Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Protector
Innlegg: 1
Registrert: 14 apr 2011, 08:08
Motorsykkelen din: Suzuki SFV 650 Gladius 2010

Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Protector »

Det kan godt hende jeg er litt paranoid, men jeg tenker sikkerhet alltid da jeg tar trafikken meget alvorlig.

Min kjære tar med seg sin 10 år gamle sønn på turer. Noen korte og lange. Jeg reagerer litt på bekledningen han velger å gi sønnen sin.
Hvis sønnen skulle falle av bak/på sidene av motorsykkelen så vil ting gå riktig galt! Kroppen tåler ikke så mye! Et par joggebukser, fleecegenser og diverse beskytter ikke riktig mot dette.

Jeg mener at gutten skal ha full beskyttelse. Bukse, jakke, hansker og diverse uansett om det er KORT TUR ELLER LANG TUR. Ulykker kan forekomme når man minst venter det.

Faren mener at det er greit at gutten har på seg joggebukse og fleece genser noen ganger. (Og selvfølgelig hjelm (kross hjelm med krage greier foran som stikker langt ut) Det er dette med joggebukse og fleecegenser jeg reagerer voldsomt på!
Hadde det vært min unge hadde jeg kjøpt ordentlig beskyttelses bukser, jakke og diverse.


Så jeg ønsker å spørre dere... Er det jeg som er paranoid som tenker sikkerhet, eller burde faren ta sikkerhet mer alvorlig?

Hvordan kler dere barna deres når dere skal på motorsykkeltur og barna sitter bak dere?

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av evike »

Fullt utstyr! Hvis jeg skal ha på noen Voksne, så får de velge og dermed ta ansvaret selv, men egne barn: Ikke noe valg. Fullt utstyr!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av RuneMC »

Selv om loven bare krever hjelm, så krever ihvertfall mitt forsikringsselskap fullt kjøreutstyr både for meg og evt passasjer.

Ihvertfall greit å sjekke det som står i forsikringen.

Hvis det er en erfaren motorsyklist som tar med ungen på en liten kjøretur i lav fart rundt i boligstrøket eller på gården så kan det være greit å kjøre "light", men for lengre turer på offentlig vei er nok fullt kjøreutstyr å anbefale. Det er på en måte valget man tar om ungen skal skli bortover asfalten og miste et kilo kjøtt eller bare skli bortover og få noen blåmerker. Barnedrakter er ganske rimelige også - og kan helt sikkert kjøpes pent brukt. Ryggskinne har poden kanskje fra før hvis snowboard, slalåm osv står på programmet om vinteren. Blir sikkert en praktisk avveining uansett - dvs hansker og støvler blir kanskje for omstendelig (men kan hende han syns det er litt tøft å ta det på også), men hel drakt og ryggskinne bør være overkommelig selv på korte turer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Flattop »

Alle som kjører med Mc bør ha ordentlig utstyr, selv på korte turer. Det er ikke noen tvil om det. Riktignok er det kun påbudt med hjelm, og resten er da selvvalgt.

Jeg har selv en sønn som til tider sitter på med meg (11 år) og har kjøpt fullt utstyr til han. Det koster litt og må byttes ofte siden han er i værste vokse-alderen, men jeg må si at komforten hans er mye bedre med vind- og vanntette klær enn om vi tar en tur bare iført hjelm og bukser/jakker som ikke stopper noe.

Det er vel med oss som hos andre at på turer til og fra fotball-trening kjører vi uten fullt utstyr. Men så snart at vi skal noe mer er det full rigging av begge to. Noe a la at man kjører uten bilbelte på små turer (noen som kjenner seg igjen) Saken er det at jeg slipper å tenke på at han ikke er godt nok beskyttet på turer som er av en viss varighet. Og da har jeg også det bedre.

Vil ikke rette noen moralsk pekefinger mot noen, da jeg sitter selv i glasshus, men jeg synes IKKE at du er noe paranoid som ønsker at han utstyrer sønnen sin med godt utstyr på tur.
Må jo innrømme at det ser litt merkelig ut når fører sitter med alt på, mens en unge sitter kun iført flagrende gevanter.

Og mht klær til barn så er det jo ikke noe problem å få kjøpt/solgt jakker og bukser brukte. Så lenge de ser greie ut er de jo fullt ut brukendes. Hjelm og hansker er dog en annen sak.
Bilde

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av XRing »

ATGATT - All the gear, all the time. Gjelder for meg og evt. passasjerer jeg har ansvaret for. Jeg har to døtre; eldstejenta har vært med på noen (korte) turer og syns det er rasende artig. Selvsagt med hjelm, jakke, bukse, hansker, støvler og ikke minst ryggskinne. Hun har vokst ut av utstyret nå, så jeg driver og ser etter et nytt sett. Og det passer greit, for minsten er akkurat blitt lang nok til å klare å sitte på sykkelen. For min del er det uaktuelt å ta med barn uten at de er skikkelig beskyttet.

Prøv følgende tankeeksperiment for å illustrere poenget: Finn en tom gatestubb/parkeringsplass (kjør gjerne bil). Hold 30 km/t, åpne døren og press håndflaten mot asfalten. Behagelig? Neppe. Gjenta så i 50 km/t...
Det finnes massevis av både pakketilbud i butikker og praktisk talt ubrukt utstyr på Finn.no for en veldig billig penge. Hvis ikke gubben er villig til å kjøpe utstyr, ville jeg sterkt vurdert å spandere det selv.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Onsløv »

Jeg hadde ikke hatt NOENS unger, verken mine eller andres bakpå uten full bekledning. Med unntak når jeg står i ro og foreldrene passer på ungen :D
Knapt nok har jeg voksne med full bekledning på bakpå, men disse er voksne og kan tenke sjøl.

Om man vegrer seg for å kjøpe klær til ungene pga de vokser, så kjøp brukt, og selg de igjen når de ikke passer lenger.

Man taper gjerne noen kroner, men hva er vel det når man tenker på et evnt alternativ.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Dexter »

Jeg har en liten en som nå er heeeeelt klar for å være med pappa på tur.

Jeg kommer ikke til å kjøre 1 meter med gutten bakpå uten at han har ordentlig bekledning. Det er billig forsikring ift. alternativet dersom det går galt...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av AJ »

Her er gutta mine på sykker'n jeg hadde én sesong, i 1991:
Bilde

Understreker at ingen av de var med på tur i disse klærne. =;
Men de likte godt å sitte på når den sto parkert :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Cbr »

Huske mange hva uenige med meg om bruk av vanlig dongribukse. Oppfatta at det bare hva å kjøre ekstra forsiktig da. Mener selv fullt utstyr må på hver gang og kjøre ikke tur med kameratene har de ikke full pakke. Han ene kameraten min er blitt far og lure på å ha med ungen etter hvert. Jeg sa te han at det ville ikke jeg gjort, ivertfall før han hva ganske så gammel.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Intruder »

:lol :oh He he,skulle nesten til å si at når mannen din tar så lett på bekledningen til
barnet deres,trekker jeg den konklusjon at han antakelig ikke trenger hjelm... :lol :scratch 8)
(Måtte,bare måtte :-# )
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Dexter »

Hof-mc tar Kr. 1000,- for sett(jakke og bukse) til barn. Ikke så dyrt akkurat... hjelm, sko og hansker kommer i tillegg
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Svolp »

Hei.

Fult utstyr på liten og stor. Uansett..
Fleece og dongry er fyfy med stor F. Dette brenner seg inn i huden ved uhell og det vil bli en hel del problemer på sykehus.. Vi snakker store hudtransplantasjoner og laaaaang syketid. Vært med på ulykker der fører har brukt fleece.. Ikke bra!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Tysnes »

Protector skrev:Det kan godt hende jeg er litt paranoid, men jeg tenker sikkerhet alltid da jeg tar trafikken meget alvorlig.

Min kjære tar med seg sin 10 år gamle sønn på turer. Noen korte og lange. Jeg reagerer litt på bekledningen han velger å gi sønnen sin.
Hvis sønnen skulle falle av bak/på sidene av motorsykkelen så vil ting gå riktig galt! Kroppen tåler ikke så mye! Et par joggebukser, fleecegenser og diverse beskytter ikke riktig mot dette.

Jeg mener at gutten skal ha full beskyttelse. Bukse, jakke, hansker og diverse uansett om det er KORT TUR ELLER LANG TUR. Ulykker kan forekomme når man minst venter det.

Faren mener at det er greit at gutten har på seg joggebukse og fleece genser noen ganger. (Og selvfølgelig hjelm (kross hjelm med krage greier foran som stikker langt ut) Det er dette med joggebukse og fleecegenser jeg reagerer voldsomt på!
Hadde det vært min unge hadde jeg kjøpt ordentlig beskyttelses bukser, jakke og diverse.


Så jeg ønsker å spørre dere... Er det jeg som er paranoid som tenker sikkerhet, eller burde faren ta sikkerhet mer alvorlig?

Hvordan kler dere barna deres når dere skal på motorsykkeltur og barna sitter bak dere?
Tror din kjære bør tenke seg om en eller to ganger . det verste eg ser er fører med fullt utstyr og en passasjer i , tynne klær uten beskyttelse :[-X

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av SheDevil »

Litt utenfor kategorien kanskje men likevel....

http://www.bikeport.no/article.php?id=3235&p=" onclick="window.open(this.href);return false;
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Uenighet her hjemme om beskyttelse av barn på MC.

Legg inn av Svolp »

VFRdama skrev:Litt utenfor kategorien kanskje men likevel....

http://www.bikeport.no/article.php?id=3235&p=" onclick="window.open(this.href);return false;

Utrolig bra!! :=D>
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar