Colortune

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Colortune

Legg inn av Jompa »

Jeg har tenkt å kjøpe meg en colortune-plugg.
Noen som har erfaringer ? Gode og evt dårlige.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Colortune

Legg inn av Crinos »

Ikke kjent for meg, men så jo veldig nyttig ut for justering av forgassere..
Men, er det ikke bedre å justere en forgasser i henhold til instruosjonsboka/manualen, enn en flammefarge.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Colortune

Legg inn av AJ »

Husker jeg hadde slikt sett en gang i tiden. Brukte det på Skoda'en jeg hadde - en 130 GL, intet mindre :knegg
Fikk aldri no' dreis på bruken av pluggen. Syns liksom ikke at fargen i glasset på Colotrune-pluggen forandra seg no' særlig...
Men det behøver slett ikke ha vært Colortunes feil, for å si det sånn...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Colortune

Legg inn av Erman »

Jeg har en selv. Litt slitsomt at jeg ikke har 4 (én per sylinder), men fungerer også greit å bytte på.
Fungerer helt greit på justering, og observasjon er umiddelbar.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Colortune

Legg inn av mekkern »

for tomgang er det greit nok. men hvis en justerer synk først og så alle blandingsskruene likt så er en A/F måler kjekk for å kunne måle drift også over tomgang på gasser/innsprut.
Denne kan en lage selv med en lamdasensor og instrument fra biltema for under 1000lappen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Colortune

Legg inn av Lauri »

Jeg har colortune kjøpt via http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;.

Min erfaring er:
1. Du kommer langt med grunninnstilling av forgasseren (uten bruk av colortune). Med grunninnstilling tenker jeg på x-antall omdreininger av blandeskruen for hver forgasser fra 0-null og ut.
2. Etter noe tids kjøring sjekker du tennpluggen (sot, brun eller hvit/grå)

- og da: Plages du fortsatt, så kommer colortune til sin nytte (helt enig med kommentaren om at helst burde man hatt en til hver sylinder).

3. Leser du bruksanvisningen - og husker du sotplagene med primusen i knappeteltet under vinterøvelsene i milit'zen - så er du langt på veg praktikant av teorien. Som sagt av andre: Du merker ganske så snart ved å se på flammefargen hvilken forbrenning/blandingsforhold du har.

Du får colortune billig via ebay - og det er lærerikt å bruke den - og ja, du kan utbedre et bedritent blandingsforhold (men husk grunninnstilling og flere mils kjøring først!)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Colortune

Legg inn av norseXL »

http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11074" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror jeg heller hadde gått for denne, kjører vel aldri rundt på tomgang vel?

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Colortune

Legg inn av Lauri »

norseXL skrev:http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11074
Tror jeg heller hadde gått for denne, kjører vel aldri rundt på tomgang vel?

Til den prisen =; da tror jeg at jeg hadde kjørt 2-3 ganger innom verkstedet og bedt de justere :b_c:

Mht colortune: Det som er så fette bra med denne er at du justerer blandingsforholdet der du vanligvis ligger i turtallsområdet (øk til nåla dirrer der du vanligvis dirrer) og juster derifra.

- tomgangsturtallet har liten interesse bortsett fra i boligstrøk når eks'en kommer med ungene og lady'n gjemmer seg i garasjen!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Colortune

Legg inn av norseXL »

Lauri skrev:
norseXL skrev:http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11074
Tror jeg heller hadde gått for denne, kjører vel aldri rundt på tomgang vel?

Til den prisen =; da tror jeg at jeg hadde kjørt 2-3 ganger innom verkstedet og bedt de justere :b_c:

Mht colortune: Det som er så fette bra med denne er at du justerer blandingsforholdet der du vanligvis ligger i turtallsområdet (øk til nåla dirrer der du vanligvis dirrer) og juster derifra.

- tomgangsturtallet har liten interesse bortsett fra i boligstrøk når eks'en kommer med ungene og lady'n gjemmer seg i garasjen!
Synes det er en grei pris å betale for å vite hva som foregår inne i motoren til enhver tid jeg, spesiellt for den som trimmer, fullgass-tenningsbank pga. for mager blanding er MYE dyrere, ja jeg har prøvd.
Å justere med colortune ved samme turtall som man kjører ved er helt meningsløst, er jo ingen belastning når man står der å "tørrgasser".

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Colortune

Legg inn av Lauri »

Vi glemte helt å spørre trådstarter hva han skulle bruke dette til, men er det høypotent trimming i kjelleren så er jeg enig med deg norseXL: go for upperTen! (... selvom jeg oppfatter all "verkstedjustering" som tørrgassing.)
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Colortune

Legg inn av pelsen »

colortune er vel bare til å stille blandingen på tomgang.
Bredbåndslambda kan brukes i benk og på veien og gir tilbakemelding ved alle belastninger, og er derfor mye mer anvendelig.
Jeg har en bredbånndslambda i bil, som gir tilbakemelding til datasprutet om blandingsforholdet, funker bra.
Tomgangsjustering av MC tar jeg med hørsel, det er godt nok på en twin.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Colortune

Legg inn av Jompa »

Lauri skrev:Vi glemte helt å spørre trådstarter hva han skulle bruke dette til, men er det høypotent trimming i kjelleren så er jeg enig med deg norseXL: go for upperTen! (... selvom jeg oppfatter all "verkstedjustering" som tørrgassing.)
Skal brukes til å finne mest mulig riktig innstilling på "gasspjeldsensoren".
I verkstedhandboka står det ingenting mer enn don`t touch og sensoren er både montert og demontert flere ganger.
Hittil har jeg stilt den inn etter øret.Synkroniseringa av spjeldene er bortimot 100 %, målt egenhendig med vakummeter.
Å montere lambdasonde er uaktuelt, den kan uansett ikke kommunisere med insprøytinga. Men hvis man bare kunne stikke den inn i eksospotta, så kanskje...
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Colortune

Legg inn av pelsen »

Jompa skrev:Skal brukes til å finne mest mulig riktig innstilling på "gasspjeldsensoren".
I verkstedhandboka står det ingenting mer enn don`t touch og sensoren er både montert og demontert flere ganger.
Hittil har jeg stilt den inn etter øret.Synkroniseringa av spjeldene er bortimot 100 %, målt egenhendig med vakummeter.
Å montere lambdasonde er uaktuelt, den kan uansett ikke kommunisere med insprøytinga. Men hvis man bare kunne stikke den inn i eksospotta, så kanskje...
vet ikke om lambdan kan stikkes inn i eksosrøret, men det finnes/følger med en ring til å sveise fast i eksosrøret som man kan skru sonden inn i. Pluss blindplugg når man ikke har sonden montert.
Denne kan jo sveises på et sted den ikke synes.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Colortune

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jompa har du lest dette ??
http://kzrider.com/forum/3-carburetor/4 ... 0-dfi-long" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Colortune

Legg inn av mekkern »

Akkurat kjøpt instrument som på gasolin og bredbånds lamdasonde for 1100kr.
skal lage "sonde" for å stikke inn i eksosanlegg så jeg kan bruke dette på sykler/biler for å kunne sjekke/justere
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar