Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Ett av de største problemene her på bjerget er jo at hovedveiene går gjennom bysentrum over alt. Lag skikkelige motorveier for rask transport utenom byene, og innkjøringsveier til byene.
Det hadde blitt mye bedre hvis de hadde rusta opp jernbanen og fått tungtransporten over på bane. Da hadde nok veiene holdt mye bedre.
Det hadde blitt mye bedre hvis de hadde rusta opp jernbanen og fått tungtransporten over på bane. Da hadde nok veiene holdt mye bedre.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Særlig ikke Vestfoldbanen...... Er glad jeg ikke pendler med tog 

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vestfoldbanen er ikke så ille egentlig. Problemet er signal anlegget etter Asker. Det er pill råttent. Jeg mener det er tull å bygge 2 spors jernbane i Vestfold når toget står mest mellom Asker og Oslo S. Få togene i rute inn og ut av Oslo så er det en god begynnelse. Og så burde de pusse opp de gamle vognene som er mye bedre enn det nyere røkkelet de har.(Og selvfølgelig så overser jeg da at varme og ventilasjon er på lavmål. Det tar jo tid å lære seg teknologi fra 1952 tross alt)
Og begynner Drammenserene å ta lokaltoget så hjelper det enda mere for da slutter de dærre Askergnomene å klage villt over at de må stå. Toget til Dal er nesten tomt i 8 tiden på morgenen hvis Vestfoldbanen er i rute. Det blir veldig tett atmosfære fra Drammen til Oslo da.
Jeg lurer forresten på hvorfor det er så fælt å stå fra Asker til Oslo når mange som skal sydover fra Drammen må stå fra Oslo til Drammen
Det er sjelden jeg hører klaging på det.
Og begynner Drammenserene å ta lokaltoget så hjelper det enda mere for da slutter de dærre Askergnomene å klage villt over at de må stå. Toget til Dal er nesten tomt i 8 tiden på morgenen hvis Vestfoldbanen er i rute. Det blir veldig tett atmosfære fra Drammen til Oslo da.
Jeg lurer forresten på hvorfor det er så fælt å stå fra Asker til Oslo når mange som skal sydover fra Drammen må stå fra Oslo til Drammen

- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Synes det står noe daglig i Tønsbergs Blad om Vestfoldbanen jeg... 

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Vet vel ikke helt om midtdeler er løsningen på alle utfordringene på veiene, men det er jo noen som snakker om det
http://www.nettavisen.no/motor/article2529548.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettavisen.no/motor/article2529548.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Regjeringenes satsning på for smale veier har jo blokkert for en fornuftig midtdeler-løsning de fleste steder. Og det ser ikke ut for at Navarsete og hennes rådgivere forstår dette. De mener jo i utgangspunktet at det kun er hastighet som er løsningen på alt. Og det er jo forsåvidt riktig. Hvis fartsgrensene blei satt til f.eks. 20 km/t ville det ikke skje så mange alvorlige ulykker.
Hvis myndighetene her i landet virkelig var interessert i en fornuftig midtdelerløsning, kunne de enten ta en tur til Sverige og se hvordan de har løst det, eller de kunne kjøre en tur på E6 fra Svinesund og mot Oslo.
I Sverige brukes midtdeler på veier som er breie nok til å ha en god og nyttig skulder i tillegg til kjørefilen i hver retning. Det muliggjør fornuftige forbikjøringer av saktegående trafikk selv om det er midtdeler i kjørebanen. Her i landet er veiene så smale at en lastebil med motorstopp ville stoppe all trafikk der det er midtdeler. Kjempeflott hvis det kommer en ambulanse som må fram f.eks.
Hvis myndighetene her i landet virkelig var interessert i en fornuftig midtdelerløsning, kunne de enten ta en tur til Sverige og se hvordan de har løst det, eller de kunne kjøre en tur på E6 fra Svinesund og mot Oslo.
I Sverige brukes midtdeler på veier som er breie nok til å ha en god og nyttig skulder i tillegg til kjørefilen i hver retning. Det muliggjør fornuftige forbikjøringer av saktegående trafikk selv om det er midtdeler i kjørebanen. Her i landet er veiene så smale at en lastebil med motorstopp ville stoppe all trafikk der det er midtdeler. Kjempeflott hvis det kommer en ambulanse som må fram f.eks.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Selvsagt er det mye dårlige veier , men at alle skal bli oppgradert er vel
ikke aktuelt.
Hovedveier der trailere passerer hverandre med 10 sentimeters klaring
bør prioriteres.
Med hensyn til prioritering vil nok ei gørrblå borgerlig regjerings privat-
iseringsvilje være redninga for offentlige veier..
ikke aktuelt.
Hovedveier der trailere passerer hverandre med 10 sentimeters klaring
bør prioriteres.

Med hensyn til prioritering vil nok ei gørrblå borgerlig regjerings privat-
iseringsvilje være redninga for offentlige veier..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Ja og nei Intruder. Antagelig så klarer de Rød/Grønne og ro iland neste valg også- mest fordi de dærre halte endene i H fisler og smisker for ekstremistpartiene V og KrF. Og da blir Sinna Siv grinete og furter i sitt hjørne. Det mest fornuftige er nok å sette Per Chr Foss og Sinna Siv i samme rommet et par dager så kommer de fram til noe fornuftig . Til det skjer må vi leve med Navartrollet og Sp veipolitikk.
Det viktige må være stamnettveinettet og fylkesveier og så gi de lokale myndigheter penger nok til veivedlikehold. NSB, der bør hodene rulle mha automat giljotiner for å fornye ledelsen. Røsk opp i systemene både for vei og bane og få inn folk som vil og har evne til å gjøre noe med midlene.
Det viktige må være stamnettveinettet og fylkesveier og så gi de lokale myndigheter penger nok til veivedlikehold. NSB, der bør hodene rulle mha automat giljotiner for å fornye ledelsen. Røsk opp i systemene både for vei og bane og få inn folk som vil og har evne til å gjøre noe med midlene.

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Kan ikke tro Per Kristian finner på noe klokt selv som
korttidssamboer med Siv.
Men bare Jonas vet,allviteren....
korttidssamboer med Siv.

Men bare Jonas vet,allviteren....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Pass deg nå, Navartrollet kan få mere vann på mølla.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
I ei kommune var det en politiker som het Henden,og i lokaliseringssaken om
en vei var han steil og stri.
Ordføreren ble lei,og la frem følgende forslag;La veien gå hvor Henden vil!
en vei var han steil og stri.
Ordføreren ble lei,og la frem følgende forslag;La veien gå hvor Henden vil!

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Kan jo bli interessant å se om de følger opp?
http://www.nettavisen.no/motor/article2706867.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettavisen.no/motor/article2706867.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Må jo bare innrømme at jeg har kjørt på flere ny-asfalterte veier i år enn tidligere år i den valgperioden vi er i ferd med å avrunde...
Satsing fra de rød-grønne? Tja...
Nåværende samferdselsminister har vel pepet ut et par ganger om at "folket skal kjenne lukten av ny asfalt", om jeg ikke husker helt feil...
Likevel er veiene her jeg bor verre enn noen gang og jeg ser slett ikke lyst på våren og telehiv problematikken som synes å bli verre og verre for hvert år.
Jeg tror faktisk også at bilen min lider pga. av dette. Det viste seg nemlig at to motorfester hadde røket her for litt siden. Det samme med et lager av no' slag rundt gearspaken.
Hva har dette med dårlige veier å gjøre? Kanskje det heller har noe med sjåføren å gjøre, vil sikkert mange mene...
Dem om det.
Jeg mener det har noe med veiene å gjøre siden jeg har opplevd flere ganger at jeg helt uforvarende har havnet i hull i veien som bare "plutselig" dukket opp, spesielt om våren.
Ja, i så dårlig forfatning er veiene her i distrikts-utkantene. Å havne i slike "plutselige" hull og andre sprekker og telehivskapte humper påfører bilen harde slag som lager lyder som igjen gjør at jeg får vondt i kroppen bare av lyden. Det at jeg stanger hodet i taket på bilen og merker denslags også, så er det ingenting mot lyden av at ting blir ødelagt.
Ja, jeg tror faktisk at motorfestene på min 1500 kubikks Nissan Almera er blitt ødelagt som følge av elendig vegstandard.
At jeg skal ha kjørt bilen så hardt (voldsomme aksellerasjoner osv.) at festene har røket pga. av dette holder jeg for lite sannsynlig.
Det er meget begrenset hva man kan få til av racingpreget kjøring med en 1500 kubikks Nissan med hele 98 hestekrefter fordellt på vel 1200 kg...
Satsing fra de rød-grønne? Tja...

Nåværende samferdselsminister har vel pepet ut et par ganger om at "folket skal kjenne lukten av ny asfalt", om jeg ikke husker helt feil...
Likevel er veiene her jeg bor verre enn noen gang og jeg ser slett ikke lyst på våren og telehiv problematikken som synes å bli verre og verre for hvert år.
Jeg tror faktisk også at bilen min lider pga. av dette. Det viste seg nemlig at to motorfester hadde røket her for litt siden. Det samme med et lager av no' slag rundt gearspaken.
Hva har dette med dårlige veier å gjøre? Kanskje det heller har noe med sjåføren å gjøre, vil sikkert mange mene...
Dem om det.
Jeg mener det har noe med veiene å gjøre siden jeg har opplevd flere ganger at jeg helt uforvarende har havnet i hull i veien som bare "plutselig" dukket opp, spesielt om våren.
Ja, i så dårlig forfatning er veiene her i distrikts-utkantene. Å havne i slike "plutselige" hull og andre sprekker og telehivskapte humper påfører bilen harde slag som lager lyder som igjen gjør at jeg får vondt i kroppen bare av lyden. Det at jeg stanger hodet i taket på bilen og merker denslags også, så er det ingenting mot lyden av at ting blir ødelagt.
Ja, jeg tror faktisk at motorfestene på min 1500 kubikks Nissan Almera er blitt ødelagt som følge av elendig vegstandard.
At jeg skal ha kjørt bilen så hardt (voldsomme aksellerasjoner osv.) at festene har røket pga. av dette holder jeg for lite sannsynlig.
Det er meget begrenset hva man kan få til av racingpreget kjøring med en 1500 kubikks Nissan med hele 98 hestekrefter fordellt på vel 1200 kg...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Har vel noe med om man må holde fartsgrensen uansett føre...
Ny asfalt er vel helst et resultat av krisepakkene som kom her seinvinteren/tidligvåren for å holde entreprenørene i arbeid. God gammeldags arbeiderpartipolitikk, og har vel lite med valget å gjøre, men er jo fint for den politiske retorikken. De samme pakkene har også gjort no med rydding langs veiene og det er flere småprosjekter med utretting av svinger og gangveier på gang rundt omkring. Men det blir bare klatting, når de ikke begynner i ene enden av veien og ordner opp hele strekninga. Og telehiv må vi regne med i et land med kuldegrader halve året. Skal de få bukt med det må de bygge ny vei mange steder. Gamle byggeteknikker ga ikke tørt nok underlag og det blir mye vann som står i veilegemet. Kombinert med tyngre kjøretøy, flere kjøretøy og ujevne vintre har du ei god oppskrift på telehiv. Fast dekke hjelper noe, men ofte må selve veilegemet bygges på nytt med mer stabile masser og dreneres bedre.
Ny asfalt er vel helst et resultat av krisepakkene som kom her seinvinteren/tidligvåren for å holde entreprenørene i arbeid. God gammeldags arbeiderpartipolitikk, og har vel lite med valget å gjøre, men er jo fint for den politiske retorikken. De samme pakkene har også gjort no med rydding langs veiene og det er flere småprosjekter med utretting av svinger og gangveier på gang rundt omkring. Men det blir bare klatting, når de ikke begynner i ene enden av veien og ordner opp hele strekninga. Og telehiv må vi regne med i et land med kuldegrader halve året. Skal de få bukt med det må de bygge ny vei mange steder. Gamle byggeteknikker ga ikke tørt nok underlag og det blir mye vann som står i veilegemet. Kombinert med tyngre kjøretøy, flere kjøretøy og ujevne vintre har du ei god oppskrift på telehiv. Fast dekke hjelper noe, men ofte må selve veilegemet bygges på nytt med mer stabile masser og dreneres bedre.
- OleB
- Innlegg: 641
- Registrert: 15 aug 2009, 19:32
- Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
- Bosted: Østfold
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Slett ikke verst fra en ergoterapautRagnhild skrev:Har vel noe med om man må holde fartsgrensen uansett føre...
Ny asfalt er vel helst et resultat av krisepakkene som kom her seinvinteren/tidligvåren for å holde entreprenørene i arbeid. God gammeldags arbeiderpartipolitikk, og har vel lite med valget å gjøre, men er jo fint for den politiske retorikken. De samme pakkene har også gjort no med rydding langs veiene og det er flere småprosjekter med utretting av svinger og gangveier på gang rundt omkring. Men det blir bare klatting, når de ikke begynner i ene enden av veien og ordner opp hele strekninga. Og telehiv må vi regne med i et land med kuldegrader halve året. Skal de få bukt med det må de bygge ny vei mange steder. Gamle byggeteknikker ga ikke tørt nok underlag og det blir mye vann som står i veilegemet. Kombinert med tyngre kjøretøy, flere kjøretøy og ujevne vintre har du ei god oppskrift på telehiv. Fast dekke hjelper noe, men ofte må selve veilegemet bygges på nytt med mer stabile masser og dreneres bedre.


-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?

- OleB
- Innlegg: 641
- Registrert: 15 aug 2009, 19:32
- Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
- Bosted: Østfold
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Ragnhild skrev:Hjelper på med utsjekk på Brøyt x2b når man skal ordne med rollatorer

-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
OleB skrev:Ragnhild skrev:Hjelper på med utsjekk på Brøyt x2b når man skal ordne med rollatorer
mangfoldig dame du :=D>

Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Gutta boyz i veivesenet vet ikke hvor mye vei de bygger og Gutta Boyz i Høyre og FrP er litt sent ute
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 306782.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer motorvei
http://www.nettavisen.no/motor/article2724128.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Og Nettavisens føljetong om manglende veivedlikehold
http://www.nettavisen.no/motor/article2723061.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Som biker ser jeg et lite dilemma her. Jeg vil ha gode veier, dvs gode MC-veier. Men det betyr ikke nødvendigvis fire-felts motorvei mellom A og B.
Lange strekninger på E6 er jo riktig så trivelige, men når E6 blir utbedret, er det liksom ikke no igjen av sjarmen med å kjøre der. Og alternativet er som oftest enten dobbelt så langt, eller dobbelt så dårlig som E6 var før utbedringen. Er nesten som at jeg heller vil ha utbedret de mindre riksveiene først, slik at de blir gode alternativ til de større veiene, slik at det finnes gode omkjøringer når stamveiene blir flate og kjedelige.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 306782.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer motorvei
http://www.nettavisen.no/motor/article2724128.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Og Nettavisens føljetong om manglende veivedlikehold
http://www.nettavisen.no/motor/article2723061.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Som biker ser jeg et lite dilemma her. Jeg vil ha gode veier, dvs gode MC-veier. Men det betyr ikke nødvendigvis fire-felts motorvei mellom A og B.
Lange strekninger på E6 er jo riktig så trivelige, men når E6 blir utbedret, er det liksom ikke no igjen av sjarmen med å kjøre der. Og alternativet er som oftest enten dobbelt så langt, eller dobbelt så dårlig som E6 var før utbedringen. Er nesten som at jeg heller vil ha utbedret de mindre riksveiene først, slik at de blir gode alternativ til de større veiene, slik at det finnes gode omkjøringer når stamveiene blir flate og kjedelige.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Å kjøre på E6 i fremtiden blir som å kjøre en MC på en tivolikarusell !

](./images/smilies/grrr.gif)


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regjeringens satsing på veivedlikehold, en bløff?
Forresten er det vel ikke sikkert alt blir ombygd i vår levetid ??Ragnhild skrev:Derfor jeg kjører i dag




Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;