Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Twister »

ja... og så inni h#%"te tøff den kan bli:
classified_moto_xs750.jpg
:oh
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Crinos »

En kammerat av meg skal begynne på en Yamaha 350.. husker ikke om det var en 72 mod eller om det var 69... Har vert snakk om at den er begge deler. Fikk beskjed om hva den var, men det har jeg glemt..

Broren hans total restaurerte sykkelen for 20 år siden, og den brant opp få uker før han fikk lappen. Den har stått som "oppbrent" siden. Så det blir en "memorial" greie for kammeraten min å bygge den opp igjen.

Han skal bygge Café Racer ut av den. (Forøvrig han som foreslo at du bygde batteriet inn i bensintanken på Twister'n ) :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Twister »

Crinos; ville tro at et slikt memorial greie løfter det hele enda et hakk opp... ( selv om helst vil være foruten slike hendelses selfølgelig.)
Det med batt i tanken er ikke glemt... :thumleft
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Jompa »

Yamaha,en har en egen evne til å bli for varm, men med en oljekjøler går det vel bra ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Twister »

Jompa skrev:Yamaha,en har en egen evne til å bli for varm, men med en oljekjøler går det vel bra ?
hmmmm.... det forklarer kanskje hvorfor det er byttet veiv på den... ?? Takk for innspill! :thumleft
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av werner »

Kjøpte en xs 750 triple i sverige for 2 år siden, og solgte den igjen i fjor. Betalte 10.000 norske.
Var i kjempefin stand.
Fin karakter på motoren, og går greit. Friskt bunndrag egentlig. Og lyden er også fin. Nå satt
det orginale potter på denne, men grov og fin lyd..

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Gielas »

Hei Twister!

Discovery Channel HD kjører en serie om cafe-racers nå...(tirsdager, om jeg ikke husker helt feil) :jada:

edit: sjekket PVR'en: det er onsdager, forsøkte å se hvilket tidspunkt neste uke, men PVR har kort minne. :ills (men det er i ni-tiden)

second edit: Husk Formel 1 - Japan GP (Viasat Motor) 9/10-11 kl 0730. (Selv om det er med støttehjul) :terge
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Twister »

:D da har jeg gjort en avtale om den CB 350 Twinèn :D

Den er egentlig såpass original at det nesten er litt trist å bygge om den...
Så jeg får vurdere om denne blir en total restaurering isteden for en ombygging. ?

Til uka får jeg vite om jeg får tilslaget på den XS 750èn :[-o<

Hvis jeg får den XSèn begynner jeg på den til vinteren og lar Hondaen stå til neste år...
Kjenner jeg er veldig klar for en litt leken sykkel, og da hadde den XSèn vært veldig kul å bygge på.

Så i løpet av uka får jeg forhåpentligvis XSèn i hus og uka etter, Cbèn :bananas :bananas :bananas
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av MaxTron »

De gamle tripplene er jo bare råtøffe!!

men var vel kjent for å være mindre driftssikkre enn både 650-ene og 4-er-ene :-k , det gjalt vel både motor og girkasse...

Prøvde å få kjøpt en for ett par år siden av en fyr lokalt her i Kr.sund, men syntes det var for dyrt med 20-25000 for en sykkel i deler... SÅ skjeldne er de vel ikke.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Twister »

MaxTron; For meg var dette et nytt bekjentskap, men falt for den meg en gang! :-)
Jo, jeg har fått høre og lest meg opp ( eller ned) de siste dagene at det ar nok ikke noen evighetsmaskiner dette..
Det ble jo nevnt tidligere i tråden at en oljekjøler er nok påkrevd. Jeg har lest at det smøring til midtre rammelager som er hovedproblemet.
Samtidig er det er normalt problem med 2 gearet, dette er etter sigende å løse med riktig shimsing.

Hvis det blir den XSèn jeg har bydt på, blir det en total overhaling av motor. Den har ny veiv og sikkert rammelager. Så da skal jeg forsøke å ta resten... Det finnes jo alt fra ventilfjærer til stempler å få kjøpt på ebay :skriver
Men dette er jo ikke en maskin for langturer, den blir jo en tilsvarende Twisteren :D

Krysser fingrene for den tripplen nå... blir mer og mer gira etterhvert som jeg skriver kjenner jeg :-J
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av pelsen »

Hvis ikke CB350'n restaureres kan den jo bli en racer-replika, det finnes massevis av greier til gamle hondaracere som man kan montere uten å ødelegge gamle originaldeler.
Da jeg bygde sykkel ifjor vinter var det veldig greit å se på hvordan dirt trackerne som Triumph leverte på 50-tallet så ut, slik at jeg fikk laget noe som ser riktig ut.
Hondaracere er det mange bilder av, og jeg har sett mange slike i classic racing, så det burde være greit å finne både stuk og deler.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av NickNei »

Får du tak i XS`n så er det en del info og kunnskap på http://www.XS11.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ikke for å kapre tråden, men jeg er i gang med å bygge en cafè racer av en CBR600F1, men finner ikke så mye info rundt omkring. Antar mye må lages selv, da det ikke er disse som blir brukt så mye til dette formålet, og det er kanskje gode forklaringer på det :-)
Uansett, har noen tips om sider, sjapper etc som har noe å vise til for et slikt bygg er jeg takknemlig for tips.

Twister`n ble veldig bra :thumleft

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av MaxTron »

Twister skrev:MaxTron; For meg var dette et nytt bekjentskap, men falt for den meg en gang! :-)
Jo, jeg har fått høre og lest meg opp ( eller ned) de siste dagene at det ar nok ikke noen evighetsmaskiner dette..
Det ble jo nevnt tidligere i tråden at en oljekjøler er nok påkrevd. Jeg har lest at det smøring til midtre rammelager som er hovedproblemet.
Samtidig er det er normalt problem med 2 gearet, dette er etter sigende å løse med riktig shimsing.

Hvis det blir den XSèn jeg har bydt på, blir det en total overhaling av motor. Den har ny veiv og sikkert rammelager. Så da skal jeg forsøke å ta resten... Det finnes jo alt fra ventilfjærer til stempler å få kjøpt på ebay :skriver
Men dette er jo ikke en maskin for langturer, den blir jo en tilsvarende Twisteren :D

Krysser fingrene for den tripplen nå... blir mer og mer gira etterhvert som jeg skriver kjenner jeg :-J
Som sakt, syns de er råtøffe, og uten tvil ett supert utgangspunkt for ett bygge :bananas

Vist du uansett skal heloverhale motor bor du drive litt detektivvirksomhet for å finne ut om der er mulig å forbedre smøringen selv!!

Ser jo her: http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_XS750" onclick="window.open(this.href);return false; at 850-en som kom i 1980 hadde nettopp forbedra smøring og oljekjøler!!

@NickNei: Den linken er til en hjemmesie for XS11, altså 1100 rekkefireren, og ikke 750 (senere 850) trippel som Twister snakker om
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av NickNei »

Vet det er en side primært for XS/XJ11, men det er god kunnskap om trippel også. Bare å spørre der hvis man lurer.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ønsker tips om ny prosjektsykkel.

Legg inn av Twister »

Hei igjen :-)

Morsomt med ideer ang Hodaen.
Racing Replica?? slett ikke dumt, har googlet friskt i helgen og funnet ut det faktisk finnes firmaer som selger alt fra racingveier, ventiler. topper osv osv til disse motorene enda! :D Fairing, smalere tanker osv finnes også!! :thumleft Så dette kunne blitt spennede.!
Men: Jeg tror jeg kommer til å ha denne som et rent restaurerings prosjekt.. Litt for å prøve å skjerpe meg faglig sett til en restaurering. Jeg mener at en skikkelig resturert ( ikke bare satt sammenav nye deler) er virkelig imponerende!
Så da har jeg en del å jobbe opp mot!!
En stor utfordring er å bruke nok tid....

Så hvis ikke det blir den triplen, blir det å påbegynne honden, samt oppgradere twisteren det hvor jeg har slurvet + nye dempere osv..

Det med oppgradering av smøring på triplen, fant jeg ikke noe mer ut av. Men det finnes rene yamaha trippelkluuber i bla sverige... Så det finnes sikkert informasjon der ute i den store verden... :-) De på xs11 har sikert masse å bidra med også..
De trådene får jeg ta opp hvis det blir den sykkelen... :[-o<
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Svar