Ja, har jo sett det er flere som har tatt turen om Rjukan og Gaustadtoppen, så har hatt lyst til å ta turen lenge - ikke minst pga rapportene om siksakk-veien opp fra Rjukan, og så liker jeg jo å ferdes i fjellet da - om det er på hjul eller med fjellstøvler

Men
lyst og
mulighet er to forskjellige ting...
Uansett, startet litt før 12 og dro ivei mot Kongsberg. Avkjøringen til Darbu rett før Kongsberg er jo kjent kontrollpunkt, så holdt stort sett køen i tilfelle. Deretter en kjapp tanking på Shell'n i Kongsberg så jeg ikke skulle trenge å tenke på tanking på turen. For meg blir jo turen fra Røyken til Kongsberg ren transport-etappe og videre forbi Kongsberg så er det også et stykke som kan betegnes som transport, før det blir litt mer svinger og artigere. Men det var vel først fra 37 og 364 at det ble morsommere.
Her fra et utsiktspunkt over Tinnsjøen, østre side
[album]2059[/album]
I bakgrunnen skimtes et "PRIVAT" skilt, så det er ikke fritt for eie-kjærhet her heller
[album]2060[/album]
Men ellers var utsikten fin. Det var også en kloning av min sykkel som passerte oppover mens jeg stod der.
[album]2061[/album][album]2062[/album]
Nede på flata etter å ha passert tettstedet Austbygde tok jeg et par bilder av selveste Tinnsjø
[album]2063[/album][album]2064[/album]
Da jeg nærmet meg Rjukan, så fenget en foss oppe i bratte skråningen mitt blikk og etterhvert nærmet avkjøringen til Gaustadtoppen seg også
[album]2065[/album][album]2066[/album]
Det er ikke mulig å se på fossen, men siksakk-veien opp til Gaustadtoppen gjør en av vendingene sine tett innpå den.
Veien oppover var bred og ny og det var også endel anleggsarbeider med forbedringer og sikring påbegynt ved siden av. Relativt enkelt å passere biler som saknet til 20 km/t, på sighseeing. Jeg fant et utsiktspunkt nær toppen av åssiden
[album]2069[/album][album]2067[/album][album]2068[/album]
Her ned mot Rjukan, som jeg faktisk ikke var innom fordi avkjøringen til Gaustadtoppen var litt før - men så ut som om veien som fortsatte på andre siden av Rjukan også var interessant - det får bli en annen tur...
[album]2070[/album][album]2071[/album]
Oppå høyfjellet var det straks mer brunt, men det har sin sjarm det også. Kunne vært artig å gått seg en tur også, men det får bli en gang jeg har mer tid...
[album]2072[/album][album]2073[/album][album]2074[/album]
Nedover veien til Tuddal var det forresten også noen krappe svinger, tildels krappere en de oppover på andre siden, så måtte senke farten betraktelig. En sving kom jeg for fort inn mot, så ble bråbrems med forbremsen og ABS'en slo inn. Om det var bare pga bremsingen eller om det også var noe glatt vet jeg ikke, men det er kjekt når teknikken redder en uansett. Tok også en liten avstikker på en grusvei bare for å teste hvordan det var å kjøre på skikkelig grusvei med sykkelen - virket greit, men kjørte jo også sakte siden jeg er sylfersk hva angår grusveier.
[album]2075[/album]
Tuddal virket som en koselig plass og tok en stopp på den lokale Joker butikken for å handle is og iskaffe

Tror muligens jeg skremte en liten gutt da jeg kjørte avgårde igjen, siden jeg stadig gjør den feilen at jeg parkerer sykkelen litt dumt. Som f.eks, denne gangen på nedsiden av en asfaltert plass med resultat at jeg måtte rulle den litt bakover en skråning og ta bakkestart på gress og grus for å komme opp på asfalten igjen, og den bakkestarten ble nok ikke helt perfekt

(les:ruste motoren
litt vel mye pga litt sviktende gass/clutch koordinasjon) Alternativt kan dette være det definerende øyeblikket som gjør at guttungen senere i livet elsker (eller hater) MC
Videre E134 mot Kongsberg og hjemover - E134 var vesentlig kjedeligere enn 364 synes jeg, så neste gang jeg evt gjør den turen tror jeg det er bedre å snu i Tuddal og kjøre samme vei tilbake. Fikk dog tatt et siste foto av stavkirken i Heddal på min tur langs E134
[album]2076[/album]
Ja, også ble det en liten "omvei" langs Eikeren og ned Hanekleiva på slutten da...
Alt i alt en knallfin tur