UTVILSOMT uten sjel :[-(

Vi diskuterte og restaurering av sykkler, og syntes synd på de som bare fikk japse-sykkler å restaurere om 30 år fram i tida :lol :lol
Så dere var egentlig enige om at de engelske ikke var verdt å ta vare på ??????????????
Nja, egentlig omvendt, men de hadde jo slutta å lage skikkelige engelske sykkler, så det ble ikke flere av de å restaurere i framtida :doh
Nei japsesykkla med spagettirammer, de vakke mye værdt å ta vare på de :[-(

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Bosted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

mekkern skrev::erte
Stop poking me!
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Intruder »

:mc2 :mc2 Med mange nye på forumet kan vi kanskje prøve denne igjen,la oss legge sjelen i det.. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg leste i Harley-brosjyren jeg fikk av Reidar på http://www.arcticharley.no" onclick="window.open(this.href);return false; at Harley-sykkla har sjel. Det er det sterkeste argumente de har for å selge de :D :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Intruder »

ArcticTiger skrev:
Jompa skrev:
ArcticTiger skrev:På første halvdel av -70tallet var vi en liten kameratgjeng som kjørte mye sammen. Vi var to som kjørte Triumph Bonneville 650 (-67 og -71), en kjørte Triumph Daytona 500 (-68) og Suzuki T350 (-72?).
Ellers gikk det mye i Vannbuss, T250, T500, CB 350, 450, 500four og 750four, RD350, og en og annen BMW 600/750 og Guzzi 750/850, samt noen Tridenter og Rocket3 på den tida.

Det var allerede da en livlig diskusjon om hvorvidt en mc hadde sjel :D . Vi var enige om at engelske sykkler hadde sjel :thumleft Japser var UTVILSOMT uten sjel :[-(

Vi diskuterte og restaurering av sykkler, og syntes synd på de som bare fikk japse-sykkler å restaurere om 30 år fram i tida :lol :lol
Så dere var egentlig enige om at de engelske ikke var verdt å ta vare på ??????????????

Kode: Velg alt

[list][list=][*][/list][/list]
Nja, egentlig omvendt, men de hadde jo slutta å lage skikkelige engelske sykkler, så det ble ikke flere av de å restaurere i framtida :doh
Nei japsesykkla med spagettirammer, de vakke mye værdt å ta vare på de :[-(
Gult kort.......og et til..........blir RØDT KORT !!----------Men AJ er overdommer,engelsklieber han og.. :ills :orefk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Bosted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

Intruder skrev::mc2 :mc2 Med mange nye på forumet kan vi kanskje prøve denne igjen,la oss legge sjelen i det.. :thumleft
Jeg vil da igjen presisere overfor de nye du her sikter til, at SELVFØLGELIG.

OG; jeg kan naturligvis bevise det: http://haeggis-mess.blogspot.com/2009/1 ... iener.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Bosted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

Intruder skrev:
jhn skrev:Litt pussig i grunnen, all denne praten om kontrastyring (jadda jadda, æ har vært med på det) Så snart man er utafor tettbygd strøk så er det vel strengt tatt ei forutsetning for å holde sæ på veien, selv de som aldri har hørt ordet praktiserer det vel på landeveien.
Men hvis det er et ukjent begrep/fenomen er det kanskje ikke like lett å se/føle at det er det som foregår, men er man obs på det derimot, så blir kjøringen plutselig både artigere og sikrere. Eller?
:mc7 Vet jo at det funker,men bruker det ikke bevisst.Kjører forsiktig,og noenlunde vettugt føler jeg.. :-({|= :popcrn
Orker ikke å gi en lang forklaring her nå, men du klarer ikke å styre sykkelen din i noe over gangfart uten "kontrastyring", eller styrekommando, som det mer presist heter.

Det er fysisk umulig å ikke bruke teknikken. Bevisst eller ei. Forskjellen er at om du er fysikken og teknikken bevisst, blir du en BEDRE fører ;)
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Northman »

Haeggis skrev:Orker ikke å gi en lang forklaring her nå, men du klarer ikke å styre sykkelen din i noe over gangfart uten "kontrastyring", eller styrekommando, som det mer presist heter.

Det er fysisk umulig å ikke bruke teknikken. Bevisst eller ei. Forskjellen er at om du er fysikken og teknikken bevisst, blir du en BEDRE fører ;)
Slipper man styret, og lener seg så svinger man jo. At det blir bra? Ikke noe jeg ville praktisert, både bremsen og gassen er jo på styret :)

Jeg hadde satt pris på om du i løpet av helgen tok deg et glass rødvin og forklarte før avreise, prøve å bli en bedre sjåfør i år, all hjelp mottas med takk :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Bosted: På veien

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Haeggis »

Ok, om det er ønskelig, kan jeg skrive en liten post om det til litt rødvin i morra.
;)
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Northman »

Haeggis skrev:Ok, om det er ønskelig, kan jeg skrive en liten post om det til litt rødvin i morra.
;)
:thumleft Det er mulig jeg leser den med litt rødvin innabords også :)
It is better to exist unknown to the law.

Godtvoksen

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Godtvoksen »

Haeggis skrev: Orker ikke å gi en lang forklaring her nå, men du klarer ikke å styre sykkelen din i noe over gangfart uten "kontrastyring", eller styrekommando, som det mer presist heter.
Det er fysisk umulig å ikke bruke teknikken. Bevisst eller ei. Forskjellen er at om du er fysikken og teknikken bevisst, blir du en BEDRE fører ;)
kontrastyring.jpg
kontrastyring2.jpg
Resten av heftet kan en laste ned her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Intruder »

Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Ja, det stemmer. :prf
Arctic Tiger (trur æ) hadde lagt ut en snutt fra Isle of Man i slow motion i en eller annen tråd, for få dager siden. Der så man det veldig tydelig i enkelte tilfeller

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av evike »

jhn skrev:
Intruder skrev:Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Ja, det stemmer. :prf
Arctic Tiger (trur æ) hadde lagt ut en snutt fra Isle of Man i slow motion i en eller annen tråd, for få dager siden. Der så man det veldig tydelig i enkelte tilfeller
Forsåvidt uenig. Ved kontrastyring så svinger man hverken hit eller dit, man bare trykker på styret på samme side som man skal svinge til. Eks.: Det ligger en stor stein i veien rett foran deg, best plass å kjøre forbi den er på venstre side, ergo trykker du til styret på venstre side og sykkelen svinger til venstre, men du har jo ikke svingt noe sted. Tilsvarende tilbake på høyre side for å rette opp igjen.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Duville »

evike skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Ja, det stemmer. :prf
Arctic Tiger (trur æ) hadde lagt ut en snutt fra Isle of Man i slow motion i en eller annen tråd, for få dager siden. Der så man det veldig tydelig i enkelte tilfeller
Forsåvidt uenig. Ved kontrastyring så svinger man hverken hit eller dit, man bare trykker på styret på samme side som man skal svinge til. Eks.: Det ligger en stor stein i veien rett foran deg, best plass å kjøre forbi den er på venstre side, ergo trykker du til styret på venstre side og sykkelen svinger til venstre, men du har jo ikke svingt noe sted. Tilsvarende tilbake på høyre side for å rette opp igjen.
Du legger vel bare mcen ned under deg slik at den er klar for sving??? Når svingen så kommer er mcen klar og det er bare å fortsette nedlegget. I rask rekkefølge så går dette mye kjappere enn å lene seg til den siden man skal svinge....

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av evike »

Sånn som jeg har lært det så reagerer sykkelen raskere på unnamanøvre ved bruk av kontrastyring enn ved svinging

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av jhn »

evike skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev:Skal jeg til høyre,må jeg svinge til venstrefor å kontrastyre ? :-k

Jeg spørger kun,mitt kall er ei at svare.... 8)
Ja, det stemmer. :prf
Arctic Tiger (trur æ) hadde lagt ut en snutt fra Isle of Man i slow motion i en eller annen tråd, for få dager siden. Der så man det veldig tydelig i enkelte tilfeller
Forsåvidt uenig. Ved kontrastyring så svinger man hverken hit eller dit, man bare trykker på styret på samme side som man skal svinge til. Eks.: Det ligger en stor stein i veien rett foran deg, best plass å kjøre forbi den er på venstre side, ergo trykker du til styret på venstre side og sykkelen svinger til venstre, men du har jo ikke svingt noe sted. Tilsvarende tilbake på høyre side for å rette opp igjen.
Forsåvidt uenig æ også :lol Eller, det e vel et spm om hvordan man definerer trykker og svinger osv. Poenget e vel på en måte å få sykkelen til å falle innover, kjappeste måten å gjøre det på, e ved å "styre" utover. Om man trykker eller svinger? Æ har vel mere en følelse av å "dra" i styret på yttersiden. Mulig det har sammenheng med hvordan styret e plassert, høyt/lavt, langt fram/bak osv?
Resultatet e i allefall at hjulet svinger utover

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Bosted: På veien

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Haeggis »

evike skrev:Sånn som jeg har lært det så reagerer sykkelen raskere på unnamanøvre ved bruk av kontrastyring enn ved svinging
Pkt. 1 - dropp begrepet kontrastyring. Det bare forvirrer, ettersom folk blander det med kontrastyring i bil. Bruk STYREKOMMANDO.
Pkt. 2 - det er UMULIG å få sykkelen til å svinge uten å bruke styrekommando(kontrastyring :sick: )
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

Haeggis skrev:
evike skrev:Sånn som jeg har lært det så reagerer sykkelen raskere på unnamanøvre ved bruk av kontrastyring enn ved svinging
Pkt. 1 - dropp begrepet kontrastyring. Det bare forvirrer, ettersom folk blander det med kontrastyring i bil. Bruk STYREKOMMANDO.
Pkt. 2 - det er UMULIG å få sykkelen til å svinge uten å bruke styrekommando(kontrastyring :sick: )
Pkt 2,selvfølgelig.

Alle gjør dette når vi er ute og kjører moppe,men det virker som om mange ikke tenker over det.
Prøv å tving styret mot venstre i en venstresving neste gang dere er ute og kjører,og se selv hvilken vei moppen vil.

Tips: ikke prøv for hardt,for da går det gale ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Æ vil anta at over ei viss fart, så e det nesten umulig å få en sykkel til å kjøre til venstre ved å svinge dit, den farta trur æ e meget lav også.
Man må enten svinge til høyre eller lene sæ til venstre. Svinge til høyre e nok kjappest.

PS, (5 min. for sent)
Æ ser no at æ antok rett

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Jeg vil anbefale alle å se Keith Code - Twist of The Wrist vol. 2. En vannvittig lærerik film uavhengig av hvilken type sykkel man kjører. :thumleft
Der blir det nøye forklart og demonstrert.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mekkern »

Massive styrekommandoer er alltid underholdende.. :-J

fra spøk til alvor:kan du holde balansen på 2 hjul så ligger dette i "nærva".

skal du underholde deg litt kan du jo kjøre litt sikk-sakk..skal du utfordre deg litt kan du prøve dette fortere og fortere (ikke i fart men sikk-sakken)

Drit i all teoretiske greier og filmer og dritt-prøv sjæl.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mekkern »

jhn skrev: Man må enten svinge til høyre eller lene sæ til venstre.
for å få lent deg til venstre så svinger du til høyre... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Haeggis skrev:
evike skrev:Sånn som jeg har lært det så reagerer sykkelen raskere på unnamanøvre ved bruk av kontrastyring enn ved svinging
Pkt. 1 - dropp begrepet kontrastyring. Det bare forvirrer, ettersom folk blander det med kontrastyring i bil. Bruk STYREKOMMANDO.
Pkt. 2 - det er UMULIG å få sykkelen til å svinge uten å bruke styrekommando(kontrastyring :sick: )
Ang. pkt 2 det e vel ikke umulig, om du sveiser fast styret og lener deg til venstre, så vil du vel svinge til venstre ?
:scratch Hvis du kombinerer det å svinge til venstre og lene deg til venstre i en slags balanse slik at sykkelen står loddrett, så vil også sykkelen kjøre til venstre.
Late som om man har sidevogn, uten hjul.
:-k Litt usikker, men trur ikke æ har prøvd det noen gang :scratch

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:
jhn skrev: Man må enten svinge til høyre eller lene sæ til venstre.
for å få lent deg til venstre så svinger du til høyre... :lol
Ja, se for deg Chaplin når han springer rundt et hushjørne, da havner han på ytterfot, og faller nesten utover i svingen, bare pga manglende styrekommando.
Han prøver jo å svinge rundt hjørnet

Svar