clutch prob....
clutch prob....
Nå som servicen er tatt og jeg har kjørt litt med Suzukien så kjenner jeg at clutchen slurer litt når jeg gir på.
Jeg har fylt ny olje (samme merke som fra i fjor)og skiftet oljefilter.Jeg fylt litt for mye som jeg har tappet ut.
Kan det være sammenheng med at jeg fylte for mye olje på den at den slurer?
Jeg har fylt ny olje (samme merke som fra i fjor)og skiftet oljefilter.Jeg fylt litt for mye som jeg har tappet ut.
Kan det være sammenheng med at jeg fylte for mye olje på den at den slurer?
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
Nei åpne deksel og sjekk tykkelsen på lameller.
Re: clutch prob....
Regner med at du har brukt motorolje for MC. Olje beregnet på bilmotorer kan IKKE benyttes da den får clutchen til å slippe
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
Re: clutch prob....
Jeg har videreført samme olje som forrige eier og i fjor gikk det bra.
Kommer det olje ut når jeg åpner dekselet?
Hvor mye skal det være igjen på lamellene før jeg kan betrakte det som utslitt?
Er det vanskelig og skifte clutchen selv og hva skal skiftes?Jeg tenker lameller,fjærer og vire...
Kommer det olje ut når jeg åpner dekselet?
Hvor mye skal det være igjen på lamellene før jeg kan betrakte det som utslitt?
Er det vanskelig og skifte clutchen selv og hva skal skiftes?Jeg tenker lameller,fjærer og vire...
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
Ang.lammeler,visst rillene er svært slitt må du bytte.D måler du med et Skyvelær dvs.tykkelsen på rillene i forhold til limiten i boka.Stålplatene mellom lamellene trengs IKKE byttes visst di ikke er misfarget (blå) og rette.D ser du ved å legge di på 1 glassplate e.l.Fjærene er så billig at di kan byttes når du er igang.Husk ny pakning til cluchdeksel OG å mette lamellene med olje helst samme type som på motor.
Re: clutch prob....
Kom hjem fra hytta i dag,der jeg har tenkt og tenkt over problemet...
Tappet sykkelen for olje og fylte ny,samt jeg justerte clutcharmen litt.Kjørte en tur på ca 2 km og den oppførte seg som før,men tilbaketuren virket clutchen som normalt....ingen sluring..
Skal ta en kveldstur snart så jeg får teste den skikkelig...
Håper håper...

Tappet sykkelen for olje og fylte ny,samt jeg justerte clutcharmen litt.Kjørte en tur på ca 2 km og den oppførte seg som før,men tilbaketuren virket clutchen som normalt....ingen sluring..
Skal ta en kveldstur snart så jeg får teste den skikkelig...
Håper håper...

Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
Hei igjen....
Når jeg tapper sykkelen for olje (bunnpluggen og oljefilteret),hvor mye olje kan det være igjen?
Står at det skal fylles 1,7 l olje på den ,men det går knapt 1 liter før det blir fullt....
Skal den kjøres lenge før oljen har sirkulert i systemet?
Fikk råd fra Kragnes og skift til mineralolje og prøve deretter.....
Når jeg tapper sykkelen for olje (bunnpluggen og oljefilteret),hvor mye olje kan det være igjen?
Står at det skal fylles 1,7 l olje på den ,men det går knapt 1 liter før det blir fullt....
Skal den kjøres lenge før oljen har sirkulert i systemet?
Fikk råd fra Kragnes og skift til mineralolje og prøve deretter.....
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: clutch prob....
Hvis du har tappet oljen sånn som du skriver at du gjorde, skal det være tomt, kanskje en dl igjen.Faxe skrev:Hei igjen....
Når jeg tapper sykkelen for olje (bunnpluggen og oljefilteret),hvor mye olje kan det være igjen?
Står at det skal fylles 1,7 l olje på den ,men det går knapt 1 liter før det blir fullt....
Skal den kjøres lenge før oljen har sirkulert i systemet?
Fikk råd fra Kragnes og skift til mineralolje og prøve deretter.....
Men når du fyller på ny olje, er det clutsh-huset som blir fylt først, og så renner oljen innover i gearkasse og motor, dette tar litt
tid, særlig med kald olje. Sett sykkelen loddrett og bruk nivåglasset på sida av clutshen til å sjekke mengden. Oljen skal være omtrent
midt på glasset.
Når du starter motoren går det noen få sek før det er olje i hele systemet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: clutch prob....
Kjørte en tur i dag og oljenivået er det samme,dvs nesten 1 l ....
Kan det være noen kanaler som er tett?
Merkelig...
Kan det være noen kanaler som er tett?
Merkelig...

Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: clutch prob....
Har du sjekka at clutsjwiren går lett i strømpa? Ofte kan wiren ruste innvendig om vinteren, og gå treigere. Da vil ikke clutsjen fri ut skikkelig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: clutch prob....
Ja,den er smurt...Kjellrf skrev:Har du sjekka at clutsjwiren går lett i strømpa? Ofte kan wiren ruste innvendig om vinteren, og gå treigere. Da vil ikke clutsjen fri ut skikkelig.
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
mekkern skrev:er ikke tørrsumpsmøring på denne?
Hva er det??

Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: clutch prob....
En separat oljetank utenom motor/gear. Motoren har da to oljepumper, en som smører motoren, og ei med større kapasitet som står i bunn av motoren og returnerer oljen til tanken.Faxe skrev:mekkern skrev:er ikke tørrsumpsmøring på denne?
Hva er det??
Harley har det på alle V-twinmotorene og de gamle engelske syklene har samme system.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: clutch prob....
På XL`n min må jeg både tømme bunnpanna og ramma ved oljeskift for å få ut all olja.
Peilepinnen er ved styrekrona..
Peilepinnen er ved styrekrona..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: clutch prob....
Xl og DR ligner jo litt....mekkern skrev:På XL`n min må jeg både tømme bunnpanna og ramma ved oljeskift for å få ut all olja.
Peilepinnen er ved styrekrona..
Peilepinnen er ved styrekrona her å...
Hvordan tømmer du ramma?
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: clutch prob....
på XL skrur jeg ut festet til blekkplata under motoren nederst på rammerøret fra styrekrona.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: clutch prob....
Takk for tipsen....
Dette skal jeg sjekke ut...
Dette skal jeg sjekke ut...

Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
Nå har jeg bestilt ny clutch med tilbehør og regner med skruing i helga....
Glær og grue mæ....Ting kommer helt sikkert til og skjær sæ.....

Glær og grue mæ....Ting kommer helt sikkert til og skjær sæ.....

Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
På XT'en er det likt.Peiler v styrekrona,der er oljetanken. Tapper av i bunnpanna,der kommer det ca en liter. Tanken der oppe tapper jeg av ved å åpne en plugg på rammerøret midtveis mellom oljetanken og bunnpanna,ca.Faxe skrev:Xl og DR ligner jo litt....mekkern skrev:På XL`n min må jeg både tømme bunnpanna og ramma ved oljeskift for å få ut all olja.
Peilepinnen er ved styrekrona..
Peilepinnen er ved styrekrona her å...
Hvordan tømmer du ramma?
Lurte fælt første gangen,da jeg fikk ut bare liter'n

ikkebike.norwegianforum.net
Re: clutch prob....
Kawasaki skrev:På XT'en er det likt.Peiler v styrekrona,der er oljetanken. Tapper av i bunnpanna,der kommer det ca en liter. Tanken der oppe tapper jeg av ved å åpne en plugg på rammerøret midtveis mellom oljetanken og bunnpanna,ca.Faxe skrev:Xl og DR ligner jo litt....mekkern skrev:På XL`n min må jeg både tømme bunnpanna og ramma ved oljeskift for å få ut all olja.
Peilepinnen er ved styrekrona..
Peilepinnen er ved styrekrona her å...
Hvordan tømmer du ramma?
Lurte fælt første gangen,da jeg fikk ut bare liter'n
Den fant jeg forleden jeg å,dvs det er 3 tappeplugger på`n.....
Så det er ikke rart jeg gikk i surr en vending her..

Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
Nå er jeg halveis i jobben...Oljen tappet,bremspedal++ er avskrudd og dekselet løsnet.Nye lameller er lagt i olje og jeg har renset kantene for pakningsrester....
Ny clutch kabel er på plass.
Bestilte fra merkerverksted og alt kom seg på 2000...
Tatt kvelden og den grønne venter på meg...
Ny clutch kabel er på plass.
Bestilte fra merkerverksted og alt kom seg på 2000...
Tatt kvelden og den grønne venter på meg...

Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
Og der ble jeg usikker..
Når jeg skal montere lokket (der man montere fjærene)til clutchen så er den pinnen med spor midt i og den er løs...Det var den ikke når jeg demonterte.
Fra pinnen så går den armen som utløse clutchen.
Er det noen som kan hjelpe meg?

Når jeg skal montere lokket (der man montere fjærene)til clutchen så er den pinnen med spor midt i og den er løs...Det var den ikke når jeg demonterte.
Fra pinnen så går den armen som utløse clutchen.
Er det noen som kan hjelpe meg?
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Re: clutch prob....
Vær forsiktig med sånt! den gamle Tempo Pantern jeg fikk av bestefar hadde to tappeplugger. Trodde jeg, helt til jeg åpna feil en gang jeg skulle skifte olje og jeg høre en fjær spole ut. Var fjæra til kiken (kjiken??) som satt der, gittFaxe skrev: Den fant jeg forleden jeg å,dvs det er 3 tappeplugger på`n.....
Så det er ikke rart jeg gikk i surr en vending her..
](./images/smilies/grrr.gif)
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
Re: clutch prob....
Jeg fant ut av det hele og sykkelen er på veien igjen....
Godt med ny clutch ja..

Godt med ny clutch ja..
Honda VFR 800-1998
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979
Honda VFR 800-2001
Suzuki Madura GV1200GLF-1985
Suzuki DR 350-1999
Kawazaki Z 650-1979