Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Jeremy har vært på "lang tur" i dag, kaffe og kake på Kløfta og retur hjem, ca. 34 mil.
MEN: Han har nå demonstrert noe nytt for meg: Ved "slapp kjøring" i 60-70 km hvor jeg slapp styret med venstre hånda (eller bare såvidt holdt i det med begge), så kom en overraskende wobbling i forhjulet. Kun ved tomgang/lett gass, det ble ikke bremset når dette skjedde. Prøvde flere ganger og feilen kunne provoseres. Fant etterhvert hvordan jeg skulle motvirke det, nemlig ved å legge litt tyngde på styret, eller kjøre fortere (der det var mulig).
Forslag til diagnoser?
MEN: Han har nå demonstrert noe nytt for meg: Ved "slapp kjøring" i 60-70 km hvor jeg slapp styret med venstre hånda (eller bare såvidt holdt i det med begge), så kom en overraskende wobbling i forhjulet. Kun ved tomgang/lett gass, det ble ikke bremset når dette skjedde. Prøvde flere ganger og feilen kunne provoseres. Fant etterhvert hvordan jeg skulle motvirke det, nemlig ved å legge litt tyngde på styret, eller kjøre fortere (der det var mulig).
Forslag til diagnoser?
Sist redigert av evike den 05 mai 2011, 09:59, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Første tanke: Sjekk lufttrykket!
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Toppboksen. Hvis du kjører med toppboksen lager den turbulens som gir utslag i styret.
Hvordan er det hvis du slipper styret i høyere hastigheter?
Hvordan er det hvis du slipper styret i høyere hastigheter?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Ikke utslag ved høyere hastigheter.
Ja, det var med toppboks. Skal prøve uten den også, men umiddelbart tenker jeg at det høres merkelig ut at den bare skal gi utslag uten tyngde på styret og ved spesiell hastighet. Eller??
Ja, det var med toppboks. Skal prøve uten den også, men umiddelbart tenker jeg at det høres merkelig ut at den bare skal gi utslag uten tyngde på styret og ved spesiell hastighet. Eller??
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Tror det kanskje kan være flere ting som kan spille inn her. Ting som litt feiljusterte/ikke synkroniserte dempersinnstiller, oljenivå i demperne og dekkavbalanseringen på forhjulet...evike skrev:Ikke utslag ved høyere hastigheter.
Ja, det var med toppboks. Skal prøve uten den også, men umiddelbart tenker jeg at det høres merkelig ut at den bare skal gi utslag uten tyngde på styret og ved spesiell hastighet. Eller??
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
slike problemer pga toppboks er vel mer relatert til autobahn-hastigheter, så den kan du sikkert se bort ifra i dette tilfellet.evike skrev:Ikke utslag ved høyere hastigheter.
Ja, det var med toppboks. Skal prøve uten den også, men umiddelbart tenker jeg at det høres merkelig ut at den bare skal gi utslag uten tyngde på styret og ved spesiell hastighet. Eller??
med mindre du hadde fylt den med murstein

dekktrykk, -slitasje, styrelager er mer sannsynlige årsaker
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Jeg vet hva som er gale,du kjører for slapt
Litt alvor: hadde samme opplevelsen på zx'en min,toppboks også på denne. Jeg var rimelig sikker på at det var dårlige lager enten i forhjul eller styrelager. Tilfeldighetene gjorde at jeg skiftet hjullagere + drevboss lager bak først,og voila, ristingen/wobblingen var borte. Bare sånn at man ikke henger seg opp i at problemet absolutt må være foran

Litt alvor: hadde samme opplevelsen på zx'en min,toppboks også på denne. Jeg var rimelig sikker på at det var dårlige lager enten i forhjul eller styrelager. Tilfeldighetene gjorde at jeg skiftet hjullagere + drevboss lager bak først,og voila, ristingen/wobblingen var borte. Bare sånn at man ikke henger seg opp i at problemet absolutt må være foran

ikkebike.norwegianforum.net
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Toppboksen var nærmest tom (1 genser og en særdeles lett dameveske - uten alt det normale innholdetpelsen skrev: med mindre du hadde fylt den med murstein
dekktrykk, -slitasje, styrelager er mer sannsynlige årsaker

Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Merker på min sykkel at det er svake vibrasjoner i styret med toppboksen på. På min er det verst mellom 70 og 80 ca, men det forsvinner ikke helt selv om jeg kjører fortere.
Dette er ikke snakk om mye vibrasjon heller. Det holder at jeg holder en finger på styret.
Dette er ikke snakk om mye vibrasjon heller. Det holder at jeg holder en finger på styret.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
tror jeg hadde begynt med sjekk av lufttrykk/slitasje/fasong..så ville jeg sjekket hjullager/styrelager.
CBR`n fikk kast i bakdekket under lagring(hjulet hang fritt)
dette ga vingling/vibrasjoner i 40-50kmh.mulig delaminering av banen...
Så sjekk ved å snurre forhjulet og se om det løper HELT jevnt.
CBR`n fikk kast i bakdekket under lagring(hjulet hang fritt)
dette ga vingling/vibrasjoner i 40-50kmh.mulig delaminering av banen...
Så sjekk ved å snurre forhjulet og se om det løper HELT jevnt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Har jo samme problem på min no, og der er det bremseskiven som har vridd seg litt. Tar i bremseklossene på samme plassen hver runde. Får ganske kraftige vibrasjoner i styret over
70 km/t
70 km/t
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Ifjor hadde jeg det samme på min sykkel.Slapp styret i 60 og den ble helt rabiat
(Noen ganger er det godt å slippe styret og bevege hendene litt)
Strammet styrelager og den ble helt bra..(monterte nye lagere nå i vinter)




If it ain't broke, I'll break it.
- Tvinitla
- Innlegg: 253
- Registrert: 01 okt 2006, 11:09
- Motorsykkelen din: BMW R1150RT
- Bosted: Hordaland
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Jeg hadde samme problemet med wobbling på FJ'en for 2-3 år siden. Strammet styrelageret og problemet forsvant.
Slitt fordekk kan også fremprovosere wobbling.
Slitt fordekk kan også fremprovosere wobbling.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Jeg har en Givi 42L toppboks til min 600 Diversion. Den fungerer nå utelukkende til handleturer og som ryggstøtte for min datter, siden sykkelen får wobble i bortimot alle hastigheter med den montert. Uten boksen har jeg en svak wobbletendens i samme hastighetsområde som du beskriver.
Når det er sagt er nok ikke toppboksen eneste årsak til styrewobble. Jeg skiftet styrelager i fjor høst, og sykkelen ble langt mer stabil uten at problemet forsvant fullstendig. Nå får jeg en liten wobble dersom jeg sitter litt lengre bak på salen enn normalt og slipper styret i 60-70km/h. Så turbulensen skapt av toppboksen er nok utløsende, men jeg mistenker at litt slarkete svingarmslagre kan være en bakenforliggende årsak. Forhjuls- og bakhjulslager virker OK, men disse er lettere å sjekke enn svingarmen. Tror jeg skal bytte svingarmslagre selv om jeg ikke klarer å måle noen slark.
Bikket forøvrig 74.000 km i går, så slitte lagre er vel å forvente.
Når det er sagt er nok ikke toppboksen eneste årsak til styrewobble. Jeg skiftet styrelager i fjor høst, og sykkelen ble langt mer stabil uten at problemet forsvant fullstendig. Nå får jeg en liten wobble dersom jeg sitter litt lengre bak på salen enn normalt og slipper styret i 60-70km/h. Så turbulensen skapt av toppboksen er nok utløsende, men jeg mistenker at litt slarkete svingarmslagre kan være en bakenforliggende årsak. Forhjuls- og bakhjulslager virker OK, men disse er lettere å sjekke enn svingarmen. Tror jeg skal bytte svingarmslagre selv om jeg ikke klarer å måle noen slark.
Bikket forøvrig 74.000 km i går, så slitte lagre er vel å forvente.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Slitt fordekk? SV'en min oppførte seg litt sånn med blankslitt framdekk i fjorsommer.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Ikke uvanelig problem d der,men neppe alvorlig når visst jeg har oppfatta d rett bare er i lav fart.Kjør deg en tur naken dvs.sykkelen.Plukk av ALT av vesker.Er d likedan så få kyndig hjelp m styrelager,kast i br.skiver,trege bremsestempel etc.At slakke i st.lager skaper vib.er iallefall et kjent problem.Regner med at du har kontroll på lufttrykket.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Når vinden får tak i topboksen vil den bidra til at forhjulets trykk mot asfalten blir mindre.
Det vil helt sikkert hjelpe å ta den av. En bekjent hadde en XJ600 som var slik, og dette forsvant når den tomme toppboksen ble fjernet.
Grunnen til at det "wobbler" ved 70km/t er at du her har en egenresonans i forgaffel.
Faren er derfor stor for at det dukker opp igjen i 140.
Du kan motvirke dette ved:
- avbalansere forhjul
- stramme styrelager hvis dette er for slakt.
Men, hold alltid godt i styret (da er det ikkeno' problem)
Det vil helt sikkert hjelpe å ta den av. En bekjent hadde en XJ600 som var slik, og dette forsvant når den tomme toppboksen ble fjernet.
Grunnen til at det "wobbler" ved 70km/t er at du her har en egenresonans i forgaffel.
Faren er derfor stor for at det dukker opp igjen i 140.
Du kan motvirke dette ved:
- avbalansere forhjul
- stramme styrelager hvis dette er for slakt.
Men, hold alltid godt i styret (da er det ikkeno' problem)
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Du må avbalansere fordekket ditt på nytt. Bare å nappe det av og ta med til en lokal dekksjappe. Fort gjort og koster lite.
Jeg får samme problemet når fordekket begynner å bli halvslitt. Merker tendenser til wobbling som blir forsterket når du har med toppboksen, og hvis du bremser når du svinger.
Kjøpte meg ei slik opplagra avbalanserings-stang, og blylodd til felgen. Da så jeg med egne øyne at dekket var i ubalanse. Fjernet de gamle, og satte på nye lodd, og alt var i orden
Jeg får samme problemet når fordekket begynner å bli halvslitt. Merker tendenser til wobbling som blir forsterket når du har med toppboksen, og hvis du bremser når du svinger.
Kjøpte meg ei slik opplagra avbalanserings-stang, og blylodd til felgen. Da så jeg med egne øyne at dekket var i ubalanse. Fjernet de gamle, og satte på nye lodd, og alt var i orden

-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Kansje en styredemper vist ikkje anna hjelper?
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Da har jeg lest alle innleggene og takker for alle innspill.
1. Lufttrykket ble justert en smule, uten at det hadde noen vesentlig effekt.
2. Ved kjøring til jobb i dag var toppboksen tatt av og da var det knapt mulig å provosere noen wobbling, kanskje helt helt minimalt - eller kanskje det bare var asfalten, ikke så godt å si.
Uansett vil styrekrona bli kontrollert ved neste korsvei, for sikkerhets skyld.
Takk for hjelpen - det var til stor hjelp på alle måter!
1. Lufttrykket ble justert en smule, uten at det hadde noen vesentlig effekt.
2. Ved kjøring til jobb i dag var toppboksen tatt av og da var det knapt mulig å provosere noen wobbling, kanskje helt helt minimalt - eller kanskje det bare var asfalten, ikke så godt å si.
Uansett vil styrekrona bli kontrollert ved neste korsvei, for sikkerhets skyld.
Takk for hjelpen - det var til stor hjelp på alle måter!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Fjellvettregel nr. 5... 

Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Gå også over alle bolter mellom ramme og motor.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Meget viktig ja.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Er på jakt etter en sykkel nummer to og i den forbindelse har jeg tittet på noen sykler og selvfølgelig prøvekjørt, i går testet jeg en som hadde samme problem som trådstarter. Har snakket med en mc kyndig men også googlet problemet og summert det jeg har blitt fortalt og funnet i denne tråden sammen med andre tråder på andre forum. Sikkert mange her med friske øyne som fortsatt kan bidra selv om tråden er gammel :)
- dekktrykk
- wobbling forsterkes med toppboks
- balansering hjul (lodd rundt eiker foretrukket)
- mc hjulene på linje
- nye dekk betyr ikke gode dekk
- ikke synkron demperinnstilling
- oljenivå i støtdempere
- hjullager / styrelager
- fjerne spennet i fjærbein etter evt demontering
- bremseskive
- mont styredemper
Fjerne spennet i fjærbein:
Etter at alt er montert med hjul og alt etter for ex. demperoverhaling. Sykkel jekkes opp under motor til forhjulet går klar av bakken, senk sykkel til hjulet er nede på gulvet og det ikke er trykk på støtdemperbein. Forgaffel står rett frem, løsne boltene i øvre og nedre styrekrone (viktig at hjulet står riktig på gulvet så ikke fjærbein sklir opp eller ned) slik at evt det lille spennet som kan være der forsvinner. Trekk til alle boltene med hjulet rett frem. I følge han er dette viktig og må bestandig gjøres når fjærbeina har vært demontert.
Simple Motorcycle Wheel Alignment:
https://www.motorcyclistonline.com/simp ... alignment/
- dekktrykk
- wobbling forsterkes med toppboks
- balansering hjul (lodd rundt eiker foretrukket)
- mc hjulene på linje
- nye dekk betyr ikke gode dekk
- ikke synkron demperinnstilling
- oljenivå i støtdempere
- hjullager / styrelager
- fjerne spennet i fjærbein etter evt demontering
- bremseskive
- mont styredemper
Fjerne spennet i fjærbein:
Etter at alt er montert med hjul og alt etter for ex. demperoverhaling. Sykkel jekkes opp under motor til forhjulet går klar av bakken, senk sykkel til hjulet er nede på gulvet og det ikke er trykk på støtdemperbein. Forgaffel står rett frem, løsne boltene i øvre og nedre styrekrone (viktig at hjulet står riktig på gulvet så ikke fjærbein sklir opp eller ned) slik at evt det lille spennet som kan være der forsvinner. Trekk til alle boltene med hjulet rett frem. I følge han er dette viktig og må bestandig gjøres når fjærbeina har vært demontert.
Simple Motorcycle Wheel Alignment:
https://www.motorcyclistonline.com/simp ... alignment/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Har hatt denne ustabiliteten 2 ganger på min Pan European- en sykkel på 340 kg pluss masse vekt - sansynlig totalvekt opp mot 500 kg..
Sist gang så testa jeg ut med og uten sidekofferter og toppboks -- ingen antydning til bedring - skifte av dekk derimot gav resultat . I fjor fikk jeg se to dekk skift av samme type som oppførte seg helt forskjellig - det første settet - fikk vibra sjonen på 14-15 tusen km - og det andre viste ingen antydning på 12000 km. Avon dekket i mellom disse klarte bare 10000 og vibreringa startet der på ca 7000 - årets dekk har vist det samme som Dunlop fra i fjor - ingen antydning til noe som helst og leve tid på 12-13 tusen -- . Alt av vibrasjoner på min gamle sykkel, som har nye hjullager fra i fjor - har vært relatert til dekk, eller forsjellig bruk av dekkene - mest ubehag var det dekk settet som ble kjørt hardest og hvor bakhjulet ikke hadde mønster igjen - da var forhjulet i den beskaffenhet at det var bare å butte og sykkelen ble ny igjen. ( og ja jeg skifter begge samtidig)..
Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
Sist gang så testa jeg ut med og uten sidekofferter og toppboks -- ingen antydning til bedring - skifte av dekk derimot gav resultat . I fjor fikk jeg se to dekk skift av samme type som oppførte seg helt forskjellig - det første settet - fikk vibra sjonen på 14-15 tusen km - og det andre viste ingen antydning på 12000 km. Avon dekket i mellom disse klarte bare 10000 og vibreringa startet der på ca 7000 - årets dekk har vist det samme som Dunlop fra i fjor - ingen antydning til noe som helst og leve tid på 12-13 tusen -- . Alt av vibrasjoner på min gamle sykkel, som har nye hjullager fra i fjor - har vært relatert til dekk, eller forsjellig bruk av dekkene - mest ubehag var det dekk settet som ble kjørt hardest og hvor bakhjulet ikke hadde mønster igjen - da var forhjulet i den beskaffenhet at det var bare å butte og sykkelen ble ny igjen. ( og ja jeg skifter begge samtidig)..
Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..