Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Tror jeg veltet stillestående med sykker'n 3 ganger det første året jeg fikk lappen(1996). Samme året la jeg med ned så mye i en sving at jeg bikket over potta, så bakhjulet løftet seg - gikk bra da...
Skylder egentlig kun på lite erfaring.
Etter dette første året har jeg ikke hatt noen hendelser av noen slag
Skylder egentlig kun på lite erfaring.
Etter dette første året har jeg ikke hatt noen hendelser av noen slag

BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
det får du neppe undersøkt med kryss på maks to av dine svaralternativer, dette var en lite gjennomtenkt avstemmingBaltazar skrev:Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kolliderte med en annen MC i 1987 , kondemnert sykkel og rype med nakkesleng
Etter det har jeg heldigvis ikke hatt uhell 


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Du virker å være noe bastant i din argumentasjon, men om du virkelig tror at jeg har tenkt til å legge frem data fra denne målingen i en presentasjon for statens vegvesen så tar du noe feil. Er riktig nok ikke noen kontorist med erfaringer innen statistikk og kalkyler, men syntes tema er spennende endog. Håper du tar deg tid til å besvare undersøkelsen og ikke bare kommer med påstander rundt hvor gjennomtenk dette er.pelsen skrev:det får du neppe undersøkt med kryss på maks to av dine svaralternativer, dette var en lite gjennomtenkt avstemmingBaltazar skrev:Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..
PS: jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg ønsker å forvandle verden :)
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Den første utelukker resten, så den er grei, De fem neste kan man faktisk bekrefte alle sammen hvis man har krasjet mye, og da er det meningsløst med maks to svaralternativer.Baltazar skrev:Du virker å være noe bastant i din argumentasjon, men om du virkelig tror at jeg har tenkt til å legge frem data fra denne målingen i en presentasjon for statens vegvesen så tar du noe feil. Er riktig nok ikke noen kontorist med erfaringer innen statistikk og kalkyler, men syntes tema er spennende endog. Håper du tar deg tid til å besvare undersøkelsen og ikke bare kommer med påstander rundt hvor gjennomtenk dette er.pelsen skrev:det får du neppe undersøkt med kryss på maks to av dine svaralternativer, dette var en lite gjennomtenkt avstemmingBaltazar skrev:Ønsker å undersøke om myndighetenes statistikk over mc ulykker stemmer..
PS: jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg ønsker å forvandle verden :)
Statistikk er et fag, og det er endel arbeid å sette opp svaralternativene i en meningsmåling. Her er det bare slengt opp noen tilfeldige alternativer og det vil ikke gå an å trekke noen konklusjon ut av svarene. Så jeg har tatt meg tid til å svare på "undersøkelsen", men uten å krysse av.
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Er en interessant tema, men må nokk i et større og et mer seriøst fora for å få et reelt svar på om myndighetenes statistikk stemmer. Hvorfor tror du det ikke stemmer?
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
det nevnes at en vesentlig% av alle mc ulykker skyldes at fører kjører ut av veien uten at andre trafikanter er innvolert..
Kan dette stemme da?
Kan dette stemme da?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Trur det, jaBaltazar skrev:det nevnes at en vesentlig% av alle mc ulykker skyldes at fører kjører ut av veien uten at andre trafikanter er innvolert..
Kan dette stemme da?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?

Fra Statens veivesen Håndbok 245
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- KawaSuki
- Innlegg: 83
- Registrert: 06 mai 2011, 22:27
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
- Bosted: Halden/Tistedal
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Jeg måtte i asfalten i en sving , i 1968 , pga. is i veibanen . Kom fra våt vei , til is , grunnet
høydeforskjell i terrenget . Forholdsvis lav fart med solid sykkel , " MZ " .
Blinklysene var festet på styreenden , så et blinklys gikk fløyten .
Deretter var det bare å lakkere sykkelen " matt svart , med signalgule fartsstriper " .
Da ble det ny sykkel også , aldri så galt at det ikke er godt for noe ! .
KawaSuki
høydeforskjell i terrenget . Forholdsvis lav fart med solid sykkel , " MZ " .

Blinklysene var festet på styreenden , så et blinklys gikk fløyten .
Deretter var det bare å lakkere sykkelen " matt svart , med signalgule fartsstriper " .

Da ble det ny sykkel også , aldri så galt at det ikke er godt for noe ! .
KawaSuki
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet..... 

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kjørt i husvegg med moped som guttunge. Veltet en gang med moped for mange år siden, veiarbeid, hull i veien, sperrebukker men ingen merking, løs grus på asfalt låste forhjulet.
Ellers har jeg bare hatt stillestående velt med motorsykkel, aldri i fart.
Ellers så har jeg bodd på Velta.
Ellers har jeg bare hatt stillestående velt med motorsykkel, aldri i fart.
Ellers så har jeg bodd på Velta.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Min erfaring er entydig: I nesten alle tilfeller så slipper nervene taket før dekkene gjør det.Duville skrev:Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet.....
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Ja, og resultatet er det samme - så hvorfor da kjøre slik på grensen, som etter mitt hode passer best for de som kjører roadracing på bane under noenlunde trygge forhold.tagesk skrev:Min erfaring er entydig: I nesten alle tilfeller så slipper nervene taket før dekkene gjør det.Duville skrev:Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet.....
[TaSK]
Før eller siden så slipper nervene eller dekket taket...

- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Det gjelder jo å finne sine egne grenser, og så kjøre litt roligere enn det. På den måten vet du at du har litt å gå på.
Og grensene flytter seg etterhvert, derfor kan det være greit å teste de med jevne mellomrom. En kaklulert risiko under testing av grensene dine for å øke sikkerheten ved normalt kjøremønster.
Og grensene flytter seg etterhvert, derfor kan det være greit å teste de med jevne mellomrom. En kaklulert risiko under testing av grensene dine for å øke sikkerheten ved normalt kjøremønster.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Man må vel utfordre sæ litt for å lære.
Lite lærdom i å kjøre 100 % safe hele tiden
Lite lærdom i å kjøre 100 % safe hele tiden
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Hvis en har gjort seg kjent med sykkelen så vet man hvor fort en kan kjøre og fortsatt ha marginer hvis noe uforutsett skulle dukke opp.
Dette har reddet meg flere ganger.grus olje traktorer feil vei og ikke minst større og mindre dyr.
Dette har reddet meg flere ganger.grus olje traktorer feil vei og ikke minst større og mindre dyr.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Har kjørt på ei kvige (fjortis-ku) en gang. Da havna æ til slutt utafor veien. Knakk plata mellom gaffelbeina som holder framskjermen, knust lyktehus og speedometer, bøyd girpedal og noe småtteri. bare litt blåflekker sjøl.
Og så har æ kjørt i en husvegg en gang
Ellers en del mer eller mindre stillestående velt på våte, glatte, ulente treffplasser og avkjørsler med løs grus, men noen år siden no.
Sånne småvelt skjer jo oftere når en er fersk, men ærfaring garanterer jo heller ikke imot dem...
Den statestikk-kaka er nok sikkert riktig desverre...
Er nok mye singelulykker blant ferske førere, og folk på leide og lånte sykkler... Vist de også tar med ulykker med stjålne sykkler, med eller uten førerkort og med eller uten rus i blodet ligger vel litt av forklaringen også der.
Er vel litt overraska over at det er flere møteulykker enn ulykker i kryss, men mange av de er vel i utgangspunktet situasjoner der føreren har feilberegna en venstresving og kommet over i feil kjørebane - altså i utgangspunktet en "singelulykke" der det desverre kom bil imot
Hadde trodd det var flere påkjørsler av dyr, det er jo liksom den store skrekken, spesielt høst og vår...
Alt over her er selvfølgelig bare mine personlige meninger og synsing...
Og så har æ kjørt i en husvegg en gang

Ellers en del mer eller mindre stillestående velt på våte, glatte, ulente treffplasser og avkjørsler med løs grus, men noen år siden no.
Sånne småvelt skjer jo oftere når en er fersk, men ærfaring garanterer jo heller ikke imot dem...
Den statestikk-kaka er nok sikkert riktig desverre...
Er nok mye singelulykker blant ferske førere, og folk på leide og lånte sykkler... Vist de også tar med ulykker med stjålne sykkler, med eller uten førerkort og med eller uten rus i blodet ligger vel litt av forklaringen også der.
Er vel litt overraska over at det er flere møteulykker enn ulykker i kryss, men mange av de er vel i utgangspunktet situasjoner der føreren har feilberegna en venstresving og kommet over i feil kjørebane - altså i utgangspunktet en "singelulykke" der det desverre kom bil imot

Hadde trodd det var flere påkjørsler av dyr, det er jo liksom den store skrekken, spesielt høst og vår...
Alt over her er selvfølgelig bare mine personlige meninger og synsing...

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Det er jo ikke snakk om å kjøre på grensen. Det er snakk om å vite at man ikke kjører på grensen, da vet man at man har reserver slik at dersom noe skjer så vet man at man kan komme unna uten å være redd for å "tyne" litt mer nedlegg ut av situasjonen. Hvis man ikke tester dette ut og vet litt om hva sykkelen tåler så er man en farlig sjåfør forpassasjer og omgivelser. Å trekke inn road-racing i dette er tullete. Dette handler om å ha reserver (i hodet og i evner) dersom det kommer en tulling i mot som ikke oppfører seg som forventet for eks.Godtvoksen skrev:Ja, og resultatet er det samme - så hvorfor da kjøre slik på grensen, som etter mitt hode passer best for de som kjører roadracing på bane under noenlunde trygge forhold.tagesk skrev:Min erfaring er entydig: I nesten alle tilfeller så slipper nervene taket før dekkene gjør det.Duville skrev:Å tro at man kjører på grensen i svinger og ikke tørre enda litt nedlegg - og i stedet ende opp (nesten) i grøfta eller over i motgående kjørefelt har vel alle hatt sine opplevelser om..... Jeg trener litt på å ta svingen enda litt skarpere enn nødvendig og dra på litt heller enn å ha andre bremser i hodet.....
[TaSK]
Før eller siden så slipper nervene eller dekket taket...
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kloke og viktige ord fra Duville
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kviga da? Hvordan gikk det med den?MaxTron skrev:Har kjørt på ei kvige (fjortis-ku) en gang. Da havna æ til slutt utafor veien. Knakk plata mellom gaffelbeina som holder framskjermen, knust lyktehus og speedometer, bøyd girpedal og noe småtteri. bare litt blåflekker sjøl.

Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Jeg tror vi snakker forbi hverandre. En ting er fysikkens grenser, hva sykkel, riktig fart og nedlegg som er mulig før dekk slipper taket. En annen grense er den individuell grense fra sjåfør til sjåfør. Din mentale grense går for hva du selv finner trygt og komfortabelt. Den grensen endres selvsagt med øvelse, men vær forsiktig med overmot. Da bærer det fort ut i periferien. Eksempelvis at jeg skulle tro at jeg kunne følge deg i svinger når du kjører det du kan, ja da ville det være det reneste dumskap og overmot fra min side.Duville skrev: Det er jo ikke snakk om å kjøre på grensen. Det er snakk om å vite at man ikke kjører på grensen, da vet man at man har reserver slik at dersom noe skjer så vet man at man kan komme unna uten å være redd for å "tyne" litt mer nedlegg ut av situasjonen. Hvis man ikke tester dette ut og vet litt om hva sykkelen tåler så er man en farlig sjåfør forpassasjer og omgivelser. Å trekke inn road-racing i dette er tullete. Dette handler om å ha reserver (i hodet og i evner) dersom det kommer en tulling i mot som ikke oppfører seg som forventet for eks.
Når du nevner trygghet for passasjer, så forutsetter det mye øvelse sammen med passasjer. Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken....

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Kloke ordGodtvoksen skrev:
Når du nevner trygghet for passasjer, så forutsetter det mye øvelse sammen med passasjer. Passasjerens individuelle mentale grense må også kjennes og tas hensyn til. Og innbille seg at kjøring med og uten passajer er det samme, er virkelig en rissiko i trafikken for passasjer såvel som for andre som ferdes i trafikken....

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Har du kollidert, kjørt ut eller veltet ?
Nei, med og uten passasjer e ikke det samme, men å kjøre med passasjer e jo ikke værre enn å kjøre med ei stor oppakning, (se bort i fra ansvaret) tvert i mot, en passasjer hjelper jo litt til med sin lille vektforflytning.
Det forutsetter jo selvfølgelig at passasjeren vet hvordan man oppfører sæ bak på en mc
Det forutsetter jo selvfølgelig at passasjeren vet hvordan man oppfører sæ bak på en mc