Batterivann VS Batterisyre.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg var og kjøpte meg et Yuasa YuMicron batteri til Goldwingen igår, og omstendighetene gjorde det slik at jeg måtte frakte det tomt hjem og så skaffe til veie batterisyre og fylle på selv. Greit nok. :thumleft

Verkstedet jeg kjøpte hos fortalte det at jeg skulle dra på Biltema, kjøpe batterisyre, fylle på og så vedlikeholdslade dette i 24 timer!

"javisst" Tenker jeg og stikker på biltema kun for å finne batteriVANN.....!

Forhørte meg rundt og reiste innom alle butikker i hele byen, og BatteriVANN var det eneste å få tak i!

Så da tok jeg det for god fisk og fylte på batteriet iht instruksjoner inkl fjerne den lille tappen.
Jeg setter det på vedlikeholdslading og 8 timer etterpå finner ut at batteriet koker for fullt og har "spydd" ut halvparten av all væsken.

Såååååååå
da dukker det opp litt spørsmål i hue mitt...:

-Hva gjorde jeg feil?

-Er batterivann og batterisyre det samme?

-Hvor får jeg kjøpt batterisyre?

-Er batteriet ødelagt nå?

-Hvis batteriet er ødelagt; Har jeg tapt masse penger nå pga det er min feil, eller er jeg dårlig instruert?

:scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av AJ »

Oisann...
Husker jeg kjøpte batteri til en av mopedene hjemme. Hentet på Posten, pakket opp og oppi pakka var det en anvisning på hva jeg skulle gjøre. Husker ikke alle detaljene, men mener at det fulgte med en pulverpose hvor innholdet skulle fylles på batteriet. Gjorde dette og ladet iht. anvisningen og etter det har batteriet funket helt fint.
Husker ikke om dette var et gelébatteri eller om det var fylt med vann...
Får ikke sjekket akkurat nå heller siden mopeden befinner seg noen mil unna her jeg sitter...

Er nok ikke no' godt svar på det du lurer på, dette... Men jeg synes det er rart at du ikke fikk med syre å helle på batteriet :-k
Er helt sikkert andre her på MCsiden.no med mer peil enn meg på dette...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av RuneMC »

Batterivann = ekstra rent vann uten noen forurensninger/tilsetninger. (Vann fra springen inneholder klor og mineraler bl.a. som ikke er bra i batterier siden det vil reagere med syre/elektrisitet og lage "guffe" i batteriet.)
Batterivann tappes på batterier som er levert med batterisyre i batteriet eller evt blandes separat med liten flaske syre eller syre i pulverform.
Verksteder har vel sikkert batterisyre.
Normalt leveres alle batterier med batterisyren ferdig på - kan være i pulverform så det er helt tørt og trygt å frakte - men hvis nå halvparten er forsvunnet må det nok etterfylles syre for å få rett blandingsforhold til vannet.

Gele-batteri er helt lukket/ferdig fylt og skal ikke fylles med noenting.

Uten syre ville det neppe kokt i det hele tatt fordi kun vann ikke er særlig elektrisk ledende.

Er du sikker på at du ikke har brukt en lader beregnet på bilbatteri med 3-4A ladestrøm -> det blir for krafig ladestrøm og ødelegger isåfall et MC batteri som max skal ha 1A ladestrøm.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Bjønnavind »

RuneMC skrev:Batterivann = ekstra rent vann uten noen forurensninger/tilsetninger. (Vann fra springen inneholder klor og mineraler bl.a. som ikke er bra i batterier siden det vil reagere med syre/elektrisitet og lage "guffe" i batteriet.)
Batterivann tappes på batterier som er levert med batterisyre i batteriet eller evt blandes separat med liten flaske syre eller syre i pulverform.
Verksteder har vel sikkert batterisyre.
Normalt leveres alle batterier med batterisyren ferdig på - kan være i pulverform så det er helt tørt og trygt å frakte - men hvis nå halvparten er forsvunnet må det nok etterfylles syre for å få rett blandingsforhold til vannet.

Gele-batteri er helt lukket/ferdig fylt og skal ikke fylles med noenting.

Uten syre ville det neppe kokt i det hele tatt fordi kun vann ikke er særlig elektrisk ledende.

Er du sikker på at du ikke har brukt en lader beregnet på bilbatteri med 3-4A ladestrøm -> det blir for krafig ladestrøm og ødelegger isåfall et MC batteri som max skal ha 1A ladestrøm.

Jeg har IKKE brukt vann fra springen! ;e

Det eneste som lå oppi esken var batteri og en liten lapp med instruksjoner. Batteriet var helt tørt da jeg kjøpte det. Jeg aner ingenting om det var syrepulver oppi der. Det sto iallefall ingenting om det noen steder. Så jeg helte på batterivann fra Biltema.

Laderen jeg har er en mc, bil og vedlikeholdslader i en og samme greie. Fra Biltema. Vedlikehold er markert med et snøfnugg.

Jeg skal finne instruksjonsmanualen til den og finne ut hva de forskjellige modusene gir av ampere.

Jeg håper bare ikke jeg har ødelagt batteriet helt for da må jeg vente i 1 måned før jeg kan kjøpe nytt og kan kjøre igjen... :sorry


EDIT:

Finner ikke instruksjonsboka til laderen, men det er nøyaktig denne vi snakker om: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bilti ... batterier/

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Bjønnavind »

Vedlikeholdsladinga er 14,7 V/4,0 A = 14–120 Ah.

Bare mcbatterilading er 14,4 V/0,8 A = 2,3–14 Ah.

Så da har batteriet fått alt for mye A siden jeg valgte feil innstilling på laderen.

Men hvordan kan jeg redde batteriet nå siden jeg ikke finner syre noen sted?

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Bjønnavind »

Nå har jeg fylt på mer vann.. Satt laderen på MC med 0.8 A.. Batteriet koker og "spyr" fremdeles... :evil

Hva i Hel*ette er det jeg gjør gæærnt a!!!! :ills

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av pelsen »

Bjoennavind skrev:Nå har jeg fylt på mer vann.. Satt laderen på MC med 0.8 A.. Batteriet koker og "spyr" fremdeles... :evil

Hva i Hel*ette er det jeg gjør gæærnt a!!!! :ills
det du gjør gæærnt er å ha helt på vann istedenfor syre, du må ha på svovelsyre!!!!!
tøm av vannet og ha på batterisyre, dvs ca 20% løsning svovelsyre.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Misha »

Ring verkstedet der du kjøpte det og spør dem :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Bjønnavind »

pelsen skrev:
Bjoennavind skrev:Nå har jeg fylt på mer vann.. Satt laderen på MC med 0.8 A.. Batteriet koker og "spyr" fremdeles... :evil

Hva i Hel*ette er det jeg gjør gæærnt a!!!! :ills
det du gjør gæærnt er å ha helt på vann istedenfor syre, du må ha på svovelsyre!!!!!
tøm av vannet og ha på batterisyre, dvs ca 20% løsning svovelsyre.
Aha! Så batterisyre og svovelsyre er samma greia? Konge! Da blir det kanskje lettere å få tak i det også! :) Alle bare rister uforstående på hue når jeg er ute og leiter etter batterisyre... :p

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Bjønnavind »

20% løsning svovelsyre..?

Dvs 20% svovelsyre, og 80 % batterivann?

Ja? Nei?

Nå tar jeg detta så fordummende som mulig så det ikke er mulig å gjøre feil! :newbie

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av RuneMC »

Yes, batterisyre=svovelsyre. Bilverksted vil typisk ha dette for å kunne etterfylle batterier, ellers butikker som selger bilbatterier (?) Svovelsyre i ren form er ekstremt etsende og farlig. Tror ikke man får kjøpt det som privatperson sånn ellers. Svovelsyre vil også utvikle en god del varme i det øyeblikket den blandes med vann - så se opp for evt sprut under blanding, beskyttelsesbriller og hansker anbefalt.

Synes det er merkelig om det er kun vann som koker med 0,8A MC-lading - like merkelig som at batteriet ble levert uten syre...

Blandingsforhold vann/svovelsyre måler man med syrevekt - fås kjøpt på Biltema
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... Syremaler/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Crinos »

Ikke at det har veldig relevanse med tråden, men jeg kjøper bare vedlikeholdsfrie batterier. Nettop for å unngå slikt kluss med syre og reaksjoner som kan skje.

I bilen har jeg et Banner Running Bull batteri som har vert helt fantastisk om vinteren her med gode -30 grader.

I sykkelen har jeg orginalt HD AMG batteri. Dette batteriet har jeg prøvd å bytte til et mindre, men finner faktisk ingen andre batterier som leverer samme kraften, i en mindre innpakning. Pluss i boka for HD :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Duville »

Kan du ikke ta batteriet med til ett verksted og forklare situasjonen og be dem pent om de kan hjelpe deg siden du har kommet opp i en litt vanskelig situasjon. Noen må du vel kjenne som kan hjelpe deg med å fylle på riktig blanding på dette så du kommer i mål.

Brukeravatar
emil
Innlegg: 3
Registrert: 17 jun 2011, 00:15
Motorsykkelen din: Kawasaki VN 800

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av emil »

De fleste blybatterier er tørrladet, må fylles med syre og lades litt. Ikke alle velikeholdsladre som klarer og toppe det helt,bør da lades med bedre lader. Batterisyre koker, kjører du med overlading eller lader for lenge "koker" batteriet tomt. Har solgt masse batterier, fylte de alltid med syre før kunden fikk det, var inkludert i prisen. Men er noen år siden jeg jobbet på bensinstasjon så det kan være annerledes nå.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Batterivann VS Batterisyre.

Legg inn av Bjønnavind »

Crinos skrev:Ikke at det har veldig relevanse med tråden, men jeg kjøper bare vedlikeholdsfrie batterier. Nettop for å unngå slikt kluss med syre og reaksjoner som kan skje.

I bilen har jeg et Banner Running Bull batteri som har vert helt fantastisk om vinteren her med gode -30 grader.

I sykkelen har jeg orginalt HD AMG batteri. Dette batteriet har jeg prøvd å bytte til et mindre, men finner faktisk ingen andre batterier som leverer samme kraften, i en mindre innpakning. Pluss i boka for HD :)
Jeg skal ta deg på ordet der og leite etter et slikt batteri neste gang jeg skal ut å kjøpe! Får jeg ikke dreis på dette så er det vel ikke så lenge til :p

Jeg får ta det med til verksted imorra og be de lade det for meg slik at det ikke blir no tull! Har ikke råd til en ny lader nå. Håper bare ikke selve batteriet har tatt skade av overkokingen osv før det ble ladet opp.... :-k

Svar