Førstehjelp

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Har i grunnen ikke all verdens kommentarer utover 2 ting:
1) Fagfolk bryr seg ikke om at folk hyler, skriker eller banner. De gjør jobben likevel. Hvis folk er våkne nok til å hyle og skrike, så kan de kanskje hjelpe til med å ta av hjelmen.
2) Hjelmen gjør i grunnen ikke noen nytte når man har slutta å kjøre og er sittende/liggende/fotgjenger, så da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor den skal være på lenger.

Forøvrig er det viktigste at man gjør noe, selv om vi kan være uenig i fremgangsmåten og rekkefølgen. Det aller dummeste er vel folk som kjører videre og håper "noen andre" ordner opp. Det er jo faktisk straffbart iflg. Veitrafikkloven

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.
Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.
De som er innblandet i trafikkuhell, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse. Fører av kjøretøy skal også oppgi eierens navn og adresse og i tilfelle motorvognens kjennemerke.
Har trafikkuhell medført død eller skade på person og skaden ikke er ubetydelig, skal de som er innblandet i uhellet, sørge for at politiet snarest mulig blir underrettet om uhellet. Før politiet kommer til stede etter slikt uhell, skal de som er innblandet, ikke forlate stedet uten at det er nødvendig eller politiets samtykke er innhentet. Må en som er innblandet i et uhell som nevnt, forlate stedet, skal han snarest underrette politiet om sin befatning med uhellet og om navn og adresse. Har trafikkuhell voldt materiell skade, og det ikke er noen til stede som kan vareta skadelidtes tarv, skal den som har voldt skaden, snarest mulig underrette skadelidte eller politiet om uhellet.
Kjøretøy som etter trafikkuhell er plassert slik at det kan være til fare eller hinder for trafikken, skal straks flyttes til et egnet sted. Dersom hensynet til trafikksikkerheten tillater det, skal de som er innblandet i uhellet, ha anledning til å foreta oppmåling og oppmerking før kjøretøyet flyttes. Har trafikkuhellet medført død eller alvorlig skade på person, må innblandet kjøretøy bare flyttes med politiets samtykke eller dersom det fører til vesentlig fare eller uforholdsmessig hindring av trafikken om kjøretøyet blir stående til politiet kommer. Må kjøretøy som er innblandet i slikt uhell, flyttes før politiet kommer til stedet, skal de som er innblandet i uhellet, så vidt mulig sørge for oppmåling eller oppmerking av kjøretøyets plassering.
Før politiet kommer til stede etter trafikkuhell som har medført død eller alvorlig skade på person, må spor ikke fjernes og andre forhold av betydning for etterforskningen ikke endres uten at det er strengt nødvendig. De som er innblandet i uhellet, skal søke å hindre fjerning av spor og endring av andre forhold av betydning.
Endret ved lov 19 juni 1970 nr. 65.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Førstehjelp

Legg inn av Knut Morten »

Helt greit at enkelte ikke er enig i det jeg skrev,men ser ikke noen grunn til å lage en lang avhandling om hva faglige retningslinjer sier - kontra hva folk velger å gjøre. MEN gjør noe!
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Førstehjelp

Legg inn av Duville »

[*]Min vurdering ville vel ha vært at dersom det er kun en skadet og man kan sitte og passe på vedkommende som er våken uten oppkast eller annet så blir det det samme om hjelmen er på eller av. Er det flere skadede og man ikke kan holde kontinuerlig øye med vedkommende så bør vel hjelmen av uansett for lettere å holde øye med hva som skjer og slik at forulykkede kan kvitte seg med oppkast og / eller blod.....

Ellers er maska jeg har en silikonmaske med tut å blåse i - ligger i en plastboks...... helt ren uansett.... tror jeg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstehjelp

Legg inn av jhn »

Svolp skrev: Jeg er helt uenig i at hjelmen skal tas av uansett hva! Selv om Norsk Førstehjelpsråds sine retningslinjer sier at hjelmen uansett skal av syntes jeg det er feil og konsekvent gå ut i fra dette.. Det er min mening! Har selv prøvd og ta av en hjelm på en forulykka som skreik så j* fordi han hadde så vondt. Enden på visa var at han dro inn på sykehuset med hjelmen på i ambulansen... Første man skal sjekke ved ulykke er at vedkommende puster. Klarer man ikke dette med hjelmen på MÅ den av. Så klart! Hjelper ikke å redde nakken til en som dør pga stengte luftveier. Ingen pust, eller puls så er jeg enig i at det er vanskelig og sikre frie luftveier med hjelmen på og da må den selvsagt av som jeg også skrev tidligere.
Skulle likt og se de som kan fjerne hjelmen skånsomt og forsiktig når vedkommende fyrer løs med smerte hyl og skriking fordi han har fått seg en skikkelig trøkk i nakke/hodet. Dette går på første innsats ved en ulykke for den vanlige mannen i gata og jeg syntes det blir feil og si at det bare er og dra av hjelmen før ambulansen kommer. Puster vedkommende greit, er bevist og tilsnakkelig så mener jeg at den kan være på til fagfolk ankommer med mindre han ikke har noen smerter i nakke/hodet..
Æ må si mæ enig her. Har lært at det må vurderes fra ulykke til ulykke. Hvis pasienten e våken og klar og puster greit og ikke spyr, så kan den være på, spesielt hvis man ikke har lært hvordan ta den av på beste måte. Æ e i allefall glad for at det e det mange har lært.
Æ lå i grøfta med brudd i rygg og nakke, ute av stand til å bevege mæ, men våken og klar og god pust. Hadde de første som kom prøvd å ta av hjelmen, så hadde æ nok skrevet det her med nesen

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Førstehjelp

Legg inn av Guro78 »

Duville skrev:Ellers er maska jeg har en silikonmaske med tut å blåse i - ligger i en plastboks...... helt ren uansett.... tror jeg
Pocket (Lærdals) maske er visst ganske vanskelig å bruke når man ikke er vant til det. Så er nok kjekt med en slik duk også/isteden :-)
Uansett er kompresjonene viktigst (er som det alt har blitt nevnt før mye "rest"volum av oksygenriktblod i kroppen som man kan "pumpe opp til hjernen"), så får man ikke munn-til-munn skikkelig og i tillegg er alene/ikke har lyst er det best å konse om kompresjonene...bortsett fra ved forgiftning(f.eks kullos)/drukning der er det viktig(ere) med munn-til-munn.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Førstehjelp

Legg inn av Svein2 »

Ett eksempel jeg opplevde rett etter jeg fikk førerkort var at jeg var den første som kom etter at en personbil
hadde kjørte bakfra inn i en trailerhenger som sto parkert.
Sjåføren hang framover i sikkerhetsbeltene og pustet ikke. Jeg bøyde hodet hans bakover i setet, da hørte jeg det surklet
i ham og han begynte å puste igjen. Nå hang han fast i bena i bilen så jeg fikk han ikke ut og han døde noen timer etter på
sjukehuset. Men det viser jo att enkle grep, kanskje er nok til å få frie luftveier.

En annen ting som vi diskuterte på kurset er om vi skal prøve å få fram en som sitter fast under en snøscooter
(eller noe annet) med bena. Konklusjonen ble at vi skulle prøve å holde ham varm og være tilstede og passe pust og puls
der han lå. Men også her finns det unntak.

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstehjelp

Legg inn av mekkern »

Skal hjelmen min av skal det skje ved hjelp av ambulansepersonell.
en bekjent levde etter ulykke men hadde vanvittig hodepine-tok av hjelmen og kreperte....hjelmen holdt hodet i fasong.

Nok en grunn til "gubbehjelm"(baugport)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

mekkern skrev:Skal hjelmen min av skal det skje ved hjelp av ambulansepersonell.
en bekjent levde etter ulykke men hadde vanvittig hodepine-tok av hjelmen og kreperte....hjelmen holdt hodet i fasong.

Nok en grunn til "gubbehjelm"(baugport)
Hvis skallen er så mye ødelagt at det kun er hjelmen som holder den sammen, så er dessverre livet slutt, uansett hvem som tar av deg hjelmen og når det skjer.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

mekkern
Innlegg: 7594
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Førstehjelp

Legg inn av mekkern »

Jaha??voldsomt kategorisk...
Da lever ikke han jeg snakket med på Ås da...greit han mangler deler av hjernen og har "innoverkranie" og sliter med balanse/bevege seg-men han er da fortsatt med oss....

Her kommer faktisk ankepunktet mot polykarbonat hjelmer-disse har et skall som tåler kraftige punktslag så godt at de bøyer seg inn,komprimerer isoporen og går tilbake og hjelmen kan se tilnærmet uskadd ut-fiberhjelmene viser da sprekker/knusning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Tenker vi har beveget oss langt nok ut i detaljer og enkelthistorier. Man kan alltid finne enkelthistorier hvor lærdommen ikke blir helt korrekt, uansett tema.

Tråden startet med at noen spurte hvordan den generelle hovedregelen er, og den er at de aller fleste har større sjanser for å omkomme pga. ufrie luftveier enn pga. de fysiske skadene forøvrig.

Har ingen ønsker om å diskutere ihjel dette. Det viktigste er at man ikke kjører videre, men faktisk bidrar til å hjelpe liv og bruke en kombinasjon av skjønn/lærdom/erfaring for å få gjort det.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Gammelgutt

Re: Førstehjelp

Legg inn av Gammelgutt »

Var på Tyrigrava idag, der var det personell fra Luftambulansen. De drev med informasjon, bla. ang. å ta av hjelm ved ulykker. De sa at hjelmen skulle tas av, og frie luftveier sikres. Det ble sagt at det var mc-førere som var omkommet av respirasjonsvikt før ambulansen kom frem, fordi ingen hadde tatt av hjelmen.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Førstehjelp

Legg inn av Svolp »

Helt enig med Elolz og det er akkurat det poenget jeg har prøvd og få frem tidligere i tråden. Her er det vurdering fra ulykke til ulykke og en person puster like godt med en hjelm på hvis han blir lagt i riktig posisjon mpt frie luftveier. Du klarer også og finne ut av om personen puster eller ikke med hjelmen på uten problem. Stiller meg undrende til at luftambulansen sier at hjelmen skal av uten noe mer forklaring. Kan vell uansett si at det er forskjellige svar og meninger ved en slik situasjon men vi konkluderer med at man gjør noe fremfor ingenting så får det være opp til den enkelte hva det blir...
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av Crinos »

Dette er en intresang tråd, og det eneste jeg klarer å tenke på er.. Problemet er løst om enn har åpningshjelm..
Da kan man åpne frontpartiet, og luftveiene er sikret med en gang.

Det finnes andre grunner til at hjelm bør av også.... Om hjelmen ser ut som den har fått seg en GOD trøkk...
Er det vell fare for at det kan bygges opp et blodtrykk inne i hodet, om ikke hjelmen kommer av ?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Førstehjelp

Legg inn av Bjønnavind »

Crinos skrev:Dette er en intresang tråd, og det eneste jeg klarer å tenke på er.. Problemet er løst om enn har åpningshjelm..
Da kan man åpne frontpartiet, og luftveiene er sikret med en gang.

Det finnes andre grunner til at hjelm bør av også.... Om hjelmen ser ut som den har fått seg en GOD trøkk...
Er det vell fare for at det kan bygges opp et blodtrykk inne i hodet, om ikke hjelmen kommer av ?
Om hjelmen har fått seg en god trøkk er det vel også fare for at skallen er sprukket, og er det DA lurt å ta av hjelmen....?

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Førstehjelp

Legg inn av evike »

Vi har jo vært gjennom dette temaet tidligere. Jeg vil fremdeles påstå at hjelmen skal av, UANSETT. Dødeligheten ved å ha hjelmen på er større enn ved at den er tatt av. Det vil alltid være saker som KUNNE ha vært behandlet annerledes, men: Når ambulansepersonalet tar av hjelmen, så vil fremdeles skaden ha skjedd. Har skaden kommet til desidert sluttpunkt, så vil faktisk pasienten dø av trykket inni hodet og at blodet renner ut i hjernemassen hvor det ikke skal være, ikke at hjernen "renner ut". I verste fall så dør pasienten enten det er Ola medtrafikant eller Petter Ambulansepersonell som tar av hjelmen. Det er langt større fare for at pasienten dør av oppkast som ikke kommer ut tidsnok, men derimot aspireres ned i lungene.
Kollisjonen utenfra er ikke det aller verste, men at hjernen slås mot veggene i skallen innenfra.

Som ansatt på Nevrologisk avd. på Sykehuset i Tønsberg, så påberoper jeg meg en liten smule ekstra innsikt: I løpet av mine 15 år på sykehus så har jeg ennå til gode å se/skrive om en pasient med problemstillingen at "Skallen er knust" som følge av en MC-ulykke. Det store problemet er blødninger inni skallen. De vil være der enten hjelmen er på eller av. Derimot vil så godt som alle hodeskader medføre at pasienten blir kvalm og uvel og inni en hjelm vil hodestilling være unaturlig i forhold til ryggradens posisjon og dermed fremtvinge ekstra tilleggsskader.

Tror jeg skal gi meg der mht. medisinske vurderinger, men de som er interessert kan gjerne få et LANGT foredrag en gang det passer sånn.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar