Kakling i motor
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Kakling i motor
Jeg har en tydelig kaklelyd eller bankelyd i motoren på min gamle gpz 1100.
Lyden høres ut til å komme fra langt bak i motoren, altså clutch eller gearkasse.
Den kommer ikke fra toppen, kammakslene og ventilene lager bare en vakker vispelyd.
det høres heller ikke ut til å komme fra veiv eller stempler.
Lyden er der hele tiden når motoren går på tomgang, enten den står i fri eller i gear, men når jeg slipper clutshen så mye at den begynner
å ta, forsvinner lyden.
Noen som vet hva det kan være ?
Feil eller bare en typisk kawasakilyd ?
Lyden høres ut til å komme fra langt bak i motoren, altså clutch eller gearkasse.
Den kommer ikke fra toppen, kammakslene og ventilene lager bare en vakker vispelyd.
det høres heller ikke ut til å komme fra veiv eller stempler.
Lyden er der hele tiden når motoren går på tomgang, enten den står i fri eller i gear, men når jeg slipper clutshen så mye at den begynner
å ta, forsvinner lyden.
Noen som vet hva det kan være ?
Feil eller bare en typisk kawasakilyd ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Kakling i motor
D der kjenner jeg igjen fra gamle Hondaer som hadde en forferdelig lyd på tomgang fra cluchn.Samme me eldre Suzuki.Helt ufarlig på Honda di bare var sånn.Visst du vil ha dette vekk bør du sjekke lager til drevet på cluchkårgen og om fjærene er lang nok.di koster ikke stort.Limitgrensa står i boka.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kakling i motor
Gamle Hondaer har også Honda-lyden, sterk hvining fra gearkassa. Og ufarlig som du skriver.Blackbird skrev:D der kjenner jeg igjen fra gamle Hondaer som hadde en forferdelig lyd på tomgang fra cluchn.Samme me eldre Suzuki.Helt ufarlig på Honda di bare var sånn.Visst du vil ha dette vekk bør du sjekke lager til drevet på cluchkårgen og om fjærene er lang nok.di koster ikke stort.Limitgrensa står i boka.

Fjærene er der de skal være, nye fjærer og lameller ble montert i fjor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Kakling i motor
ER nok som Blackbird sier, etter det jeg har hørt så er visst det en "vanlig sykdom" på Kawa. Ikke sikker på om den forsvinner ved bytte... Hør med Kawa-Bjørn i Porsgrunn...
http://www.gulesider.no/firma/kawa-spes ... esialisten
http://www.gulesider.no/firma/kawa-spes ... esialisten
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Re: Kakling i motor
Hadde den lyden selv på en Cb 1100.Irriterte meg noe jævli,men ble bedre m bytte av cluchkårga.Regner med at Kawa også har et stort tannhjulsdrev på baksiden av kårga.Visst du holder fast kårga og kjenner om d er slakke i drevet når du vrir d frem å tilbake har du syndern.Ser nesten helt bort fra at d kan være primærkjeden,i tilfelle må den være slakk og d finner du ut ved å bruke bakbremse og se om d er slakke på kjedegang såfremt rykkutjevnere å kjede/drev er ok.
Re: Kakling i motor
Mulig dårlig forklart,men sett sykkel i 1gear tråkk på bakbems og SE hvor stor døgangen er på bakhjulet.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kakling i motor
Skjerp deg, det er ikke primærkjede på gamla Kawaer, primærdrev fra veivakslingen og rett på clutchenejs skrev:![]()
Primærkjede ??

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kakling i motor
Jompa skrev:Skjerp deg, det er ikke primærkjede på gamla Kawaer, primærdrev fra veivakslingen og rett på clutchenejs skrev:![]()
Primærkjede ??


Gamle 750er har det iallefall, så det så, nemlig.
Der rasler det fordi det ikke er kjedestramming.

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Kakling i motor
ok nå vet jeg d.Sikkert ikke samme m drev på kårga heller.Trøsta må jo være at motorn er som en skal.Men dette har helt klart noe m cluchen,du har vel prøvd å justere wier og vet den glir lett også.Men visst den også er plaget med denne ulyden,må jo dette være kjent blandt Kawa-kjennere?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kakling i motor
Ok, jeg beklager min uvitenhet, men var helt sikker på at z 750 var bygd opp på samme måte som Z900, z1000,z1100.ejs skrev:Jompa skrev:Skjerp deg, det er ikke primærkjede på gamla Kawaer, primærdrev fra veivakslingen og rett på clutchenejs skrev:![]()
Primærkjede ??![]()
![]()
Gamle 750er har det iallefall, så det så, nemlig.
Der rasler det fordi det ikke er kjedestramming.
Tok et dykk i arkivet, og Cycle World fra mai 83 har en test av GPz750,Honda Inteseptor (VF750) og Suzuki GS (gsx) 750.
Så da har jeg det svart på hvitt: Z750 OG GPZ 750 HAR PRIMÆRKJEDE.
Men 1100 har drev. ( måtte for sikkerhets skyld sjekke det også)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Kakling i motor
Visst du har hørt en gammel Cb cluch kakla å mener din er verre skjønner jeg gått at du vil gjøre noe.Trøsta me Honda var at den ble stillere når motorn ble varm å 20w-50 olje.mineral.Ang.olje å luftkjølte R4,på Honda CB 1100 var d kun ET merke som ikke skapte hvitt skum eller hva jeg skal kalle d,å d var GULF.Prøvde Castrol Penzoil Motul alle likedan v temp.variasjoner.Kondensen ble omgjort til seig hvit masse i cluchhus og andre plassa.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Kakling i motor
Lurer på hvor kondensen var når du brukte Gulf, siden fuktigheta ikke blei hvitt skum...
Slipper skum hvis man kjører lengre turer.
På Kawa'n min har jeg litt høy tomgang, da slipper jeg å høre så mye lyder fra clutsjkørja. Tror det er nålelageret (på akselen) som har sett bedre dager. Men sånn har den nå gått i 19 år...
Slipper skum hvis man kjører lengre turer.
På Kawa'n min har jeg litt høy tomgang, da slipper jeg å høre så mye lyder fra clutsjkørja. Tror det er nålelageret (på akselen) som har sett bedre dager. Men sånn har den nå gått i 19 år...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Kakling i motor
Du jeg kjørte vel ca.25tusen med disse 2 Cbene.Vanlig dvs.både lange å korte turer med samme smørja.Jeg snakker om hva slags olje som IKKE skumma og jeg vet at andre opplevde d samme.At d er forskjell på oljer vet alle,hvorfor Gulf var skumfri må du ikke spørre meg om.
Re: Kakling i motor
Ja Jompa,har du en plan på kaklinga?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kakling i motor
Ørepropper ?Blackbird skrev:Ja Jompa,har du en plan på kaklinga?
Skal heller se det an litt, hvis ikke lyden blir verre, er det kanskje bare litt slakk mellom tennene i geardrevene, alle snurrer jo rundt hele tida, uansett om de er i bruk eller ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Kakling i motor
min høres ut som en gammel blandemaskin når den er kald , men lyden forsvinner fort. Har primerkjede eg og , som rasler en del spes. viss den går lavt på tomgang . men kakling Hm...Blackbird skrev:Visst du har hørt en gammel Cb cluch kakla å mener din er verre skjønner jeg gått at du vil gjøre noe.Trøsta me Honda var at den ble stillere når motorn ble varm å 20w-50 olje.mineral.Ang.olje å luftkjølte R4,på Honda CB 1100 var d kun ET merke som ikke skapte hvitt skum eller hva jeg skal kalle d,å d var GULF.Prøvde Castrol Penzoil Motul alle likedan v temp.variasjoner.Kondensen ble omgjort til seig hvit masse i cluchhus og andre plassa.
