Valg av mellomtung MC?
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 29 mar 2011, 12:09
- Motorsykkelen din: Cagiva Mito sp525
- Sted: Marbella, Spania
Valg av mellomtung MC?
Hei, jeg fyller 18 til sommeren og har i den sammenheng begynt og se på mellomtung motorsykkel! :)
men er tvil på hva jeg vil ha!
så lurte på om det var noen erfarne MC førere som hadde noe forslag til hva som kan være en morsom opplevelse!
har forøvrig sett på suzuki gsxr 600 ned plombert og den falt veldig i smak, men er fortsatt veldig usikker.
men er tvil på hva jeg vil ha!
så lurte på om det var noen erfarne MC førere som hadde noe forslag til hva som kan være en morsom opplevelse!
har forøvrig sett på suzuki gsxr 600 ned plombert og den falt veldig i smak, men er fortsatt veldig usikker.
Cagiva mito sp525 2009 mod
Yamaha Yzf 125r 2009 mod
snart håpes det på at en Suzuki gsxr 600 2012 mod skal stå i garasjen
Chase the dream like a competition
Yamaha Yzf 125r 2009 mod
snart håpes det på at en Suzuki gsxr 600 2012 mod skal stå i garasjen
Chase the dream like a competition
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Valg av mellomtung MC?
De aller fleste mellomtunge MC er sikkert underbare,selv har jeg en 1992 Suzuki Intruder 750,den har jeg kjørt i 5 år
uten nevneverdige problemer..
Denne er jo mer cruiserlike enn hva du har tenkt på,men hovedessensen i det jeg skriver er at japanske MCer ihvertfall
ikke er mindre pålitelige enn sykler fra andre land....
Lykke til !!
uten nevneverdige problemer..
Denne er jo mer cruiserlike enn hva du har tenkt på,men hovedessensen i det jeg skriver er at japanske MCer ihvertfall
ikke er mindre pålitelige enn sykler fra andre land....
Lykke til !!
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Valg av mellomtung MC?
GSXR e jo kjempekul da Personlig så har jeg kun gode erfaringer med suzuki :-)
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Sted: Oslo
Re: Valg av mellomtung MC?
Bare et par erfaringer jeg har hatt, uten å ha hatt en strupet sykkel selv.
Sjekk prisen på forsikring før du kjøper. Holdt på å kjøpe meg en Gxsr 600 selv i 2007, men etter å ha hørt prisen på forsikringa ombestemte jeg meg. Plastikkraketter er tydeligvis de syklene som har mest ulykker og er derfor tidvis ekstremt dyre å forsikre.
Og se om de har en tosylindret utgave av en strupet sykkel du kan få prøve. Originalt har 600 motorer svært lavt dreiemoment, og er avhengig av turtall>10 000rpm for å hente ut effekt. Med 34 hk trenger du ikke det turtallet. En twin vil være motsatt, lavt turtall, masse dreiemoment.
Og glem ikke heller at du kan kjøpe strupekit og få dem montert. Kawasaki feks selger strupekit til Er-6 som koster 2 500kr.
Lykke til :-)
Sjekk prisen på forsikring før du kjøper. Holdt på å kjøpe meg en Gxsr 600 selv i 2007, men etter å ha hørt prisen på forsikringa ombestemte jeg meg. Plastikkraketter er tydeligvis de syklene som har mest ulykker og er derfor tidvis ekstremt dyre å forsikre.
Og se om de har en tosylindret utgave av en strupet sykkel du kan få prøve. Originalt har 600 motorer svært lavt dreiemoment, og er avhengig av turtall>10 000rpm for å hente ut effekt. Med 34 hk trenger du ikke det turtallet. En twin vil være motsatt, lavt turtall, masse dreiemoment.
Og glem ikke heller at du kan kjøpe strupekit og få dem montert. Kawasaki feks selger strupekit til Er-6 som koster 2 500kr.
Lykke til :-)
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Valg av mellomtung MC?
Man ser jo at det du sier her ofte blir sagt, av mange, men æ e ikke enig i det. De to siste syklene æ har hatt har vært en v-twin og en R4, med identisk hk og nm, på v-twin (v-strom) må æ opp i 3500-4000 rpm før det blir noe moment og snakke om, mens R4 (Hornet) hadde moment nok til å dra avgårde i siste gear fra knappe 2000-2500 rpm. Om det blir annerledes på en mindre motor vet æ ikkeTogmannen skrev: ... En twin vil være motsatt, lavt turtall, masse dreiemoment.
En R4 e mere brukervennlig og allsidig, mens en V-twin e mere for spesielt interresserte, det e i allefall mi mening
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Sted: Oslo
Re: Valg av mellomtung MC?
Nå vet ikke jeg hva slags rekkefirer du snakker om, 600 eller 1000, men tallene er iallefall ganske klare.
Er-6 72 hk/8500rpm 66Nm/6200rpm
Kawa Zx-6r 128hk/14 000rpm 67Nm/11 800rpm
Honda 600 Hornet 102hk/12 000rpm 65Nm/10 500rpm
Honda Cb1000RA 125hk/10 000rpm 101Nm / 7750rpm
Som du ser har en twin dreiemomentet betraktelig lenger ned, og uten å dra fra dynotester, så vil jeg si at opp til ca 6500rpm vil min twin ha omtrent samme hestekraft og moment som en 1000 R4. Hvis du er fryktelig interessert skal jeg finne dem frem igjen. Når det gjelder V-Strom spesielt kan jeg ikke si noe da jeg overhodet ikke har noe kjennskap, annet at den deler motor med Sv1000 som har en ganske annen motorkarakteristikk.
Sikker på at du ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment"? På min er 3000rpm ca komfortgrensa. Ikke glem vekt heller, en Cb600 Hornet veier 170kg mens V-Strommen er noget tyngre går jeg ut ifra?
Er-6 72 hk/8500rpm 66Nm/6200rpm
Kawa Zx-6r 128hk/14 000rpm 67Nm/11 800rpm
Honda 600 Hornet 102hk/12 000rpm 65Nm/10 500rpm
Honda Cb1000RA 125hk/10 000rpm 101Nm / 7750rpm
Som du ser har en twin dreiemomentet betraktelig lenger ned, og uten å dra fra dynotester, så vil jeg si at opp til ca 6500rpm vil min twin ha omtrent samme hestekraft og moment som en 1000 R4. Hvis du er fryktelig interessert skal jeg finne dem frem igjen. Når det gjelder V-Strom spesielt kan jeg ikke si noe da jeg overhodet ikke har noe kjennskap, annet at den deler motor med Sv1000 som har en ganske annen motorkarakteristikk.
Sikker på at du ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment"? På min er 3000rpm ca komfortgrensa. Ikke glem vekt heller, en Cb600 Hornet veier 170kg mens V-Strommen er noget tyngre går jeg ut ifra?
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Valg av mellomtung MC?
Det e en 900 det e snakk om, her har du tallene som æ kan huske i farta, litt usikker på hk på Hondaen, men et sted mellom 100 og 110. Hondaen oppleves som mye sterkere over hele registeret. Og ja, æ e sikker på at æ ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment", æ har tross alt kjørt sykkel i noen år. På V-stromen e også komfortgrensa ca 3000rpm, men det e ikke så mye krefter å hente så langt nede
Honda CB 900 Hornet
105 hk / 9000 rpm
92 Nm / 6500 rpm
ca 195 kg tørr
Suzuki DL 1000 V-strom
98 hk / 7500
104 Nm / 6500
ca 207 kg tørr
Honda CB 900 Hornet
105 hk / 9000 rpm
92 Nm / 6500 rpm
ca 195 kg tørr
Suzuki DL 1000 V-strom
98 hk / 7500
104 Nm / 6500
ca 207 kg tørr
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av mellomtung MC?
Interessant nyhet for de som skal ha mellomklasse MC - nye Suzuki Inazuma 250:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... %20%281%29" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... %20%281%29" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Valg av mellomtung MC?
Elolz skrev:Ninja 250R, sykkel som faktisk er lagd for dette formålet. Billig å kjøpe, billig forsikring
Den støtter jeg ! Treffer på en gubbe på min egen alder rett som det er og han er strålende fornøyd ihvertfall. Jeg har fått prøve den og syntes den er helt grei. Men så er det det å si at vi nok at vi begge syntes at 100 km/t er fort nok En må finne ut av hva en liker. En SMK er mere utfordrende fordi kjærringa i en Micra kan kjøre fletta av deg Jentungen hadde en Suzuki GSetellerannet med 34 hk og den var helt grei selv om den ikke var en rakett.
Se på transport behovet ditt.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Valg av mellomtung MC?
Togmannen skrev:Nå vet ikke jeg hva slags rekkefirer du snakker om, 600 eller 1000, men tallene er iallefall ganske klare.
Er-6 72 hk/8500rpm 66Nm/6200rpm
Kawa Zx-6r 128hk/14 000rpm 67Nm/11 800rpm
Honda 600 Hornet 102hk/12 000rpm 65Nm/10 500rpm
Honda Cb1000RA 125hk/10 000rpm 101Nm / 7750rpm
Som du ser har en twin dreiemomentet betraktelig lenger ned, og uten å dra fra dynotester, så vil jeg si at opp til ca 6500rpm vil min twin ha omtrent samme hestekraft og moment som en 1000 R4. Hvis du er fryktelig interessert skal jeg finne dem frem igjen. Når det gjelder V-Strom spesielt kan jeg ikke si noe da jeg overhodet ikke har noe kjennskap, annet at den deler motor med Sv1000 som har en ganske annen motorkarakteristikk.
Sikker på at du ikke fortolker vibrasjoner på twinenn på lavt turtall som "manglende dreiemoment"? På min er 3000rpm ca komfortgrensa. Ikke glem vekt heller, en Cb600 Hornet veier 170kg mens V-Strommen er noget tyngre går jeg ut ifra?
Sammenligner en ER-6N 2009 modell med en Z1000 2010 modell
Dynotester fra amerikansk blad-
Begge er kjørt til 10500 rpm.
ER-6 max 62,7 hp/8500 58,8 Nm/7000
Z1000 max 123,2hp/10000 99,8 Nm/7500
Det ER-6 har som max moment får Z1000 ved ca.2300rpm
Det ER-6 har som max hester får Z1000 ved ca.4900rpm
ER-6 ved 3500rpm Ca.25hp/50Nm
Z1000 ved 3500rpm Ca.38hp/77Nm
If it ain't broke, I'll break it.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Sted: Stavanger
Re: Valg av mellomtung MC?
Henger meg på Elolz, Ninja 250R... Ingen over ingen ved siden av i den klassen!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 7664
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Valg av mellomtung MC?
fra 2013 blir det mer effekt-35KW-0.2kg/kw men orginaleffekt før struping på max 70KW.
men dette gjør at utvalget på ustrupede orginalsykler (47,6hk) som tilfredstiller kravene øker.
men dette gjør at utvalget på ustrupede orginalsykler (47,6hk) som tilfredstiller kravene øker.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 18
- Registrert: 29 mar 2011, 12:09
- Motorsykkelen din: Cagiva Mito sp525
- Sted: Marbella, Spania
Re: Valg av mellomtung MC?
dette her er jo fantastiske nyheter! :) kan hende det blir en annen sykkel damekkern skrev:fra 2013 blir det mer effekt-35KW-0.2kg/kw men orginaleffekt før struping på max 70KW.
men dette gjør at utvalget på ustrupede orginalsykler (47,6hk) som tilfredstiller kravene øker.
Cagiva mito sp525 2009 mod
Yamaha Yzf 125r 2009 mod
snart håpes det på at en Suzuki gsxr 600 2012 mod skal stå i garasjen
Chase the dream like a competition
Yamaha Yzf 125r 2009 mod
snart håpes det på at en Suzuki gsxr 600 2012 mod skal stå i garasjen
Chase the dream like a competition
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Sted: Ridabu
Re: Valg av mellomtung MC?
Mens 18 - åringer kanskje venter på mer effekt, bør alle vite at nåværende mellomklasse er godt nok for mange. Jeg har endt opp med mindre og mindre sykkel og er nå lykkelig eier av Kawa 250R. Har ikke planer om bytte.
Nå er det stadig nye modeller som synes interessant; Suzuki har kommet på banen med Inazuma 250 og MC-Avisa viser siste utgave av TU250X som kan bli en fin fattigmanns-Bonneville.
Tøffingene blir glad for KTM 200 Duke og en verdig konkurrent til Kawa Ninja 250R er Honda CBR250R.
Hyosung har 250 varianter som er godt innarbeidet på markedet.
Skal du langt med passasjer, bør alle vurdere mellomstor scooter, Suzuki AN400, Sym 300GTS og Yamaha X-max. Vespa pog Piaggio har også mye bra på lager.
Nå er det stadig nye modeller som synes interessant; Suzuki har kommet på banen med Inazuma 250 og MC-Avisa viser siste utgave av TU250X som kan bli en fin fattigmanns-Bonneville.
Tøffingene blir glad for KTM 200 Duke og en verdig konkurrent til Kawa Ninja 250R er Honda CBR250R.
Hyosung har 250 varianter som er godt innarbeidet på markedet.
Skal du langt med passasjer, bør alle vurdere mellomstor scooter, Suzuki AN400, Sym 300GTS og Yamaha X-max. Vespa pog Piaggio har også mye bra på lager.