Uheldige følger av etanol i drivstoff
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
De "vanner ut ølet" alså.
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Tror dette tiltaket med etanol er som light versjonene av tobakk. Bedre å slutte å finne noge annet å hekta på. Som f.eks andre energikilder.
Oljelobbyen fikk jo skrota flere lastebil lass med splitter nye pent designa el-biler for nogen år si, før finanskrisa. + lagt inn forbud mot de.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8[/video]
Imens har ikke Asia sove i timen som USA har. Survival off the fittest. Amerikanske bilmerker, who needs them.
Oljelobbyen fikk jo skrota flere lastebil lass med splitter nye pent designa el-biler for nogen år si, før finanskrisa. + lagt inn forbud mot de.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8[/video]
Imens har ikke Asia sove i timen som USA har. Survival off the fittest. Amerikanske bilmerker, who needs them.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff


En god ting for noen,er at bioetanol har høyere oktantall.(E100 er 105 oktan)aberet er at det bare er 70% kalorier i forhold til i bensin.Så injectorer må ha lenger åpningstider.
Kan øke kompresjonen og få flere hester.
Kan øke turbotrykk og få flere hester.


If it ain't broke, I'll break it.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Er jo nesten rørende at det går an å være så naiv, og ha så god tro på styresmaktene.Snerken skrev:Myndighetene kan da ikke bevisst la oss kun få tilgang på drivstoff som ødelegger kjøretøy?
Det er jo skurkeri i system, med høyeste beskyttelse.
Det gå'kke an, æ'kke mulig...
-Tenk dere alle de søksmålene som kommer! Det må jo bli mye oppstyr! Bensinstasjonene kommer til å gå konk, alle sammen!
Nei, jeg bekymrer meg ikke for evt. ødeleggelser p.g.a. drivstoffet. For HVIS dere her i forumet har rett, så MÅ det ende med at de trekker drivstoffet tilbake og folk får erstatning.
Hvis ikke så blir det organisert og lovlig herverk, og SÅ gæern er vel ikke Norge blitt enda?
Men vist det finnes mange sånne så forklarer det jo hvorfor de rødgrønne ble gjenvalgt om ikke annet.
Dette er like enkelt som det er gjennomskuelig:
Siden effekten går ned må en bruke mere drivstoff for å tilbakelegge samme distanse.
Dette blir dyrere for oss forbrukere og miljøgevinsten forsvinner med det økte forbruket.
Samtidig får vi økte reparasjoner på kjøretøy og mange eldre kjøretøy kan ikke brukes i det heletatt.
Dette fører til økte inntekter på grunn av reparasjoner, moms på både arbeid og deler, og økt salg av nye kjøretøyer, enda mere i avgiftskassen :=D>
OG det er selvfølgelig oss forbrukerene som må betale hele regninga og miljøgevinsten er IKKE reell annet enn politisk selvfølgelig, og da er jo alt bare fryd.
Hurra for Norge o.s.v.... Og EU og alt det derre der
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ikke nødvendigvis så lurt å følge eksempelet til denne karen:gsx750_80 skrev:Som nevnt i en annen tråd er det allerede aktuelt med inntil 10 % etanol i bensin her til lands.
Etanol er relativt reaktivt og korrosivt, og kan bidra til en rekke problemer for både eldre og
nyere MC.
For MC uten elektronisk regulert innsprøytning av drivstoff vil man kunne registrere at motoren
går dårligere enn for bensin uten etanol. Har man MC med katalysator risikerer denne skade som
følge av muligheter for høyere eksostemperatur.
Spesielt eldre MC har komponenter i drivstoffsystem, inkludert forgassere, som man risikerer at brytes
ned. Dette gjelder feks gummideler og pakninger. ...
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10093124" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Interessant artikkel om etanol i drivstoff, fra BusinessWeek;Crinos skrev:Det "beste" med dette er jo at det er vi som uskyldige forbrukere som må ta regningen for rast motor, og det er INGEN ting vi kan gjøre for å forhindre det, annet enn å la kjøretøyet stå....
Eller finnes det type oljetilsetning som hjelper og forebykker mot havari?
Bare for å skyte inn, så driver dem å tuller med dieselen også, regner ikke med at det er så alt for mange diesel mc'er her inne, men "ødelagt" drivstof er jo like viktig å være klar over uansett hvor mange hjul kjøretøyet har.
http://www.businessweek.com/lifestyle/c ... 058678.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som vet om Statoil og Shell fortsatt tilbyr etanolfri 98-oktan?
I Tyskland så jeg nylig bensinpumper der evt etanolinnhold var angitt på pumpa. Det samme er visst påbudt i mange amerikanske
stater.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du har jaggu dratt fram en gammel tråd
Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????
Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.
De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange
Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????
Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.
De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange
Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Memento mori
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Barbarozza skrev:Du har jaggu dratt fram en gammel tråd
Og helt ærlig, har du opplevd mye problemer ??????
Tror neppe innblandinga av etanol er den største synderen av de problemene mange har med MCene sine, men heller stusselig ettersyn og evt dårlig service enten av en sjøl eller av et verksted.
De fleste syklene pr idag, med normalt service nivå og med en som ser over sykkelen sin regelmessig har lite problemer. Siden tråden ble starta i 2010..ikke mange som har problemer med dette, største problemet er heller en i overkant mager blanding for å holde utslippene på et minimum med dertil rykkete gange
Artikkelen du linker til er fra 2009 til info
Jeg har dratt fram en gammel tråd, og det er helt ok, uansett hva du måtte tenke og mene om det.
Jeg forsøker selv å unngå etanolholdig bensin når jeg kan, og unngår problemer heftet til dette, selv.
Dersom du ikke er interessert i å sette deg inn i saken, er det naturligvis helt opp til deg.
Er eventuelt dårlig ettersyn og dårlig service en grunn til å skaffe seg enda flere problemer, feks ved å bruke drivstoff med etanol?
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:47, redigert 3 ganger totalt.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Bekymringen gikk ikke på oktantall, men innblanding av etanol i drivstoff. Etter å ha lest en del om problematikken, i feks engelske mc-tidsskrift, forsøkerAnaxim skrev:Såvidt meg bekjent kan du trygt bruke høyere bensinoktan enn anbefalt. Selv kjører jeg akkurat nå på 102 oktan fra Aral i Kiel. Motorgår silkemykt og eier er blid...
jeg for egen del å unngå drivstoff med etanol (når jeg kan).
En interessant artikkel om temaet finnes feks i artikkelen "Ethanol free petrol" i Classic Motrorcycle Mechanics, fra Juli i i år.
I mange stater i USA må bensinpumper merkes med aktult etanolinnhold. Jeg har sett det samme i Tyskland, der det sto feks 5 % etanol på enkelte
bensinpumper. Skadene fra bruk av etanol i drivstoff er mange. Regningen for reparasjoner får forbrukerne.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Nei, poenget med 102-oktan bensin var bare at det da er lite sannsynlig at det er alkohol i bensinen...
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Såååå, ifølge den lista tåler ingen suzuki-sykler verken E5 eller E10.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Aldeles utmerket! Dette var meget informativt! Det framkommer feks at ingen Honda, Suzuki eller Yamaha motorsykler er egnet for etanolholdigPCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
drivstoff. Noen Kawasaki er egnet for drivstoff med etanol.
Det gjelder for så "lite" som 5 % etanol. Såvidt jeg vet er det allerede 5-7 % etanol i mye av bensin og diesel i Norge.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
I samme lenke står forøvrig følgende, som er spesielt relevant for veteransykler, men som i varierende grad også gjelder for nyere:PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
"
REASONS WHY ETHANOL BLENDED PETROL IS NOT RECOMMENDED FOR USE IN SOME OLDER VEHICLES
Introduction
The following information outlines the key reasons why vehicle manufacturers do not recommend the use of any ethanol/petrol blended fuels in vehicles made before 1986. This information is also applicable to post-1986 vehicles listed as unsuitable to use ethanol blended petrol.
Ethanol has a number of important chemical and physical properties that need to be considered in a vehicle's design.
Carburettor Equipped Engines
Vehicles made before 1986 vehicles were predominantly equipped with carburettors and steel fuel tanks.
The use of ethanol blended petrol in engines impacts the air/fuel ratio because of the additional oxygen molecules within the ethanol's chemical structure.
Vehicles with carburettor fuel systems may experience hot fuel handling concerns. This is because the vapour pressure of fuel with ethanol will be greater (if the base fuel is not chemically adjusted) and probability of vapour lock or hot restartability problems will be increased.
As a solvent, ethanol attacks both the metallic and rubber based fuels lines, and other fuel system components.
Ethanol also has an affinity to water that can result in corrosion of fuel tanks and fuel lines. Rust resulting from this corrosion can ultimately block the fuel supply rendering the engine inoperable. Water in the fuel system can also result in the engine hesitating and running roughly.
Fuel Injected Engines
In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.
Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.
Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result.
Exhaust And Evaporative Emission Levels
Lean-out resulting from the oxygenating effect of ethanol in the fuel may affect exhaust emissions.
Of more concern is that fuel containing ethanol can increase permeation emissions from fuel system components, particularly those that have aged for nearly 20 years. Therefore the increased vapour pressure of fuel with ethanol (if the base fuel is not chemically adjusted at the refining stage) will lead to increased evaporative emissions.
Sist redigert av gsx750_80 den 30 aug 2014, 16:43, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
I samme lenke står forøvrig følgende, som er spesielt relevant for veteransykler, men som i varierende grad også gjelder for nyere:PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
"
REASONS WHY ETHANOL BLENDED PETROL IS NOT RECOMMENDED FOR USE IN SOME OLDER VEHICLES
Introduction
The following information outlines the key reasons why vehicle manufacturers do not recommend the use of any ethanol/petrol blended fuels in vehicles made before 1986. This information is also applicable to post-1986 vehicles listed as unsuitable to use ethanol blended petrol.
Ethanol has a number of important chemical and physical properties that need to be considered in a vehicle's design.
Carburettor Equipped Engines
Vehicles made before 1986 vehicles were predominantly equipped with carburettors and steel fuel tanks.
The use of ethanol blended petrol in engines impacts the air/fuel ratio because of the additional oxygen molecules within the ethanol's chemical structure.
Vehicles with carburettor fuel systems may experience hot fuel handling concerns. This is because the vapour pressure of fuel with ethanol will be greater (if the base fuel is not chemically adjusted) and probability of vapour lock or hot restartability problems will be increased.
As a solvent, ethanol attacks both the metallic and rubber based fuels lines, and other fuel system components.
Ethanol also has an affinity to water that can result in corrosion of fuel tanks and fuel lines. Rust resulting from this corrosion can ultimately block the fuel supply rendering the engine inoperable. Water in the fuel system can also result in the engine hesitating and running roughly.
Fuel Injected Engines
In addition to the issues mentioned above for carburettor equipped engines, the use of ethanol blended petrol in fuel injection systems will result in early deterioration of components such as injector seals, delivery pipes, and fuel pump and regulator.
Mechanical fuel injection systems and earlier electronic systems may not be able to fully compensate for the lean-out effect of ethanol blended petrol, resulting in hesitation or flat-spots during acceleration.
Difficulty in starting and engine hesitation after cold start can also result.
Exhaust And Evaporative Emission Levels
Lean-out resulting from the oxygenating effect of ethanol in the fuel may affect exhaust emissions.
Of more concern is that fuel containing ethanol can increase permeation emissions from fuel system components, particularly those that have aged for nearly 20 years. Therefore the increased vapour pressure of fuel with ethanol (if the base fuel is not chemically adjusted at the refining stage) will lead to increased evaporative emissions.
.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Nå er det slutt på 98-oktan (etanolfri) på den lokale Statoil-stasjonen. Shell har fortsatt sin 98-oktan, og jeg kjører på den.PCP skrev:Temaet er i og for seg ikke mindre aktuelt selv om tråden er gammel, jeg synes i alle fall det er litt interessant, selv om det ikke er noe som bekymrer til daglig. Sett fra bruker-perspektiv er det såvidt jeg kan skjønne ikke en eneste fordel, men en god del potensielle ulemper med etanol-innblanding.
Faktum er vel at det er svært vanskelig å vite om man er utsatt for negative konsekvenser, ettersom spørsmålet først og fremst er hva det eventuelt gjør over lang tid. Noen vil kanskje merke effekten av magrere blanding, eller bitte litt høyere forbruk, men de fleste tror jeg ikke merker noe umiddelbart, og det er ikke enkelt å påvise årsakssammenheng feks ved bensinpumpe-havari og denslags.
Selv fyller jeg litt vekselvis 98/95, men prøver å lagre med 98, i håp om at den er uten etanol og potensielt mindre hygroskopisk. Kanskje har innblanding i praksis ingen negativ effekt i det hele tatt, men det er jo isåfall påfallende at bil/MC-produsentene da opererer med lister over hvilke modeller som tåler E5/E10, eller ikke.
Her er forøvrig en liste (MC er nederst) over bil/MC-modeller egnet for hhv 5 og 10% etanol.
http://www.fcai.com.au/environment/can- ... nd-petrol-
Jeg er redd det blir etanol i alt drivstoff etterhvert.
Statoil kjøper billig "maisetanol" fra USA og Brasil, i følge en artikkel ( http://www.aftenposten.no/okonomi/--Det ... g=w180c169" onclick="window.open(this.href);return false; ) og blander det i drivstoffet.
Tror nok ganske bestemt at det er skadelig med etanol i bensin og diesel, ja.
Likevel hevder drivstoffprodusenter at det ikke er det, mens andre hevder det motsatte. Uten sammenlikning forøvrig, kan det minne
om tidlige tiders diskusjoner omkring hvorvidt røyking er skadelig.
http://www.nbcnews.com/id/25936782/ns/b ... B1C2k0cSM8" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er redd man etterhvert kun vil få kjøpt etanolholdig drivstoff. Det er mange som tjener på det, både produsenter av etanol og drivstoff,
og ikke minst verksteder.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Hadde dette vært så skadelig som noen av dere påstår hadde vi hatt motorhavarier i fleng som nevnt tidligere..bilprodusentene eller mc produsentene for den del ville aldri akseptert dette.
Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.
Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)
Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.
Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)
Memento mori
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Det står deg og andre fritt til å tro hva dere vil, naturligvis. At en tråd er gammel gjør den ikke nødvendigvis mindre aktuell. Det kan også være hensiktsmessig og ryddigBarbarozza skrev:Hadde dette vært så skadelig som noen av dere påstår hadde vi hatt motorhavarier i fleng som nevnt tidligere..bilprodusentene eller mc produsentene for den del ville aldri akseptert dette.
Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.
Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)
å holde seg til få tråder, i stedet for å starte nye om samme tema, i mange tilfeller. ( Når det er sagt, tar du feil med hensyn på alderen på tråden, uten
at det er noe viktig poeng).
Hittil har man hatt et valg, ved å kunne kjøpe etanolfritt drivstoff. Det kan bli stadig vanskeligere.
Classic Motorcycle Mechanics hadde i Juli-nummeret en artikkel om temaet over 5 sider. Hvis noen vil ha en kopi, så si fra, så kan jeg skaffe...
Du kan gjerne senke skuldrene, som du sier, men det er nok en del som har et mer bevisst forhold til hva de putter på tanken enn det det ser ut som du har.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Beklager at jeg feilsiterte deg. Du snakket om å "senke skuldra", i entall. Ikke flertall.gsx750_80 skrev:Det står deg og andre fritt til å tro hva dere vil, naturligvis. At en tråd er gammel gjør den ikke nødvendigvis mindre aktuell. Det kan også være hensiktsmessig og ryddigBarbarozza skrev:Hadde dette vært så skadelig som noen av dere påstår hadde vi hatt motorhavarier i fleng som nevnt tidligere..bilprodusentene eller mc produsentene for den del ville aldri akseptert dette.
Sorry men her tror jeg dere til en viss grad er utsatt for en slags noceboeffekt.
Innblandingen har allerede pågått i mange mange år, og det i seg selv borger for at dere ser spøkelser på høylys dag. Det er 4,5 år siden du startet tråden...og hvor ille har det gått med diverse sykler og biler de siste årene ??? Den type feil dette skulle gi er ikke noe særlig overrepresentert på noen oversikt jeg har funnet....så vi andre kan fylle det vi vil og senke skuldra :)
å holde seg til få tråder, i stedet for å starte nye om samme tema, i mange tilfeller. ( Når det er sagt, tar du feil med hensyn på alderen på tråden, uten
at det er noe viktig poeng).
Hittil har man hatt et valg, ved å kunne kjøpe etanolfritt drivstoff. Det kan bli stadig vanskeligere.
Classic Motorcycle Mechanics hadde i Juli-nummeret en artikkel om temaet over 5 sider. Hvis noen vil ha en kopi, så si fra, så kan jeg skaffe...
Du kan gjerne senke skuldrene, som du sier, men det er nok en del som har et mer bevisst forhold til hva de putter på tanken enn det det ser ut som du har.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Poenget mitt med at det er en gammel tråd er at det seg selv er en god indikator på at dette er noe du er mer redd for en du trenger :-) Og de artiklene du lenker til er enda eldre.
Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)
Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser
Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv
E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til
Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.
Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...
Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 % etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)
Puhhh
Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ...
Jeg mener du overdriver noe som er et svært lite problem
Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)
Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser

Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv
E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til
Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.
Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...
Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 % etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)
Puhhh
Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ...

Memento mori
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
For å ta noen punkter, i rekkefølge:Barbarozza skrev:Poenget mitt med at det er en gammel tråd er at det seg selv er en god indikator på at dette er noe du er mer redd for en du trenger :-) Og de artiklene du lenker til er enda eldre.
Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)
Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser![]()
Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv
E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til
Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.
Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...
Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 % etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)
Puhhh
Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ...Jeg mener du overdriver noe som er et svært lite problem
Alder hos tråder og artikler sier lite om sannhetsgehalten i de. Dessuten vises det til både gamle, og nyere kilder, om du hadde tatt bryet med
å se hva som skrives, og gjengitt det korrekt.
Det er vanskelig å få noen pålitelig statistikk over i hvilken grad problemene er reelle her til lands. Da måtte det antakelig vitenskapelige undersøkelser til,
eller pålitelig statistikk frambragt på annet vis.
Likevel er det verdt å lytte til erfaringer fra land som har lengre historikk hva gjelder etanolinnblanding.
Du sier du gir meg rett på et punkt, men sier deg samtidig enig i en del flere påstander jeg tidligere har framholdt. Det er ikke logisk.
Lagring av etanolholdig bensin er mer problematisk enn bensin uten etanol. Dette er påpekt tidligere.
Alfa-historien din kan jeg ikke si jeg innser er særlig relevant.
For å ta en analogi: Det er folk som har røkt 40 om dagen i flere 10-år, som fortsatt lever. Det beviser ikke at tobakk er uskadelig.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Flere av de jeg kjenner i militær veteran bil miljøet i USA kjøper marine bensin for å unngå etanol problemet. Marine bensin har ikke etanol i USA.Barbarozza skrev:Poenget mitt med at det er en gammel tråd er at det seg selv er en god indikator på at dette er noe du er mer redd for en du trenger :-) Og de artiklene du lenker til er enda eldre.
Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)
Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser![]()
Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv
E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til
Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.
Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...
Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 % etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)
Puhhh
Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ...Jeg mener du overdriver noe som er et svært lite problem
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Jeg mener du opprettholder en myte at pumpebensin med E5 eller E10 er skadelig for motorsykler eller bilmotorer. Spesiellt å henvise til gamle artikler på nettet.
Du kan finne info fra Mercury, Volvo Penta osv at de sier det er helt tryggt med E10 på deres motorer Johnny, Mercury sier helt tilbake til 91. Godt nok for meg. Vi snakker ikke om veteranbiler her. Men pumpebensin har alltid fungert for meg. Også på gamle biler eller motorsykler. 95 til statoil er E5.
Jeg liker ikke myter, jeg er skeptiker, og jeg vil ha bevis.
Utover dette kan du finne akkurat det svaret som passer din mening med å google litt.
Det er nettet i et nøtteskall
Du kan finne info fra Mercury, Volvo Penta osv at de sier det er helt tryggt med E10 på deres motorer Johnny, Mercury sier helt tilbake til 91. Godt nok for meg. Vi snakker ikke om veteranbiler her. Men pumpebensin har alltid fungert for meg. Også på gamle biler eller motorsykler. 95 til statoil er E5.
Jeg liker ikke myter, jeg er skeptiker, og jeg vil ha bevis.
Utover dette kan du finne akkurat det svaret som passer din mening med å google litt.
Det er nettet i et nøtteskall
Memento mori