Treg Hyundai Galloper

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?

Da sitter jeg her og lurer - hvilket skinn på hvilken pølse skal du dra av dersom du får opp trykket i denne galloperen - kanskje like greit det er????

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av mekkern »

Du KAN gjøre som en del volvoeiere.bore et hull i slangen til wastegaten-begynne med et lite og øke til passe... :-J

Funker det så er et T-stykke kran og slange inn i luftfilterboksen løsningen..

Spørsmålet er jo om den får mer drivstoff-hvis ikke blir det ikke mere fart..ev-justere max på pumpa.
Sist redigert av mekkern den 03 okt 2011, 21:58, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev:
Snikkeren skrev:Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?

Da sitter jeg her og lurer - hvilket skinn på hvilken pølse skal du dra av dersom du får opp trykket i denne galloperen - kanskje like greit det er????
Det er ikke det at jeg kommer til å dra skinnet av pølsen etter en eventuell chip, men håper ihvertfall på å kunne holde fartsgrensen i oppoverbakker også.

I Eiksundtunnellen er det 8% helning, og der klarer jeg i dag maks 65 km/t. ](*,)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av werner »

Eller kont egr systemet om det er slik på den. Har en tendens til å kokse igjen på dieselbiler. Spes med endel småkjøring. Går å fjerne og blokkere det også på noen. Kjenner ikke spes til din bil..

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

mekkern skrev:Du KAN gjøre som en del volvoeiere.bore et hull i slangen til wastegaten-begynne med et lite og øke til passe... :-J

Funker det så er et T-stykke kran og slange inn i luftfilterboksen løsningen..

Spørsmålet er jo om den får mer drivstoff-hvis ikke blir det ikke mere fart..ev-justere max på pumpa.
Ja, den må vel få litt mer suppe for at det skal bli noe effekt av det. Har egentlig ikke så veldig peiling på dette, så enten noe plug and play opplegg, eller et firma i nærheten hadde vært det beste.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:Jeg har en 99 modell Hyundai Galloper 2,5 Turbo Diesel Intercooler. Selv om dette ikke er en bil som drar skinnet av pølsen, så bør den gå bedre enn det min gjør. Har prøvd en helt make bil, og den var vesentlig sterkere.

Hadde bilen inne hos Volda Bil hvor de målte turbotrykket. Det ble målt til 0,55 bar, noe som er litt lavt. Tror den originalt skal ligge mellom 0,6 og 0,7 bar. Ikke så veldig stor forskjell altså.

Jeg trodde det gikk an å justere turbotrykket med noen justeringsskruer, men fikk beskjed om at det var visst elektronisk styrt, så de fikk ikke gjort noe med det.

Er det da mulig å chippe den? Og på den måten få opp turbotrykket?
Hvis det går, er det noen som vet hvor jeg kan få fatt i chip til den?
Hvis turbotrykket er elektronisk styrt og ligger under spec. må det vel være grunnlag for å se på den elektroniske enheten som etter sigende styrer trykket?

Regner med at andre mulige feilkilder som dårlige dyser, feil innsprøytingstidspunkt, slitt dieselpumpe, forurensning i diesel, tett dieselfilter/luftfilter, vacuum i tanken, slitt turbo osv. er sjekket & klarert?

Ellers er jo mekkern inne på en rimelig og reversibel metode....
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Dieselfilteret og luftfilteret ble skiftet for ca 1 år siden, så det mente verkstedet burde være i orden. Om de sjekket det vet jeg ikke.

Jeg tror ikke det er vakum på tanken. Har tatt lokket av tanken rett etter hard kjøring, og kunne ikke legge merke til det ihvertfall.

Hvordan kan jeg sjekke om dieselpumpen er slitt? Og hvordan kan jeg sjekke om turboen begynner å bli slitt?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Jompa »

Lever bilen på verksted, så kan vel de finne ut om turboen eller dieselpumpa er slitt,
siden det er en Hyunday, var vel ingen av delene særlig bra i utgangspunktet, og når bilen har passert
10 år kan man vel anta at den den klar for huggeriet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Bilen er jo i bunn og grunn en Mitsubishi Pajero, produsert av Hyundai på lisens fra Mitsubishi. Delene går om en annen på de.

Men burde ikke verkstedet som sjekket ladetrykket merket om turboen begynte å bli slitt?

Edit: Er fremdeles en bil som er verdt 90-110 lapper, så er nok ikke en bil som er klar for dynga.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Jompa »

Snikkeren skrev:Bilen er jo i bunn og grunn en Mitsubishi Pajero, produsert av Hyundai på lisens fra Mitsubishi. Delene går om en annen på de.

Men burde ikke verkstedet som sjekket ladetrykket merket om turboen begynte å bli slitt?
Hvis turboen gir det trykket den skal, gjør den det den skal gjøre. Det ble mange gjentakelser her....
Verktstedet burde kunne finne ut om den er slitt, enten ved å måle temp på lagrene, oljetrykk inn på turboen, og andre
måter. Forskjellige bilmerker har hver sine anbefalinger og målemetoder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av mekkern »

Hvis det er som på en gammal Pajero er det ei vanlig dieselpumpe og en turbo med styring av wastegate med ei trykklokke-da er det fjæra i klokka som bestemmer trykket og trykket som kommer inn på dieselpumpa fra turboen som gir på ekstra diesel. er vel ikke commonrail motor i den kjærra der?? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Er ikke noe commonrail i denne nei.

Jeg også trodde det var mekanisk styrt, og at det da bare var noen justeringsskruer som skulle til. Men Volda Bil mente at det var elektronisk, noe jeg ikke får til å stemme, da jeg mener det er sånn som du beskrev på Pajero Gen1 (og Gen 2 tror jeg).
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av mekkern »

Huk på ei ekstra fjær på trykklokka og test.

Edit:ikke bussfjær da.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Trykklokka? Er temmelig noob når det gjelder turboer.
Kan du forklare det sånn at selv jeg skjønner det? ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av mekkern »

på/ved turboen sitter det en rund boks med et stag inn på turboen. huk på ei lita fjær slik at det trengs ekstra kraft for å bevege staget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Ok. Skal se på det i morgen. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Kwak »

I stedet for å gå rett på alle mulige triks og muligheter for å få mer sprut i kjerra bør du prøve å finne ut hvorfor den er daffere enn andre tilsvarende biler. Det er for eksempel ikke et uvanlig problem med nedsoting dersom du har mye småkjøring. En venn av meg kom til slutt nesten ikke opp Lierbakkene med sin Suzuki XL7 på grunn av at eksosmanifolden var nesten helt tett av sot. Turboen står rett etter manifolden så er denne tett kommer ikke eksosen frem til turboen. Det nytter det lite med alle mulige løsninger som gir mer diesel i forbrenningskammeret, det gjør det bare verre.
Dieselmotoren tåler veldig dårlig småkjøring og kaldstarter. Du kjenner kjøremønsteret ditt best.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Det blir ikke mye småkjøring på meg. Klart at det blir noen turer på butikken og opp igjen, men jeg vil anslå at slike småturer utgjør mindre enn 10% av kjøringen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av ejs »

:thumleft

Kan jo være at waste gate ikke tetter helt,eller at actuatoren er for slapp.
Prøv med ei fjær slik som mekkeren foreslo...
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Treg Hyundai Galloper

Legg inn av Snikkeren »

Har dessverre ikke fått sett på det i dag, men satser på å rekke det i morgen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar