Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Bosted: Lindås, Hordaland

Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av ShadowRider »

Hvordan vet jeg hva type sykkelen er?

Tenker generelt forskjellige MC-typer: Chopper, Touring, Racing, Classic/Nakne, Motard, Cruiser, Custom, Cross, Trike etc....
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Baron von Waffel »

ShadowRider skrev:Hvordan vet jeg hva type sykkelen er?

Tenker generelt forskjellige MC-typer: Chopper, Touring, Racing, Classic/Nakne, Motard, Cruiser, Custom, Cross, Trike etc....
Det finnes ingen fasit her. Noen sykler passer i flere klasser. Disse typene går jo på sykkelens egenskaper. Men jeg prøver litt likevel.
Chopper - Høyt styre og gjerne også lang gaffel. Disse er også ofte nakne
Touring - Føreren sitter rett opp og ned, Helkåpe, gjerne integrerte bokser.
Racing - kompakt MC med kåpe og mest mulig aerodynamisk vindskjerm. Foroverlent førerstilling. (Å kalle en moped eller lett-MC for racing er ellers like tåpelig som å kalle en hybrid-tråsykkel for en racersykkel)
Classic - En sykkel som enten er gammel eller er laget etter inspirasjon fra gamle sykler. Alle gamle sykler kom originalt uten kåpe etc.
Nakne - sykler uten kåpe og faste vesker
Motard - terrengsykkel
Cruiser - sykkel for å se og bli sett, i lav fart nedover stripa. Ikke fokus på kjøreegenskaper.
Custom - ombygget
Cross - grusbanesykkel - terrengsykkel
Trike - to hjul på en aksel bak, MC midtplassert foran.

Regner med at jeg får presiseringer / korrigeringer her.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Banditmannen »

Motard er riktignok en terengsykkel i utgangspunktet, men med breie asfaltdekk på "små" felger, er vel det aller meste av terengegenskapene borte. :-)

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Bosted: Lindås, Hordaland

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av ShadowRider »

Bilde

Hvilken type vil dere si denne går under da? Kan den kalles en Copper, Selv om det bare er 125 kubikk? Eller kan ikke 125 kubikker kalles noe annet en Lett-MC?
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av MaxTron »

Baron von Waffel skrev:Trike - to hjul på en aksel bak, MC midtplassert foran.
Har også det motsatte: to hjul forran og ett bak.

Bilde

Står en sånn i garasjen min :thumleft
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av MaxTron »

ShadowRider skrev:Hvilken type vil dere si denne går under da? Kan den kalles en Copper, Selv om det bare er 125 kubikk? Eller kan ikke 125 kubikker kalles noe annet en Lett-MC?
Chopper, kommer opprinnelig av å choppe, kutte av/ fjerne så mye som mulig for å få en lettest mulig sykkel...

Etter hvert ble det ensbetydende med lange gaffler og høyt styre o.s.v.

For mæ er en Chopper no til dags en sykkel med lang gaffel, og som er ombygd fra orginal.

Det du har er en Cruiser. Eventuelt en "fabrikkcustom" noe som egentlig er en selvmotsigelse :scratch

Sikkert ikke alle som er enig...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Crinos »

En liten "add-on" angående chopper...

Det stemmer at chopper begrepet EGENTLIG omhandler alle type sykler, som er "chopped" dvs fjernet orginale deler, og montert uorginale. Gjerne selvlagde..

I dag har chopper fort blitt et halv-synonym med lang gaffel og høyt styre på en Harley..
Man har også bekrepet "halv-chopper" som da er lang gaffel med med kort styre.

Min sykkel går fks inn som en halv-chopper med relativt lang gaffel og t-bar/dragg-bar styre..
Husker ikke i farta, men tror aksel avstanden på sykkelen min er oppgitt til 220 cm i vognkortet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av MaxTron »

220cm er laaangt..

Var vel en periode da ett av kriteriene for å få godkjent en Chopper i Norge var max 2m akselavstand vist æ ikke husker feil..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Intruder »

Intruder er en cruiser,men vi kjører da litt utenom sentrumsgatene.. :mc7 :drg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av AJ »

Banditmannen skrev:Motard er riktignok en terengsykkel i utgangspunktet, men med breie asfaltdekk på "små" felger, er vel det aller meste av terengegenskapene borte. :-)
Enduro er vel varianten av disse høye og smale syklene med flatt og hardt sete og oppreist kjørestilling, som er ment for terrengkjøring, mens samme sykkel med gatedekk på standard 17" felg foran og bak, er motard, som er en ren bane/gatesykkel.
Enduro'en har gjerne større hjul - 19, evt. 21" forhjul og 17 eller 18" bakhjul - med varierende grad av knaste- og grovmønstrede dekk best egnet til kjøring på grusvei og i terreng.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Crinos »

MaxTron skrev:220cm er laaangt..

Var vel en periode da ett av kriteriene for å få godkjent en Chopper i Norge var max 2m akselavstand vist æ ikke husker feil..
Ja stemmer... Tidligere hadde man betegnelsen 620 godkjent og 621 godkjent... Det var ingen chopper om den ikke hadde 621 papirer :)
Men tror det ble en endring på dette i 2008...

Min ser ikke så himla bøs ut, men det ER faktisk lang når jeg ser etter... hehe...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Baltazar »

Hva er min sykkel da....motard eller naken ???
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Rottenikken »

Siden det er prat om hvilke type mc som passer til hva, så kan jeg bidra med å si at Kawa ZX9R -99 funker gull som touringsykkel på Europatur.
Pakksekk bak og tankveske samt passasjerfothvilerne ute til å legge beina på, magen på tankveska "hvilestilling", ja så er det bare å "toure" i vei. På den måten går det fint med marsjfart på 170-180 km/t gjennom Tyskland.
Så touringsykkel kan være så mangt ;-)
Forøvrig mener jeg MT-03 er nakensykkel.
Sist redigert av Rottenikken den 19 okt 2011, 20:18, redigert 1 gang totalt.
Veien er viktigere enn målet.

Welshen
Innlegg: 447
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Welshen »

Hvordan ser fothvilerne ut....har du bilder? Satt og tenkte at det hadde vært litt ok for å bytte på under litt lengre turer.
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av AJ »

Baltazar skrev:Hva er min sykkel da....motard eller naken ???
Yamaha er eksperter på å lage sykler som faller mellom alle kategorier, men jeg tør våge påstanden at dette er en naken-sykkel. Ingen motard siden setet ikke er som en høyt hevet planke og går nærmest i et med en bensintank som ikke akkurat er av de største, for å si det slik...
Yamaha's MT-sykkel har heller ikke høyt hevet forskjerm, som jo også er karakteristisk for motarder.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Rottenikken »

frissy skrev:Hvordan ser fothvilerne ut....har du bilder? Satt og tenkte at det hadde vært litt ok for å bytte på under litt lengre turer.
Passasjerfothvilerne ute, anklene der, magen/brystet på tankveska som "hvilestilling"
Veien er viktigere enn målet.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Rottenikken »

Glemte å si at du trenger clip-on styre.
Veien er viktigere enn målet.

Gammelgutt

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Gammelgutt »

Allroadsykler, slik som BMWs gs-modeller og liknende. Blir vel også kalt eventyrsykler, sykler med rett sittestilling og dekk som kan brukes både på afalt og grus. Og gjerne med god bagasjeplass og god bakkeklaring.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av MaxTron »

AJ skrev:Yamaha er eksperter på å lage sykler som faller mellom alle kategorier.
Ska ikke forundre mæ om det er derfor æ har blitt litt Yamaha-fan, det og driftssikkerheten. :\m/:
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Intruder »

Jeg har med blandet mottakelse av og til i hyggelig lag nevnt at "Harley er bra sykler men
jeg kan ikke skjønne hvorfor de nesten støtt skal kopiere Intruder utseendemessig.."? :redface :prop:

Og er Intruder en cruiser,vi liker ihvertfall begge å cruise..? :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Kjellrf »

Som dere ser av avataren min, kjører jeg datidens heftigste "R" sykkel. :thumleft

Bli'kke kalt det i dag...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av jhn »

Det har vel alltid vært sånn at gårdagens r-sykler e dagens touringsykler

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Jompa »

For meg som stoppa i utviklinga en gang i sen-puberteten på begynnelsen av 80-tallet, er alt under 1000ccm mopeder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Bosted: Oslo

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av PAULUS »

Enig i listen til Baron von Waffel, men savnet vel det som kalles "adventure"-sykkel. Eller er dette det samme som "motard"? Jeg tenker på maskiner som V-strom, Varadero, TranAlp, Africa Twin, BMW GS osvl.
....
I gamle dager var det forøvrig noe som het "soft-chopper", som var japser med rekkemotorer, men med litt choppa styre og litt flatere gaffel. (eks. Yamaha Special og Suzuki GN). Hvordan er kjøreegenskapene på disse egentlig? Har følelse av at de var mer brukervennlige enn dagens choppere/cruisere som har noe mer aparte kjørestilling.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Crinos »

Jompa skrev:For meg som stoppa i utviklinga en gang i sen-puberteten på begynnelsen av 80-tallet, er alt under 1000ccm mopeder.
For meg som er vant med å kjøre manne-sykkel er alt under 1000cm i hver sylinder jente-sykkel :punch

*hoste* Den forrige Harley'n min var en 2 liter med ca 1000cm i hver sylinder... *hoste*

Min nåværende er ca 1340.... totalt på to. hehe.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar