MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37891
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Viktig og nødvendig innlegg du har skrevet, Frøyen. Veldig bra!
Om ikke alle er enige spiller liten og ingen rolle. Dine tanker og observasjoner har veldig mye for seg og som jeg tror mange kjenner seg igjen i.
For egen del har jeg først stusset og deretter irritert meg en smule over andre motorsyklister, som ukritisk slenger seg over i egne sykkelfelt i bl.a Hønefoss, hvor jeg kjører ganske ofte, for å slippe å ligge i kø.
Ukritisk i den forstand at de ikke tar bryet med å ta hensyn til de som feltet er laget for, nemlig tråsyklistene.

Selv har jeg fulgt køen og noen ganger forsøkt å kjøre forbi til venstre for bilene. Noen gir plass, mens andre demonstrativt legger seg enda mer til venstre for å hindre meg i å komme forbi...
Like irriterende som medMCister som benytter sykkelfeltet.

Om det oppstår ulykker av denne oppførselen skal ikke jeg ha bastante meninger om, men at det er en unødvendig og tildels også risikofylt atferd som øker sjansene for mulige trafikkuhell er jeg lite i tvil om...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

Frøyen skrev: Det virker som at enkelte er irritert på motorsykler, siden vi kommer oss frem når det er kø. Helt utrolig at man ikke kan tenke litt rasjonelt. <siden han kjører sykkel, slipper vi en bil til i denne køen>
Jeg opplevde akkurat det samme senest i dag når jeg kjørte forbi en lang kø av biler som stod stille pga. uhell (bil med motorstopp) litt lengre fremme. Da var det bilførere som la seg på hornet i irritasjon over at jeg var så "frekk" og snek meg fremover i køen...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Ad kjøre midtstripa med trafikk imot kommer det an på klaring og om det er spesielt lav hastighet i feltet man kjører. Bruker det litt om morgenen, på lokalveien, når trafikken står omtrent stille, men ikke ukritisk. Andre gjør det mer enn meg - tror det både kan ha noe med ferdighet/erfaring og risikovillighet å gjøre... men for all del, stort sett er det bra klaring og nok av luker som det går an å smette inn i. Som bilist irriterer jeg meg over de som er sløve/trege til å følge på i køen, men på MC blir det til en fordel, med massevis av passende luker.
Kjøre på bakhjulet har jeg kun sett ett tilfelle av på offentlig vei på de par årene jeg har kjørt siden jeg tok lappen -en som kjørte ut på motorveien ved Hønefoss, typisk ungdom på crosser.

Generelt finnes det farligere ting enn å "snike" i køen - bil som ikke overholder vikeplikten f.eks.
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7776509" onclick="window.open(this.href);return false;

Et eksempel på situasjon der det ikke er lurt å kjøre forbi er når bilen foran saktner (uten at det er kø), eller kjører så tregt at det er fristende å kjøre forbi - det gjør den ofte fordi den skal ta neste avkjøring til venstre... god vane er å først speide etter mulige avkjøringer på venstre side av veien før man kjører forbi.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Frøyen skrev: Det virker som at enkelte er irritert på motorsykler, siden vi kommer oss frem når det er kø. Helt utrolig at man ikke kan tenke litt rasjonelt. <siden han kjører sykkel, slipper vi en bil til i denne køen>
Jeg opplevde akkurat det samme senest i dag når jeg kjørte forbi en lang kø av biler som stod stille pga. uhell (bil med motorstopp) litt lengre fremme. Da var det bilførere som la seg på hornet i irritasjon over at jeg var så "frekk" og snek meg fremover i køen...
Dette mener jeg må være helt ok under forutsetning av at du garantert kjører fra køa når den slippes ut. Gjør du ikke det blir det ramaskrik og det med rette...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rogg »

Velkommen i forumet Frøyen, og bli en flittig bruker av det. Her trenger vi synspunkter og meninger. Bare å la tankene få fritt spillerom. Det er en egen blogg her inne som du kan bruke ganske så fritt..

Som jeg sier det: Jeg mener de farligste i trafikken er de som lar seg provosere, og som skal på død og liv vise det med finger, knyttneve, tuting, sperring eller andre rare krumspring.

En i bygda her ble forbikjørt en vintermorgen. Etter noen få hundre meter ser han bilen som kjørte forbi stod i snyskavelen. Han sjekket at det hadde gått bra med personen i bilen, hvor han etterpå tørt kommenterte: Så travelt, og så skulle du ikke lengre.. Før han satte seg i bilen sin og kjørte videre. :lol
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37891
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10090266" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen her på MCsiden.no, håper jeg... :eh

Gikk heldigvis bra, da. :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10090266

Ingen her på MCsiden.no, håper jeg... :eh

Gikk heldigvis bra, da. :drg
Jeg måtte jo sjekke opp Globe da han har vært svært stille i laaaaang tid, men han var innom her 06 Sep 2011, 17:13 dvs. etter at artikkelen var skrevet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Velt med kun mindre skader i Hurum:
http://rha.no/nyheter/mc-ulykke-i-hurum-1.6473983" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørte forbi der idag og kunne bare se noe grus i en sving oppover der, men den kunne man både kjøre på utsiden og innsiden av. Men kan jo ha vært noe som har blitt fjernet også - sikkert mye grus og diverse som har skylt ut i veien fra div innkjørsler etter regnet vi har hatt .
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

esstrom
Innlegg: 39
Registrert: 26 des 2009, 12:43
Motorsykkelen din: Honda Magna 94 VF750

Re: MC-ulykker

Legg inn av esstrom »

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 693788.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

En "typisk" ulykke der buristen ikke ser MC-føreren. Legg merke til at førerkortet IKKE ble tatt på stedet...

Gammelgutt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gammelgutt »

Men dersom bilisten hadde vært av hankjønn så hadde førerkortet blitt inndratt. :ills

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Følger jo med i lokalavisen og der har et par stykker på en MC vært uheldige eller kanskje heldige... :-k

De på MC'n var uskadet ihvertfall, og det er jo bra :thumleft
http://rha.no/nyheter/front-mot-front-o ... -1.6481431" onclick="window.open(this.href);return false;

Tar med denne fra Budstikka i samme slengen - MC veltet ved Holmen
http://www.budstikka.no/nyheter/lekk-ta ... -1.6485526" onclick="window.open(this.href);return false;
Tankbilen er også interessant siden jeg kjørte fra jobben og utover E18 forbi bl.a. der idag og passerte vel da ca 1/2-time etter at det var ryddet - merket at det var mye kø, så våget meg på mer kjøring mellom filene enn vanlig. Kjørte heldigvis ikke i den fila forbi akkurat der...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

En som har vært uheldig i morgenrushet på E18. Eget kollektivfelt på strekningen, men mange bilister som svinger av tidlig for avkjøringen til Sandvika er det jo...
http://www.budstikka.no/nyheter/motorsy ... -1.6487948" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av evike »

Jeg skjønner ikke helt hva journalisten her prøver å fortelle: Hvordan "Velter man" i 80 km /t. Bare legge seg sidelengs ned i fart?


- Motorsykkel veltet
Skal ha kjørt i 80 kilometer i timen i Grilstadtunnelen.


JONAS SKYBAKMOEN
Publisert: 06.09.2011 kl. 07:54
Endret: 06.09.2011 kl. 09:58
- En motorsykkel skal ha veltet i 80 kilometer i timen, sier operasjonsleder Leif Berglund til adressa.no.

Politiet fikk melding om ulykken klokken 7.44. Brannvesen, ambulanse og politi rykket ut til stedet.

Uskadd etter velten
MC-føreren - en mann født i 1971 - ble sendt til St. Olavs Hospital, men skal være uskadd etter velten, opplyser politiet overfor adressa.no.

- Det var en hyggelig tilbakemelding å få. Det kunne ha vært en alvorlig ulykke, med tanke på motgående trafikk og ikke minst MC-føreren, som er en myk trafikant, sier Berglund.

Politiet oppretter sak for å finne ut hva som har skjedd.

Førte til køer
E6 mellom Ranheim bomstasjon og Rotvoll - i Grilstadtunnelens sørgående løp - var i en periode stengt grunnet trafikkuhell.

Trafikken i området tettet seg fort, og det var lange køer på gamle E6 inn mot sentrum, meldte adressa.nos reporter på stedet.

Veien skal nå være åpnet igjen, melder Veitrafikksentralen i Midt-Norge.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Litt mer detaljer ang
http://rha.no/nyheter/front-mot-front-o ... -1.6481431" onclick="window.open(this.href);return false;

Fra leserinnlegg i Røyken og Hurums Avis 15.09:
...Jeg satt i bilen som kom rett bak ulykkesbilen. Det var mørkt, det var våt veibane og det kom biler imot. Føreren av bilen som traff elgen hadde dessverre ingen mulighet til å se elgkalven som spratt over autovernet og traff bilen hennes. Vi som lå rett bak så plutselig elgen og vrakrester fra bilen i veibanen og klarte å stoppe uten å få noe skade på vår bil. En MC som kom i motsatt kjøreretning hadde ingen sjanse til å unngå å kjøre på vrakrestene fra bilen. Bare kjempeflaks gjorde at de 2 på MC'en ikke ble liggende i veibanen. Ytterligere en bil som kom bak MCen fikk også skader fra vrakrestene. ... Motorsyklisten og passasjeren fikk skader på sin MC og kunne heller ikke kjøre videre ...
Leserinnlegget er forøvrig kritisk til Vegvesenet som kun har satt opp skilt om "Stor elgfare" uten å gjøre andre tiltak (lys, gjerde el. lign). Rv23 på denne trafikkerte og relativt begrensete strekningen (6 km) som er kjent for minst 2-3 elgpåkjørsler i året med tildels store personskader...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Intruder »

Skulle det settes opp gjerde/lys eller lignende ved alle steder det er fare for at elg kan krysse vegbanen ville det bli en relativt stor utgift for alle... :mk :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar