Motor med nyseanfall
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Motor med nyseanfall
Min Kawasaki GPZ 1100 fra 83 "nyser" av og til på lavt turtall (ca 2000 rpm) og lav fart, altså begge deler samtidig.
Det skjer nesten aldri i høyere hastighet selv om turtallet er ganske lavt da også. (under 3500)
Noen som har en veldig god ide om årsaken ?
Eller tips om et nettsted der man kan få BRUKBARE tips ?
Det skjer nesten aldri i høyere hastighet selv om turtallet er ganske lavt da også. (under 3500)
Noen som har en veldig god ide om årsaken ?
Eller tips om et nettsted der man kan få BRUKBARE tips ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Motor med nyseanfall

Har du målt at tps har jevn motstands øking ? Er jo et kjent problem at karbonbanene sprekker.
Blir opså tilgriset av bensin og annen dritt som kommer inn i akselhullet.


If it ain't broke, I'll break it.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Motor med nyseanfall
Litt rød solhatt i bensinen ordner nok den påbegynnende forskjølelsen:-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motor med nyseanfall
Trottle position sensor ? Skal sjekke den.ejs skrev:![]()
Har du målt at tps har jevn motstands øking ? Er jo et kjent problem at karbonbanene sprekker.
Blir opså tilgriset av bensin og annen dritt som kommer inn i akselhullet.
![]()
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Motor med nyseanfall
Det kan også hende at Tps Feiler først når motor vibrerer. For å være helt sikker kan du stroppe fast multimeteret på tanken å ta en tur. Da vil du se om spenning fra denne gjør et hopp samtidig med nyse anfallet. Skulle dette bli altfor vanskelig så finnes det vel diagnose adapter til gpz'ens Dfi enhet. bosch?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motor med nyseanfall
Har akkurat målt en tilsvarende tps, motstanden øker/minker jevnt og fint på den mellom 1 og 2 pinne.ejs skrev:![]()
Har du målt at tps har jevn motstands øking ? Er jo et kjent problem at karbonbanene sprekker.
Blir opså tilgriset av bensin og annen dritt som kommer inn i akselhullet.
![]()
Men verdiene er ikke de rette iflg Clymer-handboka mi. Den boka er ikke helt å stole på, bla a oppgav den gale min og maksverdier
på kompresjonen.
Du har ikke tilfeldigvis de rette tallene for motstanden ? og skal motstanden mellom 1. og 3. pinne være konstant ? 4,25 ohm.
iflg den samme boka skal motstanden variere der også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Motor med nyseanfall

Kan bare svare for den som er til 750turbo.
I følge verkstedhandboka til Kawasaki så skal motstanden mellom pinne 1 og 3 være mellom 3.3k og 6.8k ohm.
Ikke variabel,men en verdi innenfor det området.
Pinne 2 på tomgang, En verdi mellom 2.1k og 4.2k ohm
På full speed En verdi mellom 0.35k og 0.71k ohm
TPS er en spenningsdeler.
Pinne 1 er jord.
Pinne 2 er utgående volt til CPU
Pinne 3 er 8volt inn.
Pinne 4 er ingenting-
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motor med nyseanfall
Takk for det ejs. De verdiene du oppgav stemmer mye bedre med det jeg målte på tps,en.
Skal prøve å se om jeg får tid i kveld å måle den som sitter på sykkelen. Leste i et kawa1300 -forum at
TPS slites mest i nedre del av "skalaen" pga at det er der man oftest holder gasspjeldene.
Muligens derfor min sykkel "nyser" mest i 50 km/t selv om turtallet er omtrent det samme i 80, da ett eller to gear høyere opp.
Må uansett holde litt mere åpning på gassen i 80 enn i 50.
Hvordan justerer du vinkelen på TPS ?
Kan man gjøre på samme måte som med lufteskruen på en forgassermotor, sette tomgangen litt høyere enn normalt og
justere til tomgangen øker, og deretter ta den litt tilbake ???
Skal prøve å se om jeg får tid i kveld å måle den som sitter på sykkelen. Leste i et kawa1300 -forum at
TPS slites mest i nedre del av "skalaen" pga at det er der man oftest holder gasspjeldene.
Muligens derfor min sykkel "nyser" mest i 50 km/t selv om turtallet er omtrent det samme i 80, da ett eller to gear høyere opp.
Må uansett holde litt mere åpning på gassen i 80 enn i 50.
Hvordan justerer du vinkelen på TPS ?
Kan man gjøre på samme måte som med lufteskruen på en forgassermotor, sette tomgangen litt høyere enn normalt og
justere til tomgangen øker, og deretter ta den litt tilbake ???
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Motor med nyseanfall

Til turboen hadde verkstedene en "dings" med 2 led,plugget "dingsen" i Kontakten på TPS og vred TPS til begge led lyste.
Vanligvis er prosedyren for vanlige folk...
Kjøre motor varm ,sette tomgang ca 13-1400 rpm.
Av med lokket,løsne 2 festeskruer.
Vri TPS høyre og venstre til motoren sviver lettest..
Det trengs ørsmå vridninger.
Skru fast..
Justere tomgang.
Ta på Kjøreutstyr og kjøre tur.


If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motor med nyseanfall
Da har jeg målt den ene TPSen (som ikke er på sykkeln) å fått følgende: tomgang 2,7 godkjent ogg full åpning 0,45 godkjent.
Og verdien steg jevnt og pent imellonm ytterpunktene.
Da gjenstår det å måle den som er på sykkelen.
Clymer hadde byttet om pinne 2 og 3, verdiene var omtrent riktige bortsett fra at det stod ohm istedefor kiloohm etpar plasser.
Og verdien steg jevnt og pent imellonm ytterpunktene.
Da gjenstår det å måle den som er på sykkelen.
Clymer hadde byttet om pinne 2 og 3, verdiene var omtrent riktige bortsett fra at det stod ohm istedefor kiloohm etpar plasser.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Motor med nyseanfall
GPz 1100, det var jo værsting i si tid
Det er da ikke rart at den (f)nyser litt til deg når du loffer rundt i futtige 50 kmt 


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motor med nyseanfall
Mulig du er inne på noe der, i en tidligere tråd diskuterte vi om sykler har sjelArcticTiger skrev:GPz 1100, det var jo værsting i si tidDet er da ikke rart at den (f)nyser litt til deg når du loffer rundt i futtige 50 kmt

Tor allikevel at "nysinga" har en tekninsk forklaring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motor med nyseanfall
Da har jeg målt begge TPSene og fått omtrent samme verdier på begge.
Byttet TPS på sykkelen og justerte "etter øret" og turtelleren. etterpå kjørte jeg en veldig kort prøvetur, ca 500m t/r, og da gikk motorn
veldig jevnt og fint. Men det har den da gjort før også.......
Så i koblingsskjemaet at lufttemperaturmåleren er koblet sammen med pinne nr 2 på TPS, mulig at den kanskje jukser ?
Byttet TPS på sykkelen og justerte "etter øret" og turtelleren. etterpå kjørte jeg en veldig kort prøvetur, ca 500m t/r, og da gikk motorn
veldig jevnt og fint. Men det har den da gjort før også.......
Så i koblingsskjemaet at lufttemperaturmåleren er koblet sammen med pinne nr 2 på TPS, mulig at den kanskje jukser ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Motor med nyseanfall

Det er vel pinne en som er felles med lufttemp sensor.(Blå/Rød ledning)
Den heter sensor ground ,er tegnet som den mitterste ledning på koblingsskjemaet til turboen,men
der er ikke pinnene nummererte.

If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motor med nyseanfall
jepp, det er felles jording. Luftempsensoren har jordledning siden den står i luftfilterboksen.ejs skrev:![]()
Det er vel pinne en som er felles med lufttemp sensor.(Blå/Rød ledning)
Den heter sensor ground ,er tegnet som den mitterste ledning på koblingsskjemaet til turboen,men
der er ikke pinnene nummererte.
Har byttet tps og kjørt en prøvetur i kveld, og sykkelen vil enda "nyse" av og til.
Begynner å mistenke en av de to tempsensorene eller dårlig kontakt (?) en plass i ledningsnettet.
Men dårlig kontakt burde være uavhengig av turtall.
Hele greia kan jo også skyldes at de første injectionanleggene ikke var bedre ?
Vel, jeg blir nok ikke noe klokere i kveld ( heller motsatt) så det e vel best å krype ned i loppekassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.