KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Duke 125 skrev:noen som vet om det går an å skaffe en sjermforlenger til framdekket til ktm duke 125 :?
Tykk gummiduk (egentlig fra en bagasjeromsduk) og en porsjon 2 komponent lim, funket hos meg. Ikke rasende vakkert, men det funker.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Fikse:

Kan ikke du skrive litt om hvordan det går med deg og duke'en? eller er det ikke så mye annerledes en forrige 'update'? :eh :mc_p:
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Hehe, nei, egentlig ikke så store tingene som har skjedd, så langt.
Kjører den frem og tilbake til jobb, 6-7 mil totalt daglig.
Fremdeles er den er stor fornøyelse å kjøre! Lett, kvikk, passe fast og passe myk. Sidespeilene er ikke spesielt bra, spesielt det høyre har en ubestemmelig krumning i glasset ut mot kantene. Skal sikkert hjelpe mot dødvinkel, men det er for svak kvalitet i glasset til å ha noen praktisk effekt, annet enn å irritere. Plant glass hadde funket bedre. Den korte bakstussen gjør at den river opp utrolig mye skitt, så hele jeg er dritten på ryggen etter en kjøretur i regn. Tettet åpningen i skjermen, og den ble langt bedre :janikk
Fremskjermen er også for kort i bakkant, så der har jeg limt på en enkel gummibit formet som en liten skvettlapp. Ikke spesielt sexy, men den virker sånn noenlunde.
Fremdeles bruker den rundt en kvart liter på milen, selv om jeg kjører relativt friskt. Det er meeeeget bra! :P :p
Starter som et skudd. Meget behagelig å slippe å tenke på choke og gass for å starte. Her er det bare å vri nøkkelen, og trykke på knappen i ca 1 sekund, så surrer den så fint så :prf
Bremsene er helt glimrende! Ikke like presise som den siste Honda-en jeg hadde (men den hadde et veldig bra Nissin kombibremse-system), men mer en god nok til denne sykkelen. Den veier jo "snott og ingenting", så den er kvikk å stanse. Dvs, så sant det ikke er våt veibane. Dekkene er definitivt ikke i kategorien "regndekk". De er helt fin på tørr vei, men på våt så småslipper de ganske lett. Og siden det har en tendens til å regne i Bergen (no kidding) så er dette et moment å tenke på når våren kommer og "sommerdekkene" skal på igjen.
Blinklysene dugger som bare rakkeren, så de må de få fikset på neste service. Patenten er heller kjip, så jeg forstår at det kommer fukt inn der :(
Tankvæsken er helt glimrende, og bruker den hver dag. Kjøpte et løst regntrekk til den, den er ikke 100% tett. Regntrekket til sykkelen (original KTM) er bare tull å tøys. Å tape sammen noen Rema1000-poser vil gjøre like bra nytte. Mildt sagt elendig kvalitet. Har levert mitt tilbake, så får vi se hva de gjør med det. Biltema sitt trekk er rene luksusen i forhold....

Har kjørt ca 2.500 KM og ingen vesentlig endring i motor etter første service (1000KM), så den er nok helt ferdig innkjørt. Har sperren på 100KM/t ennå, og merker at den er der, fra tid til annen... Kjører jo _selvsagt_ på lukket bane når jeg opplever denslags :bananas :prop: Men om en god uke får jeg den fjernet.

Ellers så synes jeg at det aller meste "stemmer". Totalt er dette enormt mye sykkel for pengene! Og uten at jeg har kjørt alt som finnes av 125 i handelen, så har jeg vondt for å forstå annet enn at dette må være noe med det aller beste som er i handelen.

Noe jeg har glemt? Spør i vei :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Jeg kan også oppdatere.

Samme erfaring med sidespeilene, er interessert i å bytte disse. Jeg tror det bare er "flaks" som gjør at de krummer. Det er rett og slett for enkel kvalitet på foilen som er der i stedet for glass. Jeg skal kikke etter speil som dekker blindsonen bedre enn de orginale - men som samtidig ser bra ut.

Jeg har kjøpt inn noe powerparts, men ikke montert noe av det enda. Det er fordi jeg ikke har noe sted å mekke, utenom familie utenbys. Så planen er å vinterlagre denne i oppvarmet verksted som jeg har tilgang til hele vinteren. Dermed blir jeg å oppdatere her utover vinteren mens jeg gjør justeringene mine.

Jeg har ikke rukket å irritere meg over at fremskjermen er for kort, men registrerer det som et tips jeg kan vurdere å gjøre noe med. Jeg planlegger uansett å montere den korteste bakstussen som er mulig, men samtidig sørge for å ha en løsning jeg kan raskt klikke på ved regnvær - for å hindre dritt på ryggen. Jeg prøver å unngå å kjøre i regnvær. Hvis jeg vet at det regner både på vei til jobb og hjem, tar jeg heller t-banen.

Også enig i dekkene, som er OK på tørt føre, men de slipper litt lettere enn jeg skulle ønske på vått føre.

Sykkelen starter 100% av tilfellene, men jeg må holde inne tenneren i et fullstendig sekund for at den skal gjøre det. Det holder ikke å bare trykke på knappen.

Jeg jakter etter orange LED lys for å montere som Fikse har montert de orginale KTM lysene. Slike lys (12v basert) er ekstremt billig fra f.eks dealextreme.com (som må være den beste nettsiden på denne planeten by the way :bananas ). Men de som er oppført som orange er egentlig gule i følge omtaler på siden. Så jeg leter videre. ( http://www.dealextreme.com/p/smd-12-led ... -12v-10297" onclick="window.open(this.href);return false; )

Jeg planlegger å legge opp USB-port for tilkobling av GPS/iPhone/Mobil, samt GPS tracker

Jeg er konsekvent med å ikke kjøre sykkelen hardt (over 7000 rpm) før den er varm.

Jeg har kjøpt aluminium handleguards, men har revurdert og tror jeg skal droppe å montere disse. Jeg kjøpte dem pga estetikk, men har skiftet mening. Om noen vil ha, si i fra så kan jeg selge dem videre.

Alle disse endringene ovenfor vil jeg jobbe med utover vinteren + sikkert ekstra snacks. For å gjøre sykkelen enda bedre til neste vår!
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Nå fant jeg faktisk disse og bestilte 2 stk 38 tommere: http://www.oznium.com/led-flex-strips" onclick="window.open(this.href);return false;

Dimensjonene er beskrevet her: http://www.oznium.com/led-flex-strips/tech" onclick="window.open(this.href);return false;
Fikse, tror du disse får plass i sprekken? Disse er 13mm x 7mm.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

andersen skrev:Nå fant jeg faktisk disse og bestilte 2 stk 38 tommere: http://www.oznium.com/led-flex-strips" onclick="window.open(this.href);return false;

Dimensjonene er beskrevet her: http://www.oznium.com/led-flex-strips/tech" onclick="window.open(this.href);return false;
Fikse, tror du disse får plass i sprekken? Disse er 13mm x 7mm.
Jau, dette skal det være grei plass til. Bare vær obs at du rengjør skikkelig med sprit, evt matter ned litt, før du taper. Jeg rengjorde ganske grundig, og likevel har de løsnet enkelte steder, så jeg må nok fram med god-limen et par steder...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Peet96
Innlegg: 40
Registrert: 07 aug 2011, 01:14
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Peet96 »

Dere skriver at det er lurt å kjøre den varm før en begynner å gi gass...
1) Hvor lenge mener dere da å kjøre før motoren blir varm?
2) La oss si at jeg har kjørt til en kompis (20 minutter vekke), og la oss si at motoren er blitt varm. Jeg er hos han i 3-5 timer. Er motoren fortsatt varm når jeg skal hjem igjen, eller må jeg kjøre den forsiktig slik at den blir varm? (håper dere forstod spørsmålet *mas )
3) Dere skriver at hjulene er glatte på vått føre. Nå har ikke jeg kjøpt Duke'en enda, gjør det i vinter \:D/ Er det slik at jeg skal gå til innkjøp av nye dekk med en gang? Eller vente med det? :-k Har sett på disse btw: http://www.24mx.no/mc/p/mc-dekk-micheli ... 2ct/15977/" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM DUKE 125

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:Dere skriver at det er lurt å kjøre den varm før en begynner å gi gass...
1) Hvor lenge mener dere da å kjøre før motoren blir varm?
2) La oss si at jeg har kjørt til en kompis (20 minutter vekke), og la oss si at motoren er blitt varm. Jeg er hos han i 3-5 timer. Er motoren fortsatt varm når jeg skal hjem igjen, eller må jeg kjøre den forsiktig slik at den blir varm? (håper dere forstod spørsmålet *mas )
3) Dere skriver at hjulene er glatte på vått føre. Nå har ikke jeg kjøpt Duke'en enda, gjør det i vinter \:D/ Er det slik at jeg skal gå til innkjøp av nye dekk med en gang? Eller vente med det? :-k Har sett på disse btw: http://www.24mx.no/mc/p/mc-dekk-micheli ... 2ct/15977/" onclick="window.open(this.href);return false;
Minst 3-5 minutter for å få den lunken, 15-30 før den er god og gjennomvarm. Du kan fint gi litt på etter 3-5 minutter, men det beste du gjør er å la den løpe lett (og det kan du gjøre på både lave og høye turtall, dog ikke maks turtall). Etter 3-5 timer er den omtrent helt kald igjen, så du må nok kjøre den varm på nytt da. Du kjenner tempe med å f.eks håndspålegge gir/kløtsj-dekselet.

De dekkene er ikke farlig glatte, mest irriterende glatte. Klarer du å ha det i bakhodet når du kjører på våt vegbane, er det ikke et så stort problem at jeg ville ha brukt penger på nye dekk. For min del kommer jeg nok til å sette på nye dekk når jeg er ferdig med "piggsesongen", rundt Mars neste år. Selv om de nok har nok mønster igjen.
Forventer du at det skal henge temmelig bra også på vått, og du er engstelig for å oppleve en liten glipp eller to (snakker ikke om å "tverre" men at du merker at f.eks rumpen sklir litt ut, men ikke mer enn at du knapt trenger å kompensere), så må du vurdere den frykten opp mot kostnaden. De dekkene du lenket til var ganske dyre synes jeg. Har selv kjørt på Bridgestone BT90, 45, 21 og 20 (grovt sett er de bedre/dyrere/kortere levetid jo høyere nummer). Sting-en jeg har kjørt endel hadde BT90, de var _nesten_ umulig å få til å glippe så lenge det var noe som lignet på asfalt. Kunne ta stoppie i plaskregn med de dekkene! Men så varte de ikke mange tusen KM heller. BT45 satt vi på Sting-en bak, og det var mer enn godt nok grep, og det ser foreløpig ut til å holde normalt lenge (10-15.000KM) på en såpass lett sykkel som Sting-en (samme som Duke-en). Har kjørt med 20 og 21 på en Honda Deauville, og de hadde et fint kompromiss mellom levetid og grep, men de passer nok neppe en så lett sykkel som Duke-en. Sist jeg handlet Bridgestone var de en god del rimeligere enn de du lenket til. Har ikke kjørt det dekket, så kan ikke si noe om det er bedre eller dårligere. Michelin er jo en av de som er store på MCdekk, og det er nok ikke helt uten grunn.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TormiDuke
Innlegg: 1
Registrert: 28 aug 2011, 17:25
Motorsykkelen din: KTM 125 Duke 2011

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av TormiDuke »

fikse skrev:Blinklysene dugger som bare rakkeren, så de må de få fikset på neste service. Patenten er heller kjip, så jeg forstår at det kommer fukt inn der
Var på Service 1000 km igår og nevnte det med at 2 av blinklysene var duggette men de mente at lysene ikke er tette så det kom helt ann på tempertatur osv.
Hadde også en hendelse med kjølevæsken. Det begynte å leke så smått ut av en slange, men det var bare å sette en av klemmene litt lengre bak. ](*,)
Jeg spurte om det var fartsperre på sykkelen. De sa at det var fjernet når den kom til norge, men det virker for meg som om den ikke vil opp i mere fart enn 100 km/t. :(

Ellers er sykkelen helt rå. Det beste med den er vel kanskje aksen ( hvis du klarer å kjøre den inn rett )

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

TormiDuke skrev:
Var på Service 1000 km igår og nevnte det med at 2 av blinklysene var duggette men de mente at lysene ikke er tette så det kom helt ann på tempertatur osv.
Hadde også en hendelse med kjølevæsken. Det begynte å leke så smått ut av en slange, men det var bare å sette en av klemmene litt lengre bak. ](*,)
Jeg spurte om det var fartsperre på sykkelen. De sa at det var fjernet når den kom til norge, men det virker for meg som om den ikke vil opp i mere fart enn 100 km/t. :(

Ellers er sykkelen helt rå. Det beste med den er vel kanskje aksen ( hvis du klarer å kjøre den inn rett )
Vel, min forhandler (Ride) anmerket selv at det var dugg i mine (da den var på første service), og de selv ville gjøre noe med det om det ikke ga seg til neste service. Hadde ikke tenkt å bry meg så mye om det selv, men Ride har jo rett, det skal ikke være dugg i blinklysglassene. Om jeg ikke husker feil så er dugg i lys regnet som en feil på en PKK for bil?
Den skal definitivt gå i mer enn 100, men det kommer også an på. Er det litt motbakke og motvind kommer du ikke særlig over 100, og under 100 i bratte bakker. Men på flate marken og uten de store vindene, skal du klare godt over, vil tippe 120 er realistisk, men du må ha litt tålmodighet, er ikke mye futt igjen å hente ut når den tipper 100 vil jeg tro :ills :=D> Det kan virke som at det omtrent bare er den første "forsendelsen" av Duke-er til Norge som hadde 100KM-sperre, mens nyere (solgt i Juli og nyere?) er ferdig fikset.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Peet96 skrev:Dere skriver at det er lurt å kjøre den varm før en begynner å gi gass...
1) Hvor lenge mener dere da å kjøre før motoren blir varm?
2) La oss si at jeg har kjørt til en kompis (20 minutter vekke), og la oss si at motoren er blitt varm. Jeg er hos han i 3-5 timer. Er motoren fortsatt varm når jeg skal hjem igjen, eller må jeg kjøre den forsiktig slik at den blir varm? (håper dere forstod spørsmålet *mas )
3) Dere skriver at hjulene er glatte på vått føre. Nå har ikke jeg kjøpt Duke'en enda, gjør det i vinter \:D/ Er det slik at jeg skal gå til innkjøp av nye dekk med en gang? Eller vente med det? :-k Har sett på disse btw: http://www.24mx.no/mc/p/mc-dekk-micheli ... 2ct/15977/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitter å leker meg litt på dekkonlinedåttkåmm, og finner noen ganske så interessante dekk: Dunlop D253. Dette er egentlig OEM-dekk for ymse Husqvarna SM´s. Såvidt jeg klarer å finne ut er dette ganske så ekstremt myke dekk med skikkelig tyggegummi-effekt. Slikt pleier å gå utover levetid, og det kan være greit nok om prisen er den rette. Og det er den! På nevnte nettside selger de disse dekkene til noen usle hundrelapper for stykken! Da begynner vi å snakke... Hadde vært morro å få kjørt sykkelen med skikkelig hubba-bubba-effekt!
Hmm, spørs om jeg ikke må manipulere kjerringen nå.... :bananas :terge

1.407,- totalt for å få begge dekkene ferdig levert på døren. Hmm.... Noen motargumenter? :punch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Dexter »

Løp å kjøp! Det er jo nesten samme prisen som vi andre dødelige må gi bare for 1 dekk
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av fikse »

Dexter skrev:Løp å kjøp! Det er jo nesten samme prisen som vi andre dødelige må gi bare for 1 dekk
Ja, det var det jeg så... Dessverre er framdekket 10mm bredere enn standard (men samme profil), men vet ikke hvor mye jeg skal meg bry meg :-k
Har rett nok sett noen forum hvor en sier at de sleit ut et slikt bakdekk i løpet av 500 miles! Men så kjørte visst fyren mer på 1 hjul enn 2, så kanskje det har en sammenheng... :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av Jompa »

fikse skrev:
Dexter skrev:Løp å kjøp! Det er jo nesten samme prisen som vi andre dødelige må gi bare for 1 dekk
Ja, det var det jeg så... Dessverre er framdekket 10mm bredere enn standard (men samme profil), men vet ikke hvor mye jeg skal meg bry meg :-k
Har rett nok sett noen forum hvor en sier at de sleit ut et slikt bakdekk i løpet av 500 miles! Men så kjørte visst fyren mer på 1 hjul enn 2, så kanskje det har en sammenheng... :prop:
Han sleit vel fordekket tilsvarende mindre da ??????????? :scratch
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
andersen
Innlegg: 49
Registrert: 16 jul 2011, 12:39
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2015

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring

Legg inn av andersen »

Direkte link til dekkene? Jeg finner dem ikke.

1 cm bredere gjør da vel ingenting. Det er fint med plass også.
--
Livet er for kort til å bare prate om ting.

Svar