JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti

Legg inn av Pollti »

Lurer på om Kebab Kjerrene også har helsveiset oljefilter ?

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Du er sikker på at det ikke er terrenget som egner seg til kabul karet kjøring da? :-k

Det blir som når man skal få terrenget til å passe til kartet og ikke omvendt. :O
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Pollti skrev:Lurer på om Kebab Kjerrene også har helsveiset oljefilter ?
Nei, det er forbeholdt Citroen. Det er ekstrautstyr som blir montert på merkeverksted på 60000-servicen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg kjørte i grøfta med KK i høst. Men grøftekjøring er ikke helt det samme som terrengkjøing. Jeg tenker oljefilteret på Midtibushen motoren sitter fast i leire nå . En kan jo håpe ihvertfall.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3163
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Bosted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Jalmar skrev:
Pollti skrev:Lurer på om Kebab Kjerrene også har helsveiset oljefilter ?
Nei, det er forbeholdt Citroen. Det er ekstrautstyr som blir montert på merkeverksted på 60000-servicen.
Ikke helt enig... Skikkelig helsveisa oljefiltere er det på dissa. Kjører minimum 30000 km før jeg gidder å rote frem vinkelsliperen for å åpne denna boksen......
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Legg inn av Pollti »

Det er jo lettere å sveise igjen hullet. Da er jo filterproblematikken løst engang for alle.

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Pollti skrev:Det er jo lettere å sveise igjen hullet. Da er jo filterproblematikken løst engang for alle.
:#-O

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Legg inn av Desmo »

Det er feil å kalle den boksen for oljefilter, den filtrerer jo ikke vekk olja! Se bare hvordan et kaffefilter fungerer. Kaffen ligger i gjen som grut.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Pollti

Legg inn av Pollti »

Sanne ord. Men nå har jo Cheron og Jalmar tatt de vekk så da er det jo slutt på den diskusjonen dessverre.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Legg inn av mekkern »

og jeg skal Sandefjord-strømstad i morra....kjøre nedover med..toyota corolla. :redface kommer jeg til å dø i alufolie kjærra tro.. :-k nå skal det jo sies at forskjærmene ikke ruster så mye etter jeg har støpt nytt med glassfiber..

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

mekkern skrev:og jeg skal Sandefjord-strømstad i morra....kjøre nedover med..toyota corolla. :redface kommer jeg til å dø i alufolie kjærra tro.. :-k nå skal det jo sies at forskjærmene ikke ruster så mye etter jeg har støpt nytt med glassfiber..
:O

Hvis den har ny dør etter et møte med en kabul karet, anbefaler jeg deg å kjøre et stykke unna Vestfold. Da stiger overlevelsesprosenten betraktlig. :[-o<
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Legg inn av mekkern »

får satse på at det går bra tidlig på morran...eneste morroa er 4wd..slipper kjetting som på den andre bilen...men den veier også 2tonn på forhjula så er litt kilen å sladde opp innkjørsla... :-'

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 636
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
Bosted: Skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av hansraymond »

Jalmar skrev:Nei, oljefilter er oppskrytt. Det var ikke oljefilter på boblene, og de var da solide nok? Ikke måtte man bytte dørene heller.

Trenger du karosserideler til Corolla, er det bare å ta litt sølvpapir og forme til. Blir mer solid også enn det rispapiret som sitter der originalt.
:roll njaa Det er en sannhet med modifikasjoner!!! det er faktisk en sil i bånn av bunnpanna avBobla, men det er noe de fleste ikke veit da de fleste ikke har gidda å sett i brukerhåndboka hahahahha :lol :lol :lol
snakker av erfaring da jeg har hatt en haug av disse bilene, 5 for å være eksakt :knegg
ta av ei bunnpanne å se sjøl...litt søl da men...
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå skal ikke du komme her og forvirre oss med fakta bare så det er sagt ! :8-[

Pollti

Legg inn av Pollti »

Forresten så lurer jeg på hvorfor det å sove kalles skjønnhetssøvn ? Selv sover jeg hver natt men ikke blir jeg noe penere av den grunn. Det er det samme stygge trynet jeg ser i speilet hver dag. Av dette så konkluderer jeg med at han dærre prinsen som vekket Tornerose må ha vært ekstremt opprådd for kvinnfolk. :O Hun må jo ha vært ubeskrivelig schtøgg etter å ha purket og sovet i 100 år. :knegg

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Pollti skrev:Forresten så lurer jeg på hvorfor det å sove kalles skjønnhetssøvn ? Selv sover jeg hver natt men ikke blir jeg noe penere av den grunn. Det er det samme stygge trynet jeg ser i speilet hver dag. Av dette så konkluderer jeg med at han dærre prinsen som vekket Tornerose må ha vært ekstremt opprådd for kvinnfolk. :O Hun må jo ha vært ubeskrivelig schtøgg etter å ha purket og sovet i 100 år. :knegg
Du sier jo at stygt er pent?
Og det gjelder kanskje for flere av gutta boyz? :roll

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg sa ikke det. Det var Frank Zappa som sa det.

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ja, men når du siterer den godeste Zappa i siggen din, er det jo nærliggende å tro at du mener noe tilsvarende sitatet?

Pollti

Legg inn av Pollti »

Det kan jo så være at jeg er enig i utsagnet men han sa det først.


Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

hansraymond skrev:
Jalmar skrev:Nei, oljefilter er oppskrytt. Det var ikke oljefilter på boblene, og de var da solide nok? Ikke måtte man bytte dørene heller.

Trenger du karosserideler til Corolla, er det bare å ta litt sølvpapir og forme til. Blir mer solid også enn det rispapiret som sitter der originalt.
:roll njaa Det er en sannhet med modifikasjoner!!! det er faktisk en sil i bånn av bunnpanna avBobla, men det er noe de fleste ikke veit da de fleste ikke har gidda å sett i brukerhåndboka hahahahha :lol :lol :lol
snakker av erfaring da jeg har hatt en haug av disse bilene, 5 for å være eksakt :knegg
ta av ei bunnpanne å se sjøl...litt søl da men...
Joda, har da bygget noen slike motorer opp gjennom "karrieren". Den sila kunne vel knapt regnes som noe annet enn plunder. :lol Men man behøvde ikke ta av bunnpanna, det holdt å skru av lokket der tappepluggen satt på de nyere boblene. De eldre hadde ikke tappeplugg i lokket, og det var nødvendig å skru ned lokket for å tappe olja. Da renset man silen samtidig. Disse silene blei av mange fjernet når de monterte motorvarmer. Varmeren var jo bare et nytt bunnlokk med varmeelement i. (Forøvrig var det jo ikke bunnpanne i ordets rette forstand på disse motorene heller. Det var to-delt blokk og ingen egen bunnpanne som kunne skrues av) ;)

Løsningen på boblene når man trimmet dem var jo å montere en adapter der oljekjøleren satt, så blei det filter. Spesielt hvis man kunne få tak i de nyeste kjølekåpene som hadde oljekjøleren utenfor "hovedveien" til kjølelufta. De eldre kjølekåpene var smale og hadde oljekjøleren stående midt i luftstrømmen fra vifta mot venstre sylinderrekke, mens de nyeste kåpene hadde et påbygg framover som tillot flytting av oljekjøleren ut av hovedstrømmen. Men det var tilgang på en adapter som tillot montering av et ekstern oljefilter, og det var absolutt en fordel. Det optimale var selvfølgelig Porche-vifte liggende oppå motoren og glassfiber kjølekåpe. Men da fikk man vinkel på viftereima, og det kunne gå seriøst utover levetiden på reima. Imidlertid tillot dette en svær oljekjøler montert f.eks. under luftinntaket under bakruta. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Satt her ved pc'n og funderte på formlene for areal og omkrets på sirkler. Kunne begge formlene, men kunne ikke huske hvem som var hvem. :roll

Nuvel, Google er jo alltid til hjelp. Så jeg søkte. Og jeg fikk opp en link til et PDF-dokument som Karmøy Kommune hadde forfattet. Dette dokumentet var laget for å veilede barn i bruk av enkle matematiske formler. Altså midt i blinken for meg.

http://www.skole.karmoy.kommune.no/wava ... 0volum.pdf

Stor var overraskelsen da jeg snart fikk se følgende utregning:

Sirkel

Du skal vite at en strek som går fra den ene
siden av sirkelen til den andre, gjennom
sirkelens sentrum, kalles en diameter.
Du skal vite at en strek som går fra sirkelens
sentrum til sirkelens side, kalles radius.
Du skal vite at sirkelens midtpunkt kalles
sirkelens sentrum.
Du skal vite at formelen for areal er Jr2
Du skal vite at formelen for omkrets er 2Jr
Du skal vite at J uttales pi og at J er det samme som tallet 3,14.

Du fører stykket slik:
Areal, sirkel: Jr2 = 3,14 * 10m * 10m = 31400 m2
Omkrets, sirkel: 2Jr = 2 * 3,14 * 10 = 62,8 m

Så på Karmøy er 3,14 ganger 10 ganger 10 altså 31400 ??? :O

Jeg har sendt en mail til Karmøy kommune og rettet krass kritikk til den ansvarlige for dokumentet. Anbefaler Karmøy kommune å sørge for at forfatteren får delta noen timer i matteundervisningen for 1. klassetrinn slik at han kan få en innføring i 10-gangen.

Noen må ta ansvar her i verden !!!!! :[-o<
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Enkelte lærere burde vært sendt i konsentrasjonleier. Der lærte de virkelig å konsentrere seg ihvertfall. Og gidder de ikke å lære å konsentrere seg så kan de sendes til en Gulag i Sibir. Der lærer de å jobbe og det er noe lærere er redde for. :O

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Kanskje dokumentet egentlig er ment for lærerne??? :O Det er jo ganske høy strykprosent på lærerhøyskolene har jeg lest.

Men konsentrasjonsleire er nok en god løsning. For det ville nok være en fordel for unga at lærerne ikke deltok for mye i undervisningen. :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Ja. Med sånne lærere som det er på Karmøy så er nok det best.

Svar