manglende skruer og slitte kammer.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av mekkern »

eller som det var populært før: putt inn en 1100ccm. passer rett inn mener jeg.. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av ejs »

:thumleft


Ble vel kalt seven eleven sykler. :mc_p: :mc_p: :mc1 :mc1

:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Kwak »

De første GSXene er kjent for å ha smøreproblemer med kamakslene, særlig eksoskammen var utsatt. Konstruksjonsfeilen var at smørekanalene til kammene var for trange og ved start så brukte oljen for lang tid på å komme frem. Ett godt råd var derfor å la disse motorene gå litt på tomgang og ikke ruses før man begynte å kjøre.
Så årsaken til trøbbelet ditt med motoren er nok at en tidligere eier har fått det velkjente problemet med kamakslene og har valgt å bytte disse selv, til tross for åpenbart mangelfulle kunnskaper. Dette var jo også "værsting" sykler når de kom og ble kjørt ganske hardt.
Å trekke over boltene som holder kamlager bukken er et velkjent problem. Disse en gjenget rett ned i toppen av aluminium og tåler lite moment. Det er faktisk slik at de ofte ikke tåler det momentet som er oppgitt i verkstedmanualen.
Jeg vil bli overrasket hvis kammene er helt i orden og ikke har skader.

Når du har lekksje også mellom blokk og topp kan det virke som samme "mekaniker" her vært på ferde også her. Mistenker at toppen har vært tatt av en gang tidligere og ikke trukket til med riktig moment og/eller i riktig rekkefølge.

Hva gjør du? Det riktige å gjøre her er å ta av toppen, levere denne inn til et verksted som kan sette inn gjengeinnsatser, sjekke kamakslingene OG sjekke kamlagrene. I det hele tatt ta en grundig gjennomgang av toppen. Et alternativ er å få tak i en annen topp, men alle disse motorene hadde samme svakhet så her gjelder det å ikke ende opp som Øystein Sunde med den gamle Mazda`n.
Toppakningen må skiftes og det hele må settes sammen med riktige momenter osv.
Men dette koster litt og forutsetter at du synes sykkelen er verdt det.

Jeg vil advare mot å kjøre med en motor som har feil og defekter. Husk på at disse motorene går på 4-6.000 rpm ved normal kjøring. Ett motorhavari kan føre til blokkering av motoren og låsing av bakhjulet. Livsfarlig !
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Takk for mange gode råd, fra flere. Å skifte til feks 1100 motor kunne også vært fristende, ja! :-)
Nå er det ikke usannsynlig at det blir reparasjon av denne (750-motoren) i stedet..

"Kwak" ga også en del opplysninger jeg merker meg. .

Verdien er neppe all verden, så det er klart det er begrenset hvor mange tusenlapper det er verdt å benytte på motoren
framfor å skifte den ut.
Jeg trives ikke med å kjøre med den når jeg har oppdaget disse manglene, så jeg har i dag fraktet den til Trondheim og satt den
igjen hos Krangnes Motor. Der får de se på den, så får jeg vel noen gode råd etterhvert.

Igjen: Takk for nyttige opplysninger og gode råd fra flere.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Kjellrf »

Å la sykkelen gå på tomgang, når det er lange oljeveier, er ikke helt bra. Problemet er (svært) lavt oljetrykk/liten oljemengde på tomgang, så det går ekstra lang tid før olja kommer til kammene. Start opp, og la sykkelen gå på ca 2000 omdr (ihvertfall over 1500) noen sekunder før du kjører avgårde. IKKE la den stå på tomgang.

På 80 mod GSX750 mener jeg de hadde laget noen spor i vippearmene for å få mer olje på kammen, men de bomma på det, og isteden blei kammene kass i ung alder.

2 hovedproblemer på GSX750ET motoren var nettopp kammene (bedre på 81 modell, og de fleste er nok modifisert nå, de holdt ikke så lenge) og rådebank på 3'ern.
Foruten en laderegulator som ryker hvis du kjører med dårlig batteri, og en stator som ryker en gang i blant.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Å la sykkelen gå på tomgang, når det er lange oljeveier, er ikke helt bra. Problemet er (svært) lavt oljetrykk/liten oljemengde på tomgang, så det går ekstra lang tid før olja kommer til kammene. Start opp, og la sykkelen gå på ca 2000 omdr (ihvertfall over 1500) noen sekunder før du kjører avgårde. IKKE la den stå på tomgang.
...men de bomma på det, og isteden blei kammene kass i ung alder.
...2 hovedproblemer på GSX750ET motoren var nettopp kammene (bedre på 81 modell, og de fleste er nok modifisert nå, de holdt ikke så lenge) og rådebank på 3'ern.
Foruten en laderegulator som ryker hvis du kjører med dårlig batteri, og en stator som ryker en gang i blant.
Toppen, kammer, vippearmer etc er i så dårlig forfatning at enten må toppen byttes, eller jeg er innstilt på å skifte motoren.
Det siste er kanskje bedre og billigere enn å lappe på den jeg har.
Mye metall er forsvunnet fra dekslet over kammene. Om det har skjedd mens dekselet sto på (storparten av)
denne motoren, kan "sponet" ha funnet vegen til andre deler av motoren. Jeg har lett på nettet, men ikke funnet særlig mye
av hele motorer. Det meste hugges muligens og selges i mindre deler..
Noen som har motor eller deler å selge, evt peker til hvor jeg finner det? Annet jeg bør være klar over?
(Vet ikke om det er særlig hos Krangnes, Ebay eller Spinnin' wheel for øyeblikket..)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Kjellrf »

Gode motorer til GSX750 er mangelvare. De er kjørt i fillebiter for lenge siden. Har sett GSXmed 750 ES motor, de var vesentlig bedre, men er ganle de også nå.
Noen satte inn 1100 motor, går nærmest rett inn, men er litt utrygt i høy fart.
Veit ikke om noen som førte det inn i vognkortet. 750 og 1100 har forskjellig forstilling og bakramme, husker jeg rett.
750'en var utrygg i 170 eller mer, husker jeg. Kjenner flere som wobbla overende med de.
Kjente forresten en som hadde sin siste tur på en også, høy fart inn i en stolpe.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Mc-Trollet
Innlegg: 13
Registrert: 23 mai 2011, 15:06
Motorsykkelen din: 1981 Honda CBX 1000, 2001 Goldwing

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Mc-Trollet »

Hei
Min første Tunge Mc var makan til denne sykkelen. Jeg fikk motorhavari, fordi Bråten Mc som hadde overhalt motoren, hadde klart å tette en oljekanal med pakningssement. De nektet imidlertid å dekke noe som helst da det var gått tre og en halv måned etter reparasjonen (garantien er tre mnd)så jeg måtte henvende meg til andre. Det var i dette tilfelle Spinnin Wheel på Mysen som hadde levert motordelene, brukte sådan, som stilte opp. Jon (vet ikke etternavnet) gav meg en ny motor som han selv hadde overhalt, men han ville at jeg skulle betale 1500 kr for sliping av ventiler, og det var selvfølgelig helt greit. Ok dette var en lang historie, så til poenget. Spinnin Wheel på Mysen vil sannsynligvis kunne hjelpe deg med ny topp, nye kammer, eller hva du nå skulle ha behov for. Har positiv erfaring med de gutta der. De har mye brukte deler på lager.
Hadde vært moro å sett bilde av sykkelen komplett.

Mvh
Mc-Trollet
94 Honda GL1500 SE
82 Honda VF750 Sport
81 Honda CBX 1000
76 Honda CB 350 Four
Mc-Trollet
1969 MZ 125 (min første Mc)
1982 Suzuki GSX 750 E (solgt)
1986 Yamaha XJ 900 (solgt)
1982 Honda VF 750 S (solgt)
1989 Yamaha FJ 1200 (solgt)
1976 Honda CB 350 Four (under restaurering)
1981 Honda CBX 1000 Prolink (i bruk)
2001 Honda Gl 1800, Goldwing (i bruk)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: manglende skruer og slitte kammer.

Legg inn av Kjellrf »

Hvis man bytter om generatordekslet mellom GSX750 og 1100, vil motoren kunne skjære seg. Den ene har oljegalleri ut i dekselet (husker ikke hvem).
Fysisk passer de.

Ellers fortalte Jon på Spinnin wheel at de kun satset på brukte deler til sykler maks 15 år gamle. De eldre delene har han solgt til noen andre.
Men han kjenner de syklene ut og inn.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar