Start problemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Start problemer

Legg inn av d.strand »

Som emnet sier, start problemer.

Problemet oppstod på mandag; jeg var ute å kjørte en tur og tok meg en liten pause for å slå av en prat med en kompis av meg. Da jeg skulle reise igjen, så ville ikke sykkelen starte igjen. Jeg skrudde om tenninga, og alt slo seg på, men da jeg trykket inn starteren så var det kun litt futt og så var det helt stille, så jeg ente opp med å måtte trille i gang sykkelen.

Da jeg kom meg hjem og parkerte i garasjen, så startet sykkelen på første forsøk om og om igjen.. :) Dette varte helt til i dag tidlig..

Kom ut i garasjen, satte meg på sykkelen og startet sykkelen. Hørte at sykkelen/batteiret var små dødt, for var liksom så treig.. Kjørte 500 meter til Shell for å tanke, og da var det slutt på moroa. Sykkelen var helt død, hadde strøm til tenninga og lysa, men ikke til starteren.. Var litt futt til å begynne med, før det var helt stilt. Siste lyd som kom var som en liten spole lyd fra starteren (om det blir riktig å si..).

På vei til jobb, så gikk ikke sykkelen som normalt heller. Den ville liksom aldri gå på tomgang.. Untatt da jeg ankom jobben, da gikk den på tomgang en liten stund. Da jeg prøvde å starte sykkelen en siste gang før arbeids dagen startet, så var sykkelen atter en gang stein dau.. Lys og tenning funket, men det var ikke noe strøm til starteren..

Så hva i huleste er galt?
Har batteriet tatt kvelden og er klar for dynga?
Har starteren tatt kvelden (tviler på dette, siden den faktisk slå inn så lenge strømmen er der)?
Eller er det det at sykkelen ikke lader under kjøring, og hva kan dette skyldes?

Bare for å gjøre det klart, når jeg vrir om tenninga, så skrur lysa seg på, men starteren får ikke strøm. Og mens jeg trykker på starteren så ser man at lysa blir svakere, noe som betyr at starteren trekker i hvertfall strøm.

Men ja, noe som kan hjelpe meg??

Takker for svar på forhånd.. :)

Gjelder forøvrig min sykkelen, en Hobda CBR 600F.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Start problemer

Legg inn av pelsen »

En av feilene kan være dårlig kontakt ved batteripolene, dette er enkelt å starte med, ta av kablene og skrap vekk belegg på batteripolene.
Jeg har hatt dette på bil et par ganger, alt elektrisk funker, men startmotoren går ikke, bare klikk fra innslaget.

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Start problemer

Legg inn av Bubbu »

Det spørs om batteriet har tatt kvelden. Du kan jo prøve å la det stå på lading natta over. Du kan også måle spenninga på batteriet. Men selvfølgelig det kan jo være starteren også, men det første jeg ville ha prøvd er batteriet.
(The Beast )

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Pelsen: høres veldig ut som mitt problem.. Før kommer bare en liten klikke lyd og så er det liksom dødt..

Bubbu: Tenkte å sjekke det idag og måle spenningsnivået (tror jeg har et ohmmeter liggende etter min tid innen elektro) men ettersom den startet igjen på mandag, og hsr godt son normalt siden det, så tror jeg selv at dårlig kontakt et sted er problemet..

Så da blir det en liten kose dag med skruing i morra :knegg

Også takk for svar folks :thumleft
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Start problemer

Legg inn av Crinos »

alternator/dynamo kan ha tatt kvelden? Eller er i ferd med å knele...

Som gjør at den av og til lader og av og til ikke lader batteriet ditt.

Første steg er jo å måle batteriet. Kan få mange indikasjoner på hva som er galt da... En temp spenningsmåler mens du kjører kan også gi deg en peilepinne på om det er ved ladinga feilen ligger.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Crinos skrev:alternator/dynamo kan ha tatt kvelden? Eller er i ferd med å knele...

Som gjør at den av og til lader og av og til ikke lader batteriet ditt.

Første steg er jo å måle batteriet. Kan få mange indikasjoner på hva som er galt da... En temp spenningsmåler mens du kjører kan også gi deg en peilepinne på om det er ved ladinga feilen ligger.
Har vært inne på tanken, så skal sjekke litt i morgen. :thumleft
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Start problemer

Legg inn av Snikkeren »

Jeg holder en knapp på batteriet. I og med at du fikk start på den om og om igjen da du kom hjem, men at den ikke var like villig dagen etter, så tror jeg rett og slett at batteriet begynner å ta kvelden.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Start problemer

Legg inn av Intruder »

Snikkeren skrev:Jeg holder en knapp på batteriet. I og med at du fikk start på den om og om igjen da du kom hjem, men at den ikke var like villig dagen etter, så tror jeg rett og slett at batteriet begynner å ta kvelden.
Regner med at dette er "Teori er når man vet alt og ingenting stemmer?" :-) :D :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Ja, altså, er ikek godt å si.. Men det finner jeg ut i morgen. Tar først å sjekker om det er dårlig kontakt ett sted, og om ikke, så prøver jeg meg på nytt batteri fra biltema (billig og lettvint bare for å sjekke om det er det som er gåent), og om ikke det fortsetter, så får jeg sjekke litt andre elektriske duppetitter..

Men blir kjedelig på veien hjem, for må dytte sykkelen i gang og det er ikke bakker i nærheten.. :sorry Bra jeg er ung og sprek! :bananas
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Update...

Var ute en liten tur nå for å sjekke litt. Da jeg prøvde å starte den nå, så prøvde starteren å trekke rundt, men du hører at det ikke er nok strøm til at dette skjer. Og man hører bare en klikke lyd, og om man holder startknappen inne litt lenger, så kommer det bare en klikk-klikk-klikk-klikk-klikk........ lyd..

Så får meg så ligger det an til to grunner: 1. dårlig kontakt, eller at batteriet bare må byttes (men tviler litt, siden det først fungerte, så ikke, så fungerte og nå ikke, høres mer ut som dårlig kontakt da). Eller 2. at den ikke lader.. Og om det er tilfelle, så aner jeg ikke hva feilen er..

Vi får se hva morgen-dagen bringer.. ](*,)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Start problemer

Legg inn av Snikkeren »

Etter du hadde trillet den igang og kjørt et stykke, så hadde batteriet fått ladet seg litt når du kom hjem. Derfor startet den fint gang på gang. Men hvis batteriet begynner å bli dårlig klarer det ikke å holde på spenningen, og den vil ikke starte dagen etter.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Snikkeren skrev:Etter du hadde trillet den igang og kjørt et stykke, så hadde batteriet fått ladet seg litt når du kom hjem. Derfor startet den fint gang på gang. Men hvis batteriet begynner å bli dårlig klarer det ikke å holde på spenningen, og den vil ikke starte dagen etter.
Mulig du er inne på noe, men da burde den vel ha startet da jeg ankom jobb i dag tidlig, siden jeg kjørte i ca 30 min? Og på mandag, da var jeg først ute å kjørte noen mil, så parkerte jeg i 10-15 min, og så ville den ikke starte.. Så tror teorien din slår litt sprekker i denne sammenhengen :-k

Er derfor jeg tror det er dårlig kontakt ett sted, for det er helt random når han ikke vil starte.. Startet fint både tirsdag og onsdag.. Og da kjørte jeg kun til og fra jobb (5 km en vei..) Og så stod sykkelen stille i hele går, og i dagtidlig ville den starte, men så var den dau etter 500m kjøring til Shell... Så jeg aner ikke.. Men tror det er dårlig kontakt ett sted.. Eller at den kun lader litt sånn hipp som happ.. Derfor jeg kommer til å gå til innkjøp av nytt batteri, og så tar jeg det derifra..
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Start problemer

Legg inn av Onsløv »

Jeg vedder en alu-boks på at det er batteriet ditt som har knelt, dersom det ikke er irr på kontaktene.

Men som sagt, det kan også være at dynamoen ikke klarer å lade nok.
Jeg hadde samme symptomene som deg i fjor vår på MC'en, holdt bare til en start av og til, spesielt når jeg har kjørt en stund. Jeg kjøpte derfor nytt batteri.

Jeg hadde det samme på ATV'en, men der tror jeg det er noe gærnt med innslaget på starteren. For byttet batteri (+ polen var irret bort), men har fortsatt samme syptomer. Men nå er det mye drit og lort i koblingene på ATV'en også. Talentløst å plassere batteriet åpen rett ved bakhjulet, fritt frem for salt, skit, snø osv osv...

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Start problemer

Legg inn av d.strand »

Onsløv skrev:Jeg vedder en alu-boks på at det er batteriet ditt som har knelt, dersom det ikke er irr på kontaktene.

Men som sagt, det kan også være at dynamoen ikke klarer å lade nok.
Jeg hadde samme symptomene som deg i fjor vår på MC'en, holdt bare til en start av og til, spesielt når jeg har kjørt en stund. Jeg kjøpte derfor nytt batteri.

Jeg hadde det samme på ATV'en, men der tror jeg det er noe gærnt med innslaget på starteren. For byttet batteri (+ polen var irret bort), men har fortsatt samme syptomer. Men nå er det mye drit og lort i koblingene på ATV'en også. Talentløst å plassere batteriet åpen rett ved bakhjulet, fritt frem for salt, skit, snø osv osv...
Tenkte meg ut i morgen for å kjøpe nytt batteri og teste.. Men har kanskje trua på at det er start-releet som kanskje har tatt kvelden...? Men må innrømme at jeg håper det er batteriet, for orker ikke å lete frem releet, for skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hvor det sitter :oh
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Start problemer

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tipper releet er ok. Den klikke lyden du hører er releet som slår inn, men det er ikke nok strøm til å dra starteren.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar