Idag returnerte jeg fra Trøndelagen. Veivalget ble ikke helt som tenkt pga diverse flom-stengte veier - selv krem-knutepunktet på Dombås for diverse veivalg via fjell- og Vestland var jo stengt av jordras etter det jeg kunne lese på nyhetene. Ikke at E6 oppigjennom Gudbrandsdalen frister meg, men leser jo at denne har Vegvesenet lagt for lavt i terrenget - nok noen milliarder kroner og årevis med køer og anleggsarbeider til spille og liten nytte. Men, men, det får bli et annet tema...
Med friskt mot startet jeg nordover lørdag 11.te i halv-sju tiden hjemmefra. For å unngå alskens køer, stengninger osv, så valgte jeg å satse på øst for Østerdalen, dvs Oslo - Kongsvinger - Elverum - Trysil - Røros - Selbu - Stjørdal - Levanger. Første delen av turen fikk jeg god bruk for nyinnkjøpt Jofama "Rain Suit" - den holdt hva den lovet - tett og relativt behagelig, kvalitetsprodukt.

Jeg har jo tekstilklær som er nogenlunde vanntette, men liker ikke tanken på "dusjingen" fra møtende lastebiler, eller som idag å ligge bak en søppelbil et stykke i regnet...
Tok det ganske rolig i regnet pga to side-kofferter og topp-boks som jeg ikke hadde kjørt noe særlig med før. Syntes også bakdekket skled litt sidelengs når jeg gasset på i sving - men som historien vil vise så kunne nok det ha sin naturlige forklaring....

Fra Kongsvinger ble det oppholdsvær og nordover bar det på snorrette veier gjennom åker og skoglandskap krydret med små kuriositeter av bygg og severdigheter. Dette må være norges svar på Route 66, helt klart en ideell vei for cruisers som HD.
Fra ca Trysil kom sola også, og det var på tide med dagens første lille rast

Jeg hadde lyst på en bit mat og myggen hadde lyst på en bit av meg

[album]2113[/album][album]2114[/album][album]2115[/album][album]2116[/album][album]2117[/album]
Regndressen ble pakket bort og nye Biltema støvler til 699,- så ut til å klare seg sånn passelig (eller var de litt fuktige

Både Falco 967 (garantert vanntett - holdt 1/2 sesong) og TCX Air Tech (Gore-Tex, holdt 1 sesong) støvlene mine hadde jo begynt å lekke, og tenkte det kan jo ikke skade å prøve "100% vanntette" Biltema støvler - så de ble innkjøpt kvelden før. Tight passform for å si det mildt, men ga fin følelse med giret.
Ca på høyde med Drevsjø/Femunden begynte jeg å ane "ugler i mosen" ettersom bakenden på sykkelen oppførte seg særs "wobblete". Kjapp side til side bevegelse med kroppen resulterte i etter-reaksjoner. Tenkte om det kunne være fordi dekket var blitt varmt av all kjøringen - ettersom det jo ikke var et typisk gate dekk (Trailwing bakdekk) og/eller en kombinasjon av for mykt stilt forspenning og full bagasje.
Så stoppet ved et vann for å kikke nærmere på dekket...
[album]2118[/album]
...og godt var det, for dekket var super-varmt. Tegn på at gummien på deler av mønsteret var begynt å smelte - grunnet altfor lite trykk i dekket. Tenkte det kunne være kombinasjonen tørre veier (ingen kjøling fra vann/regn) og for lite trykk (høy fart = høy temp) som var årsaken og at jeg selvfølgelig burdte ha målt og fylt dekket før jeg startet... Dvs her trodde jeg det kunne være min egen sløvhet som var forklaringen og det rimte jo bra med slippene på vått i begynnelsen av turen.
Brukte en av CO2-patronene fra punkterings-settet jeg alltid har med - det kjøler jo samtidig ned litt, pluss brukte papp-beger og øste kaldt vann over felg og dekk. Dekket virket rimelig greit da, og kjørte avgårde igjen.
På bensinstasjon rett før Røros fikk jeg målt og fylt luft. 10-12 PSI, ikke mye når det skal være hhv 36 og 41 ved normal og full last

Fylte det opp til 41 PSI (2,85 bar) og dro videre etter en liten sightseeing av Røros by
[album]2119[/album][album]2120[/album][album]2121[/album][album]2122[/album]
Med en gang etter at jeg la ivei fra Røros var sykkelen blitt som ny, presis i svingene etc og la ivei over fjellene.
705-en fra Røros via Selbu til Stjørdal er absolutt godkjent MC-vei, og fantastisk utsikt på endel partier.
[album]2123[/album][album]2124[/album][album]2125[/album][album]2126[/album][album]2127[/album][album]2128[/album][album]2129[/album]
Men... etterhvert kom symptomene på lite luft tilbake... mer og mer deigete igjen...
Gjorde en stopp på Selbu på en svær bensinstasjon og fylte ny porsjon trykkluft, var nesten nede på 10 PSI igjen. Bensinstasjone hadde det meste; leketøy, fiskeutstyr, kolonial, bacon-pølser, Calzone pizza, rosinboller, kafeteria, stort sett alt av mirakelmiddel og rensemiddel for motorer og hundre-og-ørten sorters polering og vask - men ikke punkteringsspray (sånn guffe som pumper opp og forhåpentligvis tetter små hull samtidig). Ettersom jeg kunne kjøre ca 10 mil før det var tappet ut igjen måtte det jo være et lite hull. Men altså ingen punkteringsspray, så tok sjansen på å kjøre videre.
Shell'n ved Værnes hadde punkteringsspray ("dekktett") så sprayet endel inni dekket og etterfylte med luft. Står jo at man bør fjerne det som har punktert dekket, men fant ikke noe hull i farten. Uansett virket dekket "fit for fight" igjen og krysset fingrene for at det ville holde, ellers fikk det bli en lengre feilsøking ved ankomst vertskap.
Det så ut som om lekkasjen var tettet - dekket virket rimelig sprekt etter flere timer parkert etter ankomst, og kunne fornøyd se solen gå ned - etter noe kraftig tordenvær som muligens strakte seg nord til Norgestreffet også ?
[album]2130[/album]
Dagen etter - long story short - konfirmasjon til nevø, fantastisk god mat, minst like gode kaker og jammen var ikke kveldsmaten også utrolig velsmakende

Så i løpet av kvelden sjekker jeg innom sykkelen som svoger velvillig har latt meg stå skjermet for elementene i redskapshuset - og der står'n omtrent på felgen...
Etter selskapet er over og konfirmanten har lagt seg blir det derfor hastig feilsøking med ny dose trykkluft og såpevann. Hører jo faktisk at det lekker ut luft et eller annet sted, men ikke kar om å finne det uten å bruke såpevann. Aha! - en utfresning i mønsteret - der trekkes synderen ut med tang. Ser ut som en flattrykt barnål av metall... Bruker da det punkteringssettet jeg har med "klisne lisser". De er vel egentlig for bil, men har funnet ut at ved å splitte en lisse i to på langs så er det enklere å få inn først en del og så den andre. Fyller dekket med luft og det virker som en suksess. Hullet er jo i bakdekket og nesten midt på slitebanen, så da bør det holde (dekksidene er for myke).
Idag morges, sjekket dekk og trykk - ingenting borte. Prøvde jo å få byttet dekk hos to forskjellige MC-sjapper i uka som var, men fikk først tid til imorgen - så pluggingen behøver bare holde til da, men har forsåvidt erfaring fra tidligere MC/punktering at det holdt greit også 1 mnd (og sikkert mer).
Tilbake hjem med ferge som første etappe så er fjorden flat som et stuegulv, men nå får jeg beskjed om at sykkelen må stroppes (var ikke nødvendig på lørdagen...) - og fergemannskapet stroppet. Finn 1 feil med denne stroppingen (fugleperspektiv på bildet)
[album]2131[/album]
...jeg gadd ikke protestere...fjorden var som sagt helt blikkstille og den ferga er ikke noe fartsmonster (anbudet på ny ferge var nemlig at den måtte gå minst like "raskt" som den gamle - og høyere fart koster jo mer diesel, så da fikk man en som brukte nøyaktig like lang tid... istedenfor å lage anbud på ferge som bruker halve tiden...

Ellers var første del av dagen preget av regn, regn, kaldt, regn, regn... Jofama regndressen karakter: 9/10 - klart godkjent. Holder den i tillegg 3-4 sesonger eller mer så er jeg fornøyd. Biltema støvler karakter: MINUS 10 - tror dette må være feilmerkede støvler til våtdrakt! "100% vanntette" "Miracle-Tex"

[album]2132[/album]
... brukte så lang tid at alle de noenogtjue (?) bilene jeg hadde passert, passerte meg igjen der

Nåvel nedover passerte etterhvert flatebygder med åkre så langt øyet kunne se
[album]2133[/album]
Kongsvinger ble passert og dekket var fortsatt tipp topp.
Trafikken fløt kjempefint, men så ble det plutselig bom stopp, stillestående kø halvveis til Skarnes langs "2"
Så noen lokale gjøre U-sving og kjøre litt tilbake før de tok til høyre igjen, med det som så ut som lokale stedsnavn (Sander 0,6)
Var ikke helt sikker på hvor det bar hen, så fant det strategisk lurt å ta en matpause der siden det lå et (litt anonymt) Gatekjøkken der.
Bestilte meg hamburger tallerken - og den smakte, og skikkelig sprø pommes frites

Skikkelig service-minded og hyggelig han bak disken også.
[album]2134[/album]
Tittet på Google Maps via mobilen og fant at det gikk jo vei 175 på motsatt side av elva for 2-ern og den gikk også til Skarnes og Årnes, så da tok jeg den også - der fløt trafikken lett og ledig med null kø. Mye bedre MC-vei også, men morsomme svinger histen og pisten, men litt for mye biler foran som bremset før svinger og slikt - til at det ble full uttelling.
En liten stopp for å se på flom-store Glomma ble det tid til
[album]2135[/album]
Resten av veien ble ren transport via E18 - og med det var årets Pinse-tur på 2 x 72 mil ferdig.
Da smakte det også med litt eggerøre og bacon som avslutning på en lang tur

[album]2136[/album]
V-Strom'en imponerer meg med hvordan den er så tolerant ift lavt lufttrykk - følte meg aldri utrygg. Littebitt grus er det også blitt i løpet av turen og det var også veldig kontrollerbart. ABS er gull. Varmehåndtak er gull.