JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti

Legg inn av Pollti »

Det er no pils i kjøleskapet som ble lagt inn der i dag. Det er nok best å drikke det opp snøggast råd er. Ligger det for lenge blir den gammel og sur og da kan det bli hodepine som resultat. Jeg får ofre meg :laughing7:

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

:whistle:

Pollti

Legg inn av Pollti »

Kommer det snart flere tur refereat på hjemmesiden din Jalmar. Nå har jeg lest alle. Kan jo legge teakdørk til du poster mere da...

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jobber med saken. Det er litt hektisk om dagen, så hjemmesiden har fått litt fred. Driver å skriver på den norske utgaven av turen til nord-Norge. Så kommer det mer spennende turer etterhvert. Geiranger, Jotunheimen, Hardangervidda og flere. Turen til Ed var den siste i mai, og da blei det bedre vær også.

Men må jo poste referatet fra Ed-turen her også. Dette er en runde jeg tar opptil flere ganger i sesongen. Fin liten tur på fine mc-veier. Absolutt en tur som Pollti bør ta også.


25. mai 2008

Hadde bestemt meg for å ta en liten dagstur i Sverige. Målet var å sjekke ut veien som går fra Ed og over til Norge mellom innsjøen Stora Le og Tresticklans Nationalpark. Denne veien har jeg kjørt mange ganger tidligere, men i fjor blei denne veien satt i stand og asfaltert skikkelig, så nå var det på tide å sjekke resultatet.

Ruta denne gangen gikk først ned til Lillestrøm på rv 159, og så videre til Fetsund på rv 22. Etter Fetsundbrua fortsatte jeg på rv 22 til Momarken. Der kjørte jeg til venstre på E18 mot Ørje og svenskegrensa. Jeg tok som vanlig av fra E18 ved Lundeby og kjørte gamle E18 til Ørje. Mye artigere å kjøre der når man har mc.

Forbi Ørje og over til Sverige. Det blei en kort stopp i Töcksfors for bunkring av tollfrie nødvendigheter, før jeg fortsatte på E18 til Årjäng. Et lite stykke før Årjäng tok jeg opp på rv 172 mot Bengtsfors. Her er veien bra og går gjennom fine skogsområder. Kanskje ikke veldig inspirerende for RR-syklistene, men for meg og Gamle er det bra nok. Etter Bengtsfors fortsatte jeg på rv 172/164 til Steneby, og tok der rv 164 videre til Ed.

Når jeg kom til Ed tok jeg til høyre innover veien som var målet for turen. Man kjører gjennom Ed sentrum og følger skilting til Nössemark. Veien var ikke helt ferdig enda. Det var stedvis litt humper og sprett det første stykket etter Ed. Men etter hvert kom jeg ut på den nye veien, og den var virkelig blitt bra. Fortsatt lå det strøsand i svingene etter vinteren, men det kan man leve med. Det var ikke laget organiserte rasteplasser etter veien, men det var mange steder der man kunne stoppe og sjekke ut omgivelsene. Jeg hadde med matpakke, og tok en rast ved et lite vann. Der blei det noen få bilder også.


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde



Etter rast fortsatte jeg videre mot Nössemark. Fra Nössemark går det båt over innsjøen Stora Le. Den ender opp i Sund på andre siden, og derfra går det vei tilbake til Bengtsfors eller opp langs innsjøen Lelang og opp mot innsjøen Foxen og Årjäng for de som måtte være interessert i det.

Men jeg skulle altså ikke kjøre båt denne gangen. Så det blei å holde til venstre mot Norge. Ved grensa får veien nummer igjen, da heter den rv 106. Denne fulgte jeg til den traff rv 21. Her kan man kjøre rett fram og følge rv 21 til Halden, eller man kan ta til høyre og komme oppover mot Aremark. Jeg tok denne gangen veien mot Aremark. Etter Aremark kommer man til Bergstrøm, der jeg tok til venstre på rv 124 mot Rakkestad. Helt greie mc-veier med svinger og det hele.

Fra Rakkestad blei det å fortsette på rv 124 mot Askim. Derfra blei det E18 til Elvestad, og rv 120 mot Lillestrøm igjen. Fin og svingete mc-vei dette også. Mange 60-soner, men er man på tur så er man på tur. Fra Lillestrøm blei det rv 159 hjem til Lørenskog.

For de som vil vite mer om Tresticklans Nationalpark og/eller ferja over Stora Le, legger jeg ved et par linker:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-v ... esticklan/


http://farjerederiet.se/files/leder.aspx?LedID=34



Og selvfølgelig kart over dagens rute:

Bilde
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Hey, Jalmar! Blir du med på ånkli vintertreff denne sesongen eller? Trollvann 2-4 januar og selvsagt Primus i februar? Kanskje vinter light med Krystall også i februar? Hva sier du?
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Legg inn av Pollti »

Fidel leder deg ut i fristelse ser jeg :thumleft Fine referat skriver du så det kan bli interessant å lese vinter referat også og du har sikkert fått vinterdekket til da ? Når du limer inn kartene klikker du bare på properties og legger det inn som bilde da ? Prøvde det på hjemmesiden min men fikk det ikke til å virke. Men så er jeg ikke særlig datakyndig .
Her går det mest i moped opplæring av Sissel om dagen. Hun har vært og sett på Suzukien og har forbannet seg på at hun skal klare det. Jeg er litt mere i tvil, syntes det ikke går så bra. Men vi har ihvertfall flyttet kjøreopplæringen ut fra gårdsplassen og til parkeringsplassen til Maxbo og har innført lesing av NMCU litteratur (Godt Tenkt og Full Kontroll). Kjøretimer er bestilt for henne til våren. Jeg håper på å kunne kjøre på veien med henne i løpet av helgen hvis det holder seg mildt så får vi se hva hun sier til det.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Fidel skrev:Hey, Jalmar! Blir du med på ånkli vintertreff denne sesongen eller? Trollvann 2-4 januar og selvsagt Primus i februar? Kanskje vinter light med Krystall også i februar? Hva sier du?
Foreløpig har jeg ikke kommet så langt i vinter-planleggingen at jeg har begynt å vurdere treff-aktiviteter. Faktisk har jeg jo ikke fått sykkelen ut av garasjen ennå :#-O I skrivende stund venter jeg på en tilbakemelding fra mc-pusher'n når det gjelder sendrektigheten hos dekkleverandøren. Det kan godt hende at den leverandøren vil få anledning til å lære en ting eller to om logistikk i løpet av dagen. ](*,)

Hadde tenkt å utvikle min vinterkjøring i forsiktige former, men et frammøte på et treff er jo en ypperlig anledning til å høste av erfaringene til de som har holdt på en stund. Tror overnattingsutstyret mitt er litt for dårlig til ovennevnte aktiviteter, men en dagstur til f.eks. primustreffet hadde vært artig. Tar dine forslag til seriøs vurdering. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Pollti skrev:Fidel leder deg ut i fristelse ser jeg :thumleft Fine referat skriver du så det kan bli interessant å lese vinter referat også og du har sikkert fått vinterdekket til da ? Når du limer inn kartene klikker du bare på properties og legger det inn som bilde da ? Prøvde det på hjemmesiden min men fikk det ikke til å virke. Men så er jeg ikke særlig datakyndig .
Her går det mest i moped opplæring av Sissel om dagen. Hun har vært og sett på Suzukien og har forbannet seg på at hun skal klare det. Jeg er litt mere i tvil, syntes det ikke går så bra. Men vi har ihvertfall flyttet kjøreopplæringen ut fra gårdsplassen og til parkeringsplassen til Maxbo og har innført lesing av NMCU litteratur (Godt Tenkt og Full Kontroll). Kjøretimer er bestilt for henne til våren. Jeg håper på å kunne kjøre på veien med henne i løpet av helgen hvis det holder seg mildt så får vi se hva hun sier til det.
Jeg lager kartene ved hjelp av kjørerute-opplegget i Google Maps. Så bruker jeg et program som heter Gadwin Printscreen. Da får jeg et skjermbilde som blir lagret som .bmp-fil på pc'n. Når jeg legger ut kart på hjemmesiden laster jeg det ned som bilde inn på hjemmesiden. Når jeg legger ut kart her på forumet laster jeg først kartet opp i Photobucket, og så legger det inn i innlegget via IMG-taggene.

Du får hilse Sissel og ønske henne lykke til. Kjekt å holde på borte hos Maxbo. Da er det ikke så langt å gå for å hente reparasjonsmateriell til bygninger som blir påført skader under øvelseskjøringen. :lol Men dette kommer til å gå fint vettu. Sissel blir en ræcer på kjøringa så fort hun får litt trening. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Øvelse gjør mester, vet du Pollti
Spørs bare om du har tålmodighet til det :-k

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nettopp ! Det vil gå fortere med en annen "lærer" enn meg, det tror jeg også. Ikke fordet, datter no 2 lærte det på et blunk. For henne falt det tydeligvis naturlig men vi er jo alle forskjellige. Heldigvis !

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå holder jeg på med litt forskjønnelse av dørken i båten Jalmar. Bildet viser aktre del av dørken i forlugaren, imorgen er det å skjære til den forre delen. Braastad må jo inntas i elegante omgivelser vet du.



Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Legg inn av Desmo »

Regnskogsmorder!
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Noen må jo bruke det tømmeret som ellers hadde blitt brent opp for at amerkaneren skal få billig drivstoff fra Brasiliansk landbruksindustri

Pollti

Legg inn av Pollti »

Helt feil Desmo. Teak er ikke regnskogs treslag . Dessuten så er treverket 2 gamle utgangsdører som er saget opp så dette er gjenbruk og resirkulering i praksis. Bedre å bruke det til dette enn å brenne det opp. :lol

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

driver å lære guttungen clean start med crossern....men det er en feil i "koblingen" et sted...men det går bedre når det er glatt så han kan spinne igang.. :-k

se der ja..snekkern koser seg med edeltre...-hvis du legger deg på dørken får du en "nær døren" opplevelse... :thumleft

Svar