Motor med nyseanfall

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

Min Kawasaki GPZ 1100 fra 83 "nyser" av og til på lavt turtall (ca 2000 rpm) og lav fart, altså begge deler samtidig.
Det skjer nesten aldri i høyere hastighet selv om turtallet er ganske lavt da også. (under 3500)

Noen som har en veldig god ide om årsaken ?
Eller tips om et nettsted der man kan få BRUKBARE tips ?
Logo og div 011.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av ejs »

:thumleft

Har du målt at tps har jevn motstands øking ? Er jo et kjent problem at karbonbanene sprekker.
Blir opså tilgriset av bensin og annen dritt som kommer inn i akselhullet.

:-k :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Svolp »

Litt rød solhatt i bensinen ordner nok den påbegynnende forskjølelsen:-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

ejs skrev::thumleft

Har du målt at tps har jevn motstands øking ? Er jo et kjent problem at karbonbanene sprekker.
Blir opså tilgriset av bensin og annen dritt som kommer inn i akselhullet.

:-k :-k
Trottle position sensor ? Skal sjekke den.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av FJZZR »

Det kan også hende at Tps Feiler først når motor vibrerer. For å være helt sikker kan du stroppe fast multimeteret på tanken å ta en tur. Da vil du se om spenning fra denne gjør et hopp samtidig med nyse anfallet. Skulle dette bli altfor vanskelig så finnes det vel diagnose adapter til gpz'ens Dfi enhet. bosch?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

ejs skrev::thumleft

Har du målt at tps har jevn motstands øking ? Er jo et kjent problem at karbonbanene sprekker.
Blir opså tilgriset av bensin og annen dritt som kommer inn i akselhullet.

:-k :-k
Har akkurat målt en tilsvarende tps, motstanden øker/minker jevnt og fint på den mellom 1 og 2 pinne.
Men verdiene er ikke de rette iflg Clymer-handboka mi. Den boka er ikke helt å stole på, bla a oppgav den gale min og maksverdier
på kompresjonen.

Du har ikke tilfeldigvis de rette tallene for motstanden ? og skal motstanden mellom 1. og 3. pinne være konstant ? 4,25 ohm.
iflg den samme boka skal motstanden variere der også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av ejs »

:thumleft

Kan bare svare for den som er til 750turbo.
I følge verkstedhandboka til Kawasaki så skal motstanden mellom pinne 1 og 3 være mellom 3.3k og 6.8k ohm.
Ikke variabel,men en verdi innenfor det området.

Pinne 2 på tomgang, En verdi mellom 2.1k og 4.2k ohm
På full speed En verdi mellom 0.35k og 0.71k ohm

TPS er en spenningsdeler.
Pinne 1 er jord.
Pinne 2 er utgående volt til CPU
Pinne 3 er 8volt inn.
Pinne 4 er ingenting-
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

Takk for det ejs. De verdiene du oppgav stemmer mye bedre med det jeg målte på tps,en.
Skal prøve å se om jeg får tid i kveld å måle den som sitter på sykkelen. Leste i et kawa1300 -forum at
TPS slites mest i nedre del av "skalaen" pga at det er der man oftest holder gasspjeldene.
Muligens derfor min sykkel "nyser" mest i 50 km/t selv om turtallet er omtrent det samme i 80, da ett eller to gear høyere opp.
Må uansett holde litt mere åpning på gassen i 80 enn i 50.

Hvordan justerer du vinkelen på TPS ?
Kan man gjøre på samme måte som med lufteskruen på en forgassermotor, sette tomgangen litt høyere enn normalt og
justere til tomgangen øker, og deretter ta den litt tilbake ???
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av ejs »

:thumleft

Til turboen hadde verkstedene en "dings" med 2 led,plugget "dingsen" i Kontakten på TPS og vred TPS til begge led lyste.

Vanligvis er prosedyren for vanlige folk...
Kjøre motor varm ,sette tomgang ca 13-1400 rpm.
Av med lokket,løsne 2 festeskruer.
Vri TPS høyre og venstre til motoren sviver lettest..
Det trengs ørsmå vridninger.
Skru fast..
Justere tomgang.

Ta på Kjøreutstyr og kjøre tur. :D
:jada:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

Da har jeg målt den ene TPSen (som ikke er på sykkeln) å fått følgende: tomgang 2,7 godkjent ogg full åpning 0,45 godkjent.
Og verdien steg jevnt og pent imellonm ytterpunktene.
Da gjenstår det å måle den som er på sykkelen.
Clymer hadde byttet om pinne 2 og 3, verdiene var omtrent riktige bortsett fra at det stod ohm istedefor kiloohm etpar plasser.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av ArcticTiger »

GPz 1100, det var jo værsting i si tid :thumleft Det er da ikke rart at den (f)nyser litt til deg når du loffer rundt i futtige 50 kmt :scratch

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev:GPz 1100, det var jo værsting i si tid :thumleft Det er da ikke rart at den (f)nyser litt til deg når du loffer rundt i futtige 50 kmt :scratch
Mulig du er inne på noe der, i en tidligere tråd diskuterte vi om sykler har sjel :scratch
Tor allikevel at "nysinga" har en tekninsk forklaring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

Da har jeg målt begge TPSene og fått omtrent samme verdier på begge.
Byttet TPS på sykkelen og justerte "etter øret" og turtelleren. etterpå kjørte jeg en veldig kort prøvetur, ca 500m t/r, og da gikk motorn
veldig jevnt og fint. Men det har den da gjort før også.......

Så i koblingsskjemaet at lufttemperaturmåleren er koblet sammen med pinne nr 2 på TPS, mulig at den kanskje jukser ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av ejs »

:thumleft

Det er vel pinne en som er felles med lufttemp sensor.(Blå/Rød ledning)
Den heter sensor ground ,er tegnet som den mitterste ledning på koblingsskjemaet til turboen,men
der er ikke pinnene nummererte.

:skriver
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Motor med nyseanfall

Legg inn av Jompa »

ejs skrev::thumleft

Det er vel pinne en som er felles med lufttemp sensor.(Blå/Rød ledning)
Den heter sensor ground ,er tegnet som den mitterste ledning på koblingsskjemaet til turboen,men
der er ikke pinnene nummererte.

:skriver
jepp, det er felles jording. Luftempsensoren har jordledning siden den står i luftfilterboksen.
Har byttet tps og kjørt en prøvetur i kveld, og sykkelen vil enda "nyse" av og til.
Begynner å mistenke en av de to tempsensorene eller dårlig kontakt (?) en plass i ledningsnettet.
Men dårlig kontakt burde være uavhengig av turtall.

Hele greia kan jo også skyldes at de første injectionanleggene ikke var bedre ?
Vel, jeg blir nok ikke noe klokere i kveld ( heller motsatt) så det e vel best å krype ned i loppekassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar