clutch prob....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Faxe
Innlegg: 47
Registrert: 10 apr 2011, 21:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR 350,1999

clutch prob....

Legg inn av Faxe »

Nå som servicen er tatt og jeg har kjørt litt med Suzukien så kjenner jeg at clutchen slurer litt når jeg gir på.
Jeg har fylt ny olje (samme merke som fra i fjor)og skiftet oljefilter.Jeg fylt litt for mye som jeg har tappet ut.
Kan det være sammenheng med at jeg fylte for mye olje på den at den slurer?
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: clutch prob....

Legg inn av Blackbird »

Nei åpne deksel og sjekk tykkelsen på lameller.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: clutch prob....

Legg inn av Kwak »

Regner med at du har brukt motorolje for MC. Olje beregnet på bilmotorer kan IKKE benyttes da den får clutchen til å slippe
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Faxe
Innlegg: 47
Registrert: 10 apr 2011, 21:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR 350,1999

Re: clutch prob....

Legg inn av Faxe »

Jeg har videreført samme olje som forrige eier og i fjor gikk det bra.
Kommer det olje ut når jeg åpner dekselet?
Hvor mye skal det være igjen på lamellene før jeg kan betrakte det som utslitt?
Er det vanskelig og skifte clutchen selv og hva skal skiftes?Jeg tenker lameller,fjærer og vire...
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: clutch prob....

Legg inn av Blackbird »

Ang.lammeler,visst rillene er svært slitt må du bytte.D måler du med et Skyvelær dvs.tykkelsen på rillene i forhold til limiten i boka.Stålplatene mellom lamellene trengs IKKE byttes visst di ikke er misfarget (blå) og rette.D ser du ved å legge di på 1 glassplate e.l.Fjærene er så billig at di kan byttes når du er igang.Husk ny pakning til cluchdeksel OG å mette lamellene med olje helst samme type som på motor.

Brukeravatar
Faxe
Innlegg: 47
Registrert: 10 apr 2011, 21:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR 350,1999

Re: clutch prob....

Legg inn av Faxe »

Kom hjem fra hytta i dag,der jeg har tenkt og tenkt over problemet... :D

Tappet sykkelen for olje og fylte ny,samt jeg justerte clutcharmen litt.Kjørte en tur på ca 2 km og den oppførte seg som før,men tilbaketuren virket clutchen som normalt....ingen sluring..

Skal ta en kveldstur snart så jeg får teste den skikkelig...

Håper håper... :thumleft
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979

Brukeravatar
Faxe
Innlegg: 47
Registrert: 10 apr 2011, 21:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR 350,1999

Re: clutch prob....

Legg inn av Faxe »

Hei igjen....

Når jeg tapper sykkelen for olje (bunnpluggen og oljefilteret),hvor mye olje kan det være igjen?

Står at det skal fylles 1,7 l olje på den ,men det går knapt 1 liter før det blir fullt....

Skal den kjøres lenge før oljen har sirkulert i systemet?

Fikk råd fra Kragnes og skift til mineralolje og prøve deretter.....
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: clutch prob....

Legg inn av Jompa »

Faxe skrev:Hei igjen....

Når jeg tapper sykkelen for olje (bunnpluggen og oljefilteret),hvor mye olje kan det være igjen?

Står at det skal fylles 1,7 l olje på den ,men det går knapt 1 liter før det blir fullt....

Skal den kjøres lenge før oljen har sirkulert i systemet?

Fikk råd fra Kragnes og skift til mineralolje og prøve deretter.....
Hvis du har tappet oljen sånn som du skriver at du gjorde, skal det være tomt, kanskje en dl igjen.
Men når du fyller på ny olje, er det clutsh-huset som blir fylt først, og så renner oljen innover i gearkasse og motor, dette tar litt
tid, særlig med kald olje. Sett sykkelen loddrett og bruk nivåglasset på sida av clutshen til å sjekke mengden. Oljen skal være omtrent
midt på glasset.

Når du starter motoren går det noen få sek før det er olje i hele systemet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Faxe
Innlegg: 47
Registrert: 10 apr 2011, 21:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR 350,1999

Re: clutch prob....

Legg inn av Faxe »

Kjørte en tur i dag og oljenivået er det samme,dvs nesten 1 l ....

Kan det være noen kanaler som er tett?

Merkelig... :dontknow
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: clutch prob....

Legg inn av Kjellrf »

Har du sjekka at clutsjwiren går lett i strømpa? Ofte kan wiren ruste innvendig om vinteren, og gå treigere. Da vil ikke clutsjen fri ut skikkelig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: clutch prob....

Legg inn av mekkern »

er ikke tørrsumpsmøring på denne?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Faxe
Innlegg: 47
Registrert: 10 apr 2011, 21:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR 350,1999

Re: clutch prob....

Legg inn av Faxe »

Kjellrf skrev:Har du sjekka at clutsjwiren går lett i strømpa? Ofte kan wiren ruste innvendig om vinteren, og gå treigere. Da vil ikke clutsjen fri ut skikkelig.
Ja,den er smurt...
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979

Brukeravatar
Faxe
Innlegg: 47
Registrert: 10 apr 2011, 21:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR 350,1999

Re: clutch prob....

Legg inn av Faxe »

mekkern skrev:er ikke tørrsumpsmøring på denne?

Hva er det?? :D
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: clutch prob....

Legg inn av Jompa »

Faxe skrev:
mekkern skrev:er ikke tørrsumpsmøring på denne?

Hva er det?? :D
En separat oljetank utenom motor/gear. Motoren har da to oljepumper, en som smører motoren, og ei med større kapasitet som står i bunn av motoren og returnerer oljen til tanken.
Harley har det på alle V-twinmotorene og de gamle engelske syklene har samme system.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: clutch prob....

Legg inn av mekkern »

På XL`n min må jeg både tømme bunnpanna og ramma ved oljeskift for å få ut all olja.
Peilepinnen er ved styrekrona.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar