Tips til sykkel som nekter å starte
Tips til sykkel som nekter å starte
Hei!
Tenkte jeg skulle gjøre et siste desperat forsøk her inne før jeg sender sykkelen på verksted... Dette er en Suzuki GSX750F fra 1990 (50.000km).
Lang historie kort: I fjor høst (midten av oktober) satte kulden inn, og den ble verre og verre å starte om morgenene. Jeg antok at det var batteriet, ladet det, men det tok ikke nevneverdig med strøm. Det dumme var at den dagen jeg hadde tenkt til å ta siste tur til bensinstasjonen for å toppe tanken osv, nektet den helt å starte. Så den ble dyttet inn i garasjen og ikledd presenning.
Når nå våren endelig er her er den like vrang. Jeg har kjøpt nytt batteri og ladet det etter boka. Jeg har også tømt tanken helt, og fylt på med ny bensin. Det eneste som skjer er at startmotoren går, hører ikke noe tenning, og det lukter heller ikke bensin. Jeg har litt begrenset med verktøy, og heller ikke noe veldig egnet sted å stå og mekke, så jeg får feks ikke skrudd ut tennpluggene for å sjekke at de har gnist, og at de får bensin.
Finnes det noen gode råd jeg kan ha oversett? Frykter at dette skal bli i overkant dyrt for en såpass aldrende sykkel. Virker enten som at det ikke kommer bensin frem til tennpluggene, eller at de ikke har noe gnist, men har som sagt ikke verktøy til å feilsøke skikkelig.
Tenkte jeg skulle gjøre et siste desperat forsøk her inne før jeg sender sykkelen på verksted... Dette er en Suzuki GSX750F fra 1990 (50.000km).
Lang historie kort: I fjor høst (midten av oktober) satte kulden inn, og den ble verre og verre å starte om morgenene. Jeg antok at det var batteriet, ladet det, men det tok ikke nevneverdig med strøm. Det dumme var at den dagen jeg hadde tenkt til å ta siste tur til bensinstasjonen for å toppe tanken osv, nektet den helt å starte. Så den ble dyttet inn i garasjen og ikledd presenning.
Når nå våren endelig er her er den like vrang. Jeg har kjøpt nytt batteri og ladet det etter boka. Jeg har også tømt tanken helt, og fylt på med ny bensin. Det eneste som skjer er at startmotoren går, hører ikke noe tenning, og det lukter heller ikke bensin. Jeg har litt begrenset med verktøy, og heller ikke noe veldig egnet sted å stå og mekke, så jeg får feks ikke skrudd ut tennpluggene for å sjekke at de har gnist, og at de får bensin.
Finnes det noen gode råd jeg kan ha oversett? Frykter at dette skal bli i overkant dyrt for en såpass aldrende sykkel. Virker enten som at det ikke kommer bensin frem til tennpluggene, eller at de ikke har noe gnist, men har som sagt ikke verktøy til å feilsøke skikkelig.
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
MÅ nok få sjekket pluggene og gnist hvertfall. Bytt de for å være sikker, hvis ikke akkurat byttet da. Dominatorn min ble værre og værre å starte utover vinteren, men fikk ny plugg, og startet lett etterpå.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Feil/dårlig kontakt på sidestøtte? Tror muligens startmotoren går hvis støtta er nede, eller hvis det er feil slik at sykkelen tror støtta er nede - men den vil aldri starte (medmindre den står i nøytral).
Motorbryter/killswitch? Vanligvis helt dødt med den på, men på eldre sykler er det kanskje andre patenter?
Det er ihvertfall "basics" som må elimineres før videre feilsøking.
Videre liten diskusjon her om skrue #4 i figur 9 (start clutch problem, hvis symptomet er at startmotoren ser ut til å funke, mens lite skjer ellers).
Men sikkert nok av andre muligheter også (vann på steder det ikke skal være, choke kabel, korrosjon i koblinger, noe feil i det elektriske, etc...)
Filme feilen kanskje og laste opp på Youtube - sikkert noen som kan si mer utifra lyder osv.
Motorbryter/killswitch? Vanligvis helt dødt med den på, men på eldre sykler er det kanskje andre patenter?
Det er ihvertfall "basics" som må elimineres før videre feilsøking.
Videre liten diskusjon her om skrue #4 i figur 9 (start clutch problem, hvis symptomet er at startmotoren ser ut til å funke, mens lite skjer ellers).
Men sikkert nok av andre muligheter også (vann på steder det ikke skal være, choke kabel, korrosjon i koblinger, noe feil i det elektriske, etc...)
Filme feilen kanskje og laste opp på Youtube - sikkert noen som kan si mer utifra lyder osv.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
På med choke, og sjekk at den virker. Så er det å få sjekket plugga ja. Har du brukt mye choke, og dratt den mye på starteren, så er det mye info på plugga. Våte? Da får den jo bensin.. gnist? Er de våte, og du får gnist, bytt alle, og dra gjerne motoren litt uten plugga i. Er det ikke bensin på plugga kan det være problem med vakum-låsingen for bensin, fra tanken til gasserne.
Sjekk sikringer, og killswitch`en :-)
Sjekk sikringer, og killswitch`en :-)
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Er det bensin kran på denne sykkelen?
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
En snarvei....( som noen mener er for tøff
) ...er startgass. Elegant for de som ikke får skrudd, testet og sjekket.
Starter den på den, så er det hvert fall (noe ) gnist til stedet.
Starter den og stopper rett etter, er kanskje ikke bensin kommet fram?
Alternativt kan den være "kvalt" av for tett luftfilter.
Vanskelig å se hvordan du skal kunne få sjekket noe mer uten å måtte skru noe...
... forutsatt at bensinkran er på, kills witch riktig, bensin på tanken, strøm på batteriet... det vanlige..
Lykke til!

Starter den på den, så er det hvert fall (noe ) gnist til stedet.
Starter den og stopper rett etter, er kanskje ikke bensin kommet fram?
Alternativt kan den være "kvalt" av for tett luftfilter.
Vanskelig å se hvordan du skal kunne få sjekket noe mer uten å måtte skru noe...

Lykke til!
"Do the right thing"
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Dette er et veldig godt tips, skal jo gjøres når sykkelen har stått en stund..mekkern skrev:Tips- Sett krana på "PRI"
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Bensininnsprøytning eller forgassere?
Hvis det er forgassere må du drenere disse for å få ut vann og gammel bensin. Det er tappeplugg i bunnen av hver forgasser. Du kan gjerne åpne bensinkrana litt så det renner frisk bensin ut.
Skru ut en plugg og se om det er gnist når du kjørter på starteren
Hvis det er forgassere må du drenere disse for å få ut vann og gammel bensin. Det er tappeplugg i bunnen av hver forgasser. Du kan gjerne åpne bensinkrana litt så det renner frisk bensin ut.
Skru ut en plugg og se om det er gnist når du kjørter på starteren
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Sjekk coilene/plugghettene også. Er jo basert på de gamle GSXR'ene, og de spiste coiler til frokost. Bruk et ohm-meter og mål motstand mellom plugghette på syl.1 og 4, og mellom syl 2 og 3. Bør være på mellom 20-30Kohm på hver av målingene. Dessuten kunne det komme vann inn i tenningsboksen som gjorde ugang.
Ellers, er det lenge siden ventilene er justert, og når bytta du luftfilteret/tennplugger sist?
Ellers, er det lenge siden ventilene er justert, og når bytta du luftfilteret/tennplugger sist?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Er rød motor-av-knapp på høyre hendel av?
Min vil med den på prøve å starte uten å lykkes til batteriet er tomt.
Min vil med den på prøve å starte uten å lykkes til batteriet er tomt.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Da er ledningene dine inn til kill-switch'en koblet feil..Cbr skrev:Er rød motor-av-knapp på høyre hendel av?
Min vil med den på prøve å starte uten å lykkes til batteriet er tomt.
Jeg jobber med det elektriske på min nå, og holdt på å gjøre den feilen, frem til jeg snudde på to ledninger! Så nå vil den ikke prøve å starte motoren, om kill-switch står i off possisjon.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Har liten tro på at "pri" vil hjelpe...problemene starta jo før du satte inn sykkelen. Gjetter at pluggene er dårlige - ihvertfall det første som må sjekkes.
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Hvis sykkelen ble mer og mer tungstartet er det lite trulig at det er elektrisk feil.
Gikk sykkelen rent når den endelig startet ?
Sjekk om det er knekk på bensinslangen, ta av slangen og se at det kommer bensin ut av krana, den kan være tett, har vel også
ei sil inne i tanken. Bensinfilter ?
Gikk sykkelen rent når den endelig startet ?
Sjekk om det er knekk på bensinslangen, ta av slangen og se at det kommer bensin ut av krana, den kan være tett, har vel også
ei sil inne i tanken. Bensinfilter ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Nå har jeg tømt forgasserene helt, kjøpt verktøy og byttet plugger, og konstatert at de har gnist. Byttet forøvrig choke wire og clutch wire da choke wire'en var røket og clutch wiren'en var såpass møkkete og rusten at den gjorde clutchen veldig treg og hard. Det eneste jeg ikke rakk i kveld var å forsøke å starte den. Skal koble på bensintanken og la det renne litt ny bensin igjennom forgasserene. Så blir det bare å krysse fingrene og håpe at den våkner til liv. Den korteste ventetiden på verksted var 6 uker, så hvis dette ikke fungerer blir det en ganske så avkortet sesong.
Har sjekket kill switchen, hvis den står på vil ikke startmotoren gå i det hele tatt. Når det gjelder støtten fungerer den sånn at motoren skrur seg av idet man setter den i gir hvis støtten er nede (jepp, det har skjedd et par ganger). Sjekket også alle sikringer. Jeg har ikke sjekket luftfilteret, skal ta det ut og evt gjøre det rent i morgen. Multimeteret mitt har jeg lånt bort, så må prøve å få det tilbake hvis jeg skal få målt motstand. Ventilene ble justert for ikke lenge siden, så disse skal være i orden.
Det at den ble mer og mer tungstartet tror jeg kom dårlig batteri. Det ville til slutt ikke ta strøm. Sykkelen gikk helt fint når jeg fikk den igang, og det var bare på morgenen når den var kald at den var vanskelig å få startet. På dagen var den grei å få igang. Har sjekket bensinslangene. Tanken har noen rustflekker inni seg som jeg ikke får gjort noe med nå, men jeg har sjekket bensinen som var i tanken, og den så ut til å være fri for rustpartikler.
Skal si ifra hvordan det går, takker for alle tips og forslag. Setter stor pris på det!
Har sjekket kill switchen, hvis den står på vil ikke startmotoren gå i det hele tatt. Når det gjelder støtten fungerer den sånn at motoren skrur seg av idet man setter den i gir hvis støtten er nede (jepp, det har skjedd et par ganger). Sjekket også alle sikringer. Jeg har ikke sjekket luftfilteret, skal ta det ut og evt gjøre det rent i morgen. Multimeteret mitt har jeg lånt bort, så må prøve å få det tilbake hvis jeg skal få målt motstand. Ventilene ble justert for ikke lenge siden, så disse skal være i orden.
Det at den ble mer og mer tungstartet tror jeg kom dårlig batteri. Det ville til slutt ikke ta strøm. Sykkelen gikk helt fint når jeg fikk den igang, og det var bare på morgenen når den var kald at den var vanskelig å få startet. På dagen var den grei å få igang. Har sjekket bensinslangene. Tanken har noen rustflekker inni seg som jeg ikke får gjort noe med nå, men jeg har sjekket bensinen som var i tanken, og den så ut til å være fri for rustpartikler.
Skal si ifra hvordan det går, takker for alle tips og forslag. Setter stor pris på det!
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 31 mar 2009, 11:18
- Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
- Bosted: Melhus i Sør Trøndelag
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Det at den blir vanskeligere ved kalt vær, kan tyde på Ventiljustering er nødvendig!
Edit:leser at du har foretatt justering for ikke "lenge" siden. Tror fortsatt på at du bør sjekke dette.
Edit:leser at du har foretatt justering for ikke "lenge" siden. Tror fortsatt på at du bør sjekke dette.
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
janos skrev:Det at den blir vanskeligere ved kalt vær, kan tyde på Ventiljustering er nødvendig!
Edit:leser at du har foretatt justering for ikke "lenge" siden. Tror fortsatt på at du bør sjekke dette.
Forstår jeg trådstarter riktig så var det ved kald motor den var tungstarta,ikke kaldt vær. Han tror selv det var det dårlige batteriet som var årsaken til det.
Tungstarta kald motor og lettstarta varm,tyder ihvertfall ikke på for små ventilklaringer.Da pleier det å være omvendt,etter min erfaring.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
It's aliiiiive!
Prøvde å starte den med ny bensin i forgasserne og nye tennplugger osv, og den hostet seg i gang så å si på første forsøk
Nå gjenstår bare et lite problem med at den ikke klarer å suge til seg bensin når man kjører virker det som, kvelte seg etter bare noen minutters kjøring. Satte den på PRI, og da gikk den som en klokke. Men så lenge den går akkurat nå, er jeg happy.
Prøvde å starte den med ny bensin i forgasserne og nye tennplugger osv, og den hostet seg i gang så å si på første forsøk

Nå gjenstår bare et lite problem med at den ikke klarer å suge til seg bensin når man kjører virker det som, kvelte seg etter bare noen minutters kjøring. Satte den på PRI, og da gikk den som en klokke. Men så lenge den går akkurat nå, er jeg happy.
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Sykkelen har vacuum operert bensin kran. Undertrykket i innsuget åpner krana nå motor går.
Sannsynligvis har du klemt slangen flat under tanken. Den går fra bensin kran til innguget til ene sylinderen. Krana kan også være gåen, men holder en knapp på slangen.
Sannsynligvis har du klemt slangen flat under tanken. Den går fra bensin kran til innguget til ene sylinderen. Krana kan også være gåen, men holder en knapp på slangen.
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Det er absolutt en vits i å sjekke vakumopererte bensinkraner på sykler som har dette. Sannsynligvis har du tre moduser på bensinkrana: ON, OFF, og PRI. "PRI" primer forgasserne, dvs. at det bare renner. "ON" er vakum på. Da skal det gå en tynnere slange fra bensinkrana til en nippel på (oftest) 3. forgasser. Denne kan du teste ved å ha bensinslangen i en bøtte e.l. og sutte på vakumslangen. Det skal da renne bensin bare når du "aktiverer" bensinkrana.
Kult at du har fått sykkelen i gang. Det neste er å synkronisere forgasserne og finpusse på luft/bensinmixen.
Kult at du har fått sykkelen i gang. Det neste er å synkronisere forgasserne og finpusse på luft/bensinmixen.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Stillingene er ON, PRI, og RES. Er faktisk ikke noen OFF-stilling, men det er vel heller ikke nødvendig ettersom det bare renner bensin i ON og RES-stilling hvis det er vakum tilstede (hehe tydeligvis). Det går en tynn slange fra kranen til den fjerde forgasseren, skal sjekke om denne ligger i klem. Det går også en slange som jeg, etter å ha tittet litt i manualer, konkluderte med at var en lufteslange som skulle ligge fritt (for å unngå vakum i tanken vil jeg tro).Erman skrev:Sannsynligvis har du tre moduser på bensinkrana: ON, OFF, og PRI. "PRI" primer forgasserne, dvs. at det bare renner. "ON" er vakum på. Da skal det gå en tynnere slange fra bensinkrana til en nippel på (oftest) 3. forgasser.
Tror ikke jeg skal begi meg utpå å justere dyser sånn umiddelbart, så lenge den nå endelig går. Men finnes det noen egnet litteratur eller liknende når det gjelder synkronisering av forgassere? Syns den går greit, bortsett fra dette med at den ikke trekker bensin i ON eller RES-stilling. Tomgangen er rolig og fin på rett under 1000rpm, men merker jo at den ikke har en feilfri bensintilførsel ved pådrag, da "kveles" den litt før den kommer ordentlig i gang.Erman skrev:Det neste er å synkronisere forgasserne og finpusse på luft/bensinmixen.
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Ikke eget litteratur slik sett, men når du kjøper synkroniseringsverktøy, følger det med bruksanvisning som forteller deg hva som er det ideelle - nemlig at alle fire forgasserne slipper gjennom like mye luft.Rusup skrev:Tror ikke jeg skal begi meg utpå å justere dyser sånn umiddelbart, så lenge den nå endelig går. Men finnes det noen egnet litteratur eller liknende når det gjelder synkronisering av forgassere? Syns den går greit, bortsett fra dette med at den ikke trekker bensin i ON eller RES-stilling. Tomgangen er rolig og fin på rett under 1000rpm, men merker jo at den ikke har en feilfri bensintilførsel ved pådrag, da "kveles" den litt før den kommer ordentlig i gang.Erman skrev:Det neste er å synkronisere forgasserne og finpusse på luft/bensinmixen.
Det samme gjelder produktet Colortune, som er en gjennomsiktig startplugg. Ved hjelp av den får du se flammen, og kan justere blandingen ved tomgang. Også denne har en bruksanvisning som viser den ideelle fargen...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Tips til sykkel som nekter å starte

På noen motorer skal det være forskjell på vakum .
Lavere på de mittre gasserene.
Er jo også noen som har forskjell på dysene.

If it ain't broke, I'll break it.
- Mc-Trollet
- Innlegg: 13
- Registrert: 23 mai 2011, 15:06
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Hei Rusup
Tipper sykkelen vil starte relativt lett nå etter denne operasjonen. Det er ikke rakett teknologi vi snakker om her.
Det jeg tipper er grunn til at den blir mer og mer tungstartet jo kaldere det er, er følgende.
Olja blir litt for tungtflytene, og blandingsforholdet blir litt for magert. Blandingsforholdet luft bensin kan komme ut å kjøre på litt eldre mc'r når det blir for kalt. Har litt av det samme problemet på CBX'en min, men den har akselerasjonspumpe, slik at jeg vrir gasshåndtaket et par ganger, og så fyrer den.
Mange gode ideer under innlegget ditt. Før i tida da vi hadde stift tenning på biler og sykle,r sa vi at 70% av alle forgasserfeil er tenningsfeil, men det er ikke tilfelle lenger. Ta en kikk på et av de andre innleggene her som omhandler at gasserene flyter over, så slipper du samme problemet til neste vår.
Lykke til
Knut
Tipper sykkelen vil starte relativt lett nå etter denne operasjonen. Det er ikke rakett teknologi vi snakker om her.
Det jeg tipper er grunn til at den blir mer og mer tungstartet jo kaldere det er, er følgende.
Olja blir litt for tungtflytene, og blandingsforholdet blir litt for magert. Blandingsforholdet luft bensin kan komme ut å kjøre på litt eldre mc'r når det blir for kalt. Har litt av det samme problemet på CBX'en min, men den har akselerasjonspumpe, slik at jeg vrir gasshåndtaket et par ganger, og så fyrer den.
Mange gode ideer under innlegget ditt. Før i tida da vi hadde stift tenning på biler og sykle,r sa vi at 70% av alle forgasserfeil er tenningsfeil, men det er ikke tilfelle lenger. Ta en kikk på et av de andre innleggene her som omhandler at gasserene flyter over, så slipper du samme problemet til neste vår.
Lykke til
Knut
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)
Re: Tips til sykkel som nekter å starte
Takker for all hjelp!
Planen min for neste vinter er å toppe tanken helt, og tømme forgasserene helt for bensin slik at de ikke står fulle av dau bensin når jeg skal starte den til våren. Så gjenstår det å se om det hjelper litt
Men hvem orker å tenke på vinterlagring nå som sesongen endelig er i gang, og gradestokken kryper mot sommertemperaturer? :)
Kjør forsiktig!
Mvh Rusup
Planen min for neste vinter er å toppe tanken helt, og tømme forgasserene helt for bensin slik at de ikke står fulle av dau bensin når jeg skal starte den til våren. Så gjenstår det å se om det hjelper litt

Men hvem orker å tenke på vinterlagring nå som sesongen endelig er i gang, og gradestokken kryper mot sommertemperaturer? :)
Kjør forsiktig!
Mvh Rusup
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990