Jeg har tidligere kjørt buss, rutebuss i bytrafikk.. Der fikk vi helt klar oppfordring til å IKKE bråbremse for bilister og andre trafikanter som gjorde trafikalefeil som ville resultere i kollisjon.
Fks om en MC ikke opprettholdt vikeplikt for bussen, skulle vi da per oppfordring kjøre ned (over?) denne MCisten for å forhindre bråstopp og evt personskade på passasjerer.
Argumentet var at om jeg som sjåfør bråstoppet, og en passasjer ble slyngt forover i bussen, og 1)pådro seg skade, 2)verstefall dødelig skade... Så ville jeg som sjåfør ha vert ansvarlig for både 1 og 2.
Men... Om punkt en og to skjedde i forbindelse ved kollisjon med et annet kjøretøy som ikke opprettholdt fks vikeplikt. Så var det ikke lengre sjåførn av bussen sin feil...
Den ENE gangen jeg var i en slik situasjon, kom instinktet meg i forkjøpet (heldigvis) og jeg klasket inn bremsen.
Heldigvis var det ingen store skader på passasjerne, og mopedisten som egentlig skulle ha stoppet for meg i en rundkjøring kom i fra hendelsen forstøkt, men like hel.
Dette skjedde ved "amcar tappen" i Kristiansand for de som er kjent.. Jeg (bussen) kom fra byen retning Tinnheia, og mopeden kom i fra høyre og hadde ingen planer om å stoppe for bussen som allerede var halveis igjennom rundkjøringa...
](./images/smilies/grrr.gif)