Skeivslitt bakdekk?
- SuperTenere
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Skeivslitt bakdekk?
Halla! Var ute å vaska å kosa litt med sykkeln idag. Tok en nærmere titt på bakdekket, som jeg vet skulle vært skifta for længe sia...jaja:) Legger nå merke til at dekket er ganske så skeivslitt...? Masse slitt på midten (selvsagt...) rimelig heftig slitt på høyre side og MYE mer slitt på venstre....hmm.. Er det mest venstresvinger i nord-norge....eller skyldes det alle rundkjøringene.
? Eller kan det ha helt andre årsaker?

- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Re: Skeivslitt bakdekk?
Ligger du mye i typisk hjulspor for biler?
Ligger du litt til venstre her, vil jo det slite mer på dekket.
Da jeg hadde kjøretimer (for mange, mange år siden) fikk jeg beskjed om at dette var beste måten å ha veiplasseringen sin på, selvsagt mellom å velge litt mellom venstre og høyre side av hjulsporet... Dette fordi man fikk bedre dekkflate som grep asfalten.
Men den mest sansynlige feilen er nok at du har en ørliten feiljustering på bakakselen, slik at hjulet peker marginalt ut mot høyre side sett ovenfra i sykkelens kjøreretning.
Ligger du litt til venstre her, vil jo det slite mer på dekket.
Da jeg hadde kjøretimer (for mange, mange år siden) fikk jeg beskjed om at dette var beste måten å ha veiplasseringen sin på, selvsagt mellom å velge litt mellom venstre og høyre side av hjulsporet... Dette fordi man fikk bedre dekkflate som grep asfalten.
Men den mest sansynlige feilen er nok at du har en ørliten feiljustering på bakakselen, slik at hjulet peker marginalt ut mot høyre side sett ovenfra i sykkelens kjøreretning.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- SuperTenere
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
jeg tenkte åsså på feiljustert bakdekk. Synes jo at jsuteringen man får med strammeskruene til kjedet virker noe "grov"...? Antar at dekket ikke skal være så veldig mye skjevt i svingarmen før det slites skjevt...? Hva er andres erfaringer på området?
setter man bakhjulet litt skjevt i svingen blir sykkelen gående skjevt, dvs hjula triller ikke i linje.
Det er ikke utenkelig at dette gir ujevn dekkslitasje, men jeg har ikke prøvd dette i lengden.
Det første man skal gjøre for å optimalisere kjøreegenskapene er å sette hjula i linje.
Merker på strammeskruer er ikke godt nok, jeg bruker et par aluminiumsprofiler som jeg legger inntil bakhjulet. Når bakhjulet står rett er framhjulet midt mellom disse.
Det er ikke utenkelig at dette gir ujevn dekkslitasje, men jeg har ikke prøvd dette i lengden.
Det første man skal gjøre for å optimalisere kjøreegenskapene er å sette hjula i linje.
Merker på strammeskruer er ikke godt nok, jeg bruker et par aluminiumsprofiler som jeg legger inntil bakhjulet. Når bakhjulet står rett er framhjulet midt mellom disse.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Er det mye mer slitt på venstre side , så er det nok skeivt montert..
Vanligvis slites venstre side litt fortere.
På grunn av veiprofil og fordi alle venstresvinger er lengre enn høyresvinger.

If it ain't broke, I'll break it.
Det er vel et faktum at venstresvingene er lengre enn høyresvingene da... 

-
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Hehe, artig! Men det stemmer jo faktisk, så sant veien er tofelts, og en holder seg på rett side av veien...frodef skrev:Det er vel et faktum at venstresvingene er lengre enn høyresvingene da...

- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
En grunn til at dekket blir slitt mer på venstre side, er at vi mennesker av en eller annen grunn er (ubevisst) tøffere til å kjøre i venstresvinger. Unntaket er de som er keivhente.
Over 60% av tryningsene (i fart) foregår på venstre side.
Dette skal ha noe med hjernehalvdelene våre å gjøre.
Over 60% av tryningsene (i fart) foregår på venstre side.
Dette skal ha noe med hjernehalvdelene våre å gjøre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Hmm. Ikke helt enig der.
Jeg er høyrehendt, og kjører hardest i høyresvinger. Tror det har med hvilke type farer man har på venstre eller høyre side. Her på vestlandet har man gjerne fjellside eller andre skumle ting i en venstresving. I en høyresving så har vi i det minste en veibane mellom oss og autovernet.
Jeg er høyrehendt, og kjører hardest i høyresvinger. Tror det har med hvilke type farer man har på venstre eller høyre side. Her på vestlandet har man gjerne fjellside eller andre skumle ting i en venstresving. I en høyresving så har vi i det minste en veibane mellom oss og autovernet.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Dexter
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Jeg kontrollerer dekkjusteringen med skyvelær... det blir sikkert aldri 100%, men da er det så godt som. Stoler ikke alene på merkingen.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
Samme her Dexter.