Xenon!

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Xenon!

Legg inn av Svein »

Det har vært litt diskusjoner angående lysbruk på Mc.Snakket med Dybvik Trading angående Xenon på MC.De påstår at det er fullt lovlig med uorginal Xenon på MC.Det gjelder også alle typer Kelvin.Dette burde jo være ei rimelig livsforsikring.Har bestillt til min gamle XJ som har dårlig lys fra før.Håper på en fin sommer i Nord så man får kjørt litt.Ha en fin kveld alle sammen!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av AJ »

Svein skrev:Det har vært litt diskusjoner angående lysbruk på Mc.Snakket med Dybvik Trading angående Xenon på MC.De påstår at det er fullt lovlig med uorginal Xenon på MC.Det gjelder også alle typer Kelvin.Dette burde jo være ei rimelig livsforsikring.Har bestillt til min gamle XJ som har dårlig lys fra før.Håper på en fin sommer i Nord så man får kjørt litt.Ha en fin kveld alle sammen!
Det var gode nyheter! Forutsatt at påstanden er riktig...

Har nemlig vurdert å kjøpe dette settet til Tiger:
[img]http://i52.tinypic.com/2nbsxsg.jpg[/img]
God pris, ser det ut til. Så får man håpe at kvaliteten også er på høyden...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Xenon!

Legg inn av Jompa »

har ikke erfaring med Xenon på sykkel, og har ikke bruk for det heller. Det er lyst hele døgnet her i mc-sesongen.
Men jeg har xenon i fjernlyktene på bilen, et kinesisk sett jeg ikke husker navnet på.
Det gir kjempegodt lys, men det går 15-20 sek før man har full effekt, særlig før pærene får litt temperatur.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Xenon!

Legg inn av ejs »

:thumleft
Originale xenon lys har automatisk høydejustering.
Ettermontering er ikke lovlig.Lager mye strølys som blender alt og alle.
Kan også ødelegge annen elektronikk dersom ikke godt skjermet.
Kreves ny typegodkienning.
Kan bli avskiltet.

:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av AJ »

Prisene til Dybvik var jo heller ikke så verst...
Hm... :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av AJ »

ejs skrev: :thumleft
Originale xenon lys har automatisk høydejustering.
Ettermontering er ikke lovlig.Lager mye strølys som blender alt og alle.
Kan også ødelegge annen elektronikk dersom ikke godt skjermet.
Kreves ny typegodkienning.
Kan bli avskiltet.

:mc2 :mc2 :mc2
:eh
Hæ!?
Her man man passe seg, skjønner jeg.
En prat med Biltilsynet eller NAF/KNA før man evt. skaffer seg Xenon kan kanskje være en god idé..
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Xenon!

Legg inn av Svein »

Det var ihvertfall det dem sa til meg.Det er ihvertfall kvalitetsvarer dem har,og rimelige priser.890kr for H4 enkelt sett er rimelig.Sjekket pris her i Tromsø: 2700kr + mva! Har et H11 sett på bilen og er meget fornøyd.Burde vært dobbelsjekket med Biltilsynet om påstanden er riktig.Jeg tok et sett med 4300 kelvin.Dette gir ett hvitere lys og regner med at jeg ikke blir stoppet pga lyset.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av tagesk »

Svein skrev:......regner med at jeg ikke blir stoppet pga lyset.
Problemet er at Xenon i "tradisjonelle" lyskastere for nærlys, det kan man se milevis unna.
Det er populært å sette inn slikt her i Italia, og det suger skikkelig.
Bortsett fra å få et fjernlys rett i trynet er det lite som blender mer enn Xenon i gamle nærlyskastere.

Eller med andre ord: Sjansen for å bli stoppet også på dagtid er ganske stor.

Fernlys er en helt annen sak.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

SVJV er det kun BMW som har lovlig, godkjent xenon på nærlys på MC, i Tyskland iallfall. Hvordan de har fått det til, vet jeg ikke. Lykten/glasset skal være merket med DC/DR. En halogenlykt er merket med HC/HR. På biler er det jo krav om bla.a. nivåregulering av lyktene, med tilhørende nivåfølere på bak- og fram-aksel, samt kraftig spyleranlegg. Spyleranlegg ser jeg for meg som en utrolig teit ting på en sykkel, om en ikke liker å drikke spylervæske dah... :bananas Men nivåregulering burde jo være fullt mulig å få til på en sykkel...

Personlig kommer jeg nok til å hive på xenon når jeg får nyesykkelen. Den har H4, så det blir en bi-xenon sak. Ikke lovlig (samme søtten hva Dybvik måtte si), men med å bruke det som fra tid til annen fyller hjelmen til noe fornuftig (for en gangs skyld), justere lykten i.f.t. belastning, ikke å bruke de kjipeste settene (en del av kinapærene er grusomt skjeve, så de passer ikke til reflektoren), ikke bruke de på "gammeldagse" nærlykter hvor det er glasset som sprer lyset, og ikke minst la være å bruke fjernlyset til annet enn mørke/skumring uten motgående kjøretøy, så burde det fungere rimelig bra. IMHO :jada:
Nå florerer det jo med sykler og biler som kjører med slike "kit", og mitt inntrykk er at de som har moderne lykter med klart glass, ikke blender mer enn "akseptabelt".
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Xenon!

Legg inn av Svein »

Må si meg enig med deg fikse.Her oppe i Nord er det stortsett lyst døgnet rundt igjennom nesten hele sesongen og hvis man da stiller lykta litt ned så skulle jo det gå bra.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

Svein skrev:Må si meg enig med deg fikse.Her oppe i Nord er det stortsett lyst døgnet rundt igjennom nesten hele sesongen og hvis man da stiller lykta litt ned så skulle jo det gå bra.
Koffer ska du ha sånn seenån nårr det e lyst heila tia? :notlistening
Herlig med denne lyse tiden. Selv om jeg bor på vestlandet så nyter vi godt av lange lyse dager :-)
Bare synd at ikke ungene forstår at de må legge seg selv om det er sol ute :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Xenon!

Legg inn av RuneMC »

Kelvin = fargetemperatur, eller fargen på lyset 4300K er hvitt litt på den kjølige siden. Greit nok.
Lux (evt Candela (cd)) = lysstyrke -> her er det ihvertfall regler på total styrke og innbyrdes forhold mellom lykter (max ca 400 lux totalt)
I tillegg diverse E-merking av lykter som skal angi prosent av total lysmengde, type pære, direktiv nr etc, etc.

Fant også denne http://www.danielsternlighting.com/tech ... sions.html
Kortversjonen er at ettermonterte Xenon pærer vil gi mye strølys pga feil lykteglass og reflektor. Dvs stor fare for å blende andre.

Det er hverken ulovlig å importere, kjøpe eller selge - men er altså ikke godkjent for ettermontering...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Xenon!

Legg inn av Duville »

Svein skrev:Må si meg enig med deg fikse.Her oppe i Nord er det stortsett lyst døgnet rundt igjennom nesten hele sesongen og hvis man da stiller lykta litt ned så skulle jo det gå bra.

Hva er hensikten med xenon dersom du må stille ned lykta - resultatet blir vel bare ett ukontrollert og dårlig resultat som ikke gir noe bedre lys - men det er jo tøøøft å si at man har Xenon lys, da. :8-[

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

Duville skrev: Hva er hensikten med xenon dersom du må stille ned lykta - resultatet blir vel bare ett ukontrollert og dårlig resultat som ikke gir noe bedre lys - men det er jo tøøøft å si at man har Xenon lys, da. :8-[
Ehh, det finnes en mellomting mellom topp og bunn. Derfor man kaller det for justering :skriver Justerskruen har ofte et 10-20 talls omdreininger å gå på, og selv om det finnes en idealjustering, kan man fint justere seg et en-to-tre omdreininger vekk fra idealen, og fremdeles ha godt justert lys. Skjønner?
Det jeg mener med justering er at man må sjekke at man dobbelsjekker at den lyser svakt nedover, når man faktisk sitter på sykkelen, og med den belastning man kommer til å kjøre med. Bare en omdreining kan gjøre forskjellen på lys som irriterer/blender, til et som funker bra for både motgående og sjåføren selv.

Om du tror at alle de som kjører rundt med xenon bare gjør det fordi det er tøft, så deg om det. Da tipper jeg du aldri har kjørt under skikkelig vanskelige lysforhold, med et kjøretøy med xenon-lys.
F.eks på bilen vår, Opel Vectra, har vi bi-xenon, som justerer seg både opp/ned og sideveis, etter fart, sving og føreforhold. Ja greit nok, det er noe mer enn "bare xenon", men likevel. Forskjellen fra halogen er helt ekstrem. På høstmørke veier som knapt har belysning, og asfalten er full i store hull, er det 2 ting som duger: Roe ned farten, og ha så god belysning som mulig. Halogen har bare ikke nubbetjangs opp mot skikkelige xenon.
Aldri i livet om jeg skal kjøpe en bil uten slike xenonlys neste gang. Da må det i så fall ha kommet noe som lyser enda bedre. Den dagen xenon blir "normalt" på MC, er jeg glatt villig til å legge 10-15.000,- ekstra på bordet for å få det.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Xenon!

Legg inn av Duville »

Har sikkert ikke erfaring nok til å uttale meg om dette siden jeg bare har kjørt med det i 3 - 4 år. I tillegg så har jeg møtt en del biler på veien på mine 40 - 50 000 km i året med bil og MC i 30 år - her nede er det selvfølgelig bare fint vær og ikke høststormer, ikke er det mørkt heller på høsten her nede...................... så din erfaringsbakgrunn er sikker mye bedre enn min.

Bilene er jo relativt enkelt å justere høyde og bredde automatisk siden det er både plass og en relativt lik horisontal hele veien i forhold til en MC som ligger i svingene og har en helt annen og vanskeligere måte å håntere dette på. Å begynne å tukle med dette på en MC kan sikker enkelte få til å bli bra men neppe alle. Kan bli dyrt for den som blir blendet.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Xenon!

Legg inn av mekkern »

At folk kjører med spredere/tåkelys om natta bryr meg ikke men de helvetes xenon pærene i vanlige lykter gir meg ønske om å ta hammeren fatt.spesiellt under de nevnte lysforholdene/uvær-jævlig flott for de som har disse lysa men ikke for oss andre.
Hadde en guttunge i stor suv i ræva her i vinter som blendet alle speilene så jeg nesten ikke så veien.
Det ER en grunn til at det er spesielle lykter for xenon/gassutladning. :bandana
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Xenon!

Legg inn av ejs »

:thumleft

For 2 sesonger siden ,hadde jeg Bi-xenon lys på min mc.
pæra varte en halv sesong..
lyste bra ja. 6000kelvin 50Watt
Stort sett allt av kjøretøyer som kom imot blinka med lysa.
Nå har jeg satt på dobbeltrelé og tykkere kabler fra batteriet.
Det er merkbar forbedring.

:=D> :=D>
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

Duville skrev:Har sikkert ikke erfaring nok til å uttale meg om dette siden jeg bare har kjørt med det i 3 - 4 år. I tillegg så har jeg møtt en del biler på veien på mine 40 - 50 000 km i året med bil og MC i 30 år - her nede er det selvfølgelig bare fint vær og ikke høststormer, ikke er det mørkt heller på høsten her nede...................... så din erfaringsbakgrunn er sikker mye bedre enn min.

Bilene er jo relativt enkelt å justere høyde og bredde automatisk siden det er både plass og en relativt lik horisontal hele veien i forhold til en MC som ligger i svingene og har en helt annen og vanskeligere måte å håntere dette på. Å begynne å tukle med dette på en MC kan sikker enkelte få til å bli bra men neppe alle. Kan bli dyrt for den som blir blendet.
Heh, jeg tippet feil da altså :-k :lol
Menneh, jeg fikk iallfall inntrykk av innlegget ditt at du mente at xenon bare var noe de som hadde behov for å tøffe seg brukte? Eller? Det blir vel litt å dra alle over en kam elns? Kanskje det er noen som faktisk ser at det kan ha noe for seg? Bokstavelig talt?
Javisst er det ufattelig irriterende med motgående som blender som fy. Jeg er en av de som kunne tenkt meg å gjort mye rart med lyktene på de som blender innihampen. MEN, det som jeg synes er et poeng, er at det faktisk finnes kombinasjoner (halogen)lykter/(xenon)pærer som faktisk ikke blender mer enn helt akseptabelt. IMHO :jada: Som jeg har sett på veiene så er det dessverre mest av de som blender, men også noen gode eksempler på at det faktisk kan funke. Omtrent daglig treffer jeg på en errerrsykkel (Kawazuki Ståfemti ettellerannet-deterjofaenmegumuligåskilledeplasstikkresernenåtildags) av temmelig ny type, som har sånn xenonkitgreie i lykten, forøvrig et sett fra Dybvik. Ikke planer om det blender noe videre mer enn diverse andre lykter av godkjent type, men duverden så mye lys det kommer.
Men men. Vi får vel heller være enig om å være uenig :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Bosted: Tromsdalen

Re: Xenon!

Legg inn av Svein »

Det jeg mener med Xenon er at det er viktig å bli sett.Et skarpere lys på dagtid kan vel ikke skade noen?Møter mange sykler som kjører med fjernlys på dagtid,og det er vel ikke noe bedre?
Det er jo i dagslys en motorsykkel er vanskelig å se.For mitt tilfelle med en gammel sykkel med dårlig lys så ser jeg ingen annen løsning.
Unngikk såvidt en front mot front ifjord,og den opplevelsen vil jeg ikke ha igjen.To biler i stor fart i 90 sone.Skremmende.

SLJ

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Bosted: Oslo

Re: Xenon!

Legg inn av gbruaset »

Hei!

I fjor kontaktet jeg Biltilsynet for å få svar på det dere diskuterer akkurat nå...Det var veldig vanskelig å få noe eksakt svar, men etterhvert fikk jeg vite følgende: På fjernlys er "alt" tillatt, da det selvsagt ikke er meningen at disse skal stå på ved møtende trafikk. Ettermontering av xenon i kjøreys/nærlys, uten høydejustering, er IKKE tillatt!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av Crinos »

gbruaset skrev:Hei!

I fjor kontaktet jeg Biltilsynet for å få svar på det dere diskuterer akkurat nå...Det var veldig vanskelig å få noe eksakt svar, men etterhvert fikk jeg vite følgende: På fjernlys er "alt" tillatt, da det selvsagt ikke er meningen at disse skal stå på ved møtende trafikk. Ettermontering av xenon i kjøreys/nærlys, uten høydejustering, er IKKE tillatt!
Men gjelder dette også for MC?

Vet at dette er gjeldende for bil, men er mange regler som ikke er gjennomførbare på MC... Fks på bil så er det påkrevd med kraftig lyktespylere på xenon lys, mens BMW som har xenon på noen av sine MC'er ikke har lyktespylere.. :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

Crinos skrev:
gbruaset skrev:Hei!

I fjor kontaktet jeg Biltilsynet for å få svar på det dere diskuterer akkurat nå...Det var veldig vanskelig å få noe eksakt svar, men etterhvert fikk jeg vite følgende: På fjernlys er "alt" tillatt, da det selvsagt ikke er meningen at disse skal stå på ved møtende trafikk. Ettermontering av xenon i kjøreys/nærlys, uten høydejustering, er IKKE tillatt!
Men gjelder dette også for MC?

Vet at dette er gjeldende for bil, men er mange regler som ikke er gjennomførbare på MC... Fks på bil så er det påkrevd med kraftig lyktespylere på xenon lys, mens BMW som har xenon på noen av sine MC'er ikke har lyktespylere.. :)
Nå skal jeg gjette høyt her: Jeg vil tro at MC får disp på lyktespyler. Vil tro det kun er adrenalinsøkende, alkoholiserte MCister som vil savne en slik funksjon... :b_c: Kan jo være at EU/TÜV/etc har akseptert tanken om at MCister generelt er flinkere til å sørge for at lykten er noenlunde ren, og at de sjeldent kjører på ekstremt skitne/slapsete veier? Bare en tanke.
Ellers så må vel BMW og andre ha kommet opp med en eller annen form for nivåregulering evt regulering for helning. På MC er jo lykten normalt plassert ca i øyehøyde for en middels burist, derved vil jeg tro at nøyaktig regulering er vesentlig. Bladde litt på BMW sine sider, og fant følgende tekst (klippet): "Reflektoren har en sylindrisk lysstråle-membran som er spesielt konstruert for xenonlykter på en motorsykkel, og som forhindrer uønsket spredning og blending. Resultatet er betydelig bedre og jevnere fordelt belysning av veibanen i mørke og usiktbart vær. Føreren kan oppdage potensielle faresituasjoner tidligere, samtidig som andre trafikanter lettere får øye på motorsykkelen."
Så "noe" har nok bayer-gutta gjort for å få det godkjent. Utifra noen litt vage bilder på nettsiden dems så kan det virke som at det faktisk er reflektor de benytter, og ikke linse. Litt overraskende, siden linse generelt er lettere å få til å lage et "perfekt" lysbilde uten for mye strølys, spesielt i lykter med begrenset plass. Men for all del, reflektor duger det og. Bare se på Volvo med xenon og reflektor. Ikke mye å utsette på lyset på de! Får min Opel med avanserte AFL-xenon til å fremstå som ganske pinglete i forhold :-k

Ang biltilsyn så kan de nok ikke si annet enn OK til xenon på fjernlys. Dvs, fremdeles må lykten være beregnet for xenon, altså et slikt xenonkit vil de aldri godkjenne, ikke om du så går ned på kne og roter med buksesmekken til fyren =; :redface :oh

Edit: Fant forresten en artig PDF hos bayern-folket
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

oldmekker
Innlegg: 53
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
Bosted: Sør Rogaland

Re: Xenon!

Legg inn av oldmekker »

Jeg monterte Bi-Xenon pærer på H4 sokkel i en bil vi har i fjor høst. Det ga en masse lys, men det meste kom ikke på veien uansett hvordan lyktene ble justert. Etter en masse krangling gikk leverandøren qwt.no med på å ta disse i retur, men de presiserte at "det er ikke angrefrist" (Skal du handle der, så klarlegg angrefrist med dem først. De følger ikke norsk lov der)
Det er en grunn til at slike ikke er tillatt.
Redningen for lyset ble 100w/80 fra Biltema, da ble det lys da.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av Crinos »

oldmekker skrev:Jeg monterte Bi-Xenon pærer på H4 sokkel i en bil vi har i fjor høst. Det ga en masse lys, men det meste kom ikke på veien uansett hvordan lyktene ble justert. Etter en masse krangling gikk leverandøren qwt.no med på å ta disse i retur, men de presiserte at "det er ikke angrefrist" (Skal du handle der, så klarlegg angrefrist med dem først. De følger ikke norsk lov der)
Det er en grunn til at slike ikke er tillatt.
Redningen for lyset ble 100w/80 fra Biltema, da ble det lys da.
Om følgebrev om nettkjøpt er gitt deg per e-post eller sammen med mottatt pakke, så gjelder 14 dager angrefrist på netthandel. (Netthandel går inn under oppsøkende salg).
Mens går du inn i en butikk og handler en vare over disk, har du ikke krav på angrefrist, selv om fler og fler butikker nå gir dette for å være konkuransedyktige.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

oldmekker
Innlegg: 53
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
Bosted: Sør Rogaland

Re: Xenon!

Legg inn av oldmekker »

Crinos skrev:
oldmekker skrev:Jeg monterte Bi-Xenon pærer på H4 sokkel i en bil vi har i fjor høst. Det ga en masse lys, men det meste kom ikke på veien uansett hvordan lyktene ble justert. Etter en masse krangling gikk leverandøren qwt.no med på å ta disse i retur, men de presiserte at "det er ikke angrefrist" (Skal du handle der, så klarlegg angrefrist med dem først. De følger ikke norsk lov der)
Det er en grunn til at slike ikke er tillatt.
Redningen for lyset ble 100w/80 fra Biltema, da ble det lys da.
Om følgebrev om nettkjøpt er gitt deg per e-post eller sammen med mottatt pakke, så gjelder 14 dager angrefrist på netthandel. (Netthandel går inn under oppsøkende salg).
Mens går du inn i en butikk og handler en vare over disk, har du ikke krav på angrefrist, selv om fler og fler butikker nå gir dette for å være konkuransedyktige.
Det stemmer, og om angreskjema ikke er vedlagt er angrefristen ved netthandel vesentlig lenger. Likevel prøvde de seg på å ikke godta retur.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)

Svar