Ferjer
Re: Ferjer
Er det få biler i køa stiller eg meg i den, er det mangen så kjører eg fram eller fram og litt ut på sida. En MC får alltids plass på ei ferje.
Re: Ferjer
ZZR-Tom skrev:Jau sant, men kvir meg siden eg må ta 3 styk ferje, trur eg droper skiten og selge den.
Kanskje einn go ide, du veit jo aldri kasslags kemmsåmmhelsta såmm jåbba på di dærran færgan. Du veit,dei træng jo ittje iq test førr å få se jåbb dær
Dessuten så ha e nu tellbydd me å je de ei jælpanes håinn,sånn at du kainn slæpp di to første færgan.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Ferjer
Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.
Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?
Eller må jeg ha med det selv?
Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?
Eller må jeg ha med det selv?
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Sted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Ferjer
Har aldri stroppet på en ferge i Norge... Har ikke tatt ferge nord for Steinkjer, men så og si alle nedover hele Vestlandskysten. 2 ganger i uken på Molde-Vestnes, og da blir det aldri stroppet. En gang har jeg stått sammen med sykkelen når det var litt dårlig vær i vinter. Tror ikke de har stropper på de fleste ferger på vestlandet så man kan vel ta med seg om man føler for det.LiRk skrev:Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.
Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?
Eller må jeg ha med det selv?
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Ferjer
De aller fleste ferger har stropper tilgjengelig, men det kan jo være litt ymse kvalitet på disse, og noen kan også være unødvendig store og grove og tilgriset. Om du skulle havne blandt et stort gjeng motorsyklister kan det kanskje også bli kamp om de stroppene som finnes.LiRk skrev:Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.
Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?
Eller må jeg ha med det selv?
Jeg har egne stropper med, men har som regel brukt fergas.
Jeg stropper sykkelen i 95 % av mine fergeturer, og har mange ganger sett at det var lurt.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Ferjer
Da har du nærmere 20 ferger i vente - tipper du kan uttale deg med faglig tyngde til høsten :-)åLiRk skrev:Jeg har et lite spørsmål rundt mc på ferje. Skal kjøre hele kysten fra Oslo til Nordkapp i sommer, så blir både 1 og 2 ferjer.
Hvordan er det med surring på dekk? Er det jekkestropper og skumgummi e.l. på ferja?
Eller må jeg ha med det selv?
- planlegger selv Trondheim-Bodø uten å kjøre E6, og det er 7-8 ferger på den strekningen
Ta med en stropp selv så slipper du å slåss med andre om å bruke de store og tilgrisete - tar uansett lite plass øverst i kofferten. Legg stroppen over sadelen og stram til på "yttersiden" (ikke på siden hvor støtten er - vil ikke belaste den mer enn nødvendig). Legg hanskene mellom hvis du er redd for skrammer og/eller slitasje på motorsykkelen.
Ofte er det stille inne ved land, mens det utpå fjorden godt kan være sjøgang og skumping.
Når ferga legger til kai blir det ofte noen støt som kan velte den uerfarne. Selv bruker jeg å sitte på sykkelen med gir og brems på og begge føttene godt plantet i dekket.
God tur, og husk at ferger er gode fotomuligheter
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ferjer
Her på vestlandet har jeg selv aldri hatt behov for å stroppe fast sykkelen.... ytterst sjeldent det er behov for å sitte på sykkelen under overfarten. Men hørt at flere her på forumet har andre erfaringer litt lengre nord i landet.
Så du gjør deg selv bare en tjeneste med å ta med ett par stropper. Parker sykkelen i gir, og på sidestøtten... sitt alltid på biken med bremsen inne når fergen går fra og til kai!
God tur
Så du gjør deg selv bare en tjeneste med å ta med ett par stropper. Parker sykkelen i gir, og på sidestøtten... sitt alltid på biken med bremsen inne når fergen går fra og til kai!
God tur
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Ferjer
Med sykkelen på støtta. Ofte kan ferga slå litt sideveis, spesielt når den legger til. Sitter du på sykkelen uten støtta nede, er det større sjans for at du mister balansen, spesielt hvis du har litt mange kilo som en stor feriepakket motorsykkelLordShaft skrev:sitt alltid på biken med bremsen inne når fergen går fra og til kai!
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Ferjer
Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Sted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Sv: Ferjer
Bruker å stå ved siden av sykkelen når de dunker inn i kaia, på Molde-Vestnes tror jeg de trener opp nye styrmenn hver gang jeg tar ferga... Virker som de virkelig går inn for å gå inntil så hardt som mulig for å terge meg, haha! Når jeg står ved siden av sykkelen med sykkelen på støtten føler jeg at jeg har mer kontroll på styrepinnenes "morsomheter"SuperMorten skrev:Med sykkelen på støtta. Ofte kan ferga slå litt sideveis, spesielt når den legger til. Sitter du på sykkelen uten støtta nede, er det større sjans for at du mister balansen, spesielt hvis du har litt mange kilo som en stor feriepakket motorsykkelLordShaft skrev:sitt alltid på biken med bremsen inne når fergen går fra og til kai!
Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Sv: Ferjer
Du har din fulle rett til å tvile, men jeg vet at det hjelper... Sykkelen kan stå å hoppe litt og lett vippes ut av balanse alene... Sitter du på den, øker vekten som presser ned mot dekk med 110 kilo i mitt tilfelle. Så lenge du sitter på biken, samme som å sitte i bilen er det lov å oppholde seg på dekk her på vestlandet hvertfall... Nå har jeg ikke prøvd dette på større sykler med mye oppakning. Men r sykler, naken sykler og sports tourere går dette helt fint. Jeg befinner meg relativt ofte på ferger, så har prøvd det en god del ganger...jhn skrev:Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart
Sony Z2
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Ferjer
Jeg har tatt mange ferger med motorsykler fra Bergen i sør til Nord-Senja og over Lyngen i nord og har alltid 2 jekkestropper med meg i toppkofferten. Ferger som krysser innerst i en fjord er det skjeldent behov for stropping, MEN gamle ferger, og da gjerne gamle avlastningsferger er noen ganger ustabile ved kraftig rorbruk slik at den krenger en del. Da er det som regel nok å stroppe sykkelen ned på sidestøtten. Det skal noe j....g med krenging for å få sykkelen til å krenge over sidestøtten. Den eneste fergen jeg har måttet bruke full stropping på begge sider, er over Vestfjorden. Selv om det er rolig inne i Bodø Havn, så kan det rulle godt ute i Vestfjorden hvor hele Norskehavet kan komme inn fra vest. En storm ute i havet i går kan gi gode bølger på Vestfjorden i dag :)
Denne løsningen holder i massevis på de aller fleste ferger i Norge hvis det blåser litt. Hvis man føler behov for å stroppe skikkelig, så husk at det ALDRI er nok å bare legge en stropp over salen og feste den i dekket på hver side av sykkelen. Stroppene skal ha egne festepunkter på begge sider på en del av rammen, eksosfester og lignende. Husk også å sette sykkelen i første gir.
Denne løsningen holder i massevis på de aller fleste ferger i Norge hvis det blåser litt. Hvis man føler behov for å stroppe skikkelig, så husk at det ALDRI er nok å bare legge en stropp over salen og feste den i dekket på hver side av sykkelen. Stroppene skal ha egne festepunkter på begge sider på en del av rammen, eksosfester og lignende. Husk også å sette sykkelen i første gir.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Sv: Ferjer
Jo selvfølgelig hjelper det ... i gitte situasjoner, når sjøen er akkurat grov nok til å velte en mc, men ikke grov nok til å vippe deg ut av balanse. Men dette kan jo være en ganske fin grense.LordShaft skrev:Du har din fulle rett til å tvile, men jeg vet at det hjelper... Sykkelen kan stå å hoppe litt og lett vippes ut av balanse alene... Sitter du på den, øker vekten som presser ned mot dekk med 110 kilo i mitt tilfelle. Så lenge du sitter på biken, samme som å sitte i bilen er det lov å oppholde seg på dekk her på vestlandet hvertfall... Nå har jeg ikke prøvd dette på større sykler med mye oppakning. Men r sykler, naken sykler og sports tourere går dette helt fint. Jeg befinner meg relativt ofte på ferger, så har prøvd det en god del ganger...jhn skrev:Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart
Sony Z2
Grunnen til at jeg tviler er at jeg har kjørt sykkel i ganske mange år, tatt mange ferger i mange år og har vært sjømann i mange år. Jeg vet hvor lite som skal til for å forskyve en last, eller velte en mc, og hvor mye skal til for å hindre dette.
Det er litt forskjellige forhold innaskjærs på vestlandet, inne i de ganske godt beskyttede fjordene og ut på kysten i Nordland, Troms og Finnmark, og på vestlandet. . Det er vanlig med forbud mot å oppholde seg på bildekket, og ved slingring håndheves sikkert det forbudet strengere. Forståelig nok
110 kg ekstra og høyere tyngdepunkt er ikke nødvendigvis en fordel.
Poenget mitt er vel egentlig at de rådene man kan gi om stropping o.l. på fergene på indre strøk funker ikke nødvendigvis andre steder.
Men spør fergemannskapet, de forteller deg om du bør stroppe eller ikke ... de få gangene de har svart "ikke nødvendig" har jeg stroppet likevel, men jeg har aldri tatt ferge på Vestlandet.
En annen ting er ansvarsforhold .. mange fergeselskaper fraskriver seg ansvaret ved mc-velt f.eks.
Hvordan det juridisk henger sammen vet jeg ikke, men det kan jo skape en del krøll om man er uheldig.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Ferjer
Nå er det veldig stor forskjell på fergene i dette landet da. Jeg tok Moss-Horten i forrige uke. Da satt jeg på sykkelen hele turen. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ble sittende å skravle med en annen MCist. Krysser du en trang fjord på Vestlandet, ser du ofte over på andre siden, og vet på forhånd hvordan sjøen er. Skal du derimot fra Bognes til Lødingen over Vestfjorden, eller enda værre, fra Bodø til Moskenes/Værøy/Røst er det bare å glemme å sitte på sykkelen. For det første får du sikkert ikke lov, for det andre kan sjøgangen bli så voldsom at du kan glemme å holde sykkelen. Den MÅ stroppes. Med andre ord, det er ingen regler for MC på ferge i Norge.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km