Har blitt svært lite bruk av sykkelen de siste ukene, men i går tok jeg meg en tur på 2 timer. Har de siste gangene lagt merke til at jeg ikke har hatt noe strøm på batteriet, jeg har tenkt at det har gått tomt. Men etter å ha kjørt i to timer hadde jeg heller ingen spenning på batteriet.
Det kommer ikke på lys når jeg skrur på tenningen, men det kommer svake kjørelys når motor går. Når jeg gir gass ser det ut til at lysene dimmer.
Sykkelen har kick start, så jeg trenger ikke strømmen for å få start. Da jeg kom hjem målte jeg følgende verdier:
med motor av : 3 volt
Med motor på tomgang: 10 volt
når jeg ruser motor litt: 5-6 volt
Det står et 3-4 amp batteri i sykkelen. Om det er fra 1991 som sykkelen eller nyere vet jeg ikke.
Hva bør jeg sjekke her? Er det regulatoren som gir feil spenning eller batteriet som er kaputt og ikke tar i mot det som kommer?
Batteri eller regulator
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Batteri eller regulator
Du må ha ladning på batteriet før du finner ut om regulatoren er gåen. Dynamoen kan også ha gitt seg. Men noe ladning må den gi.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: Batteri eller regulator
Uten at det har direkte relevans, så hadde jeg akkurat samme problemet på Volvoen i vinter. Høyere ladespenning ved tomgang enn på turtall. Da var både batteriet og regulatoren i orden, men børstene på dynamoen hadde blitt for slitt. Børstene hadde litt kontakt, men ikke mye, og når turtallet økte mistet de "grep". Ladespenningsregulatoren prøvde å levere 14 volt, men siden dynamoen ikke leverte nok strøm, gikk spenningen ned.
Vet ikke om det er børster eller ei på en såpass gammel sykkel, men det kan du jo finne ut. Og siden batteriene på biltema er såpass billige og batteriet ditt kanskje er gammelt, kan det jo lønne seg å bytte det ut uansett? (Hvis det er gammelt da..)
Men lån/prøv med et annet batteri og se hva som skjer, og hvis det fortsatt er feil er det bare å se om det er dynamoen eller ladespenningsregulatoren det er noe med.
Lykke til :-)
Vet ikke om det er børster eller ei på en såpass gammel sykkel, men det kan du jo finne ut. Og siden batteriene på biltema er såpass billige og batteriet ditt kanskje er gammelt, kan det jo lønne seg å bytte det ut uansett? (Hvis det er gammelt da..)
Men lån/prøv med et annet batteri og se hva som skjer, og hvis det fortsatt er feil er det bare å se om det er dynamoen eller ladespenningsregulatoren det er noe med.
Lykke til :-)
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
-
- Innlegg: 53
- Registrert: 11 mai 2011, 08:23
- Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
- Bosted: Sør Rogaland
Re: Batteri eller regulator
Lad batteriet ditt fullstendig opp, om det vil ta mot lading. Hvis ikke skift det. Mål så ladingen med motor på litt turtall, du må da få minimum 14V, ideelt 14,4 V
Laderegulatoren på XT ligger under plasten bak setet, sjekk tilstanden på kontakter her, og at alle kontakter står skikkelig inn på stikka i regulatoren. På den jeg hadde var det dårlig kontakt, og det gikk ut over ladespenningen. Neste skritt er å måle motstand i statorviklinger, disse verdiene har jeg hjemme et sted.
Laderegulatoren på XT ligger under plasten bak setet, sjekk tilstanden på kontakter her, og at alle kontakter står skikkelig inn på stikka i regulatoren. På den jeg hadde var det dårlig kontakt, og det gikk ut over ladespenningen. Neste skritt er å måle motstand i statorviklinger, disse verdiene har jeg hjemme et sted.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Batteri eller regulator
Statoren skal ha samme motstand mellom hver av de 3 ledningene, og det skal ikke være kortslutning fra noen av ledningene til jord.
Generelt ligger statorviklingene under 1 ohm mellom fasene.
Generelt ligger statorviklingene under 1 ohm mellom fasene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Batteri eller regulator
Møkkasykkel du har kjøpt deg
Husker den ikke ville lade på et nytt Biltemabatteri mens jeg hadde den,men at den kom seg da jeg satte på det batteriet som du har nå,da det var oppladet. Men klarte vel bare oppimot 14Volt hvis jeg husker riktig,du finner det i en tråd her tidligere.
Ladet opp Biltemabatteriet og satte det på den jeg selv har,og har brukt det siden du kjøpte den. Og har trodd at alt er fryd og gammen,men når jeg sjekker så ser jeg at jeg har samme problemet som deg. Moppen min klarer ikke å holde batteriet oppladet,såvidt jeg får lyd i fløyta nå,og lite lys med motor stoppet. Og best lys på tomgang,dropper med høyere turtall. Har ikke lagt merke til dårlig lys,da dagene er lange og lyse for tiden.
Har vurdert en sånn "batterieliminator" istedet for batteri,da vi strengt tatt ikke behøver batteri på kickstart-modellen.

Husker den ikke ville lade på et nytt Biltemabatteri mens jeg hadde den,men at den kom seg da jeg satte på det batteriet som du har nå,da det var oppladet. Men klarte vel bare oppimot 14Volt hvis jeg husker riktig,du finner det i en tråd her tidligere.
Ladet opp Biltemabatteriet og satte det på den jeg selv har,og har brukt det siden du kjøpte den. Og har trodd at alt er fryd og gammen,men når jeg sjekker så ser jeg at jeg har samme problemet som deg. Moppen min klarer ikke å holde batteriet oppladet,såvidt jeg får lyd i fløyta nå,og lite lys med motor stoppet. Og best lys på tomgang,dropper med høyere turtall. Har ikke lagt merke til dårlig lys,da dagene er lange og lyse for tiden.
Har vurdert en sånn "batterieliminator" istedet for batteri,da vi strengt tatt ikke behøver batteri på kickstart-modellen.
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Batteri eller regulator
Hei igjen. Har akkurat kommet hjem fra 4 ukers ferie så må se litt mer på dette nå. Like før ferien hadde jeg samme problem med flatt batteri, forsøkte å lade det uten hell. Kjøpte nytt på biltema, men ser ut til at jeg må lete videre. Skal gå over ledninger osv en dag jeg har tid. Men lyset dimmer ved turtall, noe jeg har fått beskjed om at kan tyde på regulatortrøbbel. Har ikke kjørt nok med det nye batteriet til å si om det lader helt ut når det står på sykkelen.
Ps. vi trenger en viss spenning på batteriet for å drive blinkrele osv. En har svake kjørelys uten funksjoniblet batteri, men ikke nok til mørke høstkvelder. ( merket dette med det batteriet som døde)
Ps. vi trenger en viss spenning på batteriet for å drive blinkrele osv. En har svake kjørelys uten funksjoniblet batteri, men ikke nok til mørke høstkvelder. ( merket dette med det batteriet som døde)
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Batteri eller regulator
har nå kjørt et par timer og spenningen er nå så lav at hovedlys blinker i takt nå jeg bruker blinklys..... selv med nytt batteri, må måle videre...
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Batteri eller regulator
da har jeg montert ny regulator. ladespenningen på tomgang gikk ladingen opp fra 12.9 til 13,9 med ny regulator. men den faller når jeg gir litt turtall. jeg er fortsatt ikke helt oppe på det nivået jeg ønsker, men får måle litt videre en dag jeg har tid.
Re: Batteri eller regulator
Min Yamaha (FJ1100) har børster, og er disse slitt, vil en få et symptom som det du beskriver.
Men denne sykkelen har gåt 200 000 km, og børstene er fortsatt ikke slitt...
Har du mulighet, så sjekk spenning ut fra generator med litt turtall. Jeg er nesten sikker på at du har feilen der.
Lykke til!
Men denne sykkelen har gåt 200 000 km, og børstene er fortsatt ikke slitt...
Har du mulighet, så sjekk spenning ut fra generator med litt turtall. Jeg er nesten sikker på at du har feilen der.
Lykke til!
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Batteri eller regulator
troor kanskje dette har løst seg.
jeg kom borti + ledningen som går inn på batteri her om dagen og da forsvant all kontakt. viste seg at sikringsholderen til + som sto like ved batteriet hadde dårlig kontakt. dro inn på biltema og kjøpte nytt samt nytt batteri da det årsgamle batteriet fra biltema ikke virket. nå ser det foreløpig ut til at jeg har greit med strøm. har ikke dimmet noe på 5-6 mil. det gjorde det i fjor. enkel og rimelig (16 kr) løsning på kjedelig problem....
jeg kom borti + ledningen som går inn på batteri her om dagen og da forsvant all kontakt. viste seg at sikringsholderen til + som sto like ved batteriet hadde dårlig kontakt. dro inn på biltema og kjøpte nytt samt nytt batteri da det årsgamle batteriet fra biltema ikke virket. nå ser det foreløpig ut til at jeg har greit med strøm. har ikke dimmet noe på 5-6 mil. det gjorde det i fjor. enkel og rimelig (16 kr) løsning på kjedelig problem....
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Batteri eller regulator
Og hvis batteriene har blitt tomme for strøm blir de aldri helt gode igjen heller...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后