Som tittelen sier, så lurer jeg på om det er noen som har lyst å hjelpe meg med å få ut dB-killerene?
Tenker da helst på om noen som bor 1 time eller 2 fra Ørsta som har lyst å hjelpe. Jeg har ikke allverden med verktøy selv (enda), så hvis noen liker å skru litt, og har litt verktøy, så tar jeg gjerne turen.
I teorien skal det ikke være så vanskelig, men teori og praksis stemmer ikke alltid overens.
Du får ta deg en snar-tur nordover i helga, så skal jeg hjelpe deg
I Mekka har jeg stor og liten vinkelsliper, skjærebrenner og et lite utvalg av store og små hammere, brekkjern og spett. Blir nok lett match å få ut den db-killern
Blind vold pleier å hjelpe... Spett og kyl på... Røske, og vips.. ingen mer dB-killer
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Snikkeren skrev:Takker for tilbudet, men det blir en smule langt å kjøre for å få ut dB-killerene. Hadde sikkert vært billigere å fått et verksted til å gjøre det.
Åh, du som kjører så fort og mye, du får se på det som en tur Det har vært en utrolig deilig mc-sommer nordpå i år. Er du litt kjapp så har du forsatt muligheten til å kjøre Tedeum i midnattsol Og returen til Vestlandet blir extra kjapp vet du, med brølende exos-potter
Dette med db-killere har jeg lurt litt på også. Har en cbr med yoshimura anlegg. Tok av potta og på eksosrøret satt det en rør-stulk på ca 10 cm som det var en del hull i. Gikk på med hammer og meisel og fikk ut den. Den stakk litt inn i potta. Er det den som var "killer"? Synes det ble litt aneledes lyd, men ikke spes høyere. Kjenner en med en r-1 som har sånn anlegg men den ser mer åpen ut da en ser inn i tuten bakfra. Er å en helt annen lyd i den... Vil ha sånn
Har jeg avlivet riktig "killer"?
Elolz skrev:På min satt db-killeren fast med en nagle som jeg måtte bore ut. Etter det skrujern inni der naglen satt og presset db-killeren litt ut til jeg fikk fatt i den med tang. Om jeg vil ha db-killeren inni igjen, er det bare å feste den med en skrue og mutter der naglen satt.
Omtrent samme prinsippet på Laser-pottene til Snikkeren, som er de samme som jeg hadde på min TDM.
Rart at de sitter børr fast etter at naglen er borte...
Sikker på at du har fått bort hele naglen? Hvis det sitter igjen noe kan det kanskje være nok til at røret ikke vil ut...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
@AJ: Ja, jeg er sikker på at jeg fikk hele popnaglene ut. Må se om jeg får laget meg et lignende verktøy som du beskrev for meg.
@Banditmannen: De sitter nok ganske tight ja. Skal få laget meg et slags verktøy sånn at jeg får tak i bakkant av dB-killerene. Hvis jeg da kan slå på det med en hammer så løsner det forhåpentligvis.
Snikkeren skrev:@AJ: Ja, jeg er sikker på at jeg fikk hele popnaglene ut. Må se om jeg får laget meg et lignende verktøy som du beskrev for meg.
@Banditmannen: De sitter nok ganske tight ja. Skal få laget meg et slags verktøy sånn at jeg får tak i bakkant av dB-killerene. Hvis jeg da kan slå på det med en hammer så løsner det forhåpentligvis.
Verktøy som fulgte med da jeg kjøpte samme type slip-ons til min TDM, ser omtrent slik ut. Synd jeg ikke har bilde av det...:
Enden med krok føres inn i eksosutløpet og lirkes på plass i kanten til det bøyde røret som sitter i - road legal røret - og så er det (bare...) å dra røret ut, evt. bruke hammer på slagkanten for å slå røret ut av potta.
Selv om det er en krumming på verktøyet funker det fint å bruke for å fjerne det rette røret - race røret - om det skulle være behov for det.
Jeg byttet mellom begge rørene og etter at jeg fikk fjerne road legal rørene første gangen, var det ingen problemer med fjerningen de andre gangene jeg byttet rør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bubbu skrev:Du har ikke en glidehammer da snikkern. Da er røra ute på en to tre.
En sånn en? http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... idehammer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som at denne kanskje kan være rette verktøyet, ja.
Med et lite forbehold; røret som sitter i er bøyd i andre enden og det betyr kanskje at glidehammeren ikke får tak i enden på røret slik dette "AJ-verktøyet" (se tegning... ) gjør...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering