Her kommer det enda et turreferat. Denne gangen fra en tur jeg kjørte 22. mai 2008
Så blei det en tur på Finnskogen med Voyageren. Pleier å ta den runden vår og høst. Vårens runde blei med Voyageren på asfaltveier, og høstens runde får bli med Gamle på grus tenker jeg.
Kjørte opp til Årnes og videre forbi Skarnes og til Kongsvinger. Der blei det bensinfylling og full fart videre på rv 2 til Skotterud. Så videre til Magnor. Der tok jeg rv 202 opp forbi Austmarka, og rv 200 videre over til svenskegrensa. Første rast blei som vanlig ved Lekvattnet. Der er det Kawasakigrønt bord på rasteplassen, så den stoppen er obligatorisk.
Etter rast og nistespising gikk ferden langs flott vei mot Torsby. Dette er virkelig mitt favoritt-terreng.
Bildene blei litt mørke denne gangen, men jeg gir været skylda. Det var overskyet og det kom ned noen regndrypp. Men veien var tørr og svingene fine. Hvert sekund kunne nytes slik man bare kan det på en mc. Stoppet og tok et bilde av veien ned mot Torsby også.
Ved Torsby kom jeg ut på E45. Den fulgte jeg til Vägsjöfors. Der svinger E45 opp mot Mora til høyre, men jeg fortsatte rett fram og inn i de nordre delene av Finnskogen. Stoppet på den vanlige rasteplassen ved Vatsjön (tror det er det som er navnet på vannet).
Voyageren i helt feil omgivelser. Litt off road må til for å nå de fineste plassene.
Etter kaffe og Snickers ved Vatsjøn, bar det videre oppover mot Klaraelven og rv 62. Været blei mer og mer truende, og jeg hadde ikke mer enn kommet ut på rv 62 før himmelens sluser åpnet seg.
Og sånn som det regnet. Men jeg satt forholdsvis beskyttet på Voyageren, så det var egentlig ikke et problem. Det eneste som blir vått er ytterst på hanskene og støvlene. Så lenge man kjører i over 70 km/t holder man seg tørr ellers på kroppen. Så ferden gikk ufortrødent videre mot norskegrensa. Ved Lutnes i Norge, tok jeg rv 208 nedover mot Elverum. Forferdelig dårlig og farlig vei med umerkede livsfarlige humper. De kunne godt ha spandert et par varselskilter langs denne strekningen. Dårlig og slett jobb av de som er ansvarlige for veimerkingen i dette området.
Kom tilslutt ned på rv 25 som går fra Nybergsund til Elverum. Denne fulgte jeg mot Elverum. Det blei oppholdsvær et stykke før Elverum, og jeg stoppet for å bytte til tørre hansker og få på meg en genser til. En god og varm kopp kaffe fra termosen blei det også tid til. Og et bilde av utsikten fra rasteplassen. Tror det er Osensjøen man ser snurten av på bildet.
Så bar det videre gjennom Elverum og rv 3 mot E6. Jeg fulgte E6 helt hjem. Kjedelig vei, men målet for turen var Finnskogen så det var greit med rask transport det siste stykket.
Og kartet over ruta da: